خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

مراقب سالمند در منزل

یک مراقب سالمند در منزل باید نیاز های سالمندان را در صدر لیست کار هایش قرار دهد و تضمین کننده سلامت و رفاه آن ها باشد. با انجام چنین کاری، علاوه بر اینکه زندگی آن ها را آسان تر و بهتر می کند، وظیفه مراقبت برای خودش هم فوق العاده راحت و ارزشمند خواهد شد.

مهارت های مهم مراقب سالمند در منزل

مراقب نقش مهمی را در سلامتی سالمند ایفا می کند. به همین دلیل نحوه برقراری ارتباط مراقب با سالمند بسیار حائز اهمیت است. مهم ترین مهارت هایی که یک مراقب سالمند خوب باید داشته باشد شامل موارد زیر می شوند:

1-یکدلی و همدلی

اختصاص زمان برای مراقبت و حمایت از یک فرد سالمند یکی از بهترین و فداکارانه ترین کار های جهان است. فردی که در این حرفه فعالیت می کند باید در نشان دادن همدلی نسبت به سالمندی که از او مراقبت می کند مهارت لازم را داشته باشد.

آشنایی با چالش ها و محدودیت های سالمندی که از او مراقبت می کنید، کار را برای او راحت تر می کند و باعث می شود روابط صمیمانه تری با هم داشته باشید. یکدلی در انجام کار ها بسیار کمک کننده است. یکدلی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید خودتان را جای دیگران قرار دهید. علاوه بر این، کیفیت مراقبت را افزایش می دهد و کیفیت زندگی سالمندان را بهبود می بخشد.

مراقب سالمند در منزل

2-صبوری

صبوری مراقب سالمند در منزل به این معناست که باید سرعتتان را کم کنید و دوباره درمورد کاری که در حال انجام دادنش هستید فکر کنید. به عبارت ساده تر، شما باید درمورد پیدا کردن بهترین راه برای برقراری ارتباط با سالمند فکر کنید.

3-مثبت اندیشی

درست مانند هر شغل دیگری، مثبت اندیشی کار ها را بهتر پیش می برد. مثبت اندیشی تفاوت های قابل توجهی را در رابطه شما و سالمند ایجاد می کند و باعث می شود هر زمان که به منزل او می روید، بسیار خوشحال تر از قبل باشد. علاوه بر این، وقتی خوشحال و خوشبین هستید می توانید خدمات بهتری را نسبت به زمان هایی که ناراحت و بدبین هستید ارائه دهید. هر کس نگرش مثبت را به خودش تلقین کند زندگی بهتری خواهد داشت.

4-مهارت های مشاهده دقیق

مراقب سالمند در منزل باید توانایی مشاهده دقیق را داشته باشد. این بدان معنی است که باید بتواند تشخیص دهد سالمند چه زمانی به مراقبت پزشکی نیاز دارد، چه زمان هایی می خواهد تنها باشد و بسیاری موارد دیگر. شما باید بتوانید قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید آن را تشخیص دهید و مشاهداتتان را به فرد مناسب گزارش دهید.

مراقب سالمند در منزل

5-مهارت های زبان بدن

زبان بدن ترکیبی از ارتباط و مشاهده است. اگر در برقراری ارتباط مؤثر و مهارت های مشاهده قوی باشید، می توانید زبان بدن فرد را هم درک کنید. فرقی نمی کند در حال صحبت کردن با یک سالمند هستید یا به حرف های او گوش می دهید. در هر حالت باید بتوانید به زبان بدن او دقیق توجه کنید. اکثر اوقات، سالمندان حتی یک کلمه هم حرف نمی زنند؛ در چنین مواقعی شما باید بتوانید سرنخ هایی از آنچه نیاز دارند به دست بیاورید.

لیست کار های مراقب سالمند در منزل

لیست وظایف و مسئولیت های مراقبان سالمند شامل موارد زیر می شوند:

1-کمک به مراقبت شخصی سالمند

یکی از مهم ترین مسئولیت های مراقب سالمند در منزل، کمک به فرد سالمند در مراقبت های شخصی اش است. مهم ترین مراقبت های شخصی شامل حمام کردن، نظافت و لباس پوشیدن می شوند.

در برخی از مراقبین، این مراقبت های شخصی شامل توالت بردن سالمند نیز می شود. بعضی از سالمندان نمی توانند خوب راه بروند و این امر توالت رفتن آن ها را دشوار می کند. آن ها معمولا برای حفظ تعادل و تمیز کردن خودشان بعد از استفاده از توالت به کمک نیاز دارند.

دیگر سالمندانی که تا حدودی تحرک دارند ممکن است در انجام کار هایی مانند دویدن در صبح یا پیاده روی به کمک نیاز داشته باشند. این بخشی از وظایف و مسئولیت های مراقب است که در انجام هر کاری که برای سالمند مفید است، به او کمک کند.

2-آماده سازی غذا

آماده سازی غذا تنها به پختن غذا محدود نمی شود. مراقب باید در خرید مواد غذایی، چیدمان آن در جا های مناسب و بسیاری از موارد دیگر به سالمند کمک کند.

یک مراقب مسئول پختن غذا، غذا دادن به سالمند، شستن ظروف و تمیز کردن آشپزخانه است.

مراقب سالمند در منزل

3-مراقبت های بهداشتی عمومی

سلامتی مهم ترین جنبۀ افزایش سن است. مهم ترین اولویت افراد مسن در این مرحله از زندگی شان این است که سالم و سلامت باشند. در نتیجه یک مراقب باید در مسائلی که مربوط به سلامتی آن ها می شود، کمکشان کند.

از آنجایی که برخی از سالمندان زوال عقل دارند، فراموش می کنند دارویی را که پزشک برایشان تجویز کرده است مصرف کنند یا حتی ممکن است بیشتر از دوز توصیه شده یا کمتر از آن را مصرف کنند. این جاست که نقش مراقب سالمند پررنگ می شود. مراقب مسئول نظارت بر مصرف دارو های اوست. شما باید مطمئن شوید که آن ها دارو را در زمان دقیق و در فاصلۀ زمانی تعیین شده مصرف می کنند و در عین حال، مصرفشان بیشتر یا کمتر از حد مجاز نیست. علاوه بر این، مسئول در نظر گرفتن زمان ویزیت های سالمند با پزشک نیز هستید.

4-کمک حرکتی

حتی افراد مسنی که به خوبی توانایی حرکت ندارند باید هر چند وقت یک بار حرکت کنند. آن ها دلشان می خواهد با فرزند یا مراقبشان پیاده روی کنند. دوست دارند بیرون بروند تا ببینند چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. آن ها فکر می کنند به دلیل اینکه داخل خانه مانده اند، چیز های زیادی را در بیرون از دست داده اند.

گاهی اوقات تمام خواستۀ آن ها این است که فقط در بیرون بمانند و به اطراف نگاه کنند و چیز دیگری نمی خواهند. این وظیفه شماست که به آن ها کمک کنید تا این کارها را انجام دهند. همچنین باید به سالمندانی که توانایی حرکت ندارند کمک کنید سوار ویلچر و از آن پیاده شوند.

5-نظارت شخصی

با افزایش سن، سالمندان بیشتر شبیه به بچه ها می شوند و این تقصیر کسی نیست. طبیعت اینگونه خواسته است. اقدامات کودکانۀ آن ها به این معنی است که شما باید بر کار هایشان نظارت داشته باشید. آن ها درمورد اینکه چه چیزی بخورند و بنوشند، کجا بروند، فلان چیز را کجا قرار دهند و بسیاری موارد دیگر به نظارت نیاز دارند. به عبارت ساده تر، مهم ترین وظیفه یک مراقب سالمند در منزل این است که هر زمان که نیاز است به آن ها کمک کنند.

6-حمایت عاطفی

بیش از اینکه یک مراقب باشید باید بتوانید به یک همراه قابل اعتماد تبدیل شوید. سالمندان افرادی را می خواهند که در کنارشان بمانند تا بتوانند با آن ها بخندند، صحبت کنند و احساسات خود را با آن ها در میان بگذارند. شما باید همراهی باشید که آن ها بتوانند درمورد موضوعات مختلف زندگیشان ازجمله سلامتی، مسائل عاطفی، مسائل شخصی و غیره به شما تکیه کنند.

مراقب سالمند در منزل

7-میانجی گری

یک فرد میانجی وظیفۀ انتقال اطلاعات و بازخورد ها را از یک شخص به شخص دیگر بر عهده دارد. اگر می خواهید به یک مراقب تاثیرگذار تبدیل شوید، این همان چیزی است که باید باشید. یک میانجی وظیفه دارد اطلاعات را از پزشک بگیرد و آن ها را به افراد سالخورده و اعضای خانواده اش اطلاع بدهد.

شما باید وضعیت سلامتی سالمند را به دقت دنبال کنید و هرگونه تفاوت یا تغییر در سلامت او را ثبت کنید و گزارش دهید.

8-سازماندهی خانه

سالمندان به اندازۀ شما قدرت تمیز کردن خانه و اتاق هایشان را ندارند. به همین دلیل تمیز کردن خانۀ آن ها یکی دیگر از وظایف و مسئولیت های شماست. شما وظیفۀ نظافت عمومی خانه و قسمت های مختلف آن ازجمله حمام، دستشویی، حیاط، آشپزخانه و اتاق ها را بر عهده دارید.

9-مدیریت بحران

سخت ترین و ترسناک ترین قسمت کار مراقبان این بخش است؛ اما اگر واقع بین باشیم درمورد فرد مسنی که یک بحران پزشکی را تجربه می کند چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. اگر نقش خود را به خوبی ایفا کرده باشید لازم نیست بترسید.

در مواقع بحران پزشکی خونسردی خودتان را حفظ کنید و با خانوادۀ سالمند و همچنین با بیمارستان تماس بگیرید.

ویژگی های مهم مراقب سالمند در منزل

برای اینکه اطلاعات بیشتری درمورد مهم ترین ویژگی های پرستار نگهداری سالمند کسب کنید، مهم ترین آن ها را در این مقاله بررسی می کنیم.

1-تجربه

کیفیت مراقبت هایی که پرستار نگهداری از سالمند ارائه می دهد، باید هم تراز با مراکز مراقبتی ویژه باشد.

یک پرستار دلسوز و مهربان باید هر یک از وظایف و مسئولیت هایی که سالمند در انجام دادن آن ها مشکل دارد، انجام دهد.

قبل از انتخاب بهترین مراقب سالمند در منزل، ابتدا درمورد اینکه پرستار آموزش دیده و مجوز دارد یا خیر و اینکه آیا تجربۀ کافی دارد تحقیق کنید.

2-حرفه ای بودن

شخصی که وارد منزل شما می شود باید یک متخصص مراقبت های بهداشتی باشد تا بتواند برای داشتن یک زندگی شاد تر و سالم تر، از شما به خوبی مراقبت کند.

حرفه ای بودن می تواند با معانی مختلفی همراه باشد؛ اما درمورد مراقبت از سالمند به معنای موارد زیر است:

  • حضور به موقع در محیط کار
  • همراه داشتن مدارک لازم، تجهیزات پزشکی و لوازم جانبی برای مراقبت از شما
  • ناپدید نشدن در حین انجام کار
  • صحبت نکردن با تلفن، پیامک نفرستادن و استفاده نکردن از اینترنت در حین کار

مراقبانی که هر یک از رفتار های گفته شده در بالا را از خودشان نشان بدهند، صلاحیت کافی را برای مراقبت از شما ندارند و باید به فکر مراقب جدید باشید.

یک مراقب خوب باید حین کار در کنار شما و در دید شما باشد.

3-توان مالی

آژانس های مراقبت از سالمند خدماتی برای افراد سالخورده ارائه می دهند و در ازای ارائه این خدمات، هزینه دریافت می کنند. با توجه به اینکه بسیاری از آژانس ها پرستارانی آموزش دیده و تحصیل کرده دارند، قیمت های مختلفی را ارائه می دهند. با انتخاب نوع خدمات مورد نیاز، پرستاری که با بودجه و شرایط شما همخوانی بیشتری دارد برایتان فرستاده می شود.

4-شهرت و اعتبار

مراقب سالمند در منزل باید شهرت و آوازۀ خوبی داشته باشد. با کمی تحقیق ساده می توانید اطلاعات خوبی را درمورد آن ها به دست آورید که می تواند به شما در داشتن انتخابی آگاهانه کمک کند.

مراقب سالمند در منزل

مراقب سالمند در منزل توسط سرویک

با در نظر گرفتن ویژگی ها و مسئولیت هایی که مراقب سالمند در منزل باید داشته باشد، با کمی جست و جوی محلی یا جست و جو در منابع معتبر اینترنتی، به راحتی می توانید گزینه دلخواهتان را برای مراقبت از عزیزانتان پیدا کنید. فرد مراقب مهم ترین نقش را در کمک به سالمند ایفا می کند و می تواند از طریق ارتباط برقرار کردن مؤثر با سالمند به او کمک کند زندگی بهتری داشته باشد.

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

مراقبت از نوزادمراقب کودک در منزلمراقبت از بچه–مراقب سالمند در منزل–پرستار سالمند شبانه روزیپرستار سالمند در غرب تهرانپرستار خصوصی سالمند در منزلپرستاری از سالمند پوشکیپرستار خانم جهت سالمندپرستار سالمند در منزل تهرانپرستار کودک میخوامپرستار کودک در منزل تهراناستخدام پرستار بچهپرستار در منزل غرب تهرانپرستار در منزل شرق تهرانپرستار خانم در منزلپرستار خصوصی در منزل تهرانپرستار حرفه ای کودک در منزلپرستار تمام وقت در منزلپرستار در منزل تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا