خدمات مراقبتی و پرستاری
باغبانیدانستنی

گیاهان تصفیه کننده هوا در خانه

چه گیاهانی هوای خانه را تصفیه می کنند؟

چرا تصفیه هوای داخل خانه مهم است؟

اکنون بیش از هر زمان دیگری، وقت زیادی را در محیط خانه سپری می کنیم. انجام اکثر فعالیت ها به فضای داخلی منزل منتقل شده است. زندگی در ساختمان ها و آپارتمان ها می تواند پیامدهای جانبی ناخواسته ای داشته باشد. یکی از این پیامدها جریان کمتر هوا است. کمبود جریان هوا باعث می شود تا هوای داخلی خانه گرفته و آلوده شود. این مسئله در درازمدت می تواند باعث بیماری های آسم، آلرژی و بیماری های روحی شود. از طرفی مبلمان های مدرن، اثاثیه خانه، مصالح ساختمانی و حتی فرش خانه منبع مواد شیمیایی است. این موارد می توانند هوای خانه را آلوده کنند. در حقیقت، مواد شیمیایی موجود در اثاثیه و بافت ساختمان، حدود 90 درصد از آلودگی هوای داخل خانه را تشکیل می دهند. این میکروب ها و سموم با چشم قابل مشاهده نیستند اما روی سلامت جسم و روح اهالی خانه تاثیرات منفی زیادی خواهند گذاشت. چاره کار بسیار ساده است؛ استفاده از گیاهان تصفیه کننده هوا.

گیاهان تصفیه کننده هوای داخل خانه
زندگی در خانه های آپارتمانی و شهرهای بزرگ با نگهداری گیاهان تصفیه کننده هوا آسانتر می شود.

گیاهان تصفیه کننده هوا نجات دهنده هستند

نقش گیاهان و گل ها را در خانه های آپارتمانی دست کم نگیرید! در ادامه می خواهیم به سراغ گیاهانی برویم که سموم موجود در هوای خانه را دفع می کنند و به عنوان گیاهان تصفیه کننده هوا شناخته می شوند. در سال 1989 ناسا کشف کرد که گیاهان خانگی می توانند سموم مضر موجود در هوا را جذب کنند. به ویژه در فضاهای بسته که جریان هوا محدود است، گیاهان نقش مهمی در تصفیه هوا دارند.

گیاهان تصفیه کننده هوا را بشناسیم

بهترین گیاهان تصفیه کننده هوای خانه را طبق مطالعات هوای پاک ناسا معرفی می کنیم.

پوتوس

پوتوس به عنوان گیاه آپارتمانی به راحتی هوای خانه را تمیز و تصفیه می کند. این گیاه به راحتی در آب، گلدان خاک و یا سبدهای آویز رشد می کند. پوتوس تقریباً در هر شرایط نوری دوام می آورد. گیاه پوتوس سموم بنزن، مونوکسیدکربن، فرمالدئید، تری کلرواتیلن، زایلن را دفع می کند.

گیاهان تصفیه کننده هوای داخل خانه

نخل خرما

گیاه نخل خرما از خانواده نخل ها هستند و به راحتی در سایه و نور کم هم رشد می کنند. این گیاه سمومی مانند فرمالدئید و زایلن را از هوای خانه جذب می کند.

لی لی صلح (Peace Lily)

لی لی صلح از جمله گیاهان آپارتمانی هستند که به مراقبت های کمتری نیاز دارند. برگ های براق و سبز آن ها، به ویژه در خانه های کم نور، این گیاه را به گیاهی ایده آل برای خانه های کم نور تبدیل کرده است. با آبیاری هفتگی می توانید به آسانی از آن ها مراقبت کنید. در فصل بهار به آن ها کود دهید تا شکوفا شوند. گیاه لی لی صلح سموم شیمیایی بنزن، مونوکسیدکربن، فرمالدئید، تری کلرواتیلن و زایلن را از هوای خانه تصفیه می کند.

گیاهان تصفیه کننده هوای داخل خانه

گندمی (spider plant)

گیاه گندمی گزینه مناسبی برای کسانی است که تجربه زیادی در نگهداری از گیاهان ندارند. گیاه گندمی در زیر نور غیرمستقیم خورشید رشد می کند و تقریباً در هر شرایطی شاداب می ماند (حتی دیده شده که در دمای پایین تر از 2 درجه هم سرحال مانده است). این گیاه سموم فرمالدئید و زایلن را جذب می کند.

گندمی (spider plant)

سرخس بوستون

این سرخس به راحتی رشد می کند. می توان آن را در سبد آویز قرار داد و آویزان کرد تا به جریان بهتر هوا در خانه کمک کند. سرخس بوستون در محیط های مرطوب رشد می کند و به رطوبت نیاز دارد. آن ها را با اسپری آب پاش، مرطوب نگه دارید. بهتر است سرخس بوستون را در معرض نور غیرمستقیم خورشید و در نزدیکی پنجره ها، بالکن ها و پاسیوها قرار دهید. سرخس بوستون با دفع سموم فرمالدئید و زایلن، هوای خانه را تصفیه می کند.

گیاهان تصفیه کننده هوای داخل خانه

نخل های آرکا

نخل های آرکا برای فضاهای بزرگ بسیار مناسب هستند. آن ها آنقدر در تمیز و تصفیه کردن هوا خانه قوی هستند که نقش نیروگاه را در خانه ایفا می کنند. در تابستان با مقدار زیادی آب (چند بار در هفته) از آن مراقبت کنید اما در زمستان کمتر آن را آبیاری کنید. سمومی که با نخل های آرکا از فضای خانه خارج می شوند شامل بنزن، مونوکسیدکربن، فرمالدئید، تری کلرواتیلن و زایلن هستند.

گیاه آناناس

مطالعه اخیر ناسا نشان داد که گیاه آناناس می تواند به خروپف ها پایان دهد. گیاهان آناناس اکسیژن تولید می کنند و کیفیت هوا را در شب بهبود می دهند. این مسئله منجر به بهتر شدن وضعیت خواب در شب خواهد شد و دیگر خبری از خروپف های شبانه نخواهد بود. گیاه آناناس بسیار مقاوم است و نیازی به آبیاری مداوم ندارد که می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و آن خروپف ها را قطع کند. این گیاه بسیار مقاوم اما از سرما گریزان است.

سانسوریا یا زبان مادر شوهر

این گیاه می تواند تا دو متر رشد کند. سانسوریا گیاهی مقاوم است و نیاز به نگهداری آنچنانی ندارد. باید آن را در نور کم و سایه قرار داد. اگرچه، چند ساعت در روز می تواند تابش مستقیم آفتاب را تحمل کند. سانسوریا یا زبان مادر شوهر به آب فراوان نیازی ندارد و مناسب نگهداری در شرایط خانه های آپارتمانی است. سموم فرمالدئید، تری کلرواتیلن، بنزن و زایلن موجود در فضای خانه با سانسوریا از بین می روند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا فقط خاصیت دارویی و ضدالتهابی ندارد. همان طور که آلوئه ورا در ترمیم زخم ها بسیار اثربخش است، به عنوان یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا نیز شناخته می شود. این گیاه در اتاق های گرم با نور مناسب رشد می کند. اگر مواد شیمیایی مضر موجود در هوا بیش از حد باشد، روی برگ هایش لکه های قهوه ای ایجاد می شود. آلوئه ورا سموم فرمالدئید را از هوای خانه جذب می کند.

گیاهان تصفیه کننده هوای داخل خانه

این مطلب را از دست ندهید! شکوفه های کدام گل ها دوام بیشتری دارند؟

پیچک انگلیسی

پیچک انگلیسی روی سطح دیوار قد می کشد. این گیاه به تمیز کردن هوای سراسر خانه کمک زیادی می کند. پیچک انگلیسی در گلدان های کوچک به خوبی رشد می کند و بهتر است گلدانش پرتراکم باشد. پیچک ها در سبدهای آویز بسیار زیبا به نظر می رسند و چند روز در میان نیاز به آبیاری دارند. سموم فرمالدئید و بنزن با استفاده از این گیاه دفع می شود.

آگلونما (Aglaonema)

آگلونما انواع مختلفی دارد و گیاهی با شرایط نگهداری و رشد آسان است. آگلونما با اکثر شرایط سازگار است. اما باید در خاکی دارای زهکشی مناسب نگهداری شود. درجه حرارت مرطوب و شرایط نور متوسط ​​تا کم برای این گیاه مناسب است. توصیه می شود آن را سالی دو بار تکثیر کنید.

گیاهان تصفیه کننده هوای داخل خانه

بامبو

بامبوها به خاطر رشد قدی بسیار معروفند. بامبوها یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا هستند. به همین دلیل بیشتر افراد این گیاه را در خانه نگه می دارند.

گیاهان تصفیه کننده هوای داخل خانه

سایر روش های تصفیه هوای خانه

علاوه بر گیاهان خانگی، روش های دیگری نیز وجود دارد که می توانید از طریق آن، هوای خانه خود را تصفیه کنید.

  • کف خانه را به صورت مرتب با بخارشوی یا جاروبرقی تمیز نگه دارید.
  • در کنار گیاهان از دستگاه ها و فیلترهای تصفیه هوا استفاده کنید
  • از پاک کننده های مصنوعی یا خوشبو کننده های هوا استفاده نکنید.
  • رطوبت هوا را کاهش دهید
  • تهویه را افزایش دهید

آیا گیاهان تصفیه کننده هوا برای حیوانات خانگی مضر هستند؟

گیاهان اگرچه برای انسان ها بسیار اثربخش هستند و باعث کاهش استرس و خستگی آن ها و افزایش قدرت تمرکز می شوند اما می توانند برای حیوانات مضر باشند. اگر حیوانات خانگی مانند گربه و سگ دارید، بهتر است در انتخاب گیاهان تصفیه کننده هوای خانه دقت بیشتری کنید. بسیاری از این گیاهان می توانند برای حیوانات خانگی سمی و آلرژی زا باشند. می توانید از متخصصان باغبانی و پرورش گل و گیاه مشاوره بگیرید تا برای تصفیه هوای خانه بهترین گیاه را انتخاب و تهیه کنید.

سخن پایانی

با روش های ارزان می توانیم محیط خانه را به فضایی دلپذیر برای زندگی و انجام فعالیت های روزانه تبدیل کنیم. اما باید با مراقبت اصولی از گیاهان اجازه ندهیم که رطوبت هوای خانه زیاد از حد شود و زمینه را برای رشد کپک فراهم نکند. می توان با خارج کردن آب اضافی از گلدان و استفاده از آبپاش ها جلوی موارد ناخواسته را گرفت. همچنین می توانید سطح خاک گلدان را با خزه یا شن آکواریوم بپوشانید، این کار باعث از بین رفتن کپک ها می شود.

منبع:bhg

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا