خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

فیزیوتراپی گردن در منزل چگونه انجام می شود و چه عوارضی دارد؟

بسیاری از افراد مانند سالمندان و افرادی که به بیماری های مزمن و شدیدی مبتلا هستند، توانایی مراجعه به بیمارستان و دریافت خدمات پزشکی را ندارند. بهترین کاری که این افراد می توانند انجام دهند، دریافت خدمات پزشکی در منزل است. امروزه خدمات پزشکی زیادی هستند که در منزل ارائه می شوند و یکی از این خدمات فیزیوتراپی گردن است. اگر با فیزیوتراپی گردن در منزل آشنایی ندارید، ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله به طور کامل درمورد فیزیوتراپی گردن و نکات مهم در رابطه با آن توضیح داده شده است.

فیزیوتراپی گردن چیست؟

فیزیوتراپی گردن در منزل چگونه انجام می شود و چه عوارضی دارد؟

در هنگام معاینه گردن درد معمولا میزان حرکت گردن، میزان انعطاف پذیری و قدرت آن ارزیابی می شود. در فیزیوتراپی ماهیچه ها و مفاصل گردن ارزیابی می شوند تا یک ناحیه با عضلات سفت یا ضعیف شناسایی شود. در این روش درمانی معمولا از تکنیک های دستی مانند ماساژ و حرکت مفاصل برای کمک به شل شدن مفاصل سفت و عضلات سفت استفاده می کنند. با این کار درد فرد کاهش می یابد.

در فیزیوتراپی گردن در منزل ممکن است که پزشک فیزیوتراپی روش های درمانی دیگری را نیز امتحان کند. برای مثال در فیزیوتراپی گردن می توان از اولتراسوند، پد های حرارتی و TENS برای تسکین درد های بیمار استفاده کرد. همچنین پزشکی که به منزل شما مراجعه می کند، ورزش های خاصی متناسب با نیاز شما پیشنهاد می کند تا درد گردن شما را کاهش دهد. حرکات ورزشی که پزشک فیزیوتراپی برای درمان گردن درد پیشنهاد می کند شامل تمرین های کششی می شود؛ زیرا با تمرین های کششی عضلات سفت نرم می شوند. همچنین برخی از تمرین های تقویتی نیز می توانند برای بازسازی عضلات اطراف گردن و شانه ها مورد استفاده قرار بگیرند.

علاوه بر این ها اگر به باشگاه می روید، با فیزیوتراپی گردن در منزل متوجه می شوید که چه ورزش هایی برای گردن شما مضر است تا از انجام آن ها جلوگیری کنید.

فیزیوتراپی گردن چگونه انجام می شود؟

انجام فیزیوتراپی گردن

فیزیوتراپی رایج ترین راه برای درمان گردن درد های مزمن است. اکثر برنامه هایی که برای کاهش درمان گردن درد تنظیم می شوند معمولا شامل درمان هایی برای کاهش درد یا سفتی عضلات هستند. بسته به میزان درد و وضعیت جسمی تمرین هایی که برای هر فرد تنظیم می شوند می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی در فیزیوتراپی گردن در منزل اهداف زیر اولویت دارند:

  • کاهش درد و سفتی گردن
  • بهبود میزان حرکت سر و گردن
  • تقویت عضلات گردن
  • جلوگیری از بروز دوباره درد در آینده

فیزیوتراپی شاید نتواند درد را به طور کامل درمان کند؛ اما با این حال می تواند نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت داشته باشد.

چه زمانی بهتر است به فیزیوتراپیست گردن مراجعه کنیم؟

فیزیوتراپیست گردن

اگر علائم زیر را در خود احساس می کنید، بهتر است که به بیمارستان مراجعه کنید یا به فکر فیزیوتراپی گردن در منزل باشید:

  • درد مزمن نامشخص: در صورتی که گردن درد شما مزمن است و مدام عود می کند، ممکن است که شناسایی منبع درد یا مکانیسم دقیق درد کمی دشوار باشد. در این زمان بهترین کار کمک گرفتن از دکتر فیزیوتراپیست است. پزشک نیز می تواند با تشخیص علت درد، برای افزایش قدرت و میزان انعطاف پذیری گردن برنامه هایی را تنظیم کند که درد را کاهش می دهند.
  • بهبود آسیب دیدگی: ضربه خوردن گردن یکی از رایج ترین آسیب های گردن است و ممکن است در زندگی روزمره اتفاق بیفتد. این ضربه ها به بافت های نرم و مفاصل گردن آسیب های جدی می رسانند و عضلات گردن را سفت می کنند. درد در ناحیه گردن می تواند تا هفته ها ادامه پیدا کند. به همین دلیل برای بهبود درد بهترین کار فیزیوتراپی گردن در منزل است. با فیزیوتراپی می توان درد را کاهش داد و به بازگشت گردن به حالت طبیعی کمک کرد.
  • بهبودی پس از جراحی: جراحی هایی که روی گردن انجام می شوند، می توانند سفتی و درد بسیار زیادی را هفته ها یا حتی ماه ها پس از جراحی به جای بگذارند. برای مثال در عمل جراجی دیسککتومی ( Discectomy )یا فیوژن گردن 2 یا چند مهره به گردن اضافه می شود. این می تواند نحوه حرکت عضلات گردن را تغییر دهد و باعث ایجاد درد های مختلف شود. در این زمان نیز برای کاهش درد گردن بهترین کار فیزیوتراپی گردن در منزل است.
  • سایر موارد: فیزیوتراپی گردن می تواند برای درمان موارد مختلفی مانند بخشی از یک برنامه درمانی بزرگ تر، سایر بیماری ها یا سایر شرایط مزمن نیز به کار گرفته شود.

چه زمانی بهتر است که از فیزیوتراپی گردن اجتناب کنیم؟

فیزیوتراپی گردن در منزل چگونه انجام می شود و چه عوارضی دارد؟

در برخی از موارد نه تنها فیزیوتراپی گردن در منزل کمکی به افراد نخواهد کرد، بلکه حتی می تواند مشکل را نیز بدتر کند. اگر هر یک مشکلات زیر را دارید، توصیه می شود تا حد امکان از فیزیوتراپی گردن خودداری کنید:

  • بی ثباتی در ستون فقرات: ممکن است که ستون فقرات بعضی افراد به خصوص قسمت گردن آن ها برای انجام ورزش های فیزیوتراپی چندان پایدار نباشد. در صورتی که فرد این مشکل را داشته باشد، ممکن است که در حین ورزش مشکلاتی مانند شکستن مهره استخوان رخ دهد. همچنین ممکن است که با شکستن ستون فقرات طناب نخاعی فشرده شود. در چنین مواردی بهترین کار تثبیت ستون فقرات قبل از انجام فیزیوتراپی است.
  • مشکل زمینه ای جدی: قبل از فیزیوتراپی گردن در منزل باید مطمئن باشید که هیچ گونه مشکل زمینه ای جدی ندارید. برای مثال گاهی اوقات ممکن است که درد گردن به علت وجود تومور باشد. اگر علت گردن درد شما به خاطر وجود تومور باشد، انجام تمرین های فیزیوتراپی نه تنها به درمان گردن درد شما کمک نخواهد کرد، بلکه ممکن است باعث رشد تومور شود.

عوارض فیزیوتراپی گردن

عوارض فیزیوتراپی گردن

فیزیوتراپی می تواند یک راه حل مناسب برای از بین بردن درد های موجود در بدن باشد. درست است که فیزیوتراپی گردن در منزل نیز می تواند به درمان درد های گردن کمک کند، اما باید این را بدانید که درمان ها و ورزش های فیزیوتراپی نیز خود می توانند عوارض جانبی خاصی را ایجاد کنند.

عوارض فیزیوتراپی می تواند از فیزیکی تا حسی متغیر باشد. همچنین شدت عوارض نیز بسته به بدن و نوع تمرین ها می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد. برخی از رایج ترین عوارض جانبی فیزیوتراپی عبارتند از:

  • بدن درد

فیزیوتراپیست برای درمان گردن درد شما ممکن است در طول فرآیند درمان از شما درخواست کند ورزش هایی را انجام دهید که باعث ایجاد درد در بدنتان می شوند. بدن درد ممکن است که در طول جلسه درمان یا بعد از آن خود را نشان دهد. با فیزیوتراپی گردن در منزل ممکن است درد در اثر تمرین ها با گذشت زمان بیشتر شوند؛ زیرا هر چه روند درمانی پیش می رود، لازم است که بیشتر به بدن شما فشار بیاید. البته فیزیوتراپیست می تواند به شما کمک کند که راه حل های مناسب برای درمان گردن درد خود را پیدا کنید. همچنین می تواند تعیین کند که چه سطحی از برنامه درمانی برای شما مناسب تر است تا کمتر دچار بدن درد شوید.

  • احساس خستگی

رایج ترین مشکل فیزیوتراپی گردن در منزل احساس خستگی است؛ زیرا در تمرین فیزیوتراپی، بدن شما مجبور است سخت کار کند. در فیزیوتراپی شما حرکت ها و تمرین هایی را انجام می دهید که می توانند به عضلات شما فشار بیاورند. این تمرین ها معمولا شامل تمرین های کششی هستند. همچنین در برنامه فیزیوتراپی ممکن است که پزشک از شما بخواهد فعالیت هایی را انجام دهید که بدن به انجام آن ها عادت ندارد. اگر بعد از انجام فیزیوتراپی احساس خستگی کردید، لازم نسیت که به هیچ عنوان نگران باشید. برای رفع خستگی کافی است که مطمئن شوید بعد از انجام تمرین ها به خود زمانی کافی برای استراحت می دهید.

  • ایجاد حساسیت

قبل از فیزیوتراپی گردن در منزل باید دقت داشته باشید که برخی از عضلات، مفاصل، تاندون ها یا رباط ها ممکن است بعد از انجام ورزش های فیزیوتراپی حساس شوند. البته این عارضه نیز کاملا طبیعی است؛ زیرا شما در این تمرین ها برای تقویت عضلات خود، بدن را به گونه ای حرکت می دهید که اصلا به آن عادت ندارد. حساس شدن عضلات و مفاصل امری موقتی است و آسیب ها و التهابات بعد از تمام شدن دوره درمان از بین می روند. اگر حساسیت باعث نگرانی یا ناراحتی شما می شود، می توانید با فیزیوتراپیست خود تماس بگیرید و ببینید که آیا می تواند برای کاهش درد شما راهی پیشنهاد دهد یا خیر. گاهی اوقات در فیزیوتراپی گردن در منزل ممکن است که پزشک برای از بین بردن این ناراحتی ها قبل و بعد از انجام تمرین های اصلی ورزش هایی را به شما پیشنهاد کند که باعث رشد و ریکاوری عضلات، مفاصل، رباط ها و تاندون های شما می شوند.

  • درد عضلانی

یکی دیگر از عوارض رایج فیزیوتراپی درد عضلانی است. قطعا بعد از انجام تمرین های فیزیوتراپی درد عضلانی را تجربه خواهید کرد؛ زیرا این تمرین ها به شما کمک می کنند تا توده عضلانی بیشتری بسازید و قدرت خود را بازیابی کنید. برای کاهش درد عضلانی ناشی از فیزیوتراپی گردن در منزل می توانید آب بیشتری بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید و استراحت و تغذیه مناسب داشته باشید.

درد عارضه ای طبیعی پس از انجام ورزش های فیزیوتراپی است. به همین دلیل نباید نگران آن باشید. با تمام شدن تمرین های فیزیوتراپی شما می توانید دوباره سلامتی خود به دست آورید و از شر درد های مزمن نیز راحت شوید.

فیزیوتراپی گردن با لیزر

فیزیوتراپی گردن با لیزر

لیزر درمانی کم توان که با آن LLLT نیز گفته می شود، برای چندین دهه است که مورد استفاده قرار می گیرد. در فیزیوتراپی گردن در منزل ممکن است که پزشک از لیزر برای فیزیوتراپی گردن شما استفاده کند. در این شیوه درمانی از لیزری با فرکانس بالا که خروجی انرژی پایینی دارد، استفاده می شود.

فناوری لیزر درمانی سال ها است که به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال از لیزر برای کاهش چین و چروک، لکه های روی پوست و کاهش درد در فیزیوتراپی استفاده می شود. امکان تنظیم لیزر برای درمان های مختلف از جمله فیزیوتراپی وجود دارد. در فیزیوتراپی لیزر را به نحوی تنظیم می کنند که به کمک آن امکان ایجاد یک تغییر فیزیولوژیکی بدون آسیب به بافت وجود داشته باشد.

مزایای انجام فیزیوتراپی با لیزر شامل درد کمتر، خطر عفونت کمتر، کاهش سریع تر درد و التهابات می شود. همچنین در صورتی که فرد توانایی حرکت نداشته باشد نیز می توان از آن استفاده کرد.

فیزیوتراپی گردن در منزل مزایای زیادی دارد. فیزیوتراپیستی که برای درمان گردن درد به منزل شما می آید، می تواند راه ها و ورزش هایی را برای درمان درد تنظیم کند. فیزیوتراپیست می تواند درد های گردن ناشی از عمل های جراحی، آسیب های مختلف مانند ضربه های مختلف و از این دست مشکلات را درمان کند. برای اینکه بیشتر با فیزیوتراپیست گردن آشنا شوید، در این مقاله درمورد تمامی نکات مهم در رابطه با این موضوع توضیح داده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا