خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

پرستاری از سالمند پوشکی

سالمندی که به هر دلیلی زمین گیر شده است و توان حرکت ندارد، حتی قادر به انجام کوچک ترین کار های خود مانند دستشویی رفتن و حمام رفتن هم نخواهد بود و باید از پوشک بزرگسال استفاده کند. در چنین مواقعی، نیاز به حضور فردی حرفه ای که بتواند علاوه بر مراقبت از سالمند کار تعویض پوشک او را به راحتی انجام دهد و از سالمند حمایت عاطفی کند، احساس می شود. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم مطالبی درباره پرستاری از سالمند پوشکی در اختیار شما قرار دهیم.

پرستاری از سالمند پوشکی

سالمندی که قادر به حرکت نیست علاوه بر دستشویی رفتن، در بسیاری از جنبه های دیگر زندگی اش نیز به کمک نیاز دارد. او ممکن است برای حمام کردن و مراقبت از دندان هایش هم به کمک نیاز داشته باشد. علاوه بر این، ناخن هایش باید کوتاه و مو هایش باید مرتب باشند تا شپش، ساس و سایر انگل ها در آن ها به وجود نیایند.

مراقبت بهداشتی در بستر باعث افزایش عزت نفس بیمار می شود. در چنین شرایطی بیمار احساس می کند که تنها نیست و حمایت می شود. نکته مهم دیگر این است که او باید تغذیه خوبی داشته باشد. به عنوان یک پرستار با پزشک یا متخصص تغذیه سالمند صحبت کنید تا از سالم و متعادل بودن رژیم غذایی اش مطمئن شوید. سپس تغذیه مناسبی برای او فراهم کنید. به جای وعده های غذایی بزرگ، میان وعده های کوچک تری را در طول روز به او بدهید. علاوه بر این، آب و نوشیدنی های بدون قند را در دسترسش قرار دهید تا در طول روز جرعه جرعه بنوشد و آب بدنش تامین شود.

پرستاری از سالمند پوشکی تنها به حمام کردن و غذا دادن به او محدود نمی شود، شما باید سرگرمی هایی در اختیار او قرار دهید. می توانید کنترل تلویزیون را در اختیارش بگذارید تا فیلم ببیند و کتاب، مجله و روزنامه را بر میز نزدیک تختش قرار دهید. هوای اتاق را به طور منظم تهویه کنید و در صورت نیاز ملحفه های تخت را تعویض و تمیز کنید.

پیشگیری از زخم بستر سالمند

در هنگام پرستاری از سامند پوشکی باید مراقب باشید به دلیل نشستن یا دراز کشیدن طولانی مدت در یک وضعیت، به پوست و بافت های زیرین پوست او صدمه ای وارد نشود. برای جلوگیری از این صدمه ها که زخم بستر یا زخم فشاری نامیده می شوند، باید هر چند ساعت یکبار سالمند را جابجا کنید و او را در وضعیت متفاوتی قرار دهید. اگر چنین کاری انجام نشود، زخم بستر ها می توانند عفونی شوند و عوارض جبران ناپذیری برای سلامت سالمند داشته باشند.

مهم ترین نکات جلوگیری از زخم بستر شامل موارد زیر می شوند:

  • اگر سالمند می تواند خودش را حرکت دهد، او را تشویق کنید تا هر چند ساعت یکبار این کار را انجام دهد یا تمرینات ورزشی جزئی انجام دهد.
  • با یک پزشک سالمند درمورد بهترین راه تغییر موقعیت سالمند بدون آسیب رسیدن به او صحبت کنید.
  • پوست او را تمیز و خشک نگه دارید.
  • بالشتکی را بین قسمت هایی از بدنش که به هم فشار می آورند مانند زانو ها و مچ پا قرار دهید.
  • به طور منظم آن نواحی از بدن که آنجا زخم بستر ظاهر می شود مانند مچ پا، پاشنه پا، باسن و دنبالچه را بررسی کنید تا در صورت مشاهده علائم زخم فورا از پیشروی این مشکل جلوگیری کنید.

تعویض پوشک سالمند

پرستاری از سالمند پوشکی همانطور که از اسمش هم مشخص است به معنای تعویض منظم پوشک سالمند است. هنگام تعویض پوشک حتما از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید و یک پوشک تمیز، یک دستمال مرطوب، کرم راش پوشک و کیسه پلاستیکی در دست داشته باشید.

در ادامه، مراحل قدم به قدم تعویض پوشک ذکر شده اند.

  • شلوار سالمند را به طور کامل دربیاورید.
  • سالمند را به پهلو بغلتانید و نگاهی به داخل پوشک بیندازید.
  • دو طرف پوشک را باز کنید و آن را به سمت پایین تا بزنید تا کثیفی ها داخل پوشک بماند.
  • از دستمال مرطوب برای تمیز کردن ناحیه مورد نظر استفاده کنید و در صورت نیاز پماد بزنید. برای اینکه به تمام قسمت ها دسترسی داشته باشید، باید پا های او را بلند کنید.
  • سالمند را به یک طرف بغلتانید و پوشک را بردارید.
  • یک پوشک باز و تمیز دیگر بردارید و او را پوشک کنید.
  • پوشک و دستمال مرطوب استفاده شده را داخل یک کیسه پلاستیکی بیندازید. در آن را محکم ببندید و دور بیندازید.
  • پرستاری از سالمند پوشکی

چرا بیشتر سالمندان دوست ندارند از پوشک بزرگسالان استفاده کنند؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود بسیاری از سالمندان از پوشک بزرگسال متنفر شوند. بعضی از این عوامل خارج از کنترل آن هاست و خانواده سالمند باید در قانع کردن او در استفاده از پوشک صبر زیادی داشته باشند.

  • کاهش حس بینایی و بویایی

با افزایش سن حواس به طور طبیعی ضعیف می شوند و این امر می تواند باعث ناآگاهی از بو و کثیف شدن لباس ها یا مبلمان شود. فرد سالمند ممکن است این موضوع را کم اهمیت جلوه دهد و حتی لباسش را عوض نکند.

بسیاری از سالمندان بی اختیاری در سنین بالا را انکار می کنند و آن را نمی پذیرند. این وظیفه یکی از اعضای خانواده یا پرستار است که فرد سالمند را متقاعد کند که بوی ادرار از پوشیدن پوشک بزرگسال شرم آور تر است.

  • افسردگی

اگر فرد سالمند نسبت به بوی بدنش عکس العملی نشان نمی دهد و نگران آن نیست، ممکن است قضیه فرا تر از انکار باشد. علاقه نداشتن به مراقبت شخصی و روابط اجتماعی از نشانه های افسردگی هستند.

تشخیص افسردگی در سالمندان کار ساده ای نیست اما انزوای اجتماعی، بیماری و درد این افراد را در معرض خطر قابل توجهی قرار می دهد؛ به همین دلیل فرد سالمند باید سالانه یکبار غربالگری افسردگی انجام دهد. درمان افسردگی باعث می شود سالمند احساس بهتری داشته باشد و دوباره به مواردی ازجمله مراقبت شخصی اش توجه کند. علاوه بر این، عزت نفس او تقویت می شود، دوست دارد بیشتر بیرون برود و اجتماعی تر می شود. سلامت روان سالمند به بهبود بیماری های جسمی او نیز کمک می کند.

  • زوال شناختی

اگر دو مورد بالا از دلایل تنفر بزرگسال از پوشک نیستند، علت این مسئله می تواند زوال شناختی باشد. در صورت داشتن زوال شناختی، سالمند نمی تواند درمورد پوشیدن پوشک، عوض کردن لباس یا سایر وظایف مهم مراقبت از خود به خوبی تصمیم قطعی بگیرد. در هنگام پرستاری از سالمند پوشکی، هر زمان متوجه شدید مشکلات حافظه سالمند بدتر شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زود هنگام زوال شناختی، بسیار مهم است.

کلمه «پوشک» را از فرهنگ واژگان خود حذف کنید.

«والدین من دوست ندارند پوشک بپوشند و این مرا دیوانه می کند.»

این شکایت رایج از طرف اعضای خانواده ای است که والدینشان دچار بی اختیاری ادرار هستند. فهمیدن نحوه صحبت کردن با والدین سالخورده درمورد بی اختیاری سخت است. اولین و مهم ترین کاری که مراقبان و پرستاران باید انجام دهند، این است که کلماتشان را با دقت انتخاب کنند. سالمندان معمولا از کلمه «پوشک» متنفرند و برای این تنفر دلیل خوبی دارند. این کلمه درمورد نوزادان و کودکان نوپایی به کار می رود که هنوز توالت رفتن را آموزش ندیده اند. وقتی این کلمه درمورد آن ها به کار می رود، کدام بزرگسال است که با مهربانی با آن برخورد کند؟ و احساس حقارت نکند؟

برای اینکه یک گام به جلو بروید در این مورد فکر کنید. خودتان را زن یا مرد میانسالی در نظر بگیرید که بچه دارد و گاهی اوقات از بی اختیاری رنج می برد؛ به این معنا که هنگام سرفه، عطسه یا خنده کمی ادرار ترشح می کند؛ به همین دلیل مجبور به استفاده از پد روزانه هستید. اگر دوست شما این پد را پوشک بنامد، چه حسی خواهید داشت؟

پوشک ها برای بچه ها هستند. با هیچ بزرگسالی، حتی اگر ناتوانی ذهنی یا جسمی داشته باشد نباید مانند بچه ها رفتار کنید. افزایش سن و شرایط آن باعث می شود سالمندان استقلال خود را از دست بدهند.

کلمات و لحن صدایی که به کار می بریم ممکن است چندان مهم به نظر نرسند؛ اما برقراری ارتباط صحیح می تواند به عزیزانمان کمک کند احساس وقار داشته باشند و عزت نفسشان افزایش پیدا کند.

پرستاری از سالمند پوشکی

علت اصلی بی اختیاری را پیدا کنید.

قطعا تنها با تغییر کلمات نمی توان مشکلات را حل کرد. اگر بی اختیاری به یک مشکل جدی تبدیل شود، باید سالمند را نزد پزشک ببرید تا در صورت امکان بی اختیاری او درمان شود. بی اختیاری ممکن است به دلیل امر ساده ای  باشد، مانند عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا مثانه بیش از حد فعال (OAB)، یا یک مشکل اساسی جدی‌ تر مانند مشکلات پروستات در مردان یا افتادگی اندام مثانه (POP) در زنان. بعد از انجام آزمایش و تعیین نوع بی اختیاری، پزشک ممکن است تمرینات کف لگن، جراحی های جزئی یا دارو هایی را برای مدیریت علائم بی اختیاری تجویز کند.

گاهی اوقات صحبت کردن یک متخصص اورولوژی نیز ایده خوبی است. برای سالمندانی که بی اختیاری مدفوع را تجربه می کنند، از یک متخصص گوارش وقت ملاقات بگیرید. اگر بتوانید علت بی اختیاری سالمند را شناسایی و درمان کنید، دیگر نیازی به استفاده از پوشک نخواهد بود.

با انکار بی اختیاری سالمندان به طور جدی مقابله کنید.

اگر فرد سالمند از نظر شناختی سالم است اما سعی در انکار مشکل بی اختیاری ادرارش دارد، سعی کنید حس غرور او را برانگیزید. غرور باعث می شود افراد بسیاری تغییرات مربوط به سنشان را انکار کنند.

قطعا پذیرفتن مشکل بی اختیاری سخت است با این حال اگر بتوانید سالمند خود را متقاعد کنید که پوشک اصلا چیز بدی نیست، خیلی از راه را پیش رفته اید. به او قول بدهید که راه حل راحت و کم حاشیه ای پیدا می کنید که بتواند علاوه بر حفظ وقار و استقلال، ظاهرش را نیز مرتب نگه دارد. بی اختیاری اغلب باعث گوشه گیری و انزوای سالمندان می شود، اما با استفاده از پوشک می توانند به راحتی در محافل اجتماعی ظاهر شوند.

پرستاری از سالمند پوشکی

پرستاری از سالمند پوشکی توسط سرویک

پرستاری از سالمند پوشکی به دلیل اینکه کار سختی است و به دقت و اهمیت بالایی نیاز دارد، نسبت به سایر خدمات پرستاری هزینه بیشتری دارد. این هزینه به موارد مختلفی ازجمله شرایط بیمار و تعداد دفعات تعویض پوشک در طول روز بستگی دارد. حضور یک پرستار در کنار این دسته از سالمندان، آسودگی خاطر خانواده سالمند را در پی دارد.

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

مراقبت از نوزادمراقب کودک در منزلمراقبت از بچهمراقب سالمند در منزلپرستار سالمند شبانه روزیپرستار سالمند در غرب تهرانپرستار خصوصی سالمند در منزل–پرستاری از سالمند پوشکی–پرستار خانم جهت سالمندپرستار سالمند در منزل تهرانپرستار کودک میخوامپرستار کودک در منزل تهراناستخدام پرستار بچهپرستار در منزل غرب تهرانپرستار در منزل شرق تهرانپرستار خانم در منزلپرستار خصوصی در منزل تهرانپرستار حرفه ای کودک در منزلپرستار تمام وقت در منزلپرستار در منزل تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا