خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

تزریق متوکاربامول در منزل

گرفتگی عضلات معمولا دردناک است و معمولا شکم، بازو ها، دست ها و پا ها دچار گرفتگی می شوند. اگر با درمان های خانگی گرفتگی عضلات بهبود پیدا نکرد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. یکی از دارو هایی که برای درمان گرفتگی عضلات تجویز می شود، آمپول متوکاربامول است. اگر نیاز دارید که این آمپول را به دفعات تزریق کنید، بهترین راه استفاده از خدمات تزریق متوکاربامول در منزل است. ما در این مقاله دلایل گرفتگی عضلات و راه های درمان آن را بررسی کردیم.  سپس متوکاربامول را معرفی کردیم و به عوارض جانبی و دارو هایی که با آن تداخل دارند پرداختیم.

گرفتگی عضلانی چه علائمی دارد؟

تزریق متوکاربامول در منزل

گرفتگی عضله، انقباضات ناگهانی و غیر ارادی است که در عضلات مختلفی رخ می دهد. این انقباضات معمولا دردناک هستند و می توانند بر مفاصل مختلفی تاثیر بگذارند. در گرفتگی عضلانی معمولا ماهیچه های پشت ساق پا، پشت ران و جلوی ران درگیر می شوند؛ با این حال گرفتگی ممکن است در دیواره شکم، بازو ها، دست ها و پا ها نیز اتفاق بیفتد. درد شدید گرفتگی می تواند شما را در شب بیدار کند یا راه رفتن را دچار مشکل کند. درد شدید و ناگهانی که از چند ثانیه تا 15 دقیقه طول می کشد، شایع ترین نشانه گرفتگی عضلات است.

هنگام بروز اولین نشانه های گرفتگی عضلات، کمپرس سرد یا گرم را روی عضلات دردناک قرار دهید تا درد گرفتگی عضلات کاهش پیدا کند. کشش عضله ای که دچار گرفتگی شده نیز می تواند به کمتر شدن درد کمک کند. برای مثال اگر ساق پا دچار گرفتگی شده است می توانید پای خود را با دست به سمت بالا بکشید تا ماهیچه ساق کشیده شود. اگر درد گرفتگی عضلات رو به بهبودی نرفت، می توانید از دارو های ضد التهابی بدون نسخه استفاده کنید.

گرفتگی عضلات ممکن است بر خواب شما تاثیر بگذارد و آن را مختل کند؛ در چنین شرایطی با پزشک خود مشورت کنید تا برای شما دارو های شل کننده عضلانی تجویز کند و تزریق متوکاربامول در منزل را انجام دهید. این دارو ها باعث شل شدن عضلات و آرام کردن گرفتگی می شوند.

علل گرفتگی عضلات عبارتند از:

  • کشیدگی عضلانی: اگر از یک عضله بیش از حد استفاده کنید یا بدن شما کم آب شده باشد، دچار گرفتگی عضلات می شوید.
  • کاهش جریان خون: در حین ورزش کردن ممکن است شریان هایی که خون را به پا های شما می رسانند تنگ شوند و گرفتگی عضلات ایجاد شود. این نوع گرفتگی ها بعد از توقف ورزش از بین می روند.
  • فشرده شدن اعصاب: فشردگی اعصاب در ستون فقرات باعث ایجاد گرفتگی می شود. اگر طولانی مدت راه بروید، این درد بیشتر می شود.
  • کمبود مواد معدنی: کمبود کلسیم، پتاسیم یا منیزیم باعث گرفتگی عضلات می شود. معمولا دارو هایی که برای فشار خون بالا تجویز می شوند، این مواد معدنی را کاهش می دهند.

متوکاربامول چیست؟

تزریق متوکاربامول در منزل

یکی از دارو های موثر در بهبود گرفتگی عضلات و کاهش درد، آمپول متوکاربامول است. متوکاربامول یک شل کننده عضلات است که با مسدود کردن تکانه های عصبی (احساس درد) که به مغز ارسال می شوند، عمل می کند. این دارو به همراه استراحت و فیزیوتراپی برای درمان بیماری های عضلانی اسکلتی مثل درد یا آسیب به کار گرفته می شود. تزریق متوکاربامول در منزل هنگام بروز گرفتگی می تواند با شل کردن عضلات و کاهش درد به شما کمک کند.

متوکاربامول دارویی است که در مدیریت و درمان درد های شدید مرتبط با ماهیچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در دسته دارو های شل کننده عضلات اسکلتی قرار می گیرد و در  کاهش سفتی ماهیچه ها و درد ناشی از ضرب، رگ به رگ شدن یا دیگر آسیب ها موثر است. نحوه عمل متوکاربامول اثر بر اعصاب بیش فعال بدن و کمک به آرام کردن این اعصاب است. این کار باعث آرام شدن ماهیچه ها می شود. متوکاربامول با نام تجاری روباکسین نیز شناخته می شود. این دارو ممکن است برای بیماری های دیگری نیز استفاده شود. برای اطلاع از اثر متوکاربامول بر بیماری های دیگر می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه این مقاله درمورد نحوه تزریق متوکاربامول در منزل، عوارض جانبی، تداخلات دارویی و توصیه هایی برای نظارت در مدیریت بیماران مبتلا به درد های اسکلتی صحبت خواهیم کرد تا در صورت نیاز به استفاده از این دارو به طور کامل با آن آشنا باشید.

نحوه مصرف متوکاربامول

تزریق متوکاربامول در منزل

داروی متوکاربامول برای تزریق در عضله یا رگ است و معمولا در بیمارستان یا کلینیک ها تجویز و تزریق می شود. اگر بخواهید دارو را در خانه مصرف کنید، باید آموزش های لازم را جهت آماده سازی و تزریق متوکاربامول در منزل، دریافت کنید. دقیقا طبق دستور از دارو استفاده کنید، دارو را در فواصل زمانی منظم مصرف کنید و از مصرف دارو بیشتر از زمان تجویز شده، پرهیز کنید. شما می توانید از خدمات  تزریق متوکاربامول در منزل استفاده کنید و با انتخاب کادر درمانی مورد نظر خود با خیالی آسوده تزریق دارو را در منزل انجام دهید.

بعد از مصرف دارو، مهم است که سوزن ها و سرنگ های استفاده شده را در ظرف مخصوص وسایل تیز قرار دهید. مراقب باشید که آن ها را در سطل زباله نیندازید. اگر ظرف مخصوص وسایل تیز ندارید با پزشک یا تیم مراقبی خود صحبت کنید و آن را تهیه کنید.

برای دور ریختن ضایعات حاصل از تزریق متوکاربامول در منزل، باید حواستان باشد که زباله ها را در ظرف مخصوص قرار دهید و آن را در کنار زباله های معمولی نگذارید. سپس این زباله ها را به مطب پزشک یا بیمارستان ببرید تا همراه با زباله های بیمارستانی دفع شوند.

در مورد تزریق متوکاربامول در منزل برای کودکان لازم است با پزشک و تیم مراقبتی مشورت کنید؛ چراکه گاهی هنگام تزریق این دارو در کودکان نیاز است اقدامات احتیاطی در نظر گرفته شود. در صورتی که فکر می کنید بیش از حد از این دارو استفاده کرده اید، سریعا با مرکز کنترل مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید.

عوارض جانبی متوکاربامول

تزریق متوکاربامول در منزل

عوارض جانبی تزریق متوکاربامول در منزل، شامل موارد زیر می شوند. اگر این علائم را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

  • واکنش های آلرژیک: بثورات پوستی، احساس خارش، کهیر، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
  • افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS): تنفس آهسته یا سطحی، تنگی نفس، احساس ضعف و غش کردن، سرگیجه، سردرگمی و مشکلات بیدار شدن
  • فشار خون پایین: سرگیجه، احساس ضعف یا سبکی سر و تاری دید

عوارضی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، نیاز به مراقبت پزشکی ندارند. در صورت ادامه دار شدن آن ها یا آزار دهنده بودن علائم به تیم مراقبتی خود اطلاع دهید.

  • سرگیجه
  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • حس کردن طعم فلز در دهان
  • درد، قرمزی یا سوزش در محل تزریق
  • مشکلات معده

تداخلات دارویی

تزریق متوکاربامول در منزل

بعضی دارو ها ممکن است با داروی متوکاربامول تداخل داشته باشند؛ در نتیجه لازم است پیش از تزریق متوکاربامول در منزل تیم مراقبتی را در جریان دارو هایی که مصرف می کنید، قرار دهید.

برخی از این دارو ها که ممکن است با داروی متوکاربامول تداخل داشته باشند، عبارتند از:

  • دارو های مخدر برای درمان سرفه
  • آنتی هیستامین برای آلرژی، سرفه و سرماخوردگی
  • دارو های مخصوص خواب یا اضطراب
  • دارو های خاص افسردگی مانند آمی تریپتیلین، فلوکستین، سرترالین
  • دارو های مورد استفاده برای تشنج مثل فنوباربیتال و پریمیدون
  • مهار کننده های استیل کولین استراز مانند نئوستیگمین، آمبنونیوم و پیریدوستیگمین
  • دارو های مخصوص بیهوشی عمومی مانند هالوتان، ایزوفلوران، متوکسی فلوران و پروپوفول
  • بی حس کننده های موضعی مانند لیدوکائین، پراموکسین و تتراکائین
  • دارو های مخدر مورد استفاده برای کاهش درد

علاوه بر دارو های ذکر شده، در صورتی که سیگار می کشید یا از مشروبات الکلی استفاده می کنید، لازم است تیم مراقبتی را در جریان بگذارید.

نکاتی که هنگام مصرف متوکاربامول باید در نظر گرفته شود

تزریق متوکاربامول در منزل

در صورتی که بعد از تزریق متوکاربامول در منزل، علائم شما بهبود پیدا نکردند یا بدتر شدند لازم است این موضوع را به تیم مراقبتی اطلاع دهید.

ممکن است احساس خواب آلودگی یا سرگیجه داشته باشید. تا زمانی که از اثر دارو بر بدنتان آگاه نشده اید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید و از انجام هر فعالیتی که به هوشیاری ذهنی نیاز دارد خودداری کنید. به سرعت ننشینید و بلند نشوید؛ به خصوص اگر سن شما بالا است از این کار دوری کنید. این کار ریسک سرگیجه و غش کردن را کاهش می دهد.

اگر از دارو های دیگری نیز استفاده می کنید که باعث خواب آلودگی می شوند، ممکن است عوارض بیشتری را تجربه کنید. یک لیست از تمام دارو هایی که استفاده می کنید در اختیار تیم مراقبتی قرار دهید تا به شما بگویند چه مقدار از دارو را باید مصرف کنید. بیشتر از مقدار تجویز شده دارو مصرف نکنید. اگر با مشکلاتی در تنفس یا خواب آلودگی غیر طبیعی مواجه شدید، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

سوالات مرتبط با آمپول متوکاربامول

تزریق متوکاربامول در منزل

  • آیا متوکاربامول اعتیادآور است؟

متوکاربامول معمولا با هشداری درمورد سوء استفاده، اعتیاد یا وابستگی همراه نیست. این دارو ممکن است پتانسیل سوء استفاده را داشته باشد. اگر متوکاربامول با سایر داروهایی که پتانسیل سوء مصرف را دارند، همچون الکل، بنزودیازپین ها، مواد افیونی و ضعیف کننده های سیستم عصبی مرکزی، مصرف شود می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

  • آیا متوکاربامول باعث خواب آلودگی می شود؟

بله؛ متاکاربامول می تواند خوب آلودگی ایجاد کند. تزریق متوکاربامول در منزل ممکن است بر توانایی تفکر یا انجام فعالیت های فیزیکی مانند کار با ماشین یا رانندگی تاثیر بگذارد. هنگام تزریق این دارو لازم است از دارو های دیگری که عوارض مشابه دارند همچون الکل و دارو هایی که مشکلات خواب را درمان می کنند، پرهیز کنید.

  • آیا متوکاربامول باعث افزایش وزن می شود؟

تاثیر استفاده از متوکاربامول در افزایش وزن به طور دقیق ثابت نشده است. شایع ترین عوارض تزریق متوکاربامول در منزل خواب آلودگی یا سرگیجه است. همچنین ممکن است در برخی افراد باعث سردرد شود.

  • آیا می توان متوکاربامول را با دیکلوفناک مصرف کرد؟

هیچ تداخل دارویی شناخته شده ای برای مصرف همزمان متوکاربامول و دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی وجود ندارد. شما می توانید از متوکاربامول و دیکلوفناک را به طور همزمان مصرف کنید. از آنجایی که ممکن است تزریق متوکاربامول در منزل باعث ایجاد خواب آلودگی یا سرگیجه شود، ممکن است با سایر دارو هایی که اثر مشابهی دارند، تداخل داشته باشد.

  • آیا متوکاربامول برای اضطراب مفید است؟

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد متوکاربامول می تواند به کاهش علائم اضطراب کمک می کند.

تزریق متوکاربامول در منزل توسط سرویک

متوکاربامول یکی از دارو هایی است که در درمان گرفتگی های عضلانی و کاهش درد موثر است. برای مصرف این دارو لازم است نسبت به تمامی جوانب آن آگاه باشید و در صورت بروز عوارض پس از تزریق دارو، سریعا کادر درمانی را مطلع کنید. در این مقاله درمورد تزریق متوکاربامول در منزل، عوارض و تداخلات دارویی این دارو صحبت کردیم تا در صورت ادامه دار شدن درد های حاصل از گرفتگی با آگاهی کامل از این دارو استفاده کنید و به کاهش درد ناشی از گرفتگی عضلات کمک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا