خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

نکاتی که باید در هنگام تزریق رمدسیویر در منزل رعایت کنید

بسیاری از افراد ممکن است توانایی رفتن به بیمارستان را به دلیل مشکلات جسمی نداشته باشند. همچنین برخی دیگر نیز ممکن است که به دلیل مشکلات دیگری مانند آلودگی هوا یا نداشتن وقت کافی امکان رفتن به بیمارستان و دریافت دارو را نداشته باشند. در این زمان بهترین کاری که این افراد می توانند انجام دهند، این است که به کمک یک پزشک دارو های خود را در خانه مصرف کنند یا در صورت نیاز آمپول تزریق کنند. با توجه به بروز مجدد کرونا یکی از دارو هایی که ممکن است امروزه زیاد تجویز شود، رمدسیویر است. برای اینکه بدانید این دارو چیست و نحوه تزریق رمدسیویر در منزل چگونه است، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

رمدسیویر چیست؟

رمدسیویر چیست؟

رمدسیویر یک داروی ضد ویروسی است که فقط برای درمان بیماری کووید 19 مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل برای درمان دیگر عفونت های ویروسی مانند سرما خوردگی یا آنفولانزا موثر نخواهد بود. رمدسیویر در واقع یک پیش داروی نوکلئوتیدی آنالوگ آدنوزین است که با نام تجاری Veklury شناخته می شود.

نکات مهم قبل از تزریق رمدسیویر

نکات مهم قبل از تزریق رمدسیویر

قبل از اقدام به تزریق رمدسیویر در منزل لازم است که به یک سری نکات توجه کنید. هر چند که پزشک سوالات مربوطه را قبل از تزریق از شما خواهد پرسید؛ اما با این حال بهتر است که خودتان نیز درمورد آن ها اطلاع داشته باشید. در حال حاضر مهم ترین نکات قبل از تزریق این دارو به شرح زیر می باشند:

  • آلرژی

اگر تا به حال به هر گونه دارویی واکنش آلرژیک داشته اید، باید قبل از تزریق رمدسیویر در منزل به پزشک اطلاع دهید. همچنین اگر به غیر از دارو به مواد دیگر مانند برخی از غذا ها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا دیگر موارد حساسیت دارید باید این موضوع را به کادر درمانی بگویید. در صورتی که قصد دارید از دارو های بدون نسخه استفاده کنید، حتما برچسب و ترکیبات دارو را به دقت مطالعه کنید.

  • اطفال

با توجه به مطالعاتی که تاکنون انجام شده، این دارو نتوانسته است تاثیری منفی در اطفال بگذارد. اما با این حال اگر قصد دارید دارو را به کودک تزریق کنید، باز هم لازم است پزشک را در جریان بگذارید.

  • سالمندان

تزریق رمدسیویر در منزل برای سالمندان هیچ گونه مشکلی ندارد؛ زیرا طبق تحقیقات انجام شده تا به حال این دارو نتوانسته است اثری منفی روی سالمندان بگذارد. اما با توجه به اینکه افراد سالمند بیشتر به بیماری های مختلفی مانند بیماری های کبدی، کلیوی یا قلبی مبتلا می شوند، بهتر است که قبل از تزریق پزشک را مطلع کنید تا هیچ گونه مشکلی وجود نداشته باشد.

  • دوران شیردهی

تا به حال تحقیق کافی برای تعیین خطرات مصرف این دارو در دوران شیردهی انجام نشده است. به همین دلیل قبل از تزریق رمدسیویر در منزل در دوران شیردهی حتما پزشک را مطلع کنید و از او مشورت بگیرید. پزشک می تواند مشکلاتی را که ممکن است با مصرف این دارو در دوران شیردهی به وجود بیایند تشخیص دهد و در صورت نیاز شما را از تزریق آن منع کند.

نکاتی که باید در هنگام تزریق رمدسیویر در منزل رعایت کنید

  • تداخلات دارویی

یکی از مهم ترین اطلاعاتی که حتما باید به پزشک گفته شود، داروهایی هستند که مصرف می کنید؛ زیرا رمدسیویر به هیچ وجه نباید با بعضی از دارو ها استفاده شود و امکان ایجاد تداخل دارویی و مسمومیت وجود دارد. در صورتی که از دارو هایی استفاده می کنید که با رمدسیویر تداخل دارویی دارند، ممکن است پزشک از شما بخواهد دوز دارو ها را تغییر دهید و یا اینکه برای ایمنی بیشتر در تزریق رمدسیویر در منزل اقدامات دیگری انجام دهید.

در حال حاضر تزریق رمدسیویر همراه با دارو های کلروکین و هیدروکسی کلروکین نباید انجام شود. اما اگر چاره ای نباشد، پزشک می تواند دوز یک یا هر دو دارو را تغییر می دهد تا امکان تداخل و ضرر های هر دو به حداقل برسد.

البته این دو مورد دارو های شناخته شده ای هستند که می توانند با رمدسیویر تداخل داشته باشند. ممکن است این دارو با دیگر دارو های گیاهی، دارو های بدون نسخه یا حتی مکمل های غذایی نیز تداخل داشته باشد. به همین دلیل تمامی ریز جزئیات دارو هایی را که مصرف می کنید، قبل از تزریق در اختیار پزشک قرار دهید.

  • سایر مشکلات

در حال حاضر به طور دقیق ثابت نشده است اما بهتر است که برخی از دارو ها مانند رمدسیویر به صورت ناشتا تزریق شوند. همچنین در صورتی که تصمیم به تزریق رمدسیویر در منزل گرفته اید، باید بدانید که فرد دریافت کننده دارو نباید به هیچ عنوان از الکل یا تنباکو استفاده کند؛ زیرا امکان تداخل دارو با آن ها بسیار بالا می رود.

نحوه تزریق رمدیسیور

نکاتی که باید در هنگام تزریق رمدسیویر در منزل رعایت کنید

تمامی پرستاران و متخصصان بهداشتی که آموزش دیده اند، نحوه تزریق این دارو را می دانند. این دارو باید به صورت وریدی تزریق شود. داروی تزریقی همراه با یک بروشور اطلاعاتی است. به همین دلیل قبل از تزریق رمدسیویر حتما آن را مطالعه کنید. اگر سوالی هم برای شما پیش آمد، می توانید آن را از پزشک یا داروساز بپرسید.

نحوه تزریق این دارو در بیماران بستری شده در بیمارستان هر 5 تا 10 روز یک بار به تشخیص پزشک است. همچنین بیمارانی که مبتلا به کرونا هستند و در خانه استراحت می کنند، باید 7 روز از بروز علائم کوید 19 آن ها گذشته باشد تا بتوانند این دارو را تزریق کنند. بعد از آن این دارو باید هر 3 روز یکبار تزریق شود. البته امکان تغییر دوز دارو توسط پزشک نیز هست.

در صورتی که در منزل به اشتباه بیش از حد تجویز شده رمدسیویر تزریق کردید، فورا با مرکز کنترل مسمومیت اورژانس تماس بگیرید و بیمار را به بیمارستان منتقل کنید. همچنین در نظر داشته باشید که این دارو تنها برای درمان بیماری شماست و آن را برای دیگر افراد تجویز نکنید.

اگر در تزریق رمدسیویر در منزل یکی از دوز ها را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را تزریق کنید. اگر زمان تزریق بعدی فرا رسیده است، به هیچ عنوان میزان دوز را افزایش ندهید.

موارد احتیاط

نکاتی که باید در هنگام تزریق رمدسیویر در منزل رعایت کنید

در صورتی که قرار است بیمار برای اولین بار این دارو را دریافت کند، پزشک باید حتما در کنار بیمار باشد تا بتواند نحوه تزریق و اثرگذاری دارو را بررسی کند. همچنین پزشک ممکن است که قبل از تزریق رمدسیویر در منزل برای بیمار آزمایش خون و ادرار تجویز کند تا بتواند اثرات ناخواسته دارو را بعد از تزریق پیش بینی کند.

نکاتی که افراد قبل از تزریق این دارو باید بدانید این است که رمدسیویر ممکن است که باعث بروز واکنش های آلرژیک جدی شود. چرا که موارد نادری از بروز انفوزیون و آنافیلاکسی پس از تزریق دارو گزارش شده اند. همچنین در صورتی که بدن بعد از دریافت این دارو بیمار علائمی مانند تب و لرز، سرگیجه، سردرد، گرفتگی صدا، افزایش تعریق، مشکلات تنفسی، مشکل در بلع، خارش یا بثورات پوستی، سبکی سر، غش کردن، افزایش ضربان یا ضربان قلب نامنظم از خود نشان داد، حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید. علاوه بر این ها تزریق رمدسیویر در منزل می تواند باعث ایجاد علائمی مانند تورم دست، صورت یا دهان نیز شود.

اثرات جانبی دارو

نکاتی که باید در هنگام تزریق رمدسیویر در منزل رعایت کنید

هر دارو در کنار کارکرد خود ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای نیز ایجاد کند. همه این عوارض جانبی نمی توانند به صورت همزمان رخ دهند؛ اما حتی با بروز یکی از آن ها نیز ممکن است که فرد به مراقبت های پزشکی نیاز پیدا کند.

این موارد عوارض جانبی ای هستند که ممکن است با تزریق رمدسیویر در منزل پدیدار شوند. اکثر این علائم به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند. زیرا بعد از گذشت کمی زمان و مصرف دوز های دارو بدن شما با آن سازگار خواهد شد.

اگر این علائم شما را آزار می دهند، می توانید از پزشک خود بخواهید که راه های پیشگیری از بروز این علائم یا حداقل کاهش شدت آن ها را به شما نشان دهد. همچنین اگر سوالی درمورد داروی رمدسیویر برای شما پیش آمده است، می توانید درمورد آن از کادر درمان سوال کنید.

در حال حاضر رایج ترین عوارض جانبی تزریق رمدسیویر در منزل عبارتند از:

  • کمر درد
  • احساس تنگی قفس سینه
  • لرز
  • سرفه کردن
  • ادرار تیره رنگ
  • مشکل در بلع
  • ضربان قلب سریع
  • تب
  • گر گرفتگی
  • سردرد
  • کهیر یا خارش
  • مدفوع با رنگ روشن
  • تهوع و استفراغ
  • پف یا تورم پلک ها یا قسمت های اطرف چشم، صورت، لب ها یا زبان
  • درد معده برای چندین ساعت
  • مشکل در تنفس
  • خستگی یا ضعف غیر معمول
  • تشنج
  • بثورات پوستی
  • اثرات جانبی در محل تزریق

محلی که دارو در آن تزریق شده است ممکن است دچار خونریزی، تاول، سوزش، سردی، تغییر رنگ پوست، احساس فشار، کهیر، عفونت، التهاب، خارش، ایجاد توده، بی حسی، درد، بثورات پوستی، قرمز، جای زخم، درد، سوزش، تورم، حساسیت، گزگز، زخم یا احساس گرما شود. بروز این علائم در تزریق رمدسیویر در منزل نیز موقتی است و به سرعت از بین می رود.

دارو باید در کجا نگهداری شود؟

نکاتی که باید در هنگام تزریق رمدسیویر در منزل رعایت کنید

این دارو تنها در بیمارستان و کلینیک تجویز می شود. رمدسیویر به صورت محلول مایع و پودری ارائه می شود. این دو ماده باید قبل از تزریق با آرامی با هم ترکیب شوند. بعد از ترکیب شدن پودر و مایع دارو حداقل 30 و نهایتا تا 120 دقیقه قابل استفاده است. به همین دلیل است که دارو قابل نگهداری در خانه نیست و برای تزریق هر دوز در خانه لازم است که به داروخانه مراجعه کنید.

نظارت بر میزان اثر گذاری و اثرات دارو

نکاتی که باید در هنگام تزریق رمدسیویر در منزل رعایت کنید

بعد از شروع تزریق رمدسیویر در منزل بیمار باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد. برای مثال پزشک ممکن است که برای اثرات دارو آزمایش هایی مانند نرخ فیلتراسیون گلومرولی را که با نام GFR شناخته می شود تجویز کند. همچنین ممکن است آزمایش هایی که به عملکرد کبد نیز مربوط می شوند تجویز شود تا اطلاعات دقیقی از نحوه اثرگذاری دارو به دست بیاید.

همچنین باید گفت رمدسیویر تنها باید در شرایطی تجویز و تزریق شود که امکان کنترل واکنش های حساسیت شدید مانند آنافیلاکسی در فرد قابل کنترل باشند. علاوه بر این ها بیمارانی که دچار بیماری های نقص ایمنی هستند باید با احتیاط بیشتری دارو را مصرف کنند؛ زیرا نگرانی هایی از این بابت وجود دارد که تزریق این دارو ممکن به ایجاد یک ویروس مقاوم تر در بدن فرد بیمار منجر می شود.

تزریق رمدسیویر در منزل توسط سرویک

بیماری کرونا یکی از بیماری های حاد تنفسی است که باعث ایجاد علائمی مانند درد عضلانی، گلودرد و سایر علائم مشابه با سرما خوردگی و آنفولانزا می شود. در حال حاضر تاکنون درمانی قطعی برای این بیماری وجود ندارد. اما برخی دارو ها مانند رمدسیویر هستند که می توانند به درمان بیماری کمک کنند. رمدسیویر یکی از دارو های تزریقی است که می تواند جلوی پیشرفت کرونا را بگیرد و آن را مهار کند. این دارو باید در بیمارستان یا کلینیک توسط پرستار یا پزشک تجویز و تزریق شود. اما در صورتی که بیمار نتواند به بیمارستان مراجعه کند، امکان تزریق رمدسیویر در منزل نیز وجود دارد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما با دارو رمدسیویر، درمورد تمامی نکات در رابطه با آن توضیح داده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا