خدمات مراقبتی و پرستاری
باغبانی

از بین بردن حشرات گیاهان با صابون حشره کش

روش تهیه صابون حشره کش

چگونه حشرات گلدان ها را از بین ببریم؟

روش های مختلفی برای از بین بردن حشرات گیاهان و گلدان های خانه وجود دارد. برخی ترجیح می دهند به جای سموم و مواد شیمیایی، برای حفظ سلامت خود و محیط زیستشان از روش های طبیعی دفع آفات و حشرات و از مواد ارگانیک استفاده کنند. حشرات در فصل های گرم بیشتر دیده می شوند؛ حشرات موجود در فضای باز و باغات منجر به آسیب دیدن محصولات کشاورزی می شوند و در فضای بسته خانه به ویژه در اطراف گلدان و گیاهان معمولاً حشرات ریزی دیده می شوند. برای از بین بردن آن ها می خواهیم به سراغ روش های طبیعی و بی ضرر برویم. در ادامه یکی از روش های موثر را برای از بین بردن حشراتی که در خانه پرسه می زنند، معرفی می کنیم که استفاده از صابون حشره کش است.

از بین بردن حشرات گیاهان با صابون حشره کش

از بین بردن حشرات خانه با روش های طبیعی

یکی از مواد طبیعی و ارگانیک که در نابودی حشرات مؤثر است، صابون حشره کش است. صابون حشره کش چیست و چه کاربردی دارد؟ یا چگونه می توان صابون حشره کش را تهیه کرد؟ برای دریافت پاسخ این سؤال ها در ادامه با سرویک همراه باشید.

صابون حشره کش چیست؟

صابون حشره کش علاوه بر اینکه غیر سمی است، برای دفع حشرات و آفات به صورت طبیعی هم مؤثر است. به جای استفاده از مواد شیمیایی، می توانید از این ماده ارگانیک برای از بین بردن حشرات خانه و آفات گلدان استفاده کنید. این محلول به زنبورهای عسل آسیبی نمی رساند و استفاده از آن روی گیاهان مشکلی برای گل و گیاه شما ایجاد نمی کند. همچنین، حشرات مضری مانند کنه ها، شته ها، مگس های سفید، تریپس و برگ های نارس را نابود می کند.

صابون حشره کش چگونه عمل می کند؟

اسیدهای چرب موجود در صابون اسکلت خارجی حشرات را حل کرده و باعث کم آبی بدن آن ها می شود. نمک های پتاسیم اسیدهای چرب مواد فعال در صابون حشره کش است (که به آن نمک های صابون نیز گفته می شود). با مخلوط شدن ترکیب شیمیایی قلیایی با اسیدهای چرب موجود در روغن های طبیعی مانند روغن کرچک، روغن نارگیل و روغن زیتون مواد فعال موجود در صابون آزاد می شوند و حشرات گیاهان را از بین می برند.

خودت صابون حشره کش درست کن!

برای آنکه احساس خودکفایی کنید، خودتان در خانه این ماده طبیعی و بی ضرر را درست کنید.  بسیاری از باغبانان با صابون حشره کش و به صورت طبیعی به جنگ حشرات گیاهان می روند، چون نه تنها روشی کارامد است بلکه با محیط زیست هم سازگار است. می توانید این ماده را از فروشگاه های محصولات کشاورزی هم تهیه کنید اما سرویک به شما پیشنهاد می کند که خودتان در خانه این ماده مؤثر را، برای از بین بردن حشرات گیاهان خانه و یا باغ خود، تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: آیا سم پاشی خانه برای بدن مضر است؟

 روش تهیه صابون حشره کش در سه مرحله ساده

برای ساخت و تهیه صابون حشره کش در خانه به سه چیز نیاز دارید: صابون، ظرف آب و روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن انگور. صابون مایع و خالص کاستیل گزینه خوبی است چون حاوی مواد افزودنی (مانند رایحه، مرطوب کننده و سایر مواد شیمیایی اضافی) نیست. برای تهیه این حشره کش طبیعی و خانگی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک بطری اسپری تمیز یا سمپاش برای مخلوط خود انتخاب کنید.
  2. به ازای هر قاشق آب مقطر، 1 قاشق غذاخوری مایع صابون و یک قاشق غذاخوری روغن طبیعی یا اسنشیال اویل اضافه کنید. روغن ترکیب نهایی را کمی غلیظ کرده و سبب می شود محلول روی برگ و ساقه گیاهان بچسبد تا اثر کند.
  3. مایع صابونی، آب و روغن طبیعی را مخلوط کرده و بلافاصله از آن استفاده کنید. برای از بین بردن حشرات گیاهان و گلدان ها، این محلول را از بالا تا پایین گیاه اسپری کنید. محلول باید با حشرات تماس داشته باشد، تا اثربخش باشد.

 هر چه محلول بیشتر روی شاخ و برگ گیاه باقی بماند، احتمال کشتن حشرات بیشتر است. نسبت صابون یا روغن را افزایش ندهید، یک محلول با ترکیبات ملایم و طبیعی از گیاهان و گلدان های خانه شما بیشتر محافظت می کند.  

از بین بردن حشرات گیاهان با صابون حشره کش

چگونه از صابون حشره کش استفاده کنیم؟

برای از بین بردن حشرات گیاهان، محلول صابون حشره کش را روی برگ ها و ساقه اصلی گیاه بپاشید. از پاشیده شدن آن روی گل ها و شکوفه های گیاه خودداری کنید. همچنین سعی کنید تمام سطح گیاه خود را با این محلول مرطوب کنید. البته نه در حدی که آب از برگ های گیاه شما چکه کند! از آنجا که این ترکیب سازگار با محیط زیست است، می توان مستقیماً روی میوه ها و سبزیجاتی مانند هلو، سیب، گوجه فرنگی، کدو سبز و کدو تنبل هم اسپری کرد.

در صورت لزوم، اسپری کردن این محلول روی گیاهان را هر چهار تا هفت روز تکرار کنید. بهتر است گیاهان را صبح زود یا اواخر عصر با این محلول خانگی و طبیعی اسپری کنید زیرا محلول به دلیل خنک بودن هوا، به سرعت تبخیر نمی شود و اثربخشی بهتری دارد.

آیا صابون حشره کش به گیاهان آسیب می زند؟

اگر در محلول حشره کش خانگی از درصد بالایی از صابون استفاده شود، یا مواد شیمیایی صابون زیاد باشد، خطر صدمه دیدن گیاهان وجود دارد. برای گرفتن بهترین نتیجه پیشنهاد می شود که صابونی با کمترین مواد شیمیایی تهیه کنید و نسبت صابون و روغن های طبیعی را زیاد تغییر ندهید.

ارائه خدمات باغبانی در محل توسط نیروهای باغبانی سرویک

نکات احتیاطی در استفاده از صابون حشره کش

برای تهیه صابون حشره کش از شوینده های ظروف استفاده نکنید. چون به گیاهان آسیب می زند و روی حشرات هم اثری نخواهد داشت چراکه دارای اسیدهای چرب نیست و عمل نخواهد کرد. هرچه محلول صابون حشره کش خانگی طبیعی تر باشد، احتمال آسیب دیدن گیاهان کمتر است.

اسپری صابونی را در ابتدا، فقط روی بخش کوچکی از گیاه یا گلدان خانه آزمایش کنید. چون برخی از گیاهان نسبت به صابون های حشره کش حساس هستند و واکنش منفی نشان می دهند. در صورتی که لکه های قهوه ای روی برگ ها مشاهده کردید و گیاه در حال پژمردگی بود، این کار را ادامه ندهید و یا از روش های دیگری برای از بین بردن حشرات گیاهان خانه استفاده کنید.

هر بار که می خواهید از ظرف اسپری روی گیاهان استفاده کنید، آن را به خوبی تکان دهید تا نسبت صحیح مواد تشکیل دهنده محلول حفظ شود.

آب سخت اثر صابون را کاهش می دهد. بنابراین اگر آب خانه شما از نوع آب سخت است، این محلول را با آب معدنی یا آب مقطر تهیه کنید.

این محلول باید بلافاصله مصرف شود. چون روغن موجود در محلول به مرور خراب می شود و بوی تند و رنگ کدری به خود می گیرد. بهترین کار این است که به اندازه ای که نیاز دارید، آن را تهیه کنید.

روش تهیه صابون حشره کش برای از بین بردن حشرات گیاهان
برای ساختن این محلول طبیعی می توانید از هر نوع روغنی استفاده می کنید. اما اسانس های روغنی طبیعی یا اسنشال اویل ها توصیه می شوند.

سخن پایانی

گیاهان و گلدان های خانه حشرات را جذب می کنند و این فرایند کاملاً طبیعی است. برخی حشرات مفیدند و باعث از بین رفتن حشرات مضر و یا گرده افشانی گل می شوند. با این حال هیچ کس دوست ندارد محیط خانه اش یا فضای باغش با حشرات پر شود. استفاده از صابون حشره کش یکی از بهترین، طبیعی ترین و کم خطرترین روش ها برای از بین بردن حشرات گیاهان خانگی است. با این محلول می توانید علاوه بر از بردن حشرات گلدان و خانه خود، از گیاهانتان هم بیشتر از قبل محافظت کنید.

منبع: bobvila

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا