خدمات مراقبتی و پرستاری
باغبانی

در خانه های کم نور چه گل و گیاهی نگه داریم

چه گیاهانی نیاز به نور ندارند

گیاهان مقاوم در خانه های کم نور

در بسیاری از خانه ها منبع نور طبیعی کمی وجود دارد و به خانه های کم نور معروفند. خانه هایی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندارند. ممکن است فکر کنید این خانه ها مکان مناسبی برای پرورش و نگهداری گیاهان خانگی نیستند اما تصور نادرستی است. تعداد زیادی از گیاهان در خانه های کم نور زنده می مانند و مناسب چنین فضاهایی هستند.

شاید از خود بپرسید که چه خانه ای به عنوان خانه کم نور طبقه بندی می شود یا حتی تفاوت آن با نور شدید یا خانه های غرق نور و نور متوسط چیست. امروزه، خانه بیش از گذشته به مکان امن همه ما تبدیل شده است. بنابراین بهتر است هر چه بیشتر آپارتمان ها را به جایی راحت و آرامش بخش برای زندگی کردن تبدیل کنیم. استفاده از گل و گیاه و طراحی فضای سبز برای خانه های کم نور می تواند تا حد زیادی رخوت و دلگیر بودن خانه های آپارتمانی کم نور را از بین ببرد. با ما همراه باشید تا 10 گیاه را، که در خانه های کم نور خوب رشد می کنند، به شما معرفی کنیم. البته قبل از آن، چند نکته در رابطه با نگهداری گیاهان خانه کم نور را مرور می کنیم.

چه گیاهی مناسب خانه کم نور است؟

تعداد کمی از گیاهان آپارتمانی می توانند در خانه های کم نور عملکرد خوبی داشته باشند. قبل از اینکه گیاهان مخصوص خانه های کم نور را معرفی کنیم، چند مورد مهم را باهم بررسی می کنیم.

در خانه های کم نور چه گیاهانی نگه داریم

خانه کم نور چه خانه ای است؟

هنگامی که در مورد خانه کم نور صحبت می کنیم، منظورمان جایی است که می توانید در طول روز بدون کمک چراغ مطالعه کتاب بخوانید. فهرست 10 تایی ما به گیاهانی می پردازد که برای مدتی طولانی شرایط کم نور را تحمل خواهند کرد.

رشد گیاهان در خانه کم نور کندتر است

گیاهان در خانه های کم نور بسیار آهسته و کند رشد می کنند. رشد آهسته و فتوسنتز محدود به این معنی است که گیاهان خانگی نسبت به گیاهانی که در جاهای دیگر رشد کرده اند به آب و تغذیه کمتری نیاز دارند. به گیاهان خانه های کم نور باید آب کمتری داد تا به خاطر آبگیری زیاد پژمرده نشوند.

تاثیر نور آفتاب

نور آفتاب به شکوفایی گل ها و گیاهان کمک زیادی می کند. چند بار در طول سال، گل و گیاه خود را به مدت یک هفته یا بیشتر در معرض نور خورشید قرار دهید. فقط به خاطر بسپارید که گیاه را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. زیرا نور مستقیم و شدید خورشید باعث وارد شدن شوک به گیاه و سوزاندن برگ های گیاه می شود. تصور کنید زمانی که خواب هستید، کسی چراغ اتاق شما را روشن کند. به همان اندازه که چشمان شما با نور لامپ اذیت می شود، برگ گیاهان هم در برابر نور مستقیم خورشید به راحتی پژمرده می شود.

10 گیاه که در خانه کم نور رشد خوبی دارند

آگلونما (Aglaonema)

آگلونما دوستداران خانه های کم نور هستند. آن هایی که دارای نوارهای تزئینی هستند. حتی در سایه عمیق نیز رنگشان حفظ می شود و به راحتی تغییر رنگ نمی دهند. برخلاف بسیاری از گیاهان که در برابر نور کم، بی حال و پژمرده می شوند، گیاه آگلونما نه تنها زنده می ماند بلکه در خانه کم نور به خوبی رشد می کند و هر ساله برگ جدید تولید می کند. بسیاری از انواع آگلونما شکوفه می دهند.

در خانه های کم نور چه گیاهانی نگه داریم

در حالت ایده آل، سطح نور متوسط سبب می شود این گیاه بهترین عملکرد را داشته باشد.  اما در  خانه تاریک و بی نور پژمرده می شوند.

آسپیدیسترا (Aspidistra)

آسپیدیسترا احتمالاً معروف ترین گیاه خانگی مقاوم است. این گیاه در برابر تغییرات دمایی و هوای گرم یا سرد مقاومت بالایی دارد. بنابراین جای تعجب نیست که این گیاه در فضای کم نور به خوبی رشد کرده و زنده بماند. همچنین می تواند از پس کیفیت پایین هوا و دمای متغیر نیز برآید.

تنها نقطه ضعف این گیاه نور خورشید و جا به جا کردن مکرر آن است که هر دو می توانند خیلی سریع آن را از بین ببرند.

در خانه های کم نور چه گیاهانی نگه داریم

سرخس لانه پرنده (Asplenium nidus)

سرخس لانه پرنده با برگ های مواج و براق، به گوشه و کنار خانه شما حال و هوای تازه ای می بخشد. این گیاه با انواع شرایط نوری مثل نور کم سازگار است. علاوه بر سازگاری با نور کم، سرخس لانه پرنده از رشد در گلدان های کوچک نیز بدش نمی آید.

در خانه های کم نور چه گل و گیاهی نگه داریم

سرخس بوستون

سرخس بوستون اگر در جای کم نوری قرار گیرد، برگ هایش نمی ریزد. برعکس در محیط کم نور بسیار شاداب است. اگز برگش بریزد باید روش آبیاری آن را تغییر داد.

سرخس بوستون اگرچه با نور کم سازگار است، اما در حالت ایده آل باید در نور متوسط رشد کند. از بین رفتن یا ریختن برگ هایش که به آن اشاره کردیم، می تواند کاملاً معمول باشد و اگر سطح نور کم باشد، امکان رشد و جایگزینی برگ های ریخته شده فراهم نیست مگر اینکه این گیاه را در جایی روشن تر قرار دهید.

در خانه های کم نور چه گیاهانی نگه داریم

پیچک انگلیسی

اگر خانه شما گرم است، این گیاه احتمالاً مناسب آن نیست. پیچک انگلیسی مکان خنک را به جای گرم ترجیح می دهد. دشمن اصلی این گیاه گرما است. پیچک انگلیسی در یک ظرف فلزی هم رشد می کند. این گیاه مکان های نیمه روشن را ترجیح می دهد، اما نور کم را نیز تحمل می کند.

در خانه های کم نور چه گیاهانی نگه داریم

نخل سالن

بیشتر نخل ها برای اینکه بتوانند در خانه ها خوب رشد کنند به نور کمی نیاز دارند. نخل سالن می تواند فضای کم نور را هم تحمل کند. فقط به خاطر داشته باشید که رشد آن ها سریع تر خواهد بود و با انتقال آن به مکانی با سطح نور بهتر، به زیبایی شکل و فرم این گیاه کمک زیادی خواهید کرد.

در خانه های کم نور چه گیاهانی نگه داریم

صلح لیلی

صلح لیلی شناخته شده ترین گیاه در فضای داخلی کم نور است و معروف ترین گیاه آپارتمانی در جهان است که در شرایط کم نور رشد می کند. این گیاه به معنای واقعی کلمه تقریباً تاریکی کامل را تحمل می کند و اگر چیزی را بخواهید که مراقبت از آن آسان باشد و بتواند با تاریکی کامل زندگی کند، گیاه صلح لیلی می تواند گزینه خوبی باشد.

در خانه های کم نور چه گیاهانی نگه داریم

پوتوس (Pothos)

پوتوس از نظر نیاز به فضای کم نور به گیاه آگلونما شبیه است. به این معنی که نشانه های جذاب خود را نسبتاً حفظ کرده و به راحتی تغییر رنگ نمی دهند. آن ها همچنین پذیرای هوای خنک تر هستند. بنابراین گیاه آپارتمانی ایده آلی برای مناطق کم نور خانه مانند راهروها است.  همه انواع گیاه پوتوس با نور و روشنایی کم  کنار می آیند. در آبیاری گیاه پوتوس باید مراقب بود. آبیاری بیش از حد یا آبیاری کم می تواند باعث زرد شدن برگ های این گیاه شود. این همان چیزی است که از جذابیت های این گیاه کم می کند.

در خانه های کم نور چه گیاهانی نگه داریم

سانسوریا (Sansevieria)

یکی از گیاهان آپارتمانی معروف گیاه سانسوریا یا شمشیری است. سانسوریا گیاه بسیار سازگاری است. چه خانه شما نور کمی داشته باشد، چه از نور مستقیم خورشید بهره ببرد، برای او ایده آل است. تمام چیزی که باید مراقب آن باشید آبیاری آن است. مقدار زیاد آب همراه با نور کم ترکیب خوبی نیست.

در خانه های کم نور چه گیاهانی نگه داریم

این مطلب را از دست ندهید! راهنمای کامل پرورش گل داوودی

سینگونیوم (Syngonium)

با نور غیر مستقیم، سینگونیوم می تواند خیلی سریع و راحت در خانه کم نور رشد کند. این گیاه با پیچ و تاب های کوچک، شکل شگفت انگیزی به خود می گیرد.

در خانه های کم نور چه گیاهانی نگه داریم

پیشنهادات ما چطور بود؟

شما از کدام یک از این گیاهان در آپارتمان کم نور خود نگهداری می کنید؟ آیا پیشنهادی دارید که بتوان به این فهرست 10 تایی اضافه کرد؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر می خواهید خانه های آپارتمانی خود را با استفاده از گل و گیاه، به فضایی شاد برای خانواده خود تبدیل کنید می توانید از خدمات باغبانی و فضای سبز سِرویک استفاده کنید. متخصصان باغبانی سِرویک با دانش و تجربه لازم در مورد روش نگهداری و کاشت هر یک از گیاهان، خدمات موردنظر شما را در محل ارائه می دهند.

منبع: ourhouseplants

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

خدمتکار منزلپرستار کودک شبانه روزیپرستار کودک غرب تهرانپرستار کودک ساعتیخدمتکار منزل شهرک غرب
خدمتکار منزل آقاخدمتکار منزل خانمنظافتچی منزل تهرانکارگر خانم برای نظافت منزل تهرانکارگر نظافت منزل تهران
نظافت منزل تهراننظافت منزل سعادت آبادنظافت منزل شهر رینظافت منزل شمال تهراننظافت منزل غرب تهران
نظافت منزل شهرک گلستاننظافت منزل نیروی هوایینظافت منزل ساعتینظافت منزل شرق تهراننظافت منزل ونک
نظافت منزل نظام آبادنظافت منزل زعفرانیهنظافت منزل رسالتنظافت منزل خیابان پیروزینظافت منزل نازی آباد
نظافت منزل ولنجکنظافت منزل جنوب تهراننظافت منزل شهرک غربنظافت منزل مرکز تهراننظافت منزل ظفر
نظافت منزل برای عیدنظافت منزل پونکنظافت منزل صادقیهنظافت منزل گیشانظافت منزل هروی
نظافت منزل حکیمیهنظافت منزل یافت آبادنظافت منزل جردننظافت منزل جنت آبادنظافت منزل تهرانسر
نظافت منزل پیروزینظافت منزل تهرانپارسنظافت منزل یوسف آبادنظافت محل کار تهراننظافت محل کار غرب تهران
نظافت راه پله تهراننظافت راه پله جنوب تهراننظافت راه پله مرکز تهراننظافت راه پله سعادت آباد
نظافت راه پله شرق تهراننظافت راه پله شمال تهراننظافت راه پله منطقه 10نظافت راه پله غرب تهراننظافت راه پله پیروزی
مراقب سالمند تهراننظافت شرکت در تهرانخدمتکار منزل در تهرانمراقب کودک تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا