خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

علائم آلزایمر در سالمندان و راه های درمان بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر نوعی بیماری مغزی است که در آن قوت حافظه، تفکر، یادگیری و مهارت های دیگر مغزی به تدریج تغییر می کند و ضعیف می شود. بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین علل بیماری زوال عقل است. علائم آلزایمر با گذشت زمان بدتر می شود. محققان معتقدند افراد بالای 65 سال بیشتر تحت تاثیر آلزایمر قرار می گیرند. ما در این مقاله علائم آلزایمر در سالمندان را بررسی کردیم و راه های درمان این بیماری را معرفی کردیم.

تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر و انواع آن می تواند برای پزشکان چالش برانگیز باشد. پزشک برای تشخیص علت آلزایمر، باید علائم آلزایمر در سالمندان را بررسی کند و مشخص کند که مهارت ها و عملکرد فرد سالمند چگونه است. پزشک علاوه بر بررسی علائم، معاینه فیزیکی نیز انجام می دهد و از یکی از نزدیکان درمورد علائم بیماری سوال خواهد کرد. هیچ آزمایشی نمی تواند به طور کامل علائم آلزایمر در سالمندان را تشخیص دهد. بعضی از آزمایش ها و تست هایی که پزشک برای تشخیص بیماری آلزایمر تجویز می کند، عبارتند از:

  • تست های شناختی و عصب روانشناختی: پزشکان توانایی تفکر شما را ارزیابی خواهند کرد. تعدادی از آزمون ها مهارت های تفکری مانند حافظه، قوت استدلال و مهارت های زبانی بیمار را بررسی می کنند.
  • ارزیابی عصبی: پزشکان ادراک بصری، قدرت توجه، توانایی حل مسئله، حرکت، واکنش ها و تعادل را بررسی می کند.
  • اسکن مغز: سی تی اسکن یا ام آر آی می توانند علائم آلزایمر در سالمندان را نشان دهند. همچنین اسکن PET الگو های فعالیت مغز را نشان می دهد. در این آزمایش بررسی می شود که آیا پروتئین آمیلوئید در مغز رسوب کرده است. این پروتئین از علائم بارز آلزایمر است.
  • آزمایش خون: آزمایش های ساده ای مانند آزمایش خون نیز در تشخیص علائم بیماری آلزایمر موثر است. کمبود ویتامین B12 یا کم کاری غده تیروئید، می توانند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارند.
  • ارزیابی روانپزشکی: یک روانپزشک باید تعیین کند که این علائم آلزایمر در سالمندان، به دلیل بیماری آلزایمر به وجود آمده اند یا در اثر مشکلی مانند افسردگی.

درمان فراموشی در سالمندان

درمان فراموشی در سالمندان

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد؛ اما برخی از دارو ها به طور موقت پیشرفت بیماری را کمتر می کنند. شروع درمان در اسرع وقت می تواند به درمان فراموشی در سالمندان کمک کند. سازمان غذا و دارو دو نوع دارو را برای درمان علائم آلزایمر در سالمندان تایید کرده است. مهارکننده های کولین استراز آنتاگونیست و و مهار کننده های کولین استراز.

هیچ دارویی برای مدیریت علائم رفتاری در زوال عقل تایید نشده است. برخی از دارو های ضد افسردگی، ضد اضطراب، ضد تشنج، ضد روان پریشی و … به درمان علائم آلزایمر در سالمندان کمک می کنند. دانشمندان به طور فعال درمورد بیماری آلزایمر و درمان های احتمالی آن تحقیق می کنند. تشخیص زودهنگام فرصت های بیشتری را برای شرکت در کارآزمایی های بالینی یا سایر پروژه های تحقیقاتی در اختیار افراد مبتلا به آلزایمر قرار می دهد.

همچنین در درمان بیماری آلزایمر مدیریت رفتار و تغییر سبک زندگی بسیار مهم است. شما می توانید کار های زیر را انجام دهید:

  • محیطی آشنا برای سالمندان ایجاد کنید. چیدمان فضای زندگی آن ها را تغییر ندهید.
  • آسایش آن ها را در نظر بگیرید.
  • از درگیری اجتناب کنید.

در ادامه چند روش دیگر را برای درمان بیماری آلزایمر بررسی کردیم.

علائم آلزایمر زوردرس

علائم آلزایمر زوردرس

در مراحل اولیه، علامت اصلی بیماری آلزایمر ضعف حافظه است. اولین علائم آلزایمر زودرس که در جوانان اتفاق می افتد، عبارتند از:

  • فراموش کردن گفتگو های یا رویداد های اخیر
  • قرار دادن اشیا در جا های نادرست
  • فراموش کردن نام مکان ها، اشخاص و اشیا
  • پیدا نکردن کلمه مناسب در زمان صحبت کردن
  • مشکل داشتن در فکر کردن
  • پرسیدن سوالات تکراری
  • سخت بودن تصمیم گیری
  • انعطاف پذیری کم و تمایل کم برای امتحان کردن چیز های جدید
  • تغییرات خلقی مانند افزایش اضطراب و بی قراری

درمان آلزایمر

درمان آلزایمر

اکثرا انواع بیماری آلزایمر قابل درمان نیستند؛ اما راه هایی برای مدیریت علائم آلزایمر در سالمندان هست. این راه ها عبارتند از:

  • دارو درمانی: دارو های مربوط به بیماری آلزایمر، با افزایش سطح پیام رسان های شیمیایی، حافظه فرد را قوی تر می کنند. عمدتا این دارو ها برای درمان بیماری آلزایمر استفاده می شود؛ اما ممکن است برای زوال عقل لویی و پارکینسون نیز تجویز شوند. عوارض جانبی این دارو ها شامل تهوع، استفراغ و اسهال است. بعضی از دارو های آلزایمر نیز پروتئین آمیلوئید را در مغز از بین می برند.

چندین مکمل غذایی و دارو های گیاهی برای افراد مبتلا به زوال عقل توصیه می شوند. هیچ مدرک علمی ای برای اثربخش بودن آن ها پیدا نشده است. هنگام مصرف مکمل های غذایی و دارو های گیاهی، احتیاط کنید. این دارو ها تحت نظارت نیستند. همچنین برخی از مطالعات نشان می دهند که مکمل های ویتامین E ممکن است برای بیماری آلزایمر مفید باشند. گنجاندن غذا های سرشار از ویتامین E مانند آجیل توصیه می شود.

  • اقدامات پیشگیرانه: شما باید خانه را برای فرد مبتلا به آلزایمر تا حد امکان امن کنید. این اقدامات از حوادثی مانند سقوط جلوگیری می کنند. با کاهش بی نظمی و سر و صدا در خانه، می توانید تمرکز و عملکرد مغز فرد مبتلا به آلزایمر را آسان تر کنید و علائم آلزایمر در سالمندان را بهبود ببخشید. همچنین باید اشیایی مانند چاقو و کلید ماشین را پنهان کنید.
  • تقویت ارتباطات: فرد مبتلا به آلزایمر باید در هنگام صحبت با دیگران، تماس چشمی خود را با آن ها حفظ کند. همچنین ارتباط با افراد دیگر و شرکت در دورهمی ها برای افراد مبتلا به آلزایمر مناسب است.
  • انجام ورزش روزانه: مزایای ورزش برای افراد مبتلا به علائم آلزایمر در سالمندان شامل سلامت قلب و عروق و ایجاد تعادل می شود. ورزش علائمی مانند بی قراری را کمتر می کند. همچنین شواهدی نشان می دهند که ورزش از آلزایمر و زوال عقل پیشگیری می کند. برخی تحقیقات نشان می دهند که فعالیت بدنی اختلال در تفکر را بهبود می بخشد و علائم مربوط به افسردگی را کاهش می دهد.
  • فعال نگه داشتن فرد سالمند: برای کاهش علائم آلزایمر در سالمندان باید آن ها را فعال نگه دارید. فعالیت هایی مانند نقاشی، باغبانی، آشپزی، آواز خواندن و فعالیت های سرگرم کننده دیگر می تواند در بهبود آن ها نقش داشته باشد.
  • کنترل کردن زمان خواب: رفتار بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب در شب بدتر است. سعی کنید سر و صدای تلویزیون را قطع کنید و آن ها را سر ساعت مشخص به تختخواب ببرید. برای کم کردن بی قراری شبانه کافئین و خواب های طولانی را در روز محدود کنید.
  • برنامه ریزی برای آینده: تا زمانی که سالمند می تواند در برنامه ها شرکت کند، برنامه های مختلف را به اطلاع آن ها برسانید و امید به زندگی آن ها را بیشتر کنید. شما باید مسائل مالی و حقوقی، نگرانی های ایمنی و زندگی روزمره فرد سالمند را در طولانی مدت در نظر بگیرید.
  • دیگر درمان ها: موسیقی درمانی، هنر درمانی، ماساژ درمانی، آروماتراپی و … نیز می توانند در بهبود علائم آلزایمر در سالمندان موثر باشد.

علائم اولیه آلزایمر در سالمندان

  1. از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند

یکی از شایع ترین نشانه های بیماری آلزایمر، به ویژه در مراحل اولیه، ضعیف شدن حافظه کوتاه مدت است. سالمند ممکن است تاریخ روز ها یا رویداد های مهم را فراموش کند، سوالات شبیه به هم بپرسد و به یادداشت های یادآوری نیاز داشته باشد.

  1. مشکل بودن برنامه ریزی یا حل مشکلات

یکی از علائم آلزایمر در سالمندان این است که آن ها در توانایی های ذهنی خود تغییراتی می بینند. مثلا به خوبی قبل نتوانند حساب ها را کنترل کنند و در پرداخت قبض های ماهیانه مشکل داشته باشند. آن ها ممکن است در تمرکز کردن مشکل داشته باشند و انجام کار ها برای آن ها بیشتر از قبل طول بکشد.

  1. مشکل بودن انجام وظایف

افراد مبتلا به آلزایمر اغلب در انجام وظایف روزانه مشکل دارند. گاهی اوقات ممکن است در هنگام رانندگی، خرید و … دچار مشکل شوند.

  1. فراموش کردن زمان و مکان

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است گذر زمان و تاریخ را فراموش کنند. همچنین گاهی اوقات ممکن است فراموش کنند کجا هستند یا چگونه به جایی رفته اند.

  1. مشکلات بصری

داشتن مشکلات بینایی یکی از علائم آلزایمر در سالمندان است. آن ها ممکن است در حفظ تعادل، خواندن، تعیین مسافت یا تشخیص رنگ و کنتراست دچار مشکل شوند.

  1. مشکلات گفتاری و نوشتاری

افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند، ممکن است در اثنای مکالمه متوقف شوند یا یک حرف را چند بار تکرار کنند. آن ها ممکن است در انتخاب واژگان دچار مشکل شوند یا نام یک شی را به اشتباه بیان کنند.

  1. قرار دادن اشیا در مکان های اشتباه

یکی دیگر از علائم آلزایمر در سالمندان، قرار دادن اشیا در مکان های غیر معمول است. آن ها ممکن است چیز هایی را گم کنند و نتوانند آن را پیدا کنند. با پیشرفت بیماری، ممکن است دیگران را به دزدی متهم کنند.

  1. از دست دادن قوه تمییز و تصمیم گیری

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تغییراتی در قضاوت و تصمیم گیری تجربه می کنند. مثلا ممکن است به پول اهمیتی ندهند یا به نظافت منزل خود توجهی نداشته باشند.

  1. کناره گیری از فعالیت های اجتماعی

فردی که به بیماری آلزایمر مبتلاست، توانایی دنبال کردن مکالمه را از دست می دهد. به همین دلیل رغبتی به انجام فعالیت های اجتماعی نشان نمی دهد.

  1. تغییر در خلق و خو و شخصیت

تغییرات خلقی از علائم آلزایمر در سالمندان است. سالمندان می توانند افسرده، مشکوک یا مضطراب شوند و به راحتی در خانه یا در بیرون از خانه دچار مشکل شوند.

طول عمر بیمار آلزایمری

طول عمر بیمار آلزایمری

بیماری آلزایمر به کندی پیشرفت می کند و به تدریج در طی چندین سال شدت می گیرد. این بیماری  بیشتر نواحی مغز شما را مانند حافظه، تفکر، قضاوت، زبان، قوه حل مسئله، شخصیت و حرکت تحت تاثیر قرار می دهد. پنج مرحله بیماری آلزایمر عبارتند از: بیماری آلزایمر زودرس، اختلال شناختی خفیف ناشی از آلزایمر، زوال عقل خفیف ناشی از بیماری آلزایمر، زوال عقل متوسط به دلیل آلزایمر و زوال عقل شدید ناشی از آلزایمر.

سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر بسیار متفاوت است و به مرحله بیماری آلزایمر بستگی دارد. افراد مبتلا به بیماری به آلزایمر به طور متوسط بین 3 تا 11 سال پس از تشخیص دادن این بیماری توسط پزشک زندگی می کنند؛ اما بعضی از آن ها 20 سال یا بیشتر زنده می مانند. فشار خون بالا می تواند باعث پیشرفت سریع تر بیماری آلزایمر شود.

مبتلا شدن یکی از عزیزان شما به بیماری آلزایمر می تواند بسیار سخت باشد. این بیماری هیچ درمان قطعی ای ندارد و افراد مبتلا به آن در طی چند سال بعضی از توانایی ها و مهارت های خود را از دست می دهند. مهم است که در کنار مراقبت کردن از سالمندان و درمان علائم آلزایمر در سالمندان، از خودتان مراقبت کنید و به خود سخت نگیرید. شما می توانید به گروه هایی بپیوندید و با افراد دیگری که درگیر این بیماری هستند ارتباط برقرار کنید و توسط آن ها حمایت شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا