خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

علائم شکستگی لگن در سالمندان

یکی از مشکلاتی که با بالا رفتن سن، انسان بیشتر به آن دچار می شود، مشکلات مربوط به شکستگی اعضاء مختلف بدن است. شکستگی در هر قسمتی از بدن می تواند رخ دهد. یکی از رایج ترین شکستگی ها در بین سالمندان در حال حاضر شکستگی لگن است. شکستگی لگن می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و علائم متفاوتی نیز داشته باشد. برای این که بیشتر با علائم شکستگی لگن در سالمندان آشنا شوید، در این مقاله به طور کامل در مورد شکستگی لگن و نکات مهم درباره آن مطالبی بیان شده است.

شکستگی لگن

شکستگی لگن به چه معناست؟

شکستگی لگن به برداشتن ترک استخوان بالای ران (فمور) که نزدیک به مفصل ران است، گفته می شود. شکستگی معمولا در اثر افتادن یا آسیب به پهلو ایجاد می شود. البته برخی از بیماری ها مانند سرطان نیز می توانند با ضعیف کردن استخوان لگن موجب شکستگی آن شوند.

علائم شکستگی لگن

در صورتی که استخوان لگن با ضربه ترک بخورد، علائم مشخصی خواهد داشت. این علائم عبارت اند از:

  1. درد
  2. نا توانی در حرکت پا به خصوص برای بلند کردن یا چرخاندن آن
  3. نا توانی در ایستادن و تحمل وزن روی پا
  4. کبودی و تورم در اطراف لگن
  5. کوتاه تر به نظر رسیدن پای آسیب دیده نسبت به پای سالم

این موارد علائم شایع شکستگی لگن هستند؛ اما باید به این موضوع دقت داشته باشید که گاهی اوقات برخی از سالمندان حتی با شکستگی لگن نیز می توانند بایستند یا راه بروند. به همین دلیل بهتر است که برای اطمینان حتما به پزشک مراجعه کنند.

اقدامات لازم بعد از شکستگی لگن

پس از این که علائم شکستگی لگن در سالمندان تشخیص داده شود لازم است که یک سری اقدامات ضروری صورت بگیرند. اولین کاری که باید انجام داد مراجعه به بیمارستان است. اما اگر سالمند توانایی حرکت ندارد، بهتر است که با آمبولانس تماس گرفته شود.

همراهان سالمند تا زمانی که آمبولانس به خانه برسد، نباید اجازه دهند که سالمند حرکت کند. همچنین فرد بیمار حتما باید گرم نگه داشته شود. سالمندان بعد از زمین خوردن و شکستن لگن احتمالا شوکه می شوند و وحشت می کنند؛ به همین دلیل بسیار مهم است اطرافیان در این شرایط در حفظ آرامش آنان بکوشند.

اقدامات لازم بعد از شکستگی لگن

شکستگی ران پا در سالمندان

شکستگی استخوان ران یک آسیب بسیار جدی است و نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد؛ به همین دلیل بسیار مهم است که افراد با علائم شکستگی ران در سالمندان آشنا باشند. شکستگی استخوان ران در سالمندان معمولا با جراحی یا فیزیوتراپی درمان می شود. با توجه به روشی که انتخاب می شود، درمان این مشکل ممکن است چندین ماه طول بکشد. شایع ترین علت شکستگی در بین افراد میانسال معمولا تصادف با اتومبیل است. سالمندان به دلیل افزایش سن نسبت به افراد دیگر استخوان های ضعیف تری دارند؛ بنابراین شکستگی ران پا در این سنین معمولا به دلیل زمین خوردن شدید اتفاق می افتد.

استخوان ران چگونه می شکند؟

تشخیص علائم شکستگی ران پا در سالمندان نسبتا ساده است؛ زیرا استخوان ران (استخوان ساق پا بین لگن و زانو)، طولانی ترین، سنگین ترین و قوی ترین استخوان در بدن انسان است که برای شکستن آن حتی در سالمندان نیز به نیروی زیادی نیاز است. در صورتی که این استخوان با ضربه های شدید ترک بخورد، نیاز است که فرد فورا تحت درمان قرار بگیرد. بسته به میزان شکستگی دوره نقاهت می تواند تا ماه ها طول بکشد.

چرا شکستگی استخوان ران یک آسیب جدی محسوب می شود؟

دلیل اهمیت آشنایی با علائم شکستگی لگن در سالمندان این است که در صورت آسیب دیدن استخوان ران و لگن ممکن است به دیگر قسمت های بدن نیز آسیب های جدی وارد شود. اگر استخوان ران شکسته شود این احتمالات وجود دارد:

  1. اگر شکستگی، پوست را سوراخ کند خونریزی در پی دارد.
  2. اگر قسمت بالایی استخوان شکسته شود، شکستگی استخوان لگن رخ می دهد. این مورد برای افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند بیشتر اتفاق می افتد.
  3. اگر قسمتی از استخوان ران در نزدیکی زانو یعنی همان قسمت پایینی استخوان ران شکسته شود، ممکن است به زانو نیز آسیب جدی وارد شود. احتمال بروز این اتفاق نیز برای افراد مبتلا به پوکی استخوان و افرادی که عمل پروتز زانو انجام داده اند، بسیار بیشتر است.

علاوه بر این موارد، دانستن علائم شکستگی ران در سالمندان بسیار مهم است؛ زیرا شکستگی لگن و استخوان ران بسیار دردناک است و تحمل آن برای افراد سالمند بسیار دشوار تر از افراد دیگر است. به همین دلیل به محض مراجعه به بیمارستان، کادر درمانی در اولین قدم دارو های ضد درد تجویز می کنند.

علائم شکستگی استخوان ران

علائم شکستگی لگن در سالمندان با علائم شکستگی استخوان ران کمی متفاوت است. در صورتی که سالمند بعد از زمین خوردن علائم زیر را داشته باشد، احتمال این که استخوان ران شکسته شده باشد بسیار زیاد است:

  1. درد بسیار شدید
  2. قادر نبودن به انداختن وزن روی پای آسیب دیده
  3. تکه هایی از استخوان در پوست شکسته و باعث خونریزی می شوند که این مورد شکستگی باز نامیده می شود.
  4. در حالت دوم تکه های شکسته شده استخوان به پوست فشار می آورند؛ اما پوست را سوراخ نمی کنند. به این حالت شکستگی بسته گفته می شود که نقطه مقابل شکستگی باز است.
  5. کبودی ران
  6. متورم شدن قسمت هایی از ران
  7. کوتاه تر دیده شدن پای آسیب دیده نسبت به پای سالم

تشخیص شکستگی استخوان ران

تشخیص شکستگی استخوان ران چگونه صورت می گیرد؟

در صورت تشخیص علائم شکستگی ران در سالمندان و مراجعه به بیمارستان، کادر درمانی برای تشخیص دقیق تر، ابتدا پای آسیب دیده را معاینه می کنند. بهترین و ساده ترین راه برای تشخیص دقیق شکستگی انجام آزمایش های اشعه ایکس و اسکن توموگرافی کامپیوتری یا همان CT است. این آزمایشات علاوه برای تشخیص شکستگی به تشخیص نوع آن نیز کمک می کند. در حال حاضر برخی از مدل های شکستگی استخوان از این قبیل اند:

  1. شکستگی عرضی

 علائم شکستگی ران در سالمندان در صورتی که شکستگی به صورت عرضی باشد، چندان شدید نیست؛ زیرا شکستگی در این حالت معمولا به صورت یک خط باریک افقی روی استخوان است.

  1. شکستگی مارپیچی

 در این حالت خط شکستگی به صورت مارپیچ روی استخوان شما ایجاد شده است.

  1. شکستگی مورب

 در شکستگی مورب خط شکستگی به صورت یک خط زاویه دار است که از روی استخوان ران عبور می کند.

  1. شکستگی خورد شده

 در شکستگی خورد شده معمولا چندین قسمت مختلف از استخوان بدون داشتن الگوی منظمی می شکنند.

  1. شکستگی باز یا مرکب

در شکستگی باز یا مرکب استخوان می شکند و تکه های آن پوست را سوراخ می کنند.

عمل شکستگی لگن در سالمندان

در صورتی که دکتر علائم شکستگی لگن در سالمندان را تشخیص دهد، فورا برای قطعی شدن جواب، آزمایش های عکس برداری را تجویز می کند. در صورت مثبت بودن جواب آزمایش، دکتر به احتمال زیاد جراحی را به عنوان راه درمانی انتخاب می کند. جراحی ای که برای سالمند انجام می شود، بستگی به وضعیت سلامتی سالمند، نوع شکستگی و شدت آن دارد.

به طور کلی شکستگی لگن دو نوع دارد:

  1. شکستگی گردن استخوان فمور

 گردن استخوان فمور به قسمت توپی شکل گفته می شود که در ناحیه فوقانی استخوان لگن قرار دارد. علائم شکستگی لگن در سالمندان در صورتی که ناحیه گردن استخوان فمور شکسته باشد، معمولا شامل درد و ناتوانی در ایستادن روی پا ها می شود. در این نوع شکستگی، جریان خون به قسمت های شکسته شده دیگر نمی رسد؛ به همین دلیل بهترین راه برای بهبود وضعیت در چنین شرایطی جراحی است.

  1. شکستگی ناحیه اینترتروکانتریک

 ناحیه اینترتروکانتریک دقیق زیر گردن استخوان فمور است. جایی که استخوان لگن از آن بیرون می زند.

روش های درمان شکستگی لگن

بسته به علائم شکستگی لگن در سالمندان و نوع شکستگی، پزشک می تواند یکی از روش های جراحی زیر را برای درمان سالمند به کار بگیرد:

  1. ترمیم مفصل لگن با استفاده از پیچ

در این نوع جراحی، ترمیم مفصل لگن افراد مسن با استفاده از پیچ های فلزی برای نگه داشتن استخوان شکسته شده صورت می گیرد. البته ممکن است که برای گرفتن نتیجه بهتر یک صفحه فلزی روی استخوان لگن با پیچ های متصل به آن قرار بگیرد.

  1. تعویض جزئی لگن

همان طور که از اسم این نوع جراحی پیداست، پزشک سر و گردن استخوان لگن را با یک وسیله فلزی جایگزین می کند. معمولا از این روش زمانی استفاده می شود که سالمند، بیماری به خصوصی دارد که باعث می شود بهبود شکستگی لگن به تاخیر بیفتد. همچنین اگر سالمند دچار بیماری های زوال عقل باشد، احتمال افتادن او در حین راه رفتن بسیار بیشتر است. به همین دلیل دکتر برای کاهش ریسک خطر این روش جراحی را انتخاب می کند.

  1. تعویض کامل لگن

در صورت بروز علائم شکستگی لگن در سالمندان ممکن است که پزشک جراحی تعویض کامل لگن را در نظر بگیرد. در این روش جراحی معمولا استخوان و حفره استخوان لگن با قطعات مصنوعی جایگزین می شوند. از این روش تنها در شرایط خاص استفاده می شود. برای مثال اگر بیماری به آرتریت شدید مبتلا باشد، پزشک این روش جراحی را انتخاب می کند.

درمان شکستگی لگن در سالمندان

آیا ممکن است که درمان شکستگی لگن در سالمندان بدون جراحی صورت بگیرد؟

در حقیقت در موارد بسیار نادر ممکن است که پزشک روش درمانی بدون جراحی را انتخاب کند. از این روش درمانی معمولا زمانی استفاده می شود که استخوان شکسته شده در جای خود باقی مانده باشد. همچنین در صورتی که سالمند تمایلی به جراحی نداشته باشد نیز می توان روش های درمانی بدون جراحی را انتخاب کرد.

علاوه بر این ها، در صورتی که سالمند آنقدر ضعیف و بیمار باشد که نتواند جراحی را تحمل کند، پزشک توصیه می کند که روش های درمانی بدون جراحی مورد استفاده قرار بگیرند؛ زیرا در صورتی که سالمند توان جراحی را نداشته باشد، انجام آن می تواند خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

در صورتی که تصمیم پزشک برای جراحی نکردن قطعی شده باشد، راه های مختلفی هستند که پزشک می تواند برای درمان علائم شکستگی لگن در سالمندان برای بیمار تجویز کند. رایج ترین روش های درمانی بدون جراحی در حال حاضر، روش های مدیریت درد، فیزیوتراپی و تکنیک های مختلف برای جلوگیری از فشار آوردن وزن زیاد یا عوامل مختلف دیگر به لگن آسیب دیده است. درمان در روش های غیر جراحی معمولا طولانی تر است.

نتیجه گیری

با بالا رفتن سن یکی از مشکلاتی که افراد با آن رو به رو می شوند، پوکی استخوان و ضعیف شدن بدن است. به دلیل ضعیف شدن استخوان یکی از مشکلاتی که بیشتر در سالمندان مشاهده می شود، افزایش احتمال شکستگی در نقاط مختلف بدن است. به طوری که حتی با یک زمین خوردن ساده نیز ممکن است برخی از استخوان های آن ها آسیب ببیند. استخوان هایی که در سالمندان بیشتر دچار شکستگی می شوند، استخوان های لگن و ران است. به همین دلیل برای این که بیشتر با علائم شکستگی لگن در سالمندان آشنا شوید، در مورد این علائم و نکات مهم آن توضیح دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا