خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل چه مزایایی دارد ؟

بیماری هایی که به مغز و اعصاب مربوط اند، می توانند در هر سنی باعث ایجاد مشکلات مختلف شوند. بیماری های اعصاب معمولا تمام بدن را تحت تاثیر قرار می دهند و حتی ممکن است موجب شوند که فرد مبتلا به آن ها از انجام کار های روزانه خودش نیز باز بماند. برای درمان این بیماری ها بهترین کار مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب است. اگر توانایی رفتن به بیمارستان را ندارید، می توانید از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل استفاده کنید. برای این که بیشتر با این موضوع آشنا شوید، در ادامه به تمامی نکاتی که در رابطه با متخصص مغز و اعصاب و ویزیت در منزل وجود دارد، اشاره خواهیم کرد.

پزشک متخصص مغز و اعصاب چه کسی است؟

متخصص مغز و اعصاب کسی است که می تواند تمام بیماری های مربوط به مغز و سیستم عصبی را که شامل خود مغز، نخاع و اعصاب می شوند، تشخیص دهد و درمان کند. یک متخصص مغز و اعصاب به آناتومی، عملکرد و همچنین شرایطی که می تواند روی سیستم عصبی شما تاثیر بگذارد تسلط کامل دارد. به همین دلیل در صورتی که فکر می کنید به بیماری مربوط به مغز و اعصاب مبتلا هستید، پیشنهاد ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل را به شما می دهیم.

متخصص مغز و اعصاب اطفال چه کسی است؟

متخصص مغز و اعصاب اطفال همان طور که از نامش پیداست با اختلالات مغز و سیستم عصبی افراد در سنین پایین یعنی از نوزادی تا دوره نوجوانی آشنایی دارد. بیماری های اعصاب در سنین پایین بیشتر به دلایل ارثی اتفاق می افتند؛ به همین دلیل نیز پزشک متخصص به طور کامل نحوه درمان این بیماری ها را می داند.

متخصص مغز و اعصاب چه بیماری هایی را درمان یا کنترل می کند؟

بیمارهای کنترل شده توسط مغز و اعصاب   

متخصصن مغز و اعصاب توانایی درمان طیف وسیعی از بیماری ها را دارد؛ اما برخی از رایج ترین بیماری هایی که به خاطر آن ها احتمالا مجبور به استفاده از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل خواهید شد، شامل موارد زیر می شوند:

  1. بیماری ها مربوط به زوال عقل مانند آلزایمر
  2. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا همان ALS
  3. آسیب مغزی، آسیب نخاعی یا ناهنجاری های عروقی
  4. آنوریسم های مغزی و ناهنجاری های شریانی
  5. فلج مغزی و اسپاسم
  6. ضربه مغزی
  7. آنسفالیت
  8. صرع
  9. سندرم های درد صورت
  10. سردرد های مداوم یا میگرن
  11. هیدروسفالی
  12. اختلالات سلامت روانی و رفتاری
  13. اسکلروز چندگانه
  14. میاستنی گراویس و میوپاتی ها
  15. درد در گردن، کمر و ستون فقرات
  16. بیماری پارکینسون
  17. نوروپاتی محیطی
  18. اختلالات خواب
  19. سکته
  20. لرزش و دیستونی
  21. تومور های مغزی، ستون فقرات و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب چگونه بیماری های شما را تشخیص می دهد؟

یکی از سوالاتی که بین بیماران و خانواده های آن ها قبل از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل پیش می آید، این است که این متخصص چگونه می تواند بیماری آن ها را تشخیص دهد. در واقع برای تشخیص بیماری های اعصاب متخصص از شما سوالاتی مانند سابقه پزشکی، سابقه بیماری های خانوادگی، سابقه مصرف دارو و سوالاتی درمورد وضعیت فعلی شما خواهد پرسید. همچنین برای گرفتن نتایج دقیق تر آن ها معاینه های اولیه را انجام می دهند. معاینه اولیه یک پزشک می تواند به صورت زیر باشد:

  1. بررسی میزان هماهنگی، تعادل، رفلکس و راه رفتن
  2. قدرت عضلانی
  3. سلامت روان
  4. تست حس بینایی، شنوایی و گفتاری

همچنین متخصص مغز و اعصاب ممکن است برای بدست آوردن نتایج دقیق تر آزمایشاتی مانند آزمایش خون یا ادرار را برای شما تجویز کند. نتیجه این آزمایش ها به گرفتن نتیجه دقیق تر و تجویز بهتر دارو به دکتر می کند. در صورتی که این آزمایش ها نتیجه خاصی نداشته باشند، دکتر آزمایش تصویر برداری از سیستم عصبی را تجویز می کند. پس از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل و تشخیص بیماری، او یکی از راه های درمانی را که می تواند دارو یا فیزیوتراپی باشد، امتحان می کند.

متخصص مغز و اعصاب چه آزمایش هایی را تجویز می کند؟

آزمایش های متخصص مغز و اعصاب

برخی از رایج ترین آزمایش های عصبی که پزشک آن ها را تجویز می کند:

  1. آنژیوگرافی:

آنژیوگرافی یکی از متداول ترین آزمایش هایی است که بعد از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل توسط پزشک تجویز می شود. آنژیوگرافی توانایی نشان دادن رگ های خونی در مغز، سر یا گردن را دارد. به کمک این آزمایش اگر رگی در این قسمت ها مسدود یا آسیب دیده باشد، نشان داده می شود. همچنین این آزمایش توانایی نمایان کردن مشکلاتی مانند آنوریسم یا لخته شدن خون را دارد.

  1. بیوپسی:

بیوپسی برداشتن یک تکه از بافت بدن است. از هر قسمتی از بدن می تواند نمونه ای برای بیوپسی برداشته شود.

  1. آزمایش مایع نخاعی:

در این آزمایش از مایعی که مغز و نخاع شما را احاطه کرده است، نمونه برداری می شود. این آزمایش به تشخیص مشکلاتی مانند خونریزی مغزی، عفونت، مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری های متابولیک به پزشک کمک می کند.

  1. عکس برداری:
  2. عکس برداری به شیوه های مختلفی مانند توموگرافی کامپیوتری، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، اشعه ایکس یا سونوگرافی انجام می شود تا دید جامعی از تمام نقاط بدن به پزشک بدهد.
  3. نوار مغزی:

نوار مغزی آزمایشی ست که فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری می کند. از این آزمایش برای تشخیص بیماری های مانند تشنج و عفونت های مختلف مانند آنسفالیت یا دیگر مشکلات مانند آسیب های مغزی یا تومور ها استفاده می شود.

  1. نوار عصب و عضله:

یکی از آزمایش های قابل تجویز بعد از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل می تواند آزمایش نوار عصب و عضله باشد. در این آزمایش فعالیت عضلات ثبت می شود. به کمک داده های به دست آمده از این آزمایش، می توان اختلالات مختلف مانند بیماری های عصبی و عضلانی، فشردگی ریشه عصب نخاعی و اختلالات نورون حرکتی مانند اسکلروز را تشخیص داد.

  1. الکترونیستاگموگرافی:

این آزمایش که به اختصار ENG نامیده می شود، برای تشخیص حرکت غیر ارادی چشم، سرگیجه یا اختلالاتی که باعث به هم خوردن تعادل می شوند، تجویز می شود.

الکترونیستاگموگرافی

  1. تست پتانسیل های تحریکی:

 بعد از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل بنا به تشخیصی که داده شده است، ممکن است تست پتانسیل های تحریکی تجویز شود. در این آزمایش سرعت سیگنال های الکتریکی که از چشم، گوش یا لمس پوست به مغز شما می رسند اندازه گیری می شوند. این آزمایش کمک می کند تا مولتیپل اسکلروزیس، نورم آکوستیک یا آسیب های نخاعی آسان تر تشخی داده شوند.

  1. میلوگرافی:

آزمایش میلوگرافی، تشخیص تومور های نخاعی و فتق، دیسک و شکستگی های احتمالی را راحت تر می کند.

  1. پلی سومنوگرام:

 اگر بعد از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل به او بگویید که اختلالات خواب دارید، احتمالا این آزمایش را برای شما تجویز می کند. این آزمایش فعالیت مغز و بدن را در طول خواب اندازه گیری می کند و تشخیص می دهد که چه عواملی باعث اختلالات در خواب شده اند.

  1. برش نگاری:

 آزمایش برش نگاری که به اختصار PET نیز نامیده می شود، یک نوع تصویر برداری است که مخصوص تشخیص تومور ها یا ارزیابی صرع است. همچنین به کمک این آزمایش امکان تشخیص زوال عقل یا بیماری های آلزایمر نیز وجود دارد.

از کجا متوجه شوم که به متخصص مغز و اعصاب نیاز دارم؟

قبل از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل باید ببینید که آیا واقعا شما به متخصص و مغز اعصاب نیاز دارید یا خیر. اگر علائم زیر را در خود احساس می کنید، باید یک نوبت برای ملاقات با پزشک بگیرید:

  1. اختلالات حافظه به خصوص فراموشی
  2. از دست دادن هوشیاری
  3. تشنج
  4. اختلالات چشایی یا بویایی
  5. مشکلات بینایی
  6. احساس بی حسی و گزگز
  7. عدم تقارن صورت در هنگام لبخند یا پلک زدن
  8. سرگیجه و احساس صدای وزوز در گوش یا مشکلات مربوط به شنوایی
  9. مشکل در بلع، گرفتگی صدا، در بالا انداختن شانه یا چرخاندن گردن و در حرکات زبان
  10. ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات، اسپاسم و پرش
  11. سوزش یا دردی شبیه به شوک الکتریکی در هر قسمت از بدن
  12. درد گردن، کمر و سر
  13. تعادل نداشتن در هنگام راه رفتن
  14. لرزش بدون دلیل
  15. کندی در حرکت های روزمره

مزایای ویزیت متخصص در منزل چیست؟

مزایای ویزیت متخصص در منزل

ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل می تواند مزایای زیادی داشته باشد. برخی از این مزایا عبارت اند از:

  1. راحتی بیشتر

قطعا اولین و مهم ترین دلیلی که افراد به خاطر آن تصمیم می گیرند که پزشک را در خانه ملاقات کنند، راحتی بیشتر است. زیرا برای ملاقات پزشک در بیمارستان یا مطب مجبور هستید که سوار ماشین خود شوید و با حال بد بیماری تا آنجا رانندگی کنید. همچنین بیمارستان ها و مطب ها در بیشتر مواقع شلوغ هستند؛ به همین دلیل مجبور خواهید بود زمانی نسبتا طولانی را در صف انتظار ملاقات با پزشک بمانید.

اگر هم افراد مسن یا بچه کوچک در خانه دارید این امر برای شما بسیار سخت تر خواهد بود. بهترین کار برای راحتی بیشتر ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل است. با ویزیت پزشک در خانه دیگر به مجبور به تحمل صف های طولانی نخواهید بود.

  1. صرفه جویی در زمان و انرژی

علاوه بر راحتی بیشتر، ویزیت پزشک در خانه می تواند در زمان شما نیز صرفه جویی کند؛ زیرا دیگر مجبور نخواهید بود که پشت ترافیک های طولانی بمانید و انرژی زیادی را برای رسیدن به دکتر صرف کنید. با ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل می توانید هم در مصرف زمان و هم در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

  1. تشخیص بهتر

هنگامی که پزشک در خانه شما را معاینه می کند، قطعا مشکل شما را بهتر تشخیص می دهد؛ زیرا در بیمارستان ها و کلینیک ها به دلیل تعداد زیاد بیماران، پزشک مجبور است که زمان کمتری برای معاینه هر کدام از آن ها اختصاص دهد. اما هنگامی که پزشک در خانه شماست با دقت تمام و بدون هیچ عجله ای شما را معاینه می کند و در نهایت تشخیص درست تر و بهتری هم می دهد.

  1. پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های جدید

بیمارستان ها و کلینیک ها به علت وجود بیماران مختلف به شدت آلوده هستند؛ زیرا این مکان ها میکروب ها و باکتری های بیماری زای زیادی را به خود جذب می کنند. رفتن به این مکان ها خطر مریضی برای خود بیمار و همراهان او را به دنبال دارد. به همین دلیل بهترین کار این است که پزشک را برای معاینه بیمار به خانه بیاورید.

متخصصان مغز و اعصاب به مشکلات و بیماری های سیستم عصبی و مغز تسلط کامل دارند و راه های درمان مشکلات مختلف آن ها را می دانند. به همین دلیل اگر احساس می کنید که نیاز به ملاقات با متخصص اعصاب دارید، حتما در اولین فرصت این کار را انجام دهید. اما اگر بنا به دلایلی توانایی رفتن به بیمارستان را ندارید، می توانید از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل استفاده کنید. ما در این مقاله به طور کامل درباره این موضوع توضیحاتی داده ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا