خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

مراقبت از بچه

 بعد از تولد فرزند، حفظ رابطهٔ سالم با همسر به معنای زنده نگه داشتن عشق بین آن هاست. مطالعه ای نشان می دهد که افراد متأهلی که حداقل یک بار در ماه یا بیشتر، تنها با هم وقت می گذرانند ازدواج پایدار تر و زندگی شاد تری دارند. اما برای این وقت گذرانی ها، کی می توانید کودک خود را با یک پرستار بچه رها کنید؟

 لازم است حداقل بعد از تولد نوزاد در چند هفتهٔ اول در کنار او باشید تا شما و فرزندتان بتوانید یک برنامهٔ منظم برای تغذیه و خواب داشته باشید. توجه به تغذیه و رشد کودک و به طور کلی مراقبت از بچه بسیار مهم است. بعد از این مدت کم کم می توانید فرزندتان را با پرستار بچه رها کنید. در این مقاله، برای مراقبت از بچه و تصمیم گیری درمورد اینکه چه زمانی می توانید نوزاد خود را با یک پرستار کودک رها کنید، نکاتی را توضیح داده ایم.

مراقبت از بچه

چند نکته برای مراقبت از بچه

برای مراقبت از کودک به بهترین شکل ممکن لازم است اعتقادات قدیمی و منسوخ شدهٔ زیر را کنار بگذارید.

1-بچه را باید هر روز حمام ببرید.

بچه ها مانند بزرگتر ها بوی عرق نمی دهند؛ بنابراین هر دو یا سه روز یک بار حمام کردن آن ها کافی است. اگر دلتان می خواهد فرزندتان را هر روز به حمام ببرید مشکلی ندارد. فقط بعد از هر بار حمام کردن، استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید.

2-بچه را در اتاقی که ساکت و تاریک است بخوابانید.

اگرچه بعضی از بچه ها خواب سبکی دارند اما می توانند به خوبی با کمی صدا و نور کنار بیایند. از این گذشته، اگر کودک شما برای خواب به محیط های ساکت و تاریک عادت کند، ممکن است در آینده در موقعیت های مختلف به مشکل بخورد.

3-اگر کوچولوی شما روی پا هایش بایستد یا بپرد، پا پرانتزی می شود.

کودک با ایستادن یا پریدن، پا پرانتزی نمی شود؛ این فقط یک باور قدیمی و غلط است. کودک با این کار یاد می گیرد که چگونه وزنش را روی پا هایش تحمل کند؛ بنابراین اینکه به کودک اجازه دهید بایستد یا بپرد، علاوه بر سرگرم کننده بودن می تواند محرک رشد هم باشد.

مراقبت از بچه

4-گوش دادن به موسیقی کلاسیک ضریب هوشی کودک را بالا می برد.

اگرچه گوش دادن به موزیک خوب است؛ اما هیچ مطالعه ای نشان نداده است که گوش دادن به موسیقی کلاسیک می تواند مغز بچه را تقویت کند و ضریب هوشی او را بالا ببرد.

5-اگر وقتی بچه گریه می کند او را بلند کنید، لوس بار خواهد آمد.

نوزادان زیر 4 ماه معمولاً نمی توانند خودشان را آرام کنند و مدام گریه می کنند. بلند کردن نوزادان هنگام گریه به آن ها می فهماند که والدین همیشه مراقبشان هستند.

6-باید حتماً در طول شب بچه را بیدار کنید و پوشک خیسش را عوض کنید.

ادرار استریل است و به دلیل اینکه پوشک های امروزی جذب خیلی بالایی دارند، توصیه می شود کودک را در طول شب به حال خودش رها کنید. با این حال، اگر کودک مدفوع کرده است و این مدفوع او را اذیت می کند، بهتر است پوشک تعویض شود.

7-به نوزادان زیر 6 ماه نباید ضد آفتاب زد.

یکی دیگر از باور های اشتباه درمورد مراقبت از بچه این است که نباید برای بچه های زیر 6 ماه از ضد آفتاب استفاده شود. اگرچه بهتر است نوزاد را از اشعه های خطرناک فرا بنفش دور نگه دارید؛ اما در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید حتماً برای او ضد آفتاب بزنید. ضد آفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

مراقبت از بچه

8-شیشه شیر و پستانک نوزادان زیر 3 ماه باید حتماً استریل شوند.

بله. بهتر است در ابتدا شیشه شیر و پستانک نوزاد را استریل کنید؛ اما بعد از مدتی شستن آن با آب و صابون مشکلی ندارد.

9-بهترین روش خواباندن بچه، رو به شکم است.

ایمن ترین وضعیت خواب برای نوزادان این است که رو به پشت بخوابند. در گذشته اعتقاد اکثر پزشکان بر این بود که اگر نوزاد به پهلو یا شکم نخوابد ممکن است بر اثر آب دهان خفه شود. این در حالی است که مطالعات امروزی این موضوع را نقض می کنند.

10-خوراندن غلات برنج به بچه به خوابیدن او کمک می کند.

از دادن غذا های جامد به کودک تا 4 یا 6 ماهگی خودداری کنید. تحقیقات نشان داده اند که نوزادانی که قبل از 4 ماهگی از غذا های جامد استفاده می کنند، خواب خیلی بدی دارند و در سنین بالا تر چاق می شوند.

11- بچه حتماً باید برنامهٔ غذایی دقیقی داشته باشد.

اگرچه برنامه داشتن منطقی است؛ اما بهتر است در دو ماه اول هر وقت کودک گرسنه بود به او شیر بدهید. بعد از این مدت، هر دو یا سه ساعت یک بار کفایت می کند. بعد از مدتی به خوبی با نشانه های سیری و گرسنگی فرزندتان آشنا خواهید شد.

مراقبت از بچه

12-برای محافظت از انگشتان پا و برای اینکه بچه ها پا هایشان را درست قرار دهند به کفش هایی نیاز دارند که کف آن ها سخت باشد.

بچه ها عادت دارند که از انگشت های پا هایشان برای برداشتن اجسامی که روی زمین هستند استفاده کنند. به همین دلیل باید در داخل خانه بدون کفش باشند. برای اینکه پا های آن ها در بیرون از خانه ایمن باشد، کفشی را تهیه کنید که کف مناسبی داشته باشد. کفش هایی که کف سخت دارند می توانند خیلی لیز باشند.

13-بچه ها باید حداقل یک بار در روز مدفوع کنند.

یکی دیگر از باور های اشتباه مراقبت از بچه این است که والدین فکر می کنند اگر نوزاد یک روز مدفوع نکند یبوست دارد؛ در حالی که اینطور نیست. نوزادان معمولاً چند بار در طول روز مدفوع می کنند؛ اما ممکن است بین 2 تا 3 ماهگی هر چند روز یک بار این کار را انجام دهند. اگر حرکت رودهٔ بچه سفت و سخت است یا در پوشکش خون دیدید با پزشک تماس بگیرید.

14-لمس کردن نقطهٔ نرم سر بچه باعث آسیب به مغز او می شود.

فونتانل یا نقطهٔ نرم جلوی سر کودک در واقع شکافی در جمجمهٔ کودک است که ضربان دارد و برخی از پدر و مادر ها از آن می ترسند. فرضیه ای درمورد آسیب پذیری این ناحیه هست؛ اما این فرضیه درست نیست و از مغز به خوبی محافظت می شود. فونتانل جلوی سر در حدود یک سالگی و فونتانل پشت سر در 2 تا 3 ماهگی بسته می شود.

15-سرما باعث مریض شدن بچه می شود.

هوای سرد باعث مریض شدن بچه نمی شود؛ بلکه ویروس ها و باکتری ها هستند که او را مریض می کنند.

مراقبت از بچه

کی می توانید کودک خود را با یک پرستار بچه رها کنید؟

مسلماً نمی خواهید روز اولی که از بیمارستان مرخص شدید بچه را به پرستار بسپارید. همچنین لازم نیست تا رفتن او به پیش دبستانی صبر کنید و بعد برایش پرستار بگیرید.

بعد از اینکه شما و نوزادتان از بیمارستان مرخص شدید و به خانه آمدید، توصیه می شود چند هفتهٔ اول را خودتان از او مراقبت کنید. نوزادان در ماه اول زیاد می خوابند. بنابراین فرصت خوبی است که شما هم همراه او خوب استراحت کنید.

فرقی نمی کند کودک از شیر شما تغذیه می کند یا شیر خشک. این مهم است که او را به یک برنامهٔ منظم عادت دهید. قبل از اینکه مراقبت از بچه را به پرستار بسپارید، باید مطمئن شوید که او شیشه شیر را از فرد دیگری غیر از شما می پذیرد.

بهترین زمان برای سپردن نوزاد به یک پرستار وقتی است که او شروع به اضافه وزن می کند.

اولین باری که بیرون می روید، چه کسی وظیفهٔ مراقبت از بچه را بر عهده دارد؟

اگر همراه خانواده تان در یک شهر زندگی می کنید و روابط خوبی با هم دارید، به جای پیدا کردن پرستار بهتر است مراقبت از بچه را به آن ها بسپارید.

پدر و مادر یا خواهر ها و برادر هایتان به احتمال زیاد مشتاق وقت گذراندن با نوه، خواهر زاده یا برادر زاده شان هستند. علاوه بر این، پدر و مادرتان قبلاً تجربهٔ مراقبت از کودک و بزرگ کردن بچه را داشته اند و به خوبی می توانند از عهدهٔ این مسئولیت بربیایند؛ بنابراین اگر به دنبال شخصی می گردید که کودکتان را به او بسپارید اعضای خانواده تان بهترین گزینه هستند.

چه زمانی می توانید کودک را به یک پرستار بچهٔ واقعی بسپارید؟

وقتی می گوییم پرستار بچهٔ واقعی، منظورمان شخصی است که در ازای ارائهٔ خدماتش به او هزینه می پردازید و منظورمان اعضای خانواده یا دوستانتان نیست.

گاهی اوقات ممکن است اعضای خانواده در شهر شما ساکن نباشند یا حتی وقت مراقبت از بچهٔ شما را نداشته باشند، شما هم مرخصی تان تمام شده است و مجبور به برگشتن به سرکار باشید. در چنین شرایطی بهترین راه حل استخدام پرستار بچه است.

انتخاب زمان مناسب برای سپردن کودک به پرستار به وضعیت شما بستگی دارد. برخی از والدین خیلی راحت می توانند فرزندشان را به شخص دیگری بسپارند؛ اما برخی دیگر به زمان زیادی نیاز دارند تا بتوانند به شخصی اعتماد کنند و فرزندشان را نزد او بسپارند. هیچ کدام از این دو مورد لزوماً درست یا غلط نیستند. اگر از اینکه کودک را به شخص دیگری بسپارید می ترسید، کاملاً طبیعی است و اگر استرس ندارید هم خوب است.

آیا گذاشتن بچه نزد پرستار برای او بد است؟

تاکنون هیچ مطالعه ای نشان نداده است که استخدام پرستار برای مراقبت از بچه برای او با خطر همراه است یا جنبهٔ منفی دارد.

درواقع سپردن کودک در سنین پایین به پرستار می تواند به رشد کودک کمک کند و فواید زیادی را به دنبال داشته باشد. این زودسپاری، اضطراب جدایی را کم می کند. اضطراب جدایی در واقع یکی از مراحل طبیعی رشد است که از 6 ماهگی شروع می شود. در این سن، کودکان این موضوع را درک می کنند که به والدینشان وابسته هستند و والدین ممکن است آن ها را ترک کنند.

از آنجایی که این اضطراب بخشی طبیعی از فرآیند رشد است، بسیاری از کودکان آن را پشت سر می گذارند. سپردن کودک به پرستار به او کمک می کند تا یاد بگیرد رفتن والدینش مشکلی ندارد و آن ها خیلی زود برمی گردند. به همین دلیل استخدام پرستار کودک روند درک این موضوع را سریع تر می کند و کودک می تواند در سنین پایین معنای استقلال را به خوبی درک کند.

کودکان برای اینکه بتوانند خودشان را با این جهان وفق بدهند باید با افراد گوناگون روبرو شوند و تجربیات زیادی کسب کنند. به همین دلیل آشنایی با چهره ها و صدا های جدید می تواند روند رشد اجتماعی کودک را سرعت ببخشد.

مراقبت از بچه

مراقبت از بچه توسط سرویک

قطعاً از اینکه می توانید مراقبت از بچه را زودتر از آنچه فکر می کردید به پرستار بسپارید، احساس خوبی خواهید داشت. همانطور که در متن نیز اشاره شد بهتر است این کار را بعد از گذشت چند هفته که نوزاد وارد یک برنامهٔ منظم شد، خوب غذا خورد و اضافه وزن داشت انجام دهید. هر زمان که احساس کردید فرزندتان کاملاً سالم است و همه چیز خوب به نظر می رسد، می توانید او را به یک پرستار بچه بسپارید.

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

مراقبت از نوزادمراقب کودک در منزل–مراقبت از بچه–مراقب سالمند در منزلپرستار سالمند شبانه روزیپرستار سالمند در غرب تهرانپرستار خصوصی سالمند در منزلپرستاری از سالمند پوشکیپرستار خانم جهت سالمندپرستار سالمند در منزل تهرانپرستار کودک میخوامپرستار کودک در منزل تهراناستخدام پرستار بچهپرستار در منزل غرب تهرانپرستار در منزل شرق تهرانپرستار خانم در منزلپرستار خصوصی در منزل تهرانپرستار حرفه ای کودک در منزلپرستار تمام وقت در منزلپرستار در منزل تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا