خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

فیزیوتراپی شانه در منزل چگونه صورت می گیرد ؟

شانه نسبت به دیگر مفاصل بدن، بیشتر حرکت می کند و در نتیجه احتمال در رفتگی آن نیز نسبت به سایر مفاصل بیشتر است. شانه معمولا در هنگام انجام ورزش های تماسی از جای خود در می رود؛ اما این موضوع تنها دلیل در رفتن شانه نیست و حوادث گوناگونی مانند زمین خوردن نیز ممکن است باعث این رخداد بشوند. این اتفاق ممکن است برای همه افراد اعم از ورزشکار، انسان عادی، کودک، نوجوان و بزرگسال رخ دهد. برای جا انداختن شانه، در بیشتر مواقع به یک متخصص نیاز است. پس از جا انداختن شانه، حضور یک فیزیوتراپ در منزل می تواند در بازگرداندن قوت شانه و پیشگیری از وقوع مجدد این حادثه، کمک کننده باشد. در این نوشته تلاش کردیم که درباره فیزیوتراپی شانه در منزل ، هزینه ها و عوارض آن نکاتی بیان کنیم.

فیزیوتراپی شانه در رفته

اگر شانه شخصی دچار در رفتگی شود، ضروری است که در سریع ترین زمان ممکن به پزشک متخصص معالجه کند؛ به خصوص اگر این علائم نشان داده شوند:

  1. احساس بی حسی در بازو یا دست
  2. تغییر رنگ بازو یا دست
  3. احساس سردی در بازو

هر یک از این موارد ممکن است از آسیب به عصب یا رگ خونی ناشی شده باشد؛ بنابراین در این حالت مراجعه به پزشک الزامی است. برای آشنایی با نحوه فیزیوتراپی شانه در منزل ، خصوصا زمانی که شانه در رفته باشد؛ ابتدا بهتر است با مفهوم این در رفتگی آشنا شوید.

در رفتگی شانه چگونه رخ می دهد؟

شانه در مجموع، ترقوه (استخوان گردن)، کتف (تیغه شانه) و بازو را در برمی گیرد. بخش دایره ایِ بالای استخوان بازو و انتهای فنجان مانند کتف مانند یک توپ و سوراخ به هم وصل شده اند. اگر در حادثه ای به اشتباه بر روی شانه یا بازوی دراز شده خود بیفتید، شانه از آن محدوده ای که به طور معمول در آن حرکت می کند، بیرون می آید و در نتیجه استخوان بازو از آن سوراخ خارج می شود. در رفتگی ممکن است به بیشتر بخش های شانه آسیب بزند. بخش هایی مانند استخوان ها، رباط ها و حتی ماهیچه ها و تاندون های اطراف مفصل شانه.

فیزیوتراپی شانه در رفته چگونه به بهبود آن کمک می کند؟

فیزیوتراپی شانه در منزل چگونه صورت می گیرد ؟

بعد از این که استخوانی که در رفته به موقعیت پیشین خود باز گشت، پزشک فیزیوتراپ از طریق برنامه های درمانی که در ادامه بیان می کنیم به کاهش درد و جلوگیری از در رفتگی مجدد کمک می کند. این برنامه ها عبارت اند از:

  1. تمرینات دامنه حرکتی

اگر در نواحی شانه، تورم و درد احساس شود، میزان حرکت آن نیز کمتر می شود. فیزیوتراپیست کمک می کند که با انجام دادن ورزش های خاصی، دامنه حرکتی شانه به طور کامل باز گردد. شیوه درمانی ای که فیزیوتراپیست برای کم کردن میزان درد شانه بهره می برد، با توجه به وضعیت آن تعیین می شود. یکی از این روش ها، روش درمان دستی است.

  1. تمرینات تقویتی

زمانی که قدرت عضله ها تحلیل می رود، مفصل شانه دیگر نمی تواند ثابت بماند؛ در نتیجه احتمال آسیبِ دوباره به آن، بالا می رود. فیزیوتراپیست با توجه به این که شانه چه مقدار آسیب دیده است و این که بیمار  در کدام مرحله از بهبودی به سر می برد، تعیین می کند که چه تمریناتی برای بازگرداندن قدرت عضله ها مناسب اند.

  1. آموزش فعالیت یا ورزش مخصوص

یکی از مواردی که جزو تمرینات فیزیوتراپی شانه در منزل محسوب می شود آموزش فعالیت یا ورزش مخصوص است. ممکن است با توجه به شغلی که هر فرد مشغول به انجام آن است یا ورزش خاصی که انجام می دهد، فیزیتراپیست توانبخشی اضافه را در دستور کار خود قرار دهد. او در برنامه ریزی ای که انجام می دهد این موارد را در نظر می گیرد. اگر فردی در دیگر اعضای بدن خود آسیب جدی دیده باشد نیز فیزیوتراپیست به آن توجه و برنامه درمانی را مطابق با آن تنظیم می کند.

فیزیوتراپی شانه چپ

فیزیوتراپی شانه در منزل چگونه صورت می گیرد ؟

پس از بررسی فیزیوتراپی شانه در رفته و ذکر نکاتی مربوط به فیزیوتراپی شانه در منزل ، به بررسی نحوه فیزیوتراپی شانه چپ می پردازیم. برنامه درمانی ای که فیزیوتراپیست طراحی می کند، به میزان و نوع آسیب دیدگی شانه بستگی دارد. این برنامه ها ممکن است هر کدام از این موارد باشند:

  1. یخ درمانی

این شیوه درمان برای آسیب دیدگی های حاد و شدید در نظر گرفته می شود. یخ درمانی در برطرف کردن التهاب و تورم موثر است و از این طریق درد ناشی از آسیب دیدگی شانه را کم می کند. بیشترین تاثیر یخ درمانی در لحظات و ساعات اولیه آسیب دیدگی است.

  1. گرما درمانی

گرما درمانی درست بر خلاف یخ درمانی صورت می گیرد. بهترین حالت استفاده از گرما درمانی، بعد از گذشت 72 ساعت از شروع آسیب دیدگی است. این روش نیز مانند یخ درمانی درد را تسکین می دهد و عضلات را آرام می کند.

  1. درمان دستی

در این روش فیزیوتراپی شانه در منزل ، حتما به فیزیوتراپیست نیاز است. او به کمک دستانش بر روی بافت به سمت خاصی فشار می آورد و با این کار به آن عضله کمک می کند تا بخشی از قدرت تحرک طبیعی از دست رفته خود را مجددا بازیابد.

  1. حرکات کششی

یکی از رایج ترین شیوه های درمانی آسیب دیدگی های شانه، انجام حرکات کششی است؛ زیرا به عضلات به آرامی فشار وارد می کند و از این راه دامنه حرکتی ای را که از دست رفته است، گسترش می دهد. این که فیزیوتراپیست چه سطحی از حرکات کششی را بر فرد آسیب دیده اعمال می کند، بر اساس شدت آسیب دیدگی او تعیین می شود. ممکن است این حرکات کششی بر بخش های مختلف شانه، گردن و ستون فقرات اعمال شود.

  1. تقویت

نام یگر تقویت، همان ورزش است؛ زیرا در بیشتر مواقع فیزیوتراپ از شما می خواهد تمرینات تقویتی مخصوصی را برای بهبود هر چه سریع تر، کم شدن درد در محلی که آسیب دیده است، تقویت ماهیچه های دیگر بدن خصوصا ماهیچه های مرکزی، به صورت مستمر انجام دهید. هدف تقویت این است که بدن شما از آن چه که قبل از آسیب بود هم قوی تر شود و آسیب مورد نظر دیگر عود نکند.

تمرینات مخصوص درد شانه

در صورتی که درد ناراحت کننده بود، در کنار تمریناتی که فیزیوتراپیست پیشنهاد می دهد، می توان از برخی تمرینات دیگر به عنوان فیزیوتراپی شانه در منزل برای اثر گذاری بیشتر استفاده کرد. این تمرینات عبارت اند از:

فیزیوتراپی شانه در منزل چگونه صورت می گیرد ؟

  1. در سر تا سر سینه

یک دست را روی سینه بیاورید و با دست دیگر در جای خود ثابت نگه دارید. سپس بازو را رها کنید و این کار را با بازوی مخالف انجام دهید. این تمرین یکی از ساده ترین و در عین حال کار آمد ترین تمرینات فیزیوتراپی شانه در منزل به حساب می آید. همچنین این تمرین را می توان در ورزش صبحگاهی،هنگام تماشای تلوزیون یا نشستن در پشت میز محل کار، در تمرینات خود بگنجانید.

  1. آونگ

یک دست خود را روی پشتی صندلی قرار دهید، همزمان بازوی دیگر را آزاد کنید و آن را چند بار در جهت عقربه های ساعت و خلاف آن حرکت دهید. سپس رها کنید و این کار را در طرف مقابل انجام دهید. اگر این کار را در روز چندین مرتبه تکرار کنید، انعطاف پذیری تان بالا تر می رود. این تمرین برای گرم کردن مفاصل پیش از تمرین نیز بسیار سودمند است.

  1. کشش با کمک در

جلوی یک در بایستید، هر دو آرنج را طوری قرار دهید که زاویه قائمه داشته باشند. در حالی که با دست هایتان به در مقابل خود فشار می آورید، یک پا را به جلو خم کنید، خودتان هم به جلو خم شوید و از عضلات مرکزی بدن خود کمک بگیرید تا ثابت بمانید. این تمرینات را با پای دیگر خود تکرار کنید. انجام این تمرین به صورت مداوم باعث کشیده شدن و تقویت شانه ها و سینه می شود.

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی شانه

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی را نمی توان به طور کلی محاسبه کرد. این هزینه به عوامل متعددی بستگی دارند؛ برای مثال باید دید که مرکز درمانی مورد نظر دولتی است یا خصوصی، درمان چند جلسه به طول می انجامد و هر جلسه چند ساعت زمان می برد، در فیزیوتراپی از چه روشی استفاده می شود، عضو آسیب دیده چه عضوی است، چقدر آسیب دیده است و در درمان مورد نظر از چه تجهیزاتی استفاده می شود. با تمام این اوصاف به برخی از این روش ها و هزینه ای که دارند اشاره می کنیم:

  1. هر جلسه درمان یک ناحیه با روش آموزش بیوفیدبک با هر روشی، ۲,۷۸۵,۰۰۰ ریال
  2. هر جلسه درمان یک ناحیه با روش لیزر کم توان، ۷۲۹,۵۰۰ ریال
  3. هر جلسه درمان یک ناحیه با روش ماساژ، ۴۲۵,۱۰۰ ریال
  4. هر جلسه بیست دقیقه ایِ درمان یک ناحیه با روش آب درمانی، ۲,۰۰۷,۰۰۰ ریال
  5. هر جلسه درمان یک ناحیه با روش لیزر پر توان، ۲,۴۵۸,۰۰۰ ریال
  6. هر جلسه درمان یک ناحیه با روش شاک وِیو (Shock Wave)، ۲,۹۰۹,۰۰۰ ریال
  7. هر جلسه درمان یک ناحیه با روش اسکن استاتیک کف پا، ۱,۳۹۲,۵۰۰ ریال
  8. هر جلسه درمان یک ناحیه با روش اسکن داینامیک و سه بعدی کف پا، ۱,۵۵۶,۰۰۰ ریال
  9. هر جلسه درمان یک ناحیه با روش مگنت (Magnet)، ۱,۵۵۶,۰۰۰ ریال
  10. هر جلسه درمان یک ناحیه با روش ویبراسیون کل بدن، ۱,۱۴۷,۲۵۰ ریال
  11. هر جلسه درمان یک ناحیه با روش درای نیدلینگ (سوزن خشک)، ۶۲۲,۴۰۰ ریال
  12. هر جلسه درمان یک ناحیه با روش دیاترمی، ۵۴۹,۱۰۰ ریال

عوارض فیزیوتراپی شانه

عوارض فیزیوتراپی شانه

فیزیوتراپی شانه در منزل به طور معمول برای درد این ناحیه توصیه می شود. همان گونه که پیشتر اشاره شد، هدف از فیزیوتراپی، کم کردن میزان درد و کمک به فرد آسیب دیده برای بازیابی دامنه حرکتی خود است. درست است که این روش درمانی مزایای بی شماری دارد؛ اما نمی توان آن دسته از عوارض جانبی ای را که برخی افراد ممکن است دچارشان شوند، نادیده گرفت. این عوارض بالقوه هستند و معمولا خیلی جدی و عمیق تلقی نمی شوند. رایج ترینِ این عوارض، درد یا حساسیت در محل درمان است. این عارضه در بیشتر مواقع خفیف است و پس از گذشت چند روز رفع می شود. عوارض جانبی دیگر نیز شامل کبودی، تورم و قرمزی می شوند. این عوارض جانبی هم مانند درد و حساسیت، خیلی شدید نیستند و برای درمان و از بین رفتن آن ها فقط چند روز نیاز است.

فیزیوتراپی شانه در منزل توسط سرویک

کسانی که از درد شانه رنج می برند، به طور کامل مطلع هستند که این درد تا چه اندازه می تواند نا خوشایند باشد و توانایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. اگر فردی نتواند از بازو و شانه خود به درستی استفاده کند، حتی ساده ترین کار های روزانه برایش جزو دشوار ترین و چالش بر انگیز ترین کار ها محسوب می شوند. فیزیوتراپی شانه در منزل یکی از کار هایی است که موجب می شود این درد ها کاهش یابند و روند درمان سریع تر طی شود. در این مقاله پس از ذکر مطالبی درباره در رفتگی شانه و فیزیوتراپی شانه چپ، سعی نمودیم درباره هزینه فیزیوتراپی شانه و مواردی از این قبیل، نکاتی ذکر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا