خدمات مراقبتی و پرستاری
ضد عفونی و سم پاشی

بی خطرترین روش های از بین بردن کک در منزل

چگونه کک را از محل زندگی دور کنیم؟

کک چیست و چگونه به خانه راه پیدا می کند؟

کک ها یکی از آزاردهنده ترین آفت ها هستند. آنقدر کوچک و چابک هستند که به راحتی نمی توان آن ها را با با چشم غیرمسلح دید. چون طول کک حدود 2.5 میلی متر است. کک آنقدر پاهای قوی ای دارد که تا فاصله بیش از 3 سانتی متری هم می پرد. به همین دلیل کک ها به آفات آکروبات باز معروفند! معمولاً کک ها حیوانات را به انسان ها ترجیح می دهند. اول روی بدن و لا به لای موی حیوانات مثل سگ و گربه و سایر حیوانات خانگی جا خوش می کنند و سپس حیاط، خانه و  اثاثیه منزل را هدف قرار می دهند. اگر از حیوان خانگی نگهداری می کنید، حتماً استفاده از روش های طبیعی برای از بین بردن کک در منزل را در اولویت قرار دهید.

علایم وجود کک داخل خانه

یکی از علایم وجود کک در خانه خارش شدید پوست است. چون از خون بدن انسان و حیوان تغذیه می کنند. معمولاً در هوای گرم و مرطوب به خانه ها هجوم می آورند. چرخه زندگی کک ها 18 تا 21 روز است. اگر هوا مناسب شرایط کک ها نباشد و یا منبعی برای تغذیه پیدا نکنند، به مرور از بین می روند. هرچند لاروی کک ممکن است تا مدت ها زنده بماند.

کک ها معمولاً کجای خانه پنهان می شوند؟

اگر از سگ، گربه و سایر حیوانات خانگی نگهداری می کنید و حیوان خانگی شما ناقل کک است، باید انتظار آن را داشته باشید که منزل شما و پوست و موی حیوان خانگی به محل امنی برای زندگی کک ها تبدیل شود. برای ریشه کن کردن و از بین بردن کک در منزل روش های طبیعی و کاربردی را امتحان کنید.

کک ها در قسمت هایی از حیاط که دارای سایه و رطوبت است، پنهان می شوند. پس به راحتی می توانید منبع اصلی کک را در حیاط خانه شناسایی کنید. هر جایی که حیوان خانگی شما دراز می کشد، می تواند محلی برای پنهان شدن کک در خانه باشد.

برای از بین بردن کک در منزل چه کار کنیم؟

حالا که محل های اصلی پنهان شدن کک در خانه را پیدا کردید، می توانید از روش های زیر برای از بین بردن کک در خانه استفاده کنید.

اولین کاری که باید برای از بین بردن کک در منزل انجام دهید این است که با جاروبرقی تشک ها، روتختی ها و سایر اثاثیه خانه را تمیز کنید. درزها، شکاف ها و فضای تنگ و باریک را فراموش نکنید. چون این فضاها مکان مخفی خوبی برای کک و تخم گذاری آن است.

برای از بین بردن کک از روی فرش، روتختی و تختخواب، از دستگاه بخارشوی استفاده کنید. گرمای زیاد بخارشوی و مایع شوینده دشمن کک است. به هر جایی که حیوان خانگی شما معمولاً برای استراحت انتخاب می کند، توجه ویژه ای کنید. همه ملافه ها و بستر حیوان خانگی را در آب گرم بشویید. از بالاترین درجه حرارت خشک کن برای خشک کردن آن ها استفاده کنید.  

بی خطرترین روش های از بین بردن کک در منزل

با اسنشیال اویل کک ها را از خانه دور کنید

اسانس های روغنی یا اسانشیال اویل ها روش طبیعی و بی خطری برای مقابله با کک ها در منزل هستند. اسنشال اویل علف لیمو، اسطوخودوس، درخت چای و درخت سرو برای از بین بردن کک در منزل توصیه می شود. مطالعات نشان می دهند روغن آویشن در دفع و از بین بردن کک مؤثرتر از مواد شیمیایی و پرمترین (داروی درمان شپش) عمل می کند.

از مزایای استفاده از اسنشال اویل ها یا روغن های طبیعی این است که در صورت تماس با پوست شما یا بدن حیوانات خانگی، هیچ خطری در پی ندارند. اسنشایل اویل را با یکی از روغن های حامل یا پایه مثل روغن بادام، نارگیل و… ترکیب کنید و آن را روی قسمت هایی از خانه که فکر می کنید کک ها جا خوش کرده اند، اسپری کنید. تا زمانی محلول روغنی روی سطوح خشک نشده، حیوانات خانگی را از آن ها دور نگه دارید.

بی خطرترین روش های از بین بردن کک در منزل

از بین بردن کک در خانه با جوش شیرین

اگر به دنبال مؤثرترین و بی خطرترین روش برای از بین بردن کک در خانه هستید، به جوش شیرین اعتماد کنید. این روش خانگی کک ها را از روی مبل یا فرشتان دور می کند. بعداز اینکه خانه را حارو کردید، جوش شیرین را روی فرش یا مبل خود بریزید بعد از چند دقیقه با جاروبرقی پودر جوش شیرین را از روی سطوح جمع کنید و حتماً کیسه جاروبرقی را خالی کرده و آن را از منزل خارج کنید تا کک ها در اثاثیه خانه ریشه کن شوند.

روش از بین بردن کک در حیاط خانه

اگر گل و گیاه در حیاط خانه شما زیاد است، همیشه آن ها را هرس کنید. چون کک ها دوست دارند در علف های هرز و چمن های نسبتاً بلند پنهان شوند. همه شاخ و برگ هرس شدۀ گیاهان و درختان را از حیاط خانه یا باغچه خود خارج کنید. تا آنجا که امکان دارد، کاری کنید که همه قسمت های حیاط خانه در معرض تابش آفتاب باشد.

کک های باغچه را با میکروارگانیسم ها نابود کنید

برای از بین بردن کک در حیاط خانه می توانید از متخصصان خدمات باغبانی کمک بگیرید. با مشورت متخصص باقبانی می توانید از گرانول گوگرد و یا کرم های لوله ای استفاده کنید. آن ها را در باغچه خود پخش کنید تا کک ها در باغچه یا حیاط شما از بین بروند. اگر از سمپاشی منزل استقبال نمی کنید، برای دفع طبیعی کک از حیاط خانه روش های کاملاً طبیعی و بی خطر مثل کاشتن گیاهانی نظیر سیر یا رزماری را امتحان کنید.

روش های از بین بردن کک در حیوانات خانگی

حیوانات خانگی اصلی ترین منبع کک ها هستند. برای اینکه حیوان خانگی شما از کک دور بماند و یا بخواهید از شر کک خلاص شوید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ملحفه های حیوان خانگی را هر چند روز یکبار با آّب گرم بشویید و با درجه حرارت بالای خشک کنید.
  • حیوان خانگی را با استفاده از شامپوهای ضد کک بشویید.
  • موهای بدن حیوان خانگی خود را شانه کنید. آب و شوینده مخصوص حیوانات را با هم ترکیب کنید و با آن موی بدن حیوان خانگی را شانه کنید. کک ها معمولاً در اطراف گردن و دم حیوانات خانگی پنهان می شوند.

بی خطرترین روش های از بین بردن کک در منزل

از بین بردن کک حیوانات خانگی با رزماری

اگر طرفدار روش های طبیعی از بین بردن کک در خانه هستید، مقداری برگ رزماری را به آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید این محلول قوی و موثر خنک شود. سپس آن را روی بدن حیوان خانگی اسپری کنید و یا حیوان را با آن بشویید.

آیا الکل برای از بین بردن کک ها در حیوانات خانگی خوب است؟

الکل باعث از بین رفتن کک ها می شود اما با این حال روش ایمنی برای مقابله با کک در حیوانات خانگی نیست. ممکن است الکل برای حیوانات سمی باشد. چون به راحتی از طریق پوست آنها جذب می شود و اگر حیوان خانگی مقدار زیادی از الکل را ببلعد، مشکل ساز خواهد بود. از آنجا که الکل قابل اشتعال است، ایده خوبی برای پاشیدن روی مبلمان و فرش یا روتختی های خانه نیست.

راه حل نهایی از بین بردن کک؛ سمپاشی خانه

روش های طبیعی برای از بین بردن آفات و حشرات موذی و همیشه در اولویت هستند. در هر صورت کسی نمی خواهد سلامت خود یا حیوان خانگی اش را با مواد شیمیایی به خطر بیندازد. اما در مواردی که شیوع کک در خانه به حدی گسترده است که تنها سمپاشی خانه جوابگو است، باید از خدمات مطمئن سمپاشی استفاده کرد. متخصصان سمپاشی به خوبی می دانند برای از بین بردن هر نوع آفتی مانند کک، کنه، ساس، موریانه و… از چه نوع سمی و به چه اندازه ای استفاده کنند تا خطری برای اهالی خانه ایجاد نشود.

هر آنچه باید در مورد گزش کک ها بدانید

چرا باید سریع کک را از بین برد؟

کک ها علاوه بر اینکه آزاردهنده هستند، می توانند باعث شیوع بیماری ها و انگل ها شوند. هرچند کم پیش می آید، اما بهتر است احتیاط کرد و برای از بین بردن هر چه سریع تر کک در منزل اقدام کرد. اگر به موقع برای از بین بردن کک در خانه اقدام نکنیم، ممکن است حیوان خانگی دچار برخی عفونت ها شود. 

نیش کک چگونه است و چه علائمی دارد؟

نیش کک از سایر آفات متمایز است. کک ها برجستگی کوچک و قرمزی روی پوست ایجاد می کنند. برخلاف گزش پشه، برجستگی ناشی از نیش کک، بزرگ نمی شود. احتمالاً در اطراف جای نیش کک، متوجه یک هاله قرمز خواهید شد. کک بیشتر اطراف پاها و مچ پا را می گزد. البته کک ها قسمت کمر، زیر بغل، سینه، کشاله ران، آرنج و زانو را هم هدف نیش های خود قرار می دهند.

علائم نیش کک

نیش کک خارش زیادی به دنبال دارد. ممکن است پوست اطراف قسمت گزیده شده زخم شود و یا کهیر بزند. گزش کک معمولاً در پوست های حساس، عفونت باکتریایی ایجاد می کند. بعد از کک گزیدگی از خاراندن جای گزش خودداری کنید. اگر هم تاول های سر سفید و یا بثورات پوستی مشاهده کردید، سریع آن را درمان کنید.

نحوه درمان گزش کک در خانه

محل گزش و جای نیش کک را با آب و صابون بشویید. اگر لازم بود، از کرم موضعی ضد خارش استفاده کنید. آرد جو دوسر هم می تواند خارش پوست را تسکین دهد. برای درمان سریع تر گزش کک از دوش گرم گرفتن خودداری کنید چون خارش را شدیدتر می کند. اگر مشکوک به آلرژی هستید، آنتی هیستامین مصرف کنید تا احتمال واکنش های آلرژیک پوست بدن را کاهش دهید. البته بهتر است هر دارویی را با مشورت پزشک مصرف کرد.

سخن پایانی

اگر چند اصل ساده مثل مرتب جارو کشیدن خانه، بیرون بردن زباله ها، کوتاه کردن چمن حیاط را جدی بگیرید، از هجوم کک ها به خانه خود در امان خواهید بود. ملحفه ها و روتختی ها را منظم و با آب گرم بشویید. برای آنکه مطمئن شوید که خانه شما از کک در امان است حتماً به صورت همزمان برای از بین بردن کک در خانه، حیاط و حیوان خانگی اقدام کنید تا کک ها مجدداً به محل زندگی شما برنگردند.

منبع: healthline

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا