خدمات مراقبتی و پرستاری
تعمیرات لوازم خانگی

ترفندهای جرم گیری اتو بخار

چگونه رسوب اتو بخار را برطرف کنیم؟

علت جرم و رسوب اتو بخار چیست؟

جرم و رسوب اتو بخار معمولاً به دلیل رسوبات معدنی موجود در آب است. مواد معدنی و آهک ها در اتو جمع می شوند و منافذ یا سوراخ های اتو بخار را مسدود می کنند. وقتی از اتویی که جرم و رسوب گرفته، استفاده می کنید، گرما باعث ایجاد فشار می شود. با رسوب گرفتن سوراخ های اتو، بخار از منافذ اتو عبور نمی کند و به جای آن آب با جهش از اتو خارج می شود که اتو کردن لباس های چروک را سخت می کند.

چرا موقع استفاده از اتو آب از آن خارج می شود؟

احتمالاً با این صحنه مواجه شده اید که هنگام استفاده از اتوی بخار، آب از سوراخ های آن بیرون می زند. چون کف اتو به تنهایی نمی تواند دمای اتو را به اندازه کافی بالا نگه دارد تا آب را به بخار تبدیل کند. در نتیجه آبی که به بخار تبدیل نشده، از منافذ و سوراخ های اتو خارج می شود. همچنین وقتی دمای اتو بلافاصله کم می شود، نیز این مشکل پیش می آید. اگر هنگام اتو کشیدن لباس، اتو به صورت خودکار خاموش شود و بخواهید دوباره مشغول اتو کشیدن شوید، در حالی که اتو به اندازه کافی گرم نشده، امکان خارج شدن آب از منافذ اتو بخار وجود دارد.

علت لکه های قهوه ای و سفید کف اتو بخار چیست؟

وقتی رسوبات در اتو بخار جمع شوند، با دردسر بزرگی در اتو کردن لباس های چروک رو به رو می شوید. هرچه اتو می کنید، چروک های لباس برطرف نمی شود. آهک و سایر رسوبات منافذ بخار را مسدود می کنند و جلوی بخار کردن اتو را می گیرند. اتویی که با آهک مسدود می شود، لکه های گچی سفید یا لکه های قهوه ای رنگی روی لباس شما بر جای می گذارد. اگر از آبی غیر از آب مقطر برای پر کردن مخزن اتو بخار استفاده شود، بعد از مدتی می بینید که مایع قهوه ای و یا سفید رنگی از سوراخ های اتوی بخار خارج می شود. برای رفع این مشکل، اتو را کاملاً تمیز کنید و فقط از آب مقطر برای اتو کردن استفاده کنید.

چگونه از جرم و رسوب اتو بخار جلوگیری کنیم؟

بعد از هر بار استفاده از اتو بخار، مخزن اتو را تخلیه کنید. این کار جلوی مسدود شدن و گرفتگی منافذ و رسوب اتو بخار را می گیرد. اگر اتو بخار شما مجهز به سیستم رسوب زدایی خودکار باشد که کارتان راحت است، در غیر این صورت از ترفندهای خانگی برای تمیز کردن اتو و از بین بردن جرم، رسوب و آهک آن استفاده کنید.

روش های خانگی برای رسوب زدایی اتو بخار

از بین بردن رسوب اتو بخار با سرکه

برای باز کردن منافذ و سوراخ های اتو بخار، از خلال دندان و یا چیزی شبیه آن استفاده کنید که به راحتی در منافذ اتو جای گیرد و رسوب آن را تمیز کند. برای باز کردن منافذ و از بین بردن رسوب اتو بخار، هرگز از سوزن یا سایر فلزات استفاده نکنید، چون کف اتو را خراش می دهند. برای جرم گیری اتو بخار، مخزن آب اتو را به نسبت مساوی، با آب مقطر و سرکه پر کنید. اتو را روشن کنید و بگذارید به سطح بخار برسد. اجازه دهید حداقل 5 دقیقه اتو گرم شود. دکمه بخار را فشار دهید و به مدت 20 تا 30 ثانیه نگه دارید. تا زمانی که بخار آزادانه خارج شود، این کار را ادامه دهید. این کار را حداقل شش بار تکرار کنید.

سرکه در حل رسوبات معدنی و از بین بردن آن ها جادو می کند.  اتو را روی حوله کهنه و قدیمی بکشید تا محلول از تمام منافذ اتو عبور کند. وقتی اتو خنک شد، آن را خالی کنید و مجدداً آن را با آب مقطر پر کنید و سپس آن را خالی کنید.

جرم گیری اتوی بخار
برای رسوب زدایی کف اتو، از وسایل زبر مثل سیم ظرفشویی استفاده نکنید. با خلال دندان، گوش پاک کن و وسایل نرم منافذ بخار اتو را باز کنید.

نحوه تمیز کردن کف اتو با جوش شیرین

کف اتو را نباید با هر موادی که باعث خراشیدگی آن شود، تمیز کرد. بعد از اینکه کف اتو را با پارچه نرم، تمیز کردید، نمک یا جوش شیرین را با کمی سرکه سفید مقطر مخلوط کنید تا خمیر یکدستی درست شود. اگر جوش شیرین را برای ساخت این ترکیب، انتخاب کنید، سرکه باعث کف کردن آن می شود. این ترکیب را روی کف اتو بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا اثر کند. در آخر با پارچه نم دار و تمیز، آن را پاک کنید.

جرم گیری اتو بخار با لیمو

برای از بین بردن زنگ زدگی کف اتو و یا باز کردن منافذ و سوراخ های آن می توانید از خواص اسیدی لیمو ترش استفاده کنید. لیمو را از وسط نصف کنید و آن را به کف اتو بمالید. برای تمیز کردن بهتر سوارخ های اتو، گوش پاک کن را به آب لیمو آغشته کنید و با آن منافذ اتو را تمیز کنید و آن را جرم گیری کنید.

رسوب زدایی کف اتو 

کف اتو بخار را هم تمیز کنید. رسوب زدایی کف اتو باعث می شود تا اتو راحت تر روی لباس سر بخورد و از آسیب دیدن و لک شدن لباس هم جلوگیری شود. برای تمیز کردن کف اتو، آن را روی کمترین درجه حرارت قرار دهید و با پارچه ای نرم و مرطوب، کف اتو را به آرامی پاک کنید تا چسبندگی کف اتو برطرف شود. از پارچه های ساینده و زبر استفاده نکنید چون باعث ایجاد خراش و ساییدگی در کف اتو می شود. خراشیدگی و ساییدگی کف اتو به لباس شما آسیب می زند و باعث چسبیدن الیاف لباس به اتو می شود.

جرم گیری اتوی بخار
تمیز کردن کف اتو باعث می شود الیاف لباس هنگام اتو کردن، خراب نشود.

برای مطالعه بیشتر: علت های لرزش ماشین لباسشویی

جدا کردن پارچه سوخته از کف اتو

اتو کردن معمولاً کار موردعلاقه ای نیست. مخصوصاً وقتی اتو به لباس بچسبد و یا به جای رفع چین و چروک آن، لکه های سفید یا قهوه ای روی لباس بر جای بگذارد. با یک ترفند ساده می توانید اتو کردن لباس های چروک را سریع تر و آسان تر انجام دهید. اگر الیاف پارچه به اتو چسبید، اتو را روی حرارت متوسط تنظیم کنید. یک حوله یا پارچه پنبه ای را مرطوب کنید و اتو را برای چند دقیقه روی آن حرکت دهید. با این کار، الیاف پارچه از کف اتو جدا می شود.

چگونه پلاستیک ذوب شده را از کف اتو جدا کنیم؟

اگر پلاستیکی به کف اتو چسبیده و ذوب شده باشد، باید آن را جدا کنید تا به لباس شما آسیب نرساند. اتو را از برق بکشید و بگذارید خنک شود. یک ظرف را با مکعب های یخ پر کنید و قسمت آسیب دیده کف اتو را روی یخ قرار دهید. پنج تا 10 دقیقه منتظر بمانید تا لکه پلاستیک سفت شود. حالا پلاستیک چسبیده به کف اتو را بتراشید. برای تراشیدن پلاستیک از چاقوی قدیمی یا یک کارت اعتباری استفاده کنید. با استفاده از ترکیب خمیری نمک، جوش شیرین و سرکه کف اتو را پاک کنید تا باقی مانده پلاستیک از کف آن جدا شود. در آخر با یک پارچه مرطوب اتو را تمیز کنید.

اگر پلاستیک ذوب شده کف اتو به لباس شما آسیب زد، نگران نباشید، لباس را به مدت یک ساعت، در فریزر قرار دهید. سپس با همان روش، به آرامی لکه پلاستیک را از روی لباس خود جدا کنید.  

نکاتی برای نگهداری اتو بخار

  • آب شیر (حتی فیلتر هم شده باشد) دارای مواد معدنی است که می تواند باعث رسوب و جرم گرفتن اتوی بخار شود. برای پر کردن مخزن اتو از آب مقطر استفاده کنید.
  • بعد از اینکه کار اتو کردن به پایان رسید، وقتی اتو سرد شد، مخزن را خالی کنید. اگر به ندرت از اتو استفاده می کنید، حتماً این کار را انجام دهید.
  • اتو را در حالت ایستاده قرار دهید تا از نشت آب و ساییدگی کف اتو جلوگیری شود.

پیشنهاد سِرویک

برای اینکه از لوازم خانگی و وسایل برقی خانه بهتر و بیشتر استفاده کنیم، لازم است برای تمیز کردن آن ها وفت بگذاریم. برای کنار گذاشتن عادت های اشتباه در استفاده از لوازم خانگی دیر نیست. اگر فرصت کافی برای کارهای ریز و درشت منرل ندارید، خدمات سرویک از خدمات نظافت منزل گرفته تا تعمیر لوازم خانگی و تعمیر تأسیسات و ده ها سرویس دیگر در دسترس مشتریان است. نیروهای سرویک آماده خدمت رسانی به شما هستند. ثبت سفارش در سرویک کاملاً رایگان است و تمام سفارشات از پیگیری و پشتیبانی مستقیم کارشناسان پشتیبانی سرویک برخوردار است. 

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

خدمتکار منزلپرستار کودک شبانه روزیپرستار کودک غرب تهرانپرستار کودک ساعتیخدمتکار منزل شهرک غرب
خدمتکار منزل آقاخدمتکار منزل خانمنظافتچی منزل تهرانکارگر خانم برای نظافت منزل تهرانکارگر نظافت منزل تهران
نظافت منزل تهراننظافت منزل سعادت آبادنظافت منزل شهر رینظافت منزل شمال تهراننظافت منزل غرب تهران
نظافت منزل شهرک گلستاننظافت منزل نیروی هوایینظافت منزل ساعتینظافت منزل شرق تهراننظافت منزل ونک
نظافت منزل نظام آبادنظافت منزل زعفرانیهنظافت منزل رسالتنظافت منزل خیابان پیروزینظافت منزل نازی آباد
نظافت منزل ولنجکنظافت منزل جنوب تهراننظافت منزل شهرک غربنظافت منزل مرکز تهراننظافت منزل ظفر
نظافت منزل برای عیدنظافت منزل پونکنظافت منزل صادقیهنظافت منزل گیشانظافت منزل هروی
نظافت منزل حکیمیهنظافت منزل یافت آبادنظافت منزل جردننظافت منزل جنت آبادنظافت منزل تهرانسر
نظافت منزل پیروزینظافت منزل تهرانپارسنظافت منزل یوسف آبادنظافت محل کار تهراننظافت محل کار غرب تهران
نظافت راه پله تهراننظافت راه پله جنوب تهراننظافت راه پله مرکز تهراننظافت راه پله سعادت آباد
نظافت راه پله شرق تهراننظافت راه پله شمال تهراننظافت راه پله منطقه 10نظافت راه پله غرب تهراننظافت راه پله پیروزی
مراقب سالمند تهراننظافت شرکت در تهرانخدمتکار منزل در تهرانمراقب کودک تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا