خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

نحوه از بین بردن لکه زردچوبه روی سطوح مختلف

برای پاک کردن لکه زردچوبه چه کار کنیم؟

ترفندهای خانگی برای از بین بردن لکه زردچوبه

آشپزی در عین حال که لذت بخش است، دردسرهایی هم دارد. یکی از دردسرهای آشپزی کردن انواع لکه هایی است که روی سطوح مختلف مثل ظرف ها، پیشخوان آشپزخانه، مبل، فرش و یا حتی لباس بر جای می ماند. زردچوبه ادویه پرطرفداری است که فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ کاهش التهاب بدن و بهبود فعالیت های مغز تنها بخشی از مزیت های زردچوبه است. هدف ما پرداختن به جنبه های مثبت این ماده پرکاربرد در آشپزی نیست. بلکه می خواهیم به مشکل اصلی آن اشاره کنیم. برجای ماندن لکه های زردچوبه روی سطوح مختلف احتمالاً اجتناب ناپذیر است. این ماده قوی رنگ سرسختی دارد. برای پاک کردن لکه زردچوبه، باید از چند ترفند خانگی استفاده کرد.

همان طور که برای از بین بردن لکه روی مبل راهکارهای خانگی وجود دارد، با وسایل موجود در آشپزخانه می توانید لکه زردچوبه را هم محو کنید و آن را کاملاً از بین ببرید. برای پاک کردن لکه زردچوبه از روی انواع سطوح مثل ظرف، لباس، فرش، پیشخوان آشپزخانه، همراه ما باشید.

چگونه لکه زردچوبه را از روی ظروف پاک کنیم؟

زردچوبه رنگ زرد بسیار قوی دارد. حتی گاهی از آن به عنوان رنگ هم استفاده می شود. وقتی آشپزی می کنید، احتمالاً ظرف ها به ویژه ظرف های نگه دارنده غذا رنگ زردچوبه را به خود می گیرند. ترفندهایی برای تمیز کردن ظروف نگه دارنده غذا وجود دارد، اما اینجا می خواهیم اختصاصی به لکه زردچوبه روی انواع ظرف ها بپردازیم.  

پاک کردن لکه زردچوبه از روی ظروف سرامیکی بسیار آسان است با شستن در ماشین ظرفشویی و یا شستن دستی و با ماده شوینده ظروف مشکل برطرف می شود. اما برای ظرف های پلاستیکی یا لعابی، داستان کاملاً متفاوت است. در قدم اول پیشنهاد می شود غذاهایی حاوی سس کاری و زردچوبه را در ظروف استیل نگهداری کنید. اما برای پاک کردن لکه زردچوبه از روی ظروف راه های زیر را دنبال کنید.

پاک کردن لکه زردچوبه از روی ظرف با سفیدکننده

سفیدکننده ظروف و آب را با نسبت 2 به 1 (مثلاً دو پیمانه آب و یک پیمانه سفیدکننده) ترکیب کنید. اگر می خواهید از مواد طبیعی و بی خطری استفاده کنید حتماً کاربرد هیدروژن پراکسید را مطالعه کنید. سرکه هم جایگزین خانگی خوبی برای سفید کننده خواهد بود. ظرف را در این محلول بگذارید و کمی صبر کنید تا لکه زردچوبه حل شود.

چگونه می توان لکه های زردچوبه را از روی پیشخوان یا میز آشپزخانه پاک کرد؟

اگر روی سطوح آشپزخانه مثل میز یا پیشخوان، پودر زردچوبه ریخت، سریع آن را با دستمال یا پارچه مرطوب پاک کنید. مواظب باشید که لکه را روی پیشخوان یا میز آشپزخانه پخش نکنید. برای لکه های سرسخت تر، ترفند زیر را امتحان کنید:

پاک کردن لکه زردچوبه با جوش شیرین

بعد از اینکه باقی مانده پودر زردچوبه را از روی میز برداشتید، از ترفند جوش شیرین استفاده کنید. همیشه مقداری جوش شیرین در کابینت آشپزخانه خود نگه دارید. این ماده طبیعی و ارزان یک تمیزکننده جادویی برای پاک کردن لکه زردچوبه است. با ترکیب جوش شیرین و آب، خمیر درست کنید و آن را با مسواک روی لکه زردچوبه پخش کنید. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس خمیر را از روی سطح پاک کنید و با پارچه تمیز و مرطوب سطح پیشخوان را تمیز کنید. از این تکنیک می توانید برای از بین بردن لکه های زردچوبه روی تخته های گوشت آشپزخانه هم استفاده کنید.

اگر هنوز لکه کمرنگی از زردچوبه روی سطوح دیده می شود، از سرکه سفید یا آبلیموک کمک بگیرید. البته نوع متریال میز پیشخوان آشپزخانه را در نظر بگیرید تا آسیبی نبیند.

نحوه از بین بردن لکه زردچوبه از سطوح مختلف

از بین بردن لکه زردچوبه از روی لباس

اگر زردچوبه لباس یا پارچه را لکه دار کرد، بهتر است فوری اقدام کنید. ابتدا لکه را با آب سرد بشویید. از آب گرم برای شستن لکه زردچوبه استفاده نکنید. چون گرما لکه زردچوبه را پخش می کند. لباس خود را به مدت 20 دقیقه در آب سرد همراه با مواد شوینده ملایم قرار دهید. سپس لباس را در ماشین لباسشویی بشویید اما آن را در حالت خشک کن قرار ندهید. بهتر است لباس را در زیر نور آفتاب آویزان کنید. چون نور خورشید به محو شدن لکه زردچوبه کمک می کند. اگر لازم بود تمام این مراحل را دوباره تکرار کنید تا لکه زردچوبه کاملاً از بین برود.

نحوه از بین بردن لکه زردچوبه از سطوح مختلف

با لیمو لکه زردچوبه را از روی لباس پاک کنید

اگر جایی مثل رستوران هستید و لباس شما با سس حاوی زردچوبه لک شد، یک برش لیمو را روی لکه بمالید و یا لکه زردچوبه را به چند قطره آبلیمو آغشته کنید. سپس لباس را با سرد بشویید. اگر شست و شوی کامل لباس ممکن نیست، از مکعب یخ استفاده کنید. آن را روی لکه زردچوبه نگه دارید و بعداً لباس را بشویید.

نحوه از بین بردن لکه زردچوبه از سطوح مختلف

پاک کردن لکه زردچوبه با گلیسیرین

گلیسیرین در فرآیند ساخت صابون به کار می رود. گلیسیرین می تواند در ترکیب با آب، تمیزکننده قوی ای باشد. حدود یک چهارم فنجان گلیسیرین را با یک چهارم فنجان مایع ظرفشویی و 2 فنجان آب مخلوط کنید، سپس پارچه ای را به این محلول آغشته کنید و آن را به آرامی روی لکه لباس بمالید تا پاک کردن لکه زردچوبه را ببینید. 

روش پاک کردن لکه زردچوبه از روی فرش

اگر زردچوبه خشک یا پودر زردچوبه روی فرش ریخت، ابتدا آن را با جاروبرقی جمع کنید. مراقب باشید تا روی فرش پخش نشود. اگر سسی حاوی زردچوبه روی فرش ریخت، تا جایی که ممکن است، آن را با قاشق جمع کنید. سپس از پارچه سفید مرطوب استفاده کنید و با آن لکه روی فرش را مالش ندهید چون لکه زردچوبه به عمق الیاف فرش فرو می رود. در نتیجه پاک کردن لکه زردچوبه سخت تر می شود. با خمیری که از ترکیب آب و جوش شیرین درست کرده اید، لکه روی فرش را بپوشانید و 10 دقیقه صبر کنید تا اثر کند. در آخر خمیر را از روی فرش، با پارچه یا قاشق جمع کنید.  

در آخر روی فرش را جارو بکشید. اگر هنوز مشکل لکه زردچوبه روی فرش پابرجاست، کار را به نیروهای خدمات موکت شویی و مبل شویی سرویک بسپارید.

منبع: rd

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا