خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

نوار قلب در منزل

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که افرادی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند، بیش از 60 در صد مردم جهان را تشکیل می دهند. دستگاه ECG قابل حمل، دستگاهی است که به شما کمک می کند تا عمل گرفتن نوار قلب در منزل را راحت تر انجام دهید. در این مقاله هدف ما این است که در رابطه با این گونه دستگاه ها توضیحاتی دهیم و بیان کنیم که چگونه این کار را انجام می دهند. سپس برخی از فواید و مضرات این دستگاه را نیز بیان کنیم.

ECG

ECG چه دستگاهی است؟

همان گونه که گفته شد، افراد زیادی در جهان هستند که با بیماری های قلبی و عروقی دست و پنجه نرم می کنند. افراد متخصص در این حوزه، دلایل زیادی را برای دچار شدن به این گونه بیماری ها ذکر می کنند. این دلایل عبارت اند از:

  1. وضعیت سلامت عمومی: نا هنجاری های مادر زادی، بیماری های مزمن، واکنش های آلرژیک، مشکلات مربوط به خون
  2. رژیم غذایی: خوردن بیش از حد غذا های چرب، تند، شور و سنگین
  3. سبک زندگی نا سالم و کم تحرک

بر اساس آنچه که گفته شد مشخص می شود که اهمیت گرفتن نوار قلب در منزل بسیار زیاد است؛ زیرا این بیماری رایج نیاز به مراقبت دارد.

الکتروکاردیوگرام (ECG ) یکی از روش های تحقیقاتی است که به واسطه آن، نحوه عملکرد قلب به شکل گرافیکی نشان داده می شود و بلافاصله می شود نتایج حاصل شده را مورد مطالعه قرار داد و بررسی کرد. دستگاه ECG در مقایسه با انواع دیگر روش های تشخیص، هزینه کمتری را به شما تحمیل می کند. مطالعه ای که به وسیله این دستگاه صورت می گیرد دقیق است، اطلاعات زیادی از وضعیت قلب بیمار در اختیارتان قرار می دهد و نهایتا بین 5 تا 10 دقیقه زمان می برد. اما استفاده از این روش به افرادی که از انفارکتوس حاد میوکارد، فشار خون و بیماری های انکولوژیکی رنج می برند، توضیه نمی شود.

گرفتن نوار قلب در منزل به کمک دستگاه مانیتورینگ ECG

گرفتن نوار قلب در منزل به کمک دستگاه مانیتورینگ ECG، چه فوایدی دارد؟

این دستگاه در دستیابی هر چه سریع تر به نتایح مطالعه شما را یاری می دهد. دستگاه ECG قابل حمل، قابلیت این را دارد که به گوشی موبایل متصل شود و نتایج را در عرض چند ثانیه تجزیه و تحلیل کند و در اختیار شما قرار دهد. این دستگاه در اندازه ای کوچک عرضه شده است و می تواند به سینه فرد بیمار متصل شود و او در طول روز هر جا که می رود، آن را همرا خود خواهد داشت و عملکرد قلب او را در هر حالتی از جمله حین ورزش کردن یا پیاده روی، مورد مطالعه قرار می دهد. در این صورت گویا بیمار همیشه و همه جا یک پزشک همراه خود دارد که در صورت بروز هر گونه نارسایی، به او هشدار می دهد.

می توانیم در موارد زیر برخی از مزایای دستگاه ECG را بر شماریم تا شما با فواید گرفتن نوار قلب در منزل بیشتر و بهتر آشنا شوید:

  1. اندازه کوچک و وزن سبکی دارد.
  2. اطلاعات را در سریع ترین زمان در گوشی موبایل یا کامپیوتر به نمایش در می آورد.
  3. کار با آن و نگهداری از آن بسیار آسان است.
  4. گاهی برای نشان دادن داده ها نمایشگری بر روی صفحه دارد.

دستگاه نوار قلب در منزل

دستگاه نوار قلب در منزل چگونه کار می کند؟

این دستگاه هم به مچ دست وصل می شود و هم به قفسه سینه و زمانی که با نوک انگشتان برخورد می کند، نشانگر ها را ثبت می کند. هر بسته در خود چندین الکترود با رنگ های متفات دارد؛ اما لازم نیست که نگران باشید، زیرا دستور العمل های هر یک از آن ها نیز در آن بسته قرار دارند.

ECG ضربان قلب و نبض را اندازه گیری، وضعیت فیزیکی قلب را بررسی می کند و اگر قلب با انسداد یا هر آسیب دیگری مواجه شود، هشدار می دهد. همانطور که پیشتر درباره گرفتن نوار قلب در منزل بیان شد، برنامه ای که در تلفن نصب می شود، تمام این نتایج و بررسی ها را نشان می دهد.

مانیتورهای ECG خانگی همچنین برای تشخیص اختلالاتی مانند ایسکمی، انفارکتوس میوکارد، آریتمی و نارسایی های قلبی به کار می روند. داده ها و اطلاعاتی که در برنامه تلفن همراه شما ثبت می شوند به پزشک متخصص قلب شما در شناسایی و درمان بیماری ها کمک بسیاری می کند. همچنین اگر به بیماری های جدی قلبی دچار بودید، نتایج به دست آمده از این دستگاه باعث می شود که فهمیدن دلایل ابتلا به این بیماری، تعیین صحیح ترین و مناسب ترین روش درمان، تنظیم ساعات خواب و بیداری خیلی آسان تر صورت بگیرد.

استفاده از دستگاه ECG چه مضراتی دارد؟

درست است که استفاده از این دستگاه برای گرفتن نوار قلب در منزل بسیار مفید و کار آمد است و نوعی پزشک خانگی شما محسوب می شود؛ در عین حال هیچ دستگاهی نیست که استفاده از آن هیچ ضرری در پی نداشته باشد. در این قسمت به برخی از ضرر های این دستگاه اشاره می کنیم:

  1. هزینه بالا:

متاسفانه قیمت بالای دستگاه ECG، آن را به یکی از دست نیافتنی ترین دستگاه ها بدل کرده است. خرید این دستگاه تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد.

  1. هشدار های دروغین

افرادی که سلامتی قلبشان تایید شده است نیز ممکن است گاهی به دلایل گوناگون ضربان قلب آهسته و یا تند را تجربه کنند. در این حالت این دستگاه هشدار های کاذب می دهد که این هشدار ها می توانند موجب ایجاد نگرانی های بیهوده و حتی گرفتن آزمایش های وقت گیر و بی فایده شوند.

  1. اطمینان دروغین

ردیابی ECG طبیعی همیشه به معنای این نیست که قلب شما در وضعیتی کاملا سالم قرار دارد. نتیجه گرفتن نوار قلب در منزل در مقایسه با یک آزمایش غربالگری دقیق، نتیجه معتبر و موثقی ندارد. در نتیجه اطمینان حاصل شده از آن، می تواند نا درست و دروغین باشد.

  1. جمع شدن داده های انبوه

زمانی که شما به وسیله دستگاه ECG نوار قلب خود را در منزل بررسی می کنید، چه کسی داده های جمع آوری شده را بررسی و تفسیر می کند!؟ قطعا برای این کار به یک متخصص قلب نیاز دارید؛ در حالی که نمی توانید هر بار که این داده ها جمع آوری شدند، آن ها را نزد یک متخصص ببرید. در این صورت ممکن است به نظارت یک پزشک ساده مراقبت های اولیه بسنده کنید؛ در حالی که تشخیص متخصصان با پزشکان دیگر هیچ گاه در یک مرتبه قرار نمی گیرد.

چه مسائلی بر میزان دقت دستگاه های ECG خانگی اثر می گذارند؟

همان گونه که مشاهده کردید، به این دستگاه ها نمی توان به اندازه ای که بر پزشک متخصص و درجه مانیتور او اعتماد می کنید، اعتماد کرد. همیشه مواردی هستند که بر میزان دقت این دسته از مانیتور ها تاثیر می گذارند. این موارد را به صورت مجزا ذکر می کنیم:

  1. میزان حرکت افرادی که از این دستگاه ها استفاده می کنند
  2. ضعیف بودن تماس با سنسور ها
  3. میزان عرق کردن این افراد
  4. ضعیف بودن تناسب
  5. خالکوبی در صورتی که مستقیما زیر سنسور باشد

در قسمت مضرات استفاده از دستگاه نوار قلب در منزل، ذکر کردیم که ممکن است این دستگاه ها خطا کنند. خطای آن ها به این شکل است که گاهی ریتم های قلبی منظم اما غیر عادی را به اشتباه عادی تلقی می کنند و هشدار نمی دهند. عکس این مورد هم صادق است.

دستگاه مخصوص گرفتن نوار قلب در منزل برای چه افرادی مناسب است؟

شاید تصور کنید که هر انسانی فارغ از سن و موقعیتی که دارد می تواند از این دستگاه استفاده کند. در حالی که این تصور اشتباه است. آزمایش به وسیله ECG در خانه برای شخصی که علائم پشت سر هم دارد که از فیبریلاسیون دهلیزی یا رتیم غیر طبیعی قلب ناشی می شوند و در حال مصرف دارو هایی است که بر ریتم قلب تاثیر می گذارند، کاری درست، مناسب و مفید به نظر می رسد. در حالی که برای یک فرد معمولی که هیچ گونه علائم مشکوکی در او مشاهده نمی شود، بهره مندی از این دستگاه غیر منطقی و حتی خطرناک است.

اگر نگران وضعیت سلامتی قلب خود هستید و احساس می کنید که گاهی نبض تان خیلی تند یا خیلی کند می زند، خودتان می توانید به بررسی آن بپردازید. به این شکل که تنها به مدت 15 ثانیه نبض خود را بشمارید و عدد به دست آمده را در عدد 4 ضرب کنید. برای اطمینان بیشتر می توانید با تیم پزشکی مورد نظرتان در این باره مشورت کنید و در صورت لزوم آزمایشات و غربالگری هایی را انجام دهید.

نحوه استفاده از مانیتور های خانگی ECG به چه صورت است؟

اکنون که در رابطه با این دستگاه کار آمد و مزایا و معایبش اطلاعاتی کسب کردید، بهتر است با کار کردن با آن نیز آشنا شوید. کار کردن با این دستگاه کار پیچیده ای نیست. نکته مهمی که در این باره قابل ذکر است، این است که پیش از شروع به نظارت بر عملکرد قلب خود، دستور العمل های مربوط به آن را بخوانید یا از یک ویدیوی آموزشی برای این کار بهره ببرید.

همانطور که پیشتر گفتیم، این دستگاه بر روی نبض قرار می گیرد. آن را مانند ساعت به دور مچ خود ببندید، در جایی که حسگر ها می توانند ضربان قلب شما را ردیابی کنند. سپس از این که برنامه را بر روی گوشی خود نصب کرده اید یا خیر، اطمینان حاصل کنید. همچنین دستگاه هایی هستند که از حسگر هایی که بر روی انگشتان، کف دست، سینه یا پا نصب شده اند، استفاده می کنند.

زمانی که دستگاه نوار قلب در منزل ریتم قلب را غیر عادی تشخیص داد چه اقداماتی انجام دهیم؟

در ابتدای امر رعایت این مورد ضروری است که آرامش خود را حفظ کنید و اصلا نگران نباشید. این نتایج را با پزشک متخصص این حوزه در میان بگذارید و با این کار پزشک خود را در شناسایی مشکل، تجویز دارو و نحوه درمان یاری کنید. بیشتر دستگاه های ECG این قابلیت را دارند که شما بتوانید یک فایل PDF از اطلاعات مربوط به خود را ایجاد کنید و آن را در صورت لزوم چاپ کنید و در اختیار داشته باشید.

نوار قلب در منزل غرب تهران

نوار قلب در منزل غرب تهران

به دلیل افزایش روز افزون تعداد بیماران قلب در تهران و در مجموع در شهر ها و کشور های دیگر، استفاده از امکان گرفتن نوار قلب در منزل، موجب شده است که افراد کمتری به پزشک مراجعه کنند و همین مسئله در طولانی مدت و در مقیاس بزرگ تر باعث کم شدن ترافیک در سطح شهر و خلوت تر شدن مطب دکتر ها شده است. این موضوع برای بیمارانی که این بیماری با شدت بیشتری در بدن آن ها در حال گسترش است و مجبور اند که به پزشک مراجعه کنند، بسیار حائز اهمیت است.

نوار قلب در منزل توسط سرویک

با افزایش تعداد بیماران قلبی در جهان و با گسترش دانش بشر، استفاده از دستگاه های نوار قلب در منزل نیز به میزان چشمگیری توسعه یافته است. در این مقاله درباره این نوع دستگاه ها، نحوه عملکرد آن ها، چگونگی کار با آن ها، فواید و معایب آن ها و بسیاری نکات دیگر در این مقاله سخن رفت. امیدواریم خواندن این مقاله در آشنایی شما با این دستگاه های پر کاربرد نقش پر رنگی را ایفا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا