خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

پرستار خانم در منزل

قطعا برای شما مهم است که اگر عزیزتان بیمار است و توان مراقبت از خود را ندارد، در منزل خود در آرامش باشد و در کنار اعضای دیگر خانواده زندگی کند. اگر برای شما سوال است که چه زمانی مناسب است که یک پرستار خانم در منزل را به خدمت بگیرید و این پرستار برای بیمار شما چه کار هایی انجام می دهد، ما در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم که این پرستار کیست و چه کار هایی باید انجام دهد.

پرستار خانم در منزل چه کسی است ؟

نام های متفاوتی به این پرستار داده می شود، از قبیل پرستار مراقب در منزل، مراقب پزشکی و مراقب پزشکی و سلامت و … . این پرستار برای مراقبت از بیمار شما مجوز رسمی دارد و مراقبت های پزشکی مختلفی را برای او در منزل خود، مکانی که در آن احساس امنیت، آرامش و راحتی را تجربه می کند، فراهم می کند. به جای اینکه عزیزتان علیرغم میل باطنی شما برای دریافت این مراقبت ها، مجبور باشد مدتی طولانی را در بیمارستان بگذراند.

پرستار خانم در منزل

پرستار خانم در منزل چه وظایفی دارد ؟

پرستار خانم در منزل وظیفه دارد دارو های بیمار را مدیریت کند، کار های پزشکی و در مجموع مراقبت های مربوط به وضعیت سلامت بیمار را انجام دهد. این پرستار برای افرادی که میانسال و ناتوان هستند، به بیماری های مزمن دچار اند و یا اختلالات شناختی مانع عملکرد آنان شده است، مراقبت های پزشکی ضروری ای را فراهم می کند.

اگر فرد مورد نظر شما به مراقبت هایی فراتر از مراقبت های معمول پزشکی مانند کمک در هنگام دستشویی رفتن و استحمام یا هنگام غذا خوردن و … نیاز داشته باشد، آیا این مراقبت ها جزو وظایف پرستار محسوب می شوند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید اصطلاح ADL  را شرح دهیم. از این اصطلاح، زمانی استفاده می کنیم که آن دسته از مراقبت های پزشکی و سلامتی ای مورد نظر باشند که شامل کار ها و مراقبت های روز مره می شوند. مانند:

  • غذا خوردن
  • کار های حرکتی (جا به جا شدن هنگام خوابیدن و برخاستن از تخت یا صندلی)
  • لباس پوشیدن
  • بهداشت فردی
  • استحمام

فعالیت های روزمره دیگری نیز هستند که جزو نیاز های اساسی بیمار محسوب نمی شوند؛ اما ارتباط مستقیمی با احساس مستقل بودن و عزت نفس او دارند. این فعالیت ها را به اصطلاح، IADLs  می نامیم که شامل موارد زیر می شوند:

  • تمیز کردن و تمیز نگه داشتن خانه
  • پختن غذا
  • خرید کردن لوازم ضروری
  • ارتباط تلفنی (و هر ارتباط اجتماعی دیگر)
  • مدیریت مالی
  • مصرف دارو

فعالیت های ADL و IADLs  شامل موارد غیر پزشکی می شوند. باید فکر کنید و در یابید که عزیز شما به کدام یک از این خدمات نیاز دارد؟ آیا به یک پرستار خانم در منزل نیاز است یا یک مراقب در منزل یا هر دوی آن ها؟ سپس با توجه به پاسخ این سوال ها، فرد مورد نظر خود را به خدمت بگیرید.

پرستار خانم در منزل

مزایای پرستار خانم در منزل

اگر قطعا به این نتیجه رسیدید که باید یک پرستار خانم در منزل را استخدام کنید، ابتدا باید با عزیزتان در این باره صحبت کنید و بفهمید که او چه درکی از پرستار دارد و نظرش درباره این موضوع چیست. باید بدانید که پرستار چه فوایدی برای بیمار شما می تواند داشته باشد. و او دقیقا چه کمک هایی می تواند به عزیز شما بکند. ما در عنواین زیر به طور کاملا مبسوط به ذکر این مزایا می پردازیم:

  • نظارت بر درمان و سلامت بیمار

اگر عزیز شما دارو های مخصوصی دارد که زمان و مقدار مصرف آن ها برای بدنش بسیار مهم است و به تنهایی نمی تواند از پس به یاد داشتن زمان و مقدار آن ها بر آید، نگران نباشید. زیرا یکی از فواید پرستار خانم در منزل کمک به عزیزتان در مصرف داروهایش است. یک پرستار که مجوز دارد و بسیار مجرب هم هست، می تواند مصرف دارو ها را (چه خوراکی باشند و چه تزریقی) مدیریت کند. مسلم است که او اجازه تجویز دارو ها را ندارد؛ اما می تواند با توجه به شرایط بهبود بیمار، دوز آن ها را تغییر دهد البته با اجازه و تایید پزشک او.

  • مصاحبت با بیمار

انسان موجودی اجتماعی است. هر انسانی احتیاج به هم صحبتی دارد که در طول روز هر احساسات مثبت و منفی ای را که تجربه می کند با او به اشتراک بگذارد. یک پرستار در منزل، به اقتضای شغل خود وظیفه دارد که حال بیماری را که تحت مراقبت اوست جویا شود؛ اما این امر به تنهایی کافی نیست؛ زیرا بیمار میل دارد از احساسات مختلف خود مانند غم و شادی، ناامیدی و امیدواری، عشق و نفرت و … با کسی صحبت کند.

نیاز بیمار به همین امر محدود نمی شود، برای او بهتر است که در محیطی آشنا که خانه نام دارد روز هایش را سپری کند این موضوع در بهبود وضعیت جسمی، فکری و روحی او نیز بسیار موثر است. بهره مندی از پرستار در منزل به هر دوی این نیاز ها پاسخ می دهد. عزیز شما مجبور نیست وقت خود را در محیط خشک و خشن بیمارستان یا آسایشگاه های مخصوص سالمندان بگذراند؛ بر خلاف این محیط ها، در خانه خود دوستی ای صمیمانه و دو طرفه ای را تجربه می کند. این موضوع به شما نیز اطمینان خاطر می دهد که عزیزتان در شرایط خوب و مساعد به سر می برد و دیگر لازم نیست نگران وضعیت او باشید.

مراقبت از والدین با بالا رفتن سن آنان دشوار تر می شود. پرستار خانم در منزل موجب می شود در عین حال که رابطه خود را با آنان حفظ می کنید، از بهترین و معتبر ترین مراقبت ها نیز بهره لازم را ببرید.

  • مدیریت مصرف دارو ها

همان طور که گفته شد، به خدمت گرفتن پرستار منزل به بیمار شما در مصرف دارو ها کمک می کند. ممکن است عزیز شما با توجه به کهولت سن و دشواری از درک زمان و مکان یا اختلال در حافظه، گاهی فراموش کند دارو های خود را طبق زمان مقرر شده مصرف کند، در این حالت امکان دارد سرعت بهبود او کاهش یابد یا حتی در موارد مهم تر سلامت او به طور جدی به خطر افتد. پرستار منزل خانم دارای مجوز، اجازه نمی دهد هیچ یک از این اتفاقات برای او رخ دهد و یکی از فواید بسیار پرستار، مدیریت کردن مصرف دارو های بیمار است.

پرستار خانم در منزل

  • فراهم کردن کمک های اولیه ADL

همان طور که بیان شد، فعالیت های روزانه ای که پرستار خانم در منزل در انجام آن ها می تواند به بیمار کمک کند عبارت اند از: دستشویی رفتن، بهداشت فردی، غذا خوردن، انجام کار های حرکتی (جا به جا شدن بر تخت و برخاستن از آن)، حمام کردن، لباس پوشیدن، آراستن خود و … . این ها فعالیت هایی هستند که پرستار برای آن ها تعلیم دیده است و قادر به انجام آن هاست.

به این نکته توجه داشته باشید که پرستار ممکن است بیست و چهار ساعته در اختیار شما نباشد. اگر وضعیت بیمار شما طوری باشد که به این نوع از مواظبت احتیاج داشته باشد و ترجیح بر آن باشد که در خانه بماند، بهتر است از خدمات مکمل استفاده کنید. به این صورت که برای مثال به صورت شیفتی از دو پرستار بهره ببرید یا از اول با یک پرستار قرار داد تمام وقت ببندید. هرچند که زیاد رایج نیست، ممکن است یک پرستار در منزل خدمات اضافه ای هم انجام دهد برای مثال در محیا کردن غذا یا شستن لباس های بیمار شما به او یاری دهد.

  • مجوز داشتن پرستار

پرستار خانم در منزل نمی تواند کسی باشد که صرفا بتواند از فرد دیگری مراقبت کند بلکه باید دارای مدرک معتبر علمی از دانشگاه های معتبر کشور باشد. باید با دارو های مختلف، نحوه مصرف آن ها، حد مجاز استفاده از آن ها برای هر بیمار و دوز های مختلف دارو ها آشنایی کامل داشته باشد. به همه مهارت های لازم پرستاری مسلط باشد مانند تزریق وریدی یا عضلانی دارو ها و … . همان گونه که ذکر شد، علاوه بر همه این ها باید مهارت لازم را برای هم صحبتی و همدلی با بیمار نیز دارا باشد؛ زیرا باید نقش یک دوست صمیمی و یک همراه امن را برای بیمار ایفا کند و بیمار بتواند با او از احساسات درونی خود بدون پرده سخن بگوید. در این حالت روحیه خود را در طول دوره بیماری حفظ می کند.

از مهم ترین نکاتی که باید در انتخاب پرستار خانم در منزل به خاطر داشته باشید این است که او تحصیل کرده، دارای مجوز، مجرب و ماهر، با روحیه بالا، خوش اخلاق و خوش برخورد باشد و از نظر شخصیتی با عزیز شما هماهنگی داشته باشد تا عزیز شما بتواند با او به خوبی ارتباط بر قرار کند و از حال خود او را به طور کامل آگاه سازد. خیلی مهم است که پرستار شما پرستار قابلی باشد؛ اما علاوه بر آن، بسیار مهم است که خود شما که از افراد نزدیک بیمار هستید نیز بتوانید به خوبی با او ارتباط بر قرار کنید و در ابتدای کار که هنوز با بیمار شما آشنایی کافی ندارد، نکات مهمی را درباره وضعیت جسمی و خصوصیات اخلاقی بیمار خود با او در میان بگذارید. در این صورت روند آشنایی پرستار با بیمار به خوبی و با سرعت بالا طی می شود.

هزینه های پرستار در منزل

 پرستار خانم در منزل

همانند دیگر خدمات پزشکی، هزینه پرستار در منزل نیز با توجه به نوع خدمتی که آن پرستار انجام می دهد و اینکه تا چه میزان خدمات او پزشکی و معتبر است، متغیر است. در هر صورت، اینکه هزینه آن تا چه میزان تحت پوشش بیمه قرار دارد نیز به نوع بیمه شما بستگی دارد.

پرستار خانم در منزل توسط سرویک

اگر شما عزیزی دارید که به طور همیشگی (چه به مدت کم چه زیاد) به مراقبت نیاز دارد، بهترین انتخاب برایتان استخدام پرستار خانم در منزل است. این پرستار می تواند در این موارد به بیمار شما کمک کند: نظارت بر نحوه مصرف دارو ها، مراقبت از زخم، تزریق دارو های وریدی، هم صحبتی با بیمار، کمک در انجام کار های معمول روزانه و … . در حالی که فردی است بسیار قابل، مجرب و دارای مجوز و مدارک لازم و این فرصت را در اختیار عزیز شما قرار می دهد که در حالی که در خانه خود در آرامش است، از خدمات پزشکی هم بهره ببرد. ما در این مقاله توضیح دادیم که پرستار منزل چه کسی است و چه وظایف و مزایایی دارد.

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

مراقبت از نوزادمراقب کودک در منزلمراقبت از بچهمراقب سالمند در منزلپرستار سالمند شبانه روزیپرستار سالمند در غرب تهرانپرستار خصوصی سالمند در منزلپرستاری از سالمند پوشکیپرستار خانم جهت سالمندپرستار سالمند در منزل تهرانپرستار کودک میخوامپرستار کودک در منزل تهراناستخدام پرستار بچهپرستار در منزل غرب تهرانپرستار در منزل شرق تهران–پرستار خانم در منزل–پرستار خصوصی در منزل تهرانپرستار حرفه ای کودک در منزلپرستار تمام وقت در منزلپرستار در منزل تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا