خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

آموزش نحوه انجام فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل

معمولا زمانی که افراد، درد یا سفتی ای در انگشتان خود احساس می کنند، آن را نادیده می گیرند و فکر می کنند تا چند روز آینده خود به خود درمان خواهد شد. اما اگر شما درمان درد ها را به تعویق بیندازید، در واقع موجب افزایش آسیب خواهید شد و با بالاتر رفتن سنتان آن درد به طور واضح تر و شدیدتر خود را نشان می دهد. در نتیجه پیشنهاد می کنیم که به محض احساس درد یا مشکلی در انگشتانتان، سریعاً به یک پزشک و فیزیوتراپیست مراجعه و سعی کنید با انجام حرکات فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل مشکل را برطرف سازید. شاید مشکلی که با انجام دادن چند حرکت ساده برطرف می شود، اگر به آن بی توجهی کنید، در بزرگسالی و سنین پیری به جراحی احتیاج داشته باشد. یک برنامه فیزیوتراپی انگشتان در منزل، تقریباً حدود دو ماه زمان می برد، اما مشکلات انگشتان را به طور کامل از بین خواهد برد.

مدت زمان فیزیوتراپی دست

آموزش نحوه انجام فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل

مطمئن باشید که در صورت وجود نداشتن آسیب عصبی، حدود یک الی دو ماه مشکلات انگشتان شما برطرف خواهد شد. معمولا پزشک با درمان بافت های نرم، غضروف ها و مفاصل سعی می کند انگشتان را به حالت روز اول بازگرداند. همچنین در ادامه جلسات فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل، مطالبی درباره ارگونومی مناسب و نحوه استفاده درست از انگشتان به شما ارائه می دهد تا دیگر این اتفاق برایتان رخ ندهد.

فیزیوتراپی انگشت شست دست

فیزیوتراپی انگشت شست دست

جالب است بدانید که انگشت شست شما نصف فعالیت دستتان را بر عهده دارد. همین حالا امتحان کنید و سعی کنید بدون استفاده از انگشت شستتان چیزی را بردارید، کلمه ای بنویسید یا با تلفن همراه خود کار کنید. بدون استفاده از شست دست کارهای بالا بسیار دشوار و تقریباً ناممکن هستند. در نتیجه باید از شست دست به خوبی مراقبت کنید و اگر آسیب دید، فوراً به پزشک متخصص مراجعه و حرکات فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل را آغاز کنید. گاهی اوقات بسیاری از افراد با سفت شدن شست خود مواجه می شوند. افرادی دیگر به دلیل شکستگی انگشت مجبور به انجام جراحی های سخت می شوند که راه اندازی و توانبخشی مجدد آن نیازمند حرکات دقیق و منظم است. در ادامه مطلب پنج حرکت کاربردی را برای توانبخشی شست دستتان توضیح خواهیم داد.

  • خم کردن شست دست

در این حرکت مفصل بین فالانژیال انگشت شست شما دخیل است. نام ساده تر آن، مفصل بند اولیه انگشتان است. برای شروع لازم است از بند اول شروع کنید و کم کم کل شست را در نظر بگیرید. دست خود را بر روی یک سطح نرم قرار دهید. سپس با دست دیگرتان بند های پایینی شست را به طور کامل نگه دارید. طوری که تنها بند اولیه شست قادر به حرکت باشد. سپس مفصل اولیه را تا جایی که می توانید خم کنید و پس از چند ثانیه آن را به حالت اولیه خود بازگردانید.

  • درست کردن O

برای بررسی حرکات فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل لازم است به این حرکت بسیار موثر نیز دقت کنید. همان طور که از نامش پیداست شما باید با استفاده از نوک انگشت شست و نوک انگشت های دیگر یک حرف  Oدرست کنید. ابتدا انگشتان خود را به طور کامل باز کنید و سپس نوک انگشت شست را به نوک انگشت اشاره خود بچسبانید و سعی کنید یک حرف O کامل درست کنید. اگر به طور کامل قادر به انجام آن نبودید، هیچ مشکلی نیست. تا جایی که می توانید نوک انگشتان را به یکدیگر نزدیک کنید.

 پس از آن انگشتان خود را دوباره باز کنید و مجددا نوک انگشت شست را به انگشت وسط خود بچسبانید تا یک حرف O کامل درست کنید. همین کار را با انگشت های دیگر برای چند بار تکرار کنید. این حرکت چندین مفصل انگشت شست شما را درگیر می کند و یکی از بهترین حرکات برای این انگشت محسوب می شود.

  • درست کردن C

در این تمرین، درست مانند نمونه قبلی شست دست خود را به طور کامل باز می کنید و سپس با انگشت شست و انگشت اشاره خود یک حرف C می سازید. این تمرین از تمرین قبلی کمی سبک تر است و ماهیچه هایی را که برای نگه داشتن اجسام مختلف نیاز دارید تقویت می کند. اگر به طور کامل نتوانستید یک حرف C بی نقص درست کنید، مشکلی نیست. انگشتان خود را تا جایی که می توانید به یکدیگر نزدیک کنید، دوباره باز کنید و با نوک انگشت بعدی حرف C را بسازید. حدود ۳ ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید.

  • خم کردن شست

پس از انجام ۳ تمرین قبلی انگشت شست شما باید بسیار نرم تر و آرام تر شده باشد. حال نوبت به یک تمرین کمی دشوار تر می رسد. در این تمرین شما باید انگشت شست خود را بر روی کف دست بیاورید تا به پایین انگشت کوچکتان برسد. اگر نمی توانید انگشت شست را به آن جا برسانید، نگران نباشید. فقط تمرین را انجام دهید.

  • کشش انگشت شست

این تمرین مانند تمرین قبل است. فقط باید از دست دیگر خود برای خم کردن انگشت شست بر روی کف دست خود استفاده کنید.

فیزیوتراپی عصب دست

فیزیوتراپی عصب دست

اعصاب بدن نقش بسیار موثری در بدن و حرکت کردن آن ها دارند. در واقع دستور اصلی را از مغز دریافت می کنند و موجب تکان خوردن اعضا می شوند. اگر آسیبی به آن ها برسد، جراحی و بازگرداندن کارایی اولیه آن ها بسیار کار دشواری است. پس از جراحی انجام حرکات فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل یکی از اصلی ترین نکات است؛ زیرا اگر فیزیوتراپی عصب ها به درستی انجام نشوند، حرکت دادن انگشتان در آینده بسیار دشوار دشوار خواهد شد. بازگرداندن عصب ها به حالت قبلی خود کار ساده ای نیست و به چندین ماه فیزیوتراپی مداوم و روحیه بالا احتیاج دارد.

درمان اعصاب انگشتان معمولا با یکی از روش های زیر انجام می شود:

  • FES (Functional electrical stimulation یا تحریک الکتریکی عملکردی)
  • لیزر درمانی
  • برنامه های تمرینی
  • پارافین تراپی
  • طب سوزنی

با این حال نمی توان گفت که تمام افراد می توانند عصب های خود را ترمیم کنند. ولی با توجه به نوع آسیب وارد شده و عمل جراحی ای که انجام شده است، اعصاب نیز پس از مدتی بهبود پیدا می کنند.

فیزیوتراپی انگشت کوچک دست بعد از شکستگی

فیزیوتراپی انگشت کوچک دست بعد از شکستگی

در ادامه مطلب چند حرکت توانبخشی مناسب برای تک تک انگشتان شما، مخصوصا انگشت کوچک دست بعد از شکستگی، آورده شده است. فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل را بهتر است تحت نظر پزشک شروع کنید. هر یک از حرکات زیر را به آرامی انجام دهید و اگر دردی احساس کردید، سرعت خود را کم کنید تا آسیبی به بافت ها و استخوان ها نرسد. بهتر است قبل از انجام حرکات، با پزشک خود مشورت کنید و اگر از نظر او مشکلی نداشت حرکات را انجام دهید.

  • اکستنشن انگشت: دستان خود را بر روی یک سطح کاملاً صاف قرار دهید و حدود ۸ الی ۱۲ بار انگشت را به سمت بالا حرکت دهید. در این حرکت انگشت شما تمایل دارند که بر روی سطح صاف باقی بمانند اما با کمی زحمت باید آن را از سطح مورد نظر را جدا کنید و به سمت بالا حرکت دهید. پس از چند ثانیه مکث  آن را به حالت اولیه بازگردانید.
  • خم کردن انگشت 1: با یک دست، انگشت آسیب دیده را محکم بگیرید. به طوری که قسمت پایینی بند اول انگشت به طور کامل توسط دست پوشیده شود و از بند های دیگر حمایت شود. سپس انگشت کوچک خود را تنها از روی مفصل بند اولیه آن به سمت پایین و بالا حرکت دهید. مراقب باشید که میزان این حرکت بسیار محدود باشد. لازم است حدود ۸ الی ۱۲ بار حرکت را تکرار کنید و هر بار که انگشت خود را خم می کنید، ۶ ثانیه آن را نگه دارید و دوباره به سمت بالا حرکت دهید.
  • خم کردن انگشت 2: در حرکت بعدی، پشت دستان خود را بر روی یک سطح صاف قرار دهید و انگشتان سالم را با دست دیگرتان محکم بگیرید. سپس انگشت آسیب دیده را جمع کنید. طوری که به کف دستان نزدیک شود و دوباره آن را باز کنید. هنگام جمع کردن انگشت، حدود شش ثانیه صبر کنید و دوباره ۸ الی ۱۲ بار این کار را تکرار کنید.
  • فشردن توپ خیالی: تصور کنید که یک توپ خیالی را در دست دارید و می خواهید با بند اول انگشتان خود به آن فشار وارد کنید. برای فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل لازم است به آرامی انگشتان خود را در اطراف توپ خیالی خم کنید و توپ خیالی را فشار دهید. ۶ ثانیه صبر کنید و سپس به آرامی انگشتان خود را صاف کنید. این کار را برای ۸ تا ۱۲ بار تکرار کنید.
  • فشردن حوله: حوله را مانند یک لوله رول شده جمع کنید و بر روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس کف دستتان را بر روی آن قرار داده و با انگشتان خود سعی کنید تا حوله را فشار دهید. مراقب باشید که انگشت کوچکتان از مسیر حوله خارج نشود یا فشار کافی به آن وارد شود. حدود شش ثانیه حوله را نگه دارید و این کار را نیز مانند حرکات سابق ۸ و ۱۲ بار تکرار کنید.

فیزیوتراپی انگشتان دست تاندون

فیزیوتراپی انگشتان دست تاندون

اغلب اوقات آسیب به تاندون دست ناشی از بریدگی است. بریدگی ها می توانند تاندون دست را پاره کنند. تاندون ها بر اثر ضربه خوردن آسیب می بینند و کشیده می شوند. جایی که آسیب دیده باشد درد شدیدی دارد و حساس خواهد شد. همچنین آسیب دیدن تاندون باعث تورم می شود و حرکت انگشتان و مچ دست را مشکل می کند. اگر رگ های خونی آسیب دیده باشند، کبودی نیز ایجاد می شود. دیگر علائم آسیب تاندون عبارتند از: سوزن سوزن شدن، بی تحرکی و ضعف دست.

هنگامی که درد تاندون شما بهتر می شود، باید یک برنامه فیزیوتراپی را شروع کنید تا به زندگی عادی خود بازگردید. فیزیوتراپی با تمرینات کششی، تقویتی و … همراه است. ممکن است دست شما مقداری درد و تورم داشته باشد که با سرما درمانی بهبود پیدا می کند. برای درمان آسیب تاندون روش های زیر پیشنهاد می شود:

  • ماساژ دست
  • الکتروتراپی
  • پارافین درمانی
  • سرما درمانی

فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل توسط سرویک

انگشتان بسیار حساس هستند و با کوچک ترین ضربه ای شکستگی یا در رفتگی اتفاق می افتد. شما باید مراقبت آسیب های احتمالی باشید و در صورت رخ دادن هرگونه آسیبی، سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید. اگر دست شما آسیب جدی ندیده باشد، با یک الی دو ماه فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل بهبود پیدا می کند اما اگر انگشت شما قطع شده باشد و به اعصاب آن ها نیز آسیب رسیده باشد، به عمل جراحی طولانی و در ادامه ماه ها فیزیوتراپی احتیاج خواهید داشت.

پیشنهاد می کنیم که فیزیوتراپی خود را به تعویق نیندازید و پس از اتمام عمل جراحی سریعاً به یک پزشک فیزیوتراپی ماهر و متخصص در زمینه انگشتان مراجعه کنید. هرچه بتوانید زودتر مشکلات انگشتان خود را با استفاده از حرکات فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل برطرف کنید، مشکلات شما در زمان پیری کمتر خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا