خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

هنگام تزریق آمیکاسین در منزل باید به چه نکاتی توجه کنید؟

آمیکاسین درواقع آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید دارد که برای مقابله با عفونت های بسیار جدی مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که صحبت از آنتی بیوتیک می شود، اکثر افراد بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر موارد این چنینی را به خاطر می آورند؛ اما تزریق آمیکاسین به هیچ عنوان برای بیماری های ویروسی مناسب نیست. اگر برای مقابله با بیماری های ویروسی از آنتی بیوتیک نامناسب استفاده کنید، بدنتان واکنش نشان می دهد و در نتیجه ممکن است خطر ابتلا به عفونت ها افزایش یابد.

پزشکان معمولا آمیکاسین را برای مقابله با بیماری هایی که منشا آن ها باکتری های بسیار خطرناک و جدی هستند، پیشنهاد می کنند. به عنوان مثال باکتری مننژیت که موجب عفونت غشا های اطراف مغز و نخاع می شود. عفونت های خون، عفونت شکم در ناحیه معده، عفونت ریه ها، پوست، استخوان ها و مفاصل با تزریق آمیکاسین در منزل یا مراکز درمانی درمان می شوند. تزریق آمیکاسین باید با تخصص و دقت بسیار بالایی انجام شود. اگر شما قصد دارید به دور از شلوغی مراکز درمانی این کار را انجام دهید، لازم است با پزشکان متخصص و کادر درمانی قابل اعتماد تماس بگیرید. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره تزریق آمیکاسین در منزل، خطرات و عوارض جانبی آن خواهیم آورد.

چگونه باید از آمیکاسین استفاده کنید؟

استفاده از آمیکاسین

آمیکاسین معمولاً به صورت وریدی (داخل رگ) یا عضلانی تزریق می شود که نوع تزریق آن نیز توسط پزشک متخصص شما تجویز خواهد شد. تزریق آمیکاسین در مراکز درمانی توسط پرسنل ماهر صورت می گیرد. همچنین اگر شما شرایط مراجعه به مراکز درمانی بسیار شلوغ و پر سر و صدا را ندارید، می توانید با کادر درمانی مطمئن تماس بگیرید و از خدمات تزریق آمیکاسین در منزل استفاده کنید. این کار نسبت به هزینه ای که دارد کاملا به صرفه است و مزایای بسیاری را در اختیار شما قرار می دهد. برای مثال نیازی به خارج شدن از منزل ندارید، آلودگی و شلوغی فضای بیمارستان را تجربه نمی کنید و کار شما بدون ایستادن در صف انجام خواهد شد. همچنین در فضایی راحت و آرام خواهید بود.

قبل از تزریق دارو به نکات زیر توجه کنید:

1) اگر از این دارو در منزل نگهداری می کنید، به هیچ عنوان آن را در دسترس کودکان خود قرار ندهید. سرنگ های تیز را در جایگاه مخصوص قرار دهید و از دسترس کودکان یا افراد دیگر خارج کنید.

2) توجه داشته باشید که این دارو تنها مختص به شماست و به هیچ عنوان آن را بدون نسخه پزشک برای شخص دیگری تجویز نکنید.

3) اگر احساس می کنید که بیش از اندازه از این دارو استفاده کرده اید، حتماً با پزشک خود برای بررسی مسمومیت و رفع آن تماس حاصل کنید.

4) همچنین اگر شخصی داروی شما را به اشتباهی تزریق کرده است، خیلی سریع او را به مرکز درمانی ببرید تا مشکلی جدی برایش به وجود نیاید.

قبل از تزریق آمیکاسین چه کارهایی باید انجام داد؟

هنگام تزریق آمیکاسین در منزل باید به چه نکاتی توجه کنید؟

  1. از مواد سازنده آمیکاسین مطلع شوید: پیش از آنکه به تزریق آمیکاسین در منزل بپردازید، از پزشک خود درباره مواد سازنده آن سوال کنید. اگر به هر یک از مواد زیر حساسیت دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. به طور کلی اگر به هر نوع آنتی بیوتیکی که آمینوگلیکوزید دارد، مانند جنتامایسین، کانامایسین، نئومایسین، استرپتومایسین، یا توبرامایسین یا سولفیت ها حساسیت دارید، لازم است از مصرف این دارو خودداری کنید.
  2. بررسی تداخلات دارویی: به طور کامل نمی توان یک لیست دقیق از داروهایی که با آمیکاسین تداخل دارند به شما ارائه دهیم؛ زیرا تعداد آن ها بسیار زیاد است. در ادامه چند نمونه از شایع ترین آن ها را برایتان ذکر خواهیم کرد. سیدوفوویر، آمفوتریسین بی، باسیتراسین، قرص های ضد بارداری، سیس پلاتین، کولیستین، دیورتیک ها مانند اتاکرینیک اسید یا فوروزماید، آموکسی سیلین، آموکسیل، لاروتید، موکساتگ، آمپی سیلین، یا پنی سیلین، دیمن هیدرینات (درامامین)، مکلیزین یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایندومتاسین و غیره ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند و مشکلات جبران ناپذیری را برایتان به وجود بیاورند.

همچنین مکمل ها و ویتامین هایی که بدون نسخه خریداری می کنید و برای درمان بیماری خود استفاده می کنید، ممکن است تداخلات کوچکی با آمیکاسین داشته باشند. در نتیجه از هر نسخه ای که استفاده می کنید و هر دارویی را که خودتان خریداری می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. شاید لازم باشد که دوز مصرفی آن تغییر کند یا حتی مصرف آن را قطع کنید تا به سلامتی شما آسیبی نرسد. پیشنهاد ما این است که قبل از مصرف آن از پزشک خود بخواهید تا تداخلات دارویی را به طور کامل برای شما توضیح دهد. همچنین نه تنها دارو ها بلکه گیاهان یا حتی مواد غذایی مصرفی شما نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند. بهتر است قبل از تزریق آمیکاسین در منزل یا مراکز درمانی تمام این نکات را به طور دقیق و کامل بررسی کنید.

  1. بیماری های زمینه ای ارثی خود را اطلاع دهید: در صورتی که به یکی از بیماری های ارثی مانند فیبروز کیستیک (که بر روی ریه و دستگاه گوارش اثر مخربی می گذارد)، میاستنی گراویس (مشکلات ماهیچه ای)، پارکینسون و سایر موارد این چنینی مبتلا هستید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید تا دوز های بعدی آمیکاسین را با توجه به عوارض دارو ها و بیماری ها برایتان تزریق کنند.
  2. بارداری: همچنین اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید نیز به پزشک خود اطلاع دهید. مادران شیرده لازم است قبل از شیر دادن به نوزاد خود با پزشک متخصص صحبت کنند. اگر در حین مصرف این دارو متوجه شدید باردار هستید، هر چه سریع تر با پزشک خود تماس بگیرید و به هیچ عنوان در این مورد تعلل نکنید تا آسیبی به جنین نرسد.

هنگام استفاده از آمیکاسین چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

هنگام تزریق آمیکاسین در منزل باید به چه نکاتی توجه کنید؟

  • اگر پس از مصرف آمیکاسین، علائم بیماری شما بهبود پیدا نکرد، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین چند هفته پس از تزریق نیز مراقب سلامتی خود باشید و فکر نکنید که تنها هفته اول بسیار اهمیت دارد. بلکه عوارض جانبی خطرناک ممکن است در هفته های بعدی خود را نشان دهند.
  • پس از تزریق آمیکاسین ممکن است حالت های خواب آلودگی، سرگیجه و خستگی داشته باشید. به همین دلیل بهتر است رانندگی نکنید، پشت ماشین های سنگین ننشینید و هر کاری را که به هوشیاری بسیار زیاد و کامل احتیاج دارد انجام ندهید. پیشنهاد ما این است که با یک شخص مورد اعتماد برای تزریق آمیکاسین به مراکز درمانی مراجعه کنید، شخصی که بتواند شما را سالم به منزل بازگرداند و در طول مسیر مراقبتان باشد. اگر از خدمات تزریق آمیکاسین در منزل استفاده کنید دیگر مشکلات بالا را نخواهید داشت و در فضای امن خانه این دارو را مصرف خواهید کرد. اما باز هم پیشنهاد می کنیم تا چند روز پس از تزریق این دارو تنها نباشید و انجام کارهای خطرناک را به دیگران بسپارید.
  • اگر دارو را خودتان تهیه کرده اید یا در منزل از آن نگهداری می کنید، پیش از مصرف تاریخ انقضای آن را به طور دقیق بررسی کنید. همچنین ظاهر دارو نیز بسیار اهمیت دارد. اگر حالت مایع به جامد تبدیل شده است و ظاهری نامناسب دارد، بهتر است آن را استفاده نکنید و با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

عوارض جانبی تزریق آمیکاسین

عوارض جانبی تزریق آمیکاسین

هر دارویی که شما مصرف می کنید، حتی قرص های مکمل ساده نیز ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند. آمیکاسین عوارض جانبی بسیاری را به دنبال دارد که برخی از آن ها ممکن است جدی باشند و برخی دیگر چندان اهمیتی نداشته باشند.

برای مثال اگر پس از تزریق آمیکاسین در منزل یا مراکز درمانی با مشکلاتی مانند سردرد، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، درد، تحریک در محل تزریق، اسهال و تب روبرو شدید، لازم نیست خیلی نگران باشید. تنها با پزشک متخصص خود تماس بگیرید و او را در جریان بگذارید. شاید لازم باشد پزشک داروی مناسب را برای رفع عوارض جانبی برای شما تجویز کند یا راه حل مناسبی را برای رویارویی با این عوارض به شما ارائه دهد.

در عین حال برخی از عوارض جانبی دیگر هستند که به محض مشاهده هر یک باید سریعاً خود را به مراکز درمانی برسانید و حتی لحظه ای صبر نکنید. برای مثال اگر با مشکلاتی مانند واکنش های آلرژیک، بثورات پوستی، خارش یا کهیر، تورم صورت، لب ها یا زبان، مشکل تنفس، از دست دادن یا کاهش شنوایی، احساس صدای زنگ در گوش، سرگیجه، از دست دادن تعادل، تب، ادرار کمتر، فشار خون پایین، بی حسی، گزگز اعضای بدن، لرزش، خستگی بیش از اندازه، لایه برداری یا تاول زدن پوست، خارش، تورم چشم ها، صورت، گلو، زبان یا لب ها، مشکل در تنفس یا بلعیدن، گرفتگی صدا، اسهال شدید خونی یا آبکی رو به رو شدید، به احتمال زیاد مشکلی جدی در بدنتان به وجود آمده است. در این شرایط سریعاً خود را به یک مرکز درمانی برسانید و با پزشک خود صحبت کنید.

در صورت فراموشی دوز مصرفی چه کارهایی باید انجام داد؟

هنگام تزریق آمیکاسین در منزل باید به چه نکاتی توجه کنید؟

در وهله اول به شما پیشنهاد می کنیم که یک دفترچه مخصوص برای تزریق آمیکاسین در منزل یا مراکز درمانی برای خودتان داشته باشید. در این دفترچه دوزهای مصرفی و تاریخ روزهایی که آمیکاسین را تزریق کرده اید، به طور دقیق یادداشت کنید تا به هیچ عنوان تزریق داروی خود را فراموش نکنید. اما اگر به طور ناگهانی تاریخ ها را فراموش کردید، در اسرع وقت دوز لازم را تزریق کنید و میزان تاخیر خود را در دفترچه یادداشت کنید و در ادامه نیز به پزشک خود اطلاع دهید تا پزشک دوز های دیگر را با توجه به آن تاخیر برایتان تزریق کند.

علاوه بر موارد بالا به خاطر داشته باشید که هیچ گاه دوز های مصرفی را دستکاری نکنید و طبق صلاحدید خودتان آن را کاهش و افزایش ندهید. بلکه تنها چیزی را که پزشک گفته است مصرف کنید و طبق دستور او عمل کنید.

تزریق آمیکاسین در منزل توسط سرویک

آمیکاسین یک نوع آنتی بیوتیک خاص است که برای بیماری های ناشی از باکتری های خطرناک مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای بیماری های ناشی از ویروس ها مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا هیچ کارایی ای ندارد و حتی ممکن است درمان بیماری را به تاخیر بیندازد. تزریق آمیکاسین در منزل یا مراکز درمانی باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد. در صورتی که دوز مصرفی افزایش یا کاهش پیدا کند، ممکن است با عوارض جانبی مختلفی روبرو شوید.

هنگام روبرو شدن با عوارض جانبی ذکر شده، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید و او را در جریان بگذارید تا دوز های مصرفی دیگر را با توجه به آن علائم و عوارض برایتان در نظر بگیرد. مصرف درست و دقیق دوز های مصرفی آمیکاسین می تواند کمک بزرگی به درمان بسیاری از بیماری های مختلف و خطرناک بکند. اما اگر در تزریق آن زیاده روی کنید یا دوز ها را دقیق و در تاریخ منظم خود مصرف نکنید، ممکن است با مشکلات جدی و عوارض جانبی خطرناکی رو به رو شوید. این دارو را در دسترس کودکان خود قرار ندهید و تزریق آن را تحت نظر یک کادر درمانی مجرب و متخصص انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا