خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

گفتاردرمانی در منزل در تهران برای چه افرادی مناسب است؟

اگر می خواهید مهارت های گفتاری و زبانی کودک خود را بهبود دهید، استفاده از گفتاردرمانی در منزل بهترین گزینه است. اگر فکر می کنید فرزندتان در حرف زدن تاخیر دارد، بهتر است در ابتدا با یک متخصص آسیب شناسی گفتاری – زبانی مشورت کنید. فرایند ارزیابی کودک ممکن است چند ماه طول بکشد و شما مجبور باشید برای مدتی طولانی به مطب پزشک بروید. به همین دلیل بهتر است از خدمات گفتاردرمانی در منزل در تهران بهره ببرید تا هم خودتان درگیر رفت و آمد نباشید هم فرزندتان در آسایش خانه به درمان خود ادامه دهد. در ابتدا بهتر است با گفتاردرمانی و فرایند درمانی آن آشنا شوید.

گفتاردرمانی چیست و گفتاردرمانگر چه کارهایی انجام می دهد؟

گفتاردرمانی در منزل در تهران برای چه افرادی مناسب است؟

گفتاردرمانی نوعی درمان است که به بهبود مهارت های گفتار و زبان که شامل مهارت های اولیه زبان، تولید اصوات، درک مطلب، روان بودن در هنگام حرف زدن، وضوح و درستی بیان می شوند، کمک می کند. گفتار درمانگر یا متخصص و آسیب شناس گفتاری – زبانی، اختلالات گفتاری و مشکلات رایج زبانی را ارزیابی و درمان می کند. کودکانی که در حرف زدن تاخیر دارند و بزرگسالانی که مبتلا به اختلالات ناشی از آسیب یا بیماری هستند، توسط گفتار درمانگر ها درمان می شوند.

چه کسانی به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

گفتاردرمانی در منزل در تهران برای چه افرادی مناسب است؟

گفتاردرمانی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلالات ارتباطی و کلامی مفید است. همچنین افرادی که اختلالات شنوایی دارند یا در بلع مشکل دارند، می توانند از گفتاردرمانی در منزل در تهران استفاده کنند. در موارد زیر افراد به گفتاردرمانی نیاز دارند:

  • آفازی یا زبان پریشی: افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در خواندن، نوشتن، صحبت کردن و درک زبان مشکل داشته باشند. زمانی که نواحی ای از مغز که زبان را پردازش می کنند در اثر جراحت یا سکته مغزی آسیب می بینند، فرد دچار این اختلال می شود.
  • آپراکسی: کسانی که به آپراکسی مبتلا هستند، به این آگاهی دارند که می خواهند چه بگویند؛ اما با در کنار یکدیگر قرار دادن کلمات مشکل دارند. آن ها ممکن است در خواندن، نوشتن، بلع یا سایر مهارت های حرکتی نیز مشکل داشته باشند.
  • اختلال در مفاصل مربوط به گفتار: کودکانی که به اختلالات بیانی مبتلا هستند، نمی توانند صدا های خاصی را تولید کنند؛ مثلا ممکن است نتوانند حرف «ر» را بیان کنند. این کودکان با گفتاردرمانی در منزل در تهران و تشخیص زودهنگام گفتار درمانگر، به سرعت درمان می شوند.
  • اختلالات شناختی ارتباطی: اگر ناحیه ای از مغز که بخش تفکر را کنترل می کند، آسیب ببیند، اختلالات شناختی – ارتباطی به وجود می آیند. افراد مبتلا به اختلالات شناختی -ارتباطی در گوش دادن، حرف زدن، حافظه و حل و مسئله مشکلاتی دارند.
  • دیس آرتری: در بعضی از مواقع در اثر سکته مغزی، بیماری ام اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یا سایر اختلالات عصبی، ماهیچه های مسئول کنترل گفتار آسیب می بینند و ضعیف می شوند. کسانی که به دیس آرتری مبتلا هستند کند یا نامفهوم صحبت می کنند.
  • اختلالات بیانی: افراد مبتلا به اختلالات بیانی در بیان کلمات یا انتقال افکار خود مشکل داشته باشند. اختلالات بیانی در اثر سکته مغزی، رویداد های عصبی دیگر و تاخیر در رشد یا کاهش شنوایی اتفاق می افتند و در این صورت برای درمان به گفتاردرمانی در منزل در تهران احتیاج پیدا می کنند.
  • اختلالات روانی: اختلالات روانی سرعت گفتار را مختل می کند. لکنت نوعی اختلال روانی است. شتابان گویی یا کلاترینگ (cluttering) که در آن فرد خیلی سریع صحبت می کند و کلمات درست ادا نمی شوند، نیز اختلال روانی است.
  • اختلالات دریافتی: افراد مبتلا به اختلالات دریافتی در درک یا پردازش آنچه دیگران می گویند مشکل دارند. آن ها دایره لغات محدودی دارند، در فهمیدن حرف دیگران مشکل دارند و به گفتگو کردن علاقه ای ندارند.
  • اختلالات رزونانس یا تشدید: در این شرایط حفره های دهان یا بینی دچار مشکل می شوند و جریان هوا مسدود می شود و ارتعاشات و کیفیت صدا تغییر پیدا می کنند. در این اختلال صدا هایی که از دهان خارج می شوند، از بینی می شنوید.

پیش از شروع گفتاردرمانی چه معایناتی انجام می شود؟

گفتاردرمانی در منزل در تهران برای چه افرادی مناسب است؟

  1. ارزیابی

گفتاردرمانگر ابتدا شما را ارزیابی می کند. در ارزیابی تمام زمینه های مربوط به گفتار و زبان بررسی می شود تا گفتاردرمانگر متوجه شود که شما در کدام قسمت مشکل دارید. برای مثال آن ها عملکرد کودک را با هنجار های رشد در سن آن ها مقایسه می کنند. کودکان در هر سنی قادر به انجام کار های مشخصی هستند.

  1. انتخاب روش درمانی

در مرحله بعد، گفتاردرمانگر یک روش درمانی را انتخاب می کند. بسیاری از افرادی که مشکلات گفتاری – زبانی دارند، در چندین زمینه دچار مشکل هستند؛ پس طبیعی است که راه های درمان متفاوت باشند. همچنین باید بدانید که اول باید کدام مشکل را درمان کنید. برای مثال اگر کودکی فقط چند کلمه حرف بزند و با ادا کردن حرف سین مشکل داشته باشد، گفتاردرمانگر ترجیح می دهد ابتدا بر روی کلمات بیشتر تمرکز کند.

گفتاردرمانگر در زمینه تمام اختلالات مربوط به کودکان و بزرگسالان آموزش دیده است و روش درمانی را انتخاب می کند. هر فرد متفاوت است و روش های درمانی متفاوتی برای هر فرد استفاده می شود. در شرایطی که یک تکنیک خاص جواب ندهد، گفتاردرمانگر از تکنیک دیگری برای گفتاردرمانی در منزل در تهران بهره می برد.

در هنگام گفتاردرمانی چه اتفاقی می افتد؟

گفتاردرمانی در منزل در تهران برای چه افرادی مناسب است؟

درمان برای هر سنی متفاوت است. گفتاردرمانی برای کودکان شامل بازی های مبتنی بر آموزش زبان و گفتار می شود. بزرگسالان در هنگام گفتاردرمانی در منزل در تهران باید تمریناتی را انجام دهند که بر بهبود مهارت های خاصی متمرکز است.

تکنیک های گفتاردرمانی برای کودکان شامل موارد زیر می شود:

  • خواندن برای کودک: اگر کودک شما به سن خواندن و نوشتن رسیده است، به او اجازه دهید که او برای شما کتاب بخواند. اگر کوچک هستند، از آن ها بخواهید آنچه را که در تصویر می بینند توضیح دهند. از فرزندتان بخواهید به عکس چیز هایی که از آن ها نام می برید، اشاره کنند یا از او بخواهید عکس هایی را که به آن ها اشاره می کنید نام ببرند.
  • کم کردن زمان تماشای تلویزیون: تحقیقات نشان می دهد تماشای بیش از حد تلویزیون رشد زبانی را به تاخیر می اندازد. بهترین راه برای آموزش حرف زدن این است که خودتان به او آموزش دهید و الگوی او باشید.
  • صبر در هنگام آموزش: اگر کودک شما در هنگام حرف زدن دچار مشکل می شود، صبر داشته باشید. آن ها را مجبور نکنید که کلمات را ادا کنند. با این کار تنها باعث می شوید اضطراب آن ها بیشتر شود و این در روند گفتاردرمانی در منزل در تهران اختلال ایجاد می کند. باید در حین حرف زدن به او توجه نشان دهید.
  • بازی کردن: بازی کردن یکی از بهترین راه ها برای گسترش مهارت های زبانی است. برد گیم ها یا بازی های رومیزی که شامل حدس زدن اشیا یا الفبا، توصیف اشیا یا پرسیدن سوال می شوند بهترین گزینه هستند.
  • سخن گفتن درست و صحیح: سعی کنید گفتار شما ساده باشد و از دستور زبان صحیح استفاده کنید. با آن ها درمورد کاری که دارید انجام می دهید، صحبت کنید. شکل ها، رنگ ها، لباس ها و … را برچسب بزنید تا کودکان با آن ها آشنا شوند.

تکنیک های گفتاردرمانی برای بزرگسالان عبارتند از:

گفتاردرمانی در منزل در تهران برای چه افرادی مناسب است؟

  • تمرینات زبانی: زبان خود را بیرون بیاورید، دو ثانیه نگه دارید و آن را به داخل برگردانید. این کار را چند بار تکرار کنید. همچنین می توانید زبان خود را به مدت دو ثانیه در هر گوشه دهان خود حرکت دهید. در نهایت زبان خود را بالا و پایین ببرید. این تمرینات به شما کمک می کنند تا زبان خود را با الگو های هماهنگ حرکت دهید.
  • لبخند زدن: لبخند زدن در مقابل آینه در بهبود مهارت های حرکتی موثر است. چند ثانیه لبخند بزنید و بعد صورت خود را شل کنید. این روند را چند بار تکرار کنید.
  • جمع کردن لب ها: لب های خود را جمع کنید و بعد صورت خود را شل کنید. این کار را چند بار انجام دهید. این حرکت در کنترل کردن حرکت دهان به شما کمک می کند.
  • خواندن با صدای بلند: اگر اختلال گفتار مانع حرکت صحیح دهان و زبان شما می شود، برای انجام گفتاردرمانی در منزل در تهران، با صدای بلند بخوانید.
  • بازی کلمات: مطالعات نشان داده اند که بازی های مربوط به حافظه، حل جدول کلمات متقاطع و … در عملکرد شناختی و بهبود مهارت های تفکر موثر هستند.

گفتاردرمانی چه مزایایی دارد؟

گفتاردرمانی در منزل در تهران برای چه افرادی مناسب است؟

  • بهبود عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس
  • بیشتر شدن استقلال فردی
  • بهبود توانایی درک و بیان ایده ها، افکار و احساسات
  • آمادگی برای مدرسه در کودکان خردسال
  • بهبود کیفیت صدا
  • تقویت مهارت های اولیه زبانی
  • بلع بهتر
  • بهبود کیفیت زندگی

چقدر طول می کشد تا گفتاردرمانی نتیجه دهد؟

گفتاردرمانی در منزل در تهران برای چه افرادی مناسب است؟

پاسخ به این سوال متفاوت است. نتیجه گرفتن بعد از انجام تمرینات گفتاردرمانی در منزل در تهران به عوامل زیادی بستگی دارد؛ مانند: سن، نوع و شدت اختلال گفتاری، وضعیت پزشکی و آسیب های واردشده به مغز.

برخی از اختلالات گفتاری با افزایش سن بهتر می شوند؛ درحالیکه برخی دیگر به درمان طولانی مدت نیاز دارند. اگر یک عارضه و بیماری علت اختلال گفتاری باشد، با درمان آن بیماری مهارت های های گفتاری – زبانی نیز بهبود پیدا می کنند.

چگونه می توانم یک گفتاردرمانگر پیدا کنم؟

گفتاردرمانی در منزل در تهران برای چه افرادی مناسب است؟

برای پیدا کردن یک متخصص گفتاردرمانی، از پزشک یا معلم فرزندتان بخواهید که شما را به یک گفتاردرمانگر ارجاع دهد. همچنین می توانید در اینترنت جستجو کنید و مراکز گفتاردرمانی در منزل تهران را پیدا کنید. بسیاری از این مراکز مجوز دارند و از گفتاردرمانگرانی استفاده می کنند که تحصیلاتی مرتبط در این زمینه دارند و دوره های مختلف اختلالات گفتاری را گذرانده اند.

نقش والدین در گفتاردرمانی چیست؟

گفتاردرمانی در منزل در تهران برای چه افرادی مناسب است؟

والدین کلید موفقیت پیشرفت کودک در گفتاردرمانی هستند. بعضی از والدین با کودکانشان در خانه نیز تمرین می کنند و همین تمرینات به کودک کمک می کند تا پیشرفت بیشتری داشته باشد. از گفتاردرمانگر بپرسید چه کار هایی می توانید برای کمک به کودک خود انجام دهید. احتمالا آن ها چند بازی و تمرین را برای گفتاردرمانی در منزل در تهران پیشنهاد می کنند تا آن ها را در خانه انجام دهید. غلبه بر اختلالات گفتاری – زبانی به تلاش و زمان زیادی احتیاج دارد. بنابراین مهم است که در روند گفتاردرمانی صبور باشید و کودک خود را درک کنید.

جمع بندی

اگر مشکلی دارید که منجر به اختلال در گفتار شده است، به پزشک خود اطلاع دهید. آن ها به شما توصیه می کنند به نزد گفتار درمانگر بروید و اغلب بهترین گفتاردرمانگر ها را به شما معرفی می کنند. گفتاردرمانی برای کودکان یا بزرگسالان است. اگر نمی دانید فرزندتان در صحبت کردن یا درک زبان مشکل دارد، حتما او را نزد یک گفتاردرمانگر ببرید. اگر فرزند شما مشکل لکنت داشته باشد، زیاد صحبت می کند، در درک جملات مشکل دارد، از ادای برخی حروف ناتوان است و … ، بهتر است او را نزد یک گفتاردرمانگر ببرید. درمان اختلالات گفتاری – زبانی به زمان زیادی نیاز دارد. شما مجبور هستید چندین جلسه کودک خود را نزد گفتاردرمانگر ببرید. در این شرایط بهتر است که از خدمات گفتاردرمانی در منزل در تهران استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا