خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

مراقب کودک در منزل

اگر به شما پیشنهاد شود از کودکان در منزل خودتان مراقبت کنید چه واکنشی خواهید داشت؟ آیا توانایی انجام این کار را دارید؟ اگر پاسختان بله است، قطعاً می توانید مراقب کودک در منزل خودتان باشید؛ اگرچه ممکن است برخی وظایف اضافی به دوش شما بیفتد. در این مقاله مزایا و معایب مراقبت از کودک در خانه، محدودیت های خانه، بیمه و سایر هزینه ها و موارد دیگر را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت بین مراقبت از کودک در منزل و مهد کودک چیست؟

عده ای فکر می کنند که نگهداری از کودک در منزل هیچ تفاوتی با راه اندازی یک مهد کودک ندارد و اگر بتوانند از یک کودک مراقبت کنند توانایی مراقبت از چند کودک را خواهند داشت. برای شفاف شدن این موضوع، در ادامه به مواردی کلیدی می پردازیم که مربی مهد کودک را از مراقب کودک بودن جدا می کند.

مراقب کودک در منزل

چقدر زمان صرف مراقبت از کودک می کنید؟

مهد کودک ها به طور منظم و روزانه از کودکان مراقبت می کنند. والدین مجبور هستند هزینهٔ کل روز های هفته را به مهد کودک ها بپردازند؛ حتی اگر فرزندشان یک روز غیبت کند؛ اما پرستاری در منزل معمولاً روزانه نیست. علاوه بر این، ساعات مشخصی ندارد و معمولاً کوتاه مدت است.

تحصیلات، گواهینامه ها و آموزش های شما در چه سطحی است؟

بیشتر افرادی که در مهد کودک ها کار می کنند تحصیلات مرتبط با رشد یا تحصیل کودک را دارند. آن ها گواهینامهٔ کمک های اولیه و CPR دارند.

مراقبان کودک معمولاً کمتر آموزش دیده اند. آن ها ممکن است دوره های کمک های اولیه و CPR را نگذرانده باشند و معمولاً آموزش رسمی ندیده اند.

چقدر دستمزد می گیرید؟

اگر دستمزد به صورت ساعتی محاسبه شود، مراقب کودک در منزل معمولاً درآمد بیشتری دارد. نرخ ساعتی مربیان مهد کودک معمولاً یک سوم پرستاران کودک است. با این حال، مهد کودک ها ممکن است از شما بخواهند تا با تعداد معینی از ساعات هفته یا ماه موافقت کنید که این موضوع هزینهٔ آن ها را بیشتر می کند.

مراقب کودک در منزل

میزان در دسترس بودن شما چقدر است؟

در مهد کودک ها برنامه های دقیق و قابل اعتماد تری ارائه می شود؛ اما برنامهٔ پرستاران کودک منسجم نیست و در روز ها یا ساعت های معینی در دسترس نیستند.

بر چند کودک نظارت می کنید؟

مراقب کودک در منزل معمولاً از فرزند یا فرزندان یک خانواده نگهداری می کند. این در حالی است که مهد کودک ها از فرزندان چندین خانواده در یک زمان مراقبت می کنند.

ویژگی های مراقبان کودک قابل اعتماد

ویژگی های مشترکی هست که همهٔ مراقبان خوب کودک باید آن ها را داشته باشند. به دنبال این ویژگی ها باشید و پرستاران قابل اعتماد را از بین افراد مختلف مراجعه کننده انتخاب کنید.

  • رفتار دوستانه

ممکن است سطحی به نظر برسد؛ اما داشتن پرستار بچه ای که هم شما و هم فرزندتان او را دوست داشته باشد بسیار مهم است.

معمولاً می توانید فوراً بگویید که آیا کسی پرستار بچهٔ خوبی است یا خیر. شما باید به دنبال کسی باشید که خندان، شاد، مهربان و پرانرژی باشد. کاندید های مراقب کودک در منزل که عبوس، بی حال یا بی علاقه به نظر می رسند گزینه های خوبی نیستند.

اگر در اولین ملاقات با یک پرستار بچه به نکته ای منفی برخوردید، آن را علامت هشدار بدانید.

  • حرفه ای و مسئولیت پذیر

وقت شناسی یکی از ویژگی هایی است که می توان به کمک آن فهمید پرستاران  قابل اطمینان هستند یا نه. اگر آن ها نتوانند به موقع برای مصاحبه حاضر شوند، این احتمال هست که هر زمان شما نیاز به حضور آن ها داشته باشید، دیر کنند. اعتماد کردن به پرستاری که نمی تواند به موقع حضور پیدا کند، کار سختی است و می تواند سایر جنبه های کاری او را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

  • تجربه و سابقه

تجربه و سابقه یکی از ویژگی هایی است که پرستاران کودک با آن می توانند ثابت کنند که قابل اعتماد هستند یا نه. با این حال شاید دلتان بخواهد پرستاران جوان تر را انتخاب کنید. تا زمانی که این افراد از خودشان مسئولیت پذیری نشان دهند، ارزش دارد که به آن ها فرصت بدهید.

  • صلاحیت

هرچه دانش مراقب کودک در منزل بیشتر باشد، راحت تر می توانید به او اعتماد کنید. شما به پرستار بچه ای که گواهینامۀ کمک های اولیه و CPR دارد، بیشتر اعتماد خواهید داشت. درمورد پرستاران جوان، بررسی اینکه آیا دورهٔ مراقبت از کودک را گذرانده اند یا خیر، ضروری است.

همچنین اگر فرزندتان خیلی کوچک است، ممکن است به دانش خاصی نیاز باشد. در این صورت، از پرستار خود بپرسید که آیا می داند چگونه پوشک را عوض کند، بطری شیر را پر کند، کودک را روی صندلی ماشین بنشاند یا هر اطلاعات دیگری که فکر می کنید لازم است بلد باشد.

وقتی یک پرستار بچه را استخدام می کنید، همیشه می توانید برخی از کار های جزئی را که دوست دارید انجام دهد به او آموزش دهید؛ اما هرچه دانش آن ها هنگام شروع کار بیشتر باشد، برای همه آسان تر خواهد بود.

مراقب کودک در منزل

نحوهٔ پیدا کردن مراقب کودک در منزل

اولین قدم برای پیدا کردن یک پرستار کودک قابل اعتماد این است که کار را با جست و جو در مکان های مناسب شروع کنید.

به سراغ افرادی که ارتباطی با شما یا نزدیکانتان ندارند، نروید.

می توانید با گذاشتن آگهی یا پخش کردن بروشور، پرستار کودک پیدا کنید؛ اما بهتر است این کار را آخرین راه حل در نظر بگیرید.

پرستاران کودکی که از طریق این روش ها پیدا می کنید، کاملاً غریبه خواهند بود و از قبل هیچ ارتباطی با هیچ یک از نزدیکان یا افراد مورد اعتماد شما ندارند.

از نزدیک خانه شروع کنید. به جای تماس با افراد غریبه، سعی کنید به توصیهٔ یکی از دوستان یا اعضای خانواده یک مراقب کودک در منزل پیدا کنید.

هیچ تضمینی نیست که این پرستار قابل اعتماد باشد؛ اما اگر یکی از اعضای خانواده مورد اعتماد شما که به قضاوت او اعتماد دارید او را معرفی کرده باشد، مطمئناً پرستار خوبی خواهد بود.

توصیه می شود تا حد امکان از نزدیک خانه شروع کنید. ابتدا از اعضای خانواده و دوستان شروع کنید. آن ها شما را بهتر می شناسند؛ بنابراین بهتر می توانند شما را با پرستاری که متناسب با شخصیت و سبک فرزندپروری شما باشد، آشنا کنند.

جست و جوی خود را گسترش دهید. شما می توانید از طریق جلسات مدرسه از والدین دیگری که می شناسید بپرسید.

اگر متوجه شدید که هنوز در پیدا کردن پرستار مشکل دارید، جست و جوی خود را کمی گسترده کنید. می ‌توانید از والدینی که در یک گروه فیس بوک با آن ها هستید یا کسانی که با مهدکودک ها یا مدارس یا هر سازمان مورد اعتماد دیگری همکاری دارند، بپرسید.

وب سایت ها و کارگزاری ها را امتحان کنید. اگر از هر کسی که فکر می کردید می تواند کمکتان کند پرسیده اید و هنوز نتوانسته اید یک مراقب کودک در منزل مورد اعتماد پیدا کنید، وقت آن رسیده است که به سراغ وب سایت ها و کارگزاری ها بروید. این وب سایت ها بررسی ‌های لازم را انجام می دهند؛ بنابراین نسبتاً ایمن هستند. البته خودتان باید با پرستار کودک مصاحبه کنید.

یکی از معایب این وب سایت ها این است که به ازای معرفی ها معمولاً از شما هزینه دریافت می کنند. انجام این خدمات به جای ارتباط مستقیم با شخص، ممکن است برای شما و پرستار هزینهٔ بیشتری داشته باشد.

مزایا و معایب مراقبت از کودک در منزل

نگهداری از کودک در خانه مزایا و معایب منحصر به خود را دارد که باید به خاطر داشته باشید:

مزایا

  • نیاز به جا به جایی و رفت و آمد ندارید: نیازی نیست تاکسی یا اتوبوس بگیرید و به محل کارتان بروید. پرستاران به منزل شما مراجعه می کنند.
  • می توانید به طور همزمان از فرزند خودتان هم مراقبت کنید: این می تواند دلیل خوبی برای قبول کردن حرفهٔ مراقب کودک در منزل باشد.
  • می توانید به برنامه های خودتان هم برسید: می توانید خدمات مراقب کودک بودن را در ساعات معینی ارائه دهید. مثلاً شب ها یا آخر هفته ها که کار های خودتان را هم در طول روز یا طول هفته انجام داده اید.
  • این کار برای والدین هم راحت تر است: اگر در طول روز مراقب کودکان هستید، برای والدین راحت تر است که به جای اینکه منتظر بمانند تا شما به خانه برسید، بچه ها را در راه رفتن به سرکار به خانه تان بیاورند.

معایب

  • مسئولیت شما سخت تر است: وقتی در منزل شخص دیگری از فرزندش مراقبت می کنید، تمام تلاشتان را می کنید تا همه چیز را مرتب نگه دارید؛ اما وقتی شیفتتان تمام می شود، دیگر مجبور نیستید آنجا را تمیز کنید. این در حالی است که مراقبت از کودک در منزل خودتان به این معناست که شما با کودک زندگی می کنید و وقتی برود هم مسئولیت تمیز کردن همه جا بر عهدهٔ شماست.
  • این کار پیچیده تر از مراقبت از کودک معمولی است: با انتخاب حرفهٔ مراقب کودک در منزل باید قوانین محل زندگی خود را بررسی کنید و درمورد سایر الزامات یا مجوز ها که ممکن است دریافت آن ها زمان بر و سخت باشد فکر کنید.
  • کل خانهٔ شما به یک فضای بازی تبدیل می شود: شما باید فضای خانه را متناسب با سن و سال کودک ایمن کنید. به این معنا که برای همهٔ پریز های برق پوشش ایمنی در نظر بگیرید، اشیاء تیز و شکستنی را جمع کنید و بسیاری موارد دیگر. علاوه بر این، اگر بچه ها بیرون بازی می کنند باید مطمئن شوید که حیاط شما ایمن است. کل محیط منزل شما باید به کودک اختصاص داده شود.
  • متحمل هزینه های اضافی خواهید شد: هنگام مراقبت از کودک در خانه، ممکن است از شما انتظار برود که برای بچه ها میان وعده و اسباب بازی تهیه کنید. این موارد علاوه بر هزینه هایی است که باید برای بیمه و مجوز ها بپردازید.

مراقب کودک در منزل

مراقب کودک در منزل توسط سرویک

مراقب کودک در منزل مزایای مشخصی دارد؛ مانند نداشتن هزینهٔ رفت و آمد، رسیدگی به کار های شخصی و غیره؛ اما هنگام تصمیم گیری درمورد مراقبت از کودک در منزل خودتان باید به یک سری موارد هم توجه کنید. مثلاً اینکه توانایی نگهداری کودک در منزلتان را دارید یا خیر. بسته به محل زندگی شما ممکن است قوانین مراقبت از کودک در منزل مشتری متفاوت با قوانین منزل شما باشد. یک مراقب کودک در منزل ممکن است متحمل هزینه های اضافی مانند خرید غذا یا اسباب بازی برای بچه ها شود. به طور کلی مراقبت از کودک می تواند گزینهٔ معقولی باشد؛ به شرطی که از ابتدا تمام جوانب را در نظر بگیرید.

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

مراقبت از نوزاد–مراقب کودک در منزل–مراقبت از بچهمراقب سالمند در منزلپرستار سالمند شبانه روزیپرستار سالمند در غرب تهرانپرستار خصوصی سالمند در منزلپرستاری از سالمند پوشکیپرستار خانم جهت سالمندپرستار سالمند در منزل تهرانپرستار کودک میخوامپرستار کودک در منزل تهراناستخدام پرستار بچهپرستار در منزل غرب تهرانپرستار در منزل شرق تهرانپرستار خانم در منزلپرستار خصوصی در منزل تهرانپرستار حرفه ای کودک در منزلپرستار تمام وقت در منزلپرستار در منزل تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا