خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

نحوه فیزیوتراپی بازو در منزل پس از شکستن آن

هر قسمتی از دست که درد بگیرد، درد بازو محسوب می شود. این قسمت ها شامل مچ دست، آرنج یا شانه می شوند. عواملی که می توانند موجب درد بازو شوند بسیار زیاد هستند؛ اما شایع ترین و مهم ترینِ آن ها کار کردن بیش از اندازه با بازو و ضربه به آن است. دردی را که به صورت مزمن و مداوم در بازو احساس شود، حتما باید پزشک فیزیوتراپی معالجه کند. اما اگر فرد نتواند به بیمارستان برود، بهترین راه فیزیوتراپی بازو در منزل است. در این مقاله در مورد تمامی نکات مهم در رابطه با این موضوع توضیح داده شده است.

علت درد بازو

درد بازو به دلایل بسیار مختلفی می تواند ایجاد شود. برخی از شایع ترین عوامل درد بازو، شامل موارد زیر می شوند:

  1. مشکلات قلبی

اگر درد فقط در بازو سمت چپ احساس شود، علت آن احتمالا مشکلات قلبی است. شایع ترین بیماری قلبی ای که باعث درد بازو سمت چپ می شود آنژین صدری است. بیماری آنژین صدری به دلیل کاهش جریان خون در قلب رخ می دهد. در صورتی که درد بازو به دلیل مشکلات قلبی باشد، فیزیوتراپی در منزل نمی تواند آن را درمان کند. همچنین در کنار درد بازو ممکن است که این علائم نیز پدیدار شوند:

  1. درد یا فشار در قفسه سینه
  2. تنگی نفس
  3. سرگیجه
  4. حالت تهوع
  5. شکستگی استخوان

اگر بازو شما بلافاصله پس از ضربه شروع به درد گرفتن کرد و درد آن برای مدت طولانی ادامه داشت، ممکن است که استخوان شکسته باشد. معمولا در کنار درد، علائمی مانند تورم، کبودی، بی حسی و ضعف نیز نمایان می شوند. بعد از مراجعه به پزشک برای درمان شکستگی، برای کاهش درد بازو می توان از فیزیوتراپی در منزل کمک گرفت.

  1. کشیدگی و رگ به رگ شدن

ضربه های فیزیکی باعث آسیب دیدن عضلات (کشیدگی) یا رباط ها (رگ به رگ) می شوند. علائم این مورد نیز شامل درد، تورم، کبودی، احساس ضعف و اسپاسم عضلانی می شوند. کشیدگی و رگ به رگ شدن با مرور زمان بهبود می یابند؛ اما اگر علائم برطرف نشدند حتما باید از فیزیوتراپی بازو در منزل یا در بیمارستان کمک گرفت.

  1. تاندونیت

از دیگر علت هایی که می تواند باعث درد گرفتن بازو شود، تاندونیت است. تاندونیت زمانی اتفاق می افتد که تاندون های شانه و بازو فرد ملتهب شوند. تاندون ها در واقع بافت هایی هستند که استخوان را به ماهیچه وصل می کنند. یکی از شایع ترین نمونه های تاندونیت، بیماری آرنج تنیس بازان است. تاندونیت معمولا باعث درد گرفتن شانه، آرنج یا مچ دست می شود. معمولا این مشکل به دلیل استفاده بیش از حد از بازو پیش می آید.

نحوه فیزیوتراپی بازو در منزل پس از شکستن آن

  1. آسیب روتاتور کاف

یکی از مشکلاتی که برای کاهش درد آن می توان از فیزیوتراپی بازو در منزل بهره برد، آسیب روتاتور کاف است. روتاتور کاف یا همان کلاهک گرداننده در واقع بخشی از شانه است که از ماهیچه ها و تاندون ها تشکیل شده است. این قسمت باعث می شود که شانه آزادانه حرکت کند یا در جای خود ثابت بماند. روند فرسایش یا پارگی این عضو معمولا با افزایش سن آغاز می شود. همچنین اگر فرد به خاطر کار خود مجبور است که مداوم دست های خود را در بالای سرش نگه دارد، احتمال آسیب به آن بالا تر می رود. در صورتی که روتاتور کاف آسیب دیده باشد، علائمی مانند درد مبهم و ضعف در بازو نمایان می شود. برای درمان و کاهش درد و درمان آن معمولا به فیزیوتراپی بازو در منزل نیاز است.

  1. سندرم تونل کارپال

یکی دیگر از علت های مهم درد بازو سندرم تونل کارپال است. این مشکل به دلیل کار کشیدن زیاد از مچ دست به وجود می آید. با کار کشیدن بیش از حد، عصب اصلی دست آسیب می بیند و علائمی مانند سوزن سوزن شدن، ضعف و درد خود را نشان می دهند.

  1. فتق دیسک

بالشتک های کوچکی که بین استخوان های بدن هستند، ستون فقرات را تشکیل می دهند. اگر حتی یکی از آن ها پاره شود، می تواند باعث ایجاد سوزش، درد، بی حسی، ضعف و حس گزگز در بازو شود. برای درمان این مشکل نیز معمولا فیزیوتراپی بازو در منزل پیشنهاد می شود.

فیزیوتراپی برای درد بازو

درد بازو می تواند برای یک دوره طولانی یا مدتی کوتاه احساس شود و بر زندگی روزمره تاثیر بگذارد. همان طور که توضیح دادیم درد بازو می تواند علت های مختلفی داشته باشد. به همین دلیل هیچ درمان واحد و قطعی ای برای آن مشاهده نمی شود؛ از این رو بهترین راه برای کاهش درد، فیزیوتراپی بازو در منزل است.

پزشک فیزیوتراپ می تواند علت دقیق درد را پیدا و برای درمان آن اقدام کند. درمان فیزیوتراپی می تواند باعث تسکین درد شود. پزشک متخصص در فیزیوتراپی بازو معمولا دستورالعمل ها، برنامه های تمرینی و رژیم غذایی را تعیین می کند. با انجام این تمرین ها می توان آسیب دیدگی بازو را بهبود داد و درد آن را درمان کرد.

فیزیوتراپی چگونه به کاهش درد بازو کمک می کند؟

نحوه فیزیوتراپی بازو در منزل پس از شکستن آن

روش درمانی فیزیوتراپی بازو در منزل با توجه به نوع و علت درد بازو شما متفاوت است؛ اما به طور کلی بیشتر پزشکان از روش های درمانی مشابهی برای درمان درد و از بین بردن بیماری استفاده می کنند. این روش های درمانی عبارت اند از:

  1. یخ یا گرما درمانی
  2. ماساژ
  3. درمان دستی فیزیوتراپی
  4. تنظیم برنامه های ورزشی مانند توانبخشی یا پیش توانبخشی
  5. استفاده از دارو ها، چسب زدن و استفاده از تکیه گاه بریس که معمولا برای بهبود پارگی رباط ها تجویز می شود.

پیش از مراجعه به پزشک فیزیوتراپ چه کار هایی باید انجام شود؟

اولین و مهم ترین نکته ای که در فیزیوتراپی بازو در منزل باید به آن توجه کرد، حرکت نکردن پیش از رسیدن پزشک است. بیمار باید حتما در یک مکان مشخص بنشیند یا روی تخت خود دراز بکشد. در صورتی که بازو، شانه یا مچ متورم شده باشد، می توان برای کاهش درد، بر روی آن کمپرس یخ قرار داد. همچنین استفاده از یک بند برای کاهش حرکات بازو و ثابت نگه داشتن آن می تواند ایده خوبی باشد.

در صورتی که بازو آسیب جدی ای دیده باشد و یا درد به صورت ناگهانی احساس شود، بهتر است به جای فیزیوتراپی بازو در منزل به اورژانس مراجعه کرد؛ زیرا در بیشتر مواقع درد ناگهانی و بدون علت بازو به دلیل حمله قلبی رخ می دهد. اگر خود بیمار توانایی انجام این کار را ندارد، لازم و ضروری است که شخص دیگری او را به بیمارستان برساند.علاوه بر این مورد، در صورت مشاهده علائمی که در ادامه گفته می شود، بهتر است که بیمار در اولین فرصت به بیمارستان مراجعه کند یا موضوع را به صورت تلفنی با پزشک خود به اشتراک بگذارد. این علائم عبارت اند از:

  1. در صورتی که شانه یا بازو با هر نوع فعالیتی درد می گیرد و تنها پس از استراحت بهبود می یابد، مراجعه به بیمارستان الزامی است؛ زیرا این موضوع می تواند نشانه ای از مشکل قلبی باشد.
  2. آسیب ناگهانی و شدید بازو
  3. تورم و درد شدید در بازو
  4. مشکل در حرکت بازو یا چرخاندن آن از کف دست به بالا و بالعکس
  5. احساس گزگز یا ضعف در بازو

فیزیوتراپی بعد از شکستگی بازو

فیزیوتراپی بعد از شکستگی بازو

بعد از شکستگی بازو معمولا افراد درد های گوناگونی را تجربه می کنند؛ به همین علت برای درمان سریع تر و بهبود این درد ها می توان از فیزیوتراپی کمک گرفت. البته باید این نکته را یادآور شد که نمی توان فورا پس از شکستگی، فیزیوتراپی را شروع کرد؛ زیرا بعضی از شکستگی ها مانند شکستگی پروگزیمال بازو به جراحی نیاز دارند. برای شروع فیزیوتراپی بازو در منزل، گذشت حداقل 1 تا 4 هفته از جراحی یا شکستگی لازم است.

 اگر جراحی برای شکستگی لازم نباشد، پزشک فیزیوتراپ می تواند با توجه به علائم و میزان بهبود استخوان ها بهترین زمان برای شروع درمان فیزیوتراپی را تعیین کند. شکستگی ها بر اثر یک آسیب تراماتیک ایجاد می شوند و همین موضوع باعث می شود که افراد دامنه حرکتی و قدرت خود را از دست بدهند. همچنین شکستگی باعث ایجاد الگو های حرکتی متفاوتی می شود که می تواند فرد را تضعیف کند. با فیزیوتراپی بازو در منزل و انجام تمرین هایی که پزشک مشخص کرده است، دوباره می توان سلامتی کامل را بدست آورد و دامنه حرکتی بازو را بهبود داد.

بسته به نوع  شکستگی و علائم، درمان فیزیوتراپی شامل تمرین های زیر می شود:

  1. تمرینات دامنه حرکتی

تمرینات دامنه حرکتی همان گونه که از اسمشان پیداست، برای بهبود دامنه حرکتی افراد تنظیم می شوند. بیشتر افرادی که دچار شکستگی های بازو می شوند، دامنه حرکتی سابق خود را از دست می دهند و حتی ممکن است که بعد از مدتی دچار سفتی مفصل شانه شوند. در این زمان است که با فیزیوتراپی بازو در منزل، تمرین های مربوط به شانه و بازو را برای فرد تنظیم می کنند. این تمرین ها معمولا به صورت روزانه انجام می شوند و بعد از مدتی عملکرد بازو و شانه را به حالت عادی بر می گردانند.

نحوه فیزیوتراپی بازو در منزل پس از شکستن آن

  1. تمرینات تقویتی ماهیچه

تمرین های تقویتی ماهیچه معمولا روی شانه تمرکز دارند. این تمرینات بر اساس نحوه حرکت مفصل شانه تنظیم می شوند. هنگامی که شکستگی رخ می دهد، حرکات این قسمت به شدت محدود می شوند و به همین دلیل عضلات آن نیز به مرور ضعیف می شوند. به این فرآیند آتروفی نیز گفته می شود. با فیزیوتراپی بازو در منزل می توان دوباره این عضلات را تقویت کرد و آن ها را به حالت اولیه برگرداند.

  1. درمان دستی

همه فیزیوتراپیست ها برای درمان دستی آموزش های لازم را دیده اند. در صورتی که فرد در مراحل بهبود شکستگی باشد، پزشک فیزیوتراپیست خودش می تواند به آرامی مفصل شانه و عضلات اطراف آن را حرکت دهد تا انعطاف پذیری و قدرت آن بهبود یابد. معمولا زمانی از درمان دستی استفاده می شود که فرد به تنهایی توانایی حرکت را نداشته باشد و یا این که حرکت دادن آن قسمت ها به تنهایی برای بیمار ممکن نباشد. علاوه بر این موارد، فیزیوتراپیست می تواند برای درمان درد بازو از کمپرس های یخ و حوله گرم استفاده کند. این کمپرس ها می توانند درد را تا حدودی تسکین دهند.

فیزیوتراپی بازو در منزل توسط سرویک

عضله های بازو تحت تاثیر عوامل مختلفی آسیب می بینند و دچار درد می شوند. معمولا بهترین کار بعد از آسیب های وارد شده به بازو، مراجعه به پزشک یا دکتر فیزیوتراپ است. فیزیوتراپیست می تواند با تنظیم تمرین های حرکتی، ماهیچه ها و دامنه حرکتی بازو را بهبود دهد و آن را به حالت اولیه برگرداند. اگر بیمار، توانایی رفتن به بیمارستان و مراجعه به دکتر فیزیوتراپ را ندارد، می تواند از خدمات فیزیوتراپی بازو در منزل استفاده کند. ما در این مقاله در ابتدا درباره علل ایجاد درد در بازو و سپس فیزیوتراپی بعد از این شکستگی ها مطالبی را گردآوری کرده ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا