خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

علایم آلزایمر زودرس چیست

راه های مقابله با آلزایمز زودرس

آلزایمر زودرس چیست؟

آلزایمر زودرس نوعی زوال عقل و فراموشی است که غیر معمول است و افراد زیر 65 سال را درگیر می کند. در بسیاری از مواقع تشخیص نشانه های آلزایمر زودرس انجام نمی شود چون بسیاری از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی یو درمانی خانواده معتقدند که چیز دیگری باید باعث ایجاد علائمی نظیر فراموشی می شود. اما تشخیص دقیق و به موقع آلزایمر زودرس برای دریافت درمانی موفق ضروری است.

چگونه علائم بیماری آلزایمر زودرس را شناسایی کنیم؟

علایم بیماری آلزایمر زودرس مشابه علائم آلزایمر دیررس است. برخی از این علایم شامل تغییرات شخصیت، تحلیل رفتن انرژی، اختلال حافظه، تغییرات خلقی، عدم توجه به اطرف و مشکل در یافتن کلمات مناسب برای حرف زدن است. تمایز رایجی که بین انواع زودرس و دیررس آلزایمر وجود دارد، این است که بیماران آلزایمر زودرس بعداً با پیشرفت بیماری دچار مشکلات حافظه شوند. از دست دادن حافظه نیز ممکن است شدت کمتری داشته باشد. در اینجا نشانه های آلزایمر زودرس در افراد مبتلا به آن را بررسی می کنیم:

نشانه ها و علایم آلزایمر زودرس

فراموش کردن با بروز علایم و نشانه های آلزایمر زودرس ممکن است عزیزان شما بیشتر از گذشته فراموشکار شوند؛ بدون آنکه متوجه شوند سؤالی را بارها و بارها تکرار کنند. اگرچه برخی از فراموشی ها ممکن است کاملاً طبیعی باشد. اما افزایش افت شدید حافظه مسئله ای است که نباید از آن غافل شد.

کاهش توانایی برنامه ریزی و حل مسئله

در صورت ابتلا به آلزایمر زودرس، برنامه ریزی در فعالیت های روزمره کاهش می یابد. به عنوان مثال، پرداخت قبض ها فراموش می شود. اگر به همین نکات کوچک توجه کنید، اگر مشکوک هستید که چیزی تغییر کرده است یا نه سریعاً برای انجام آزمایشات پزشکی دست به کار شوید تا جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرید.

شانه های آلزایمر زودرس چیست

اختلال در انجام فعالیت های ساده

آلزایمر زودرس از راه های مختلف روی افراد تأثیر می گذارد. وقتی عزیزان سالمندتان فراموش می کنند که غذای موردعلاقه خود را به راحتی با انجام دستورالعمل های همیشگی انجام دهند، یعنی عملکرد ذهنی آن ها مختل شده است.  به عنوان مثال در انجام کارهای معمول یا کارهای ساده خانه دچار مشکل می شوند. در صورتی که عزیزان سالمندتان در انجام امور ساده خانه با مشکل مواجه شدند و مدام موارد آشنا را فراموش می کنند، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

ضعف بینایی با ابتلا به آلزایمر زودرس

اختلالات بینایی ممکن است از ناتوانی در دیدن تا مشکلات پردازش بصری گسترده شود. به صورت منظم سالمندان خانواده برای معاینه چشم زیر نظر چشم پزشک بگیرید.

منزوی شدن

ممکن است بی علاقگی به زندگی در رفتارهای سالمندتان مشهود باشد. این یکی از نشانه های آلزایمر زودرس است. حتماٌ به فعالیت ها و شرایط رفاهی زندگی سالمندان توجه بیشتری کنید. اگر بی علاقگی آن ها ادامه یا شدت پیدا کرد، در اولین فرصت او را نزد پزشکی متخصص ببرید.

بیشتر بخوانید: خدمات مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل

تغییر شخصیت یا خلق و خوی

بیماری آلزایمر چیزی فراتر از فراموشی و از دست دادن حافظه است. یکی از علایم شروع آلزایمر زودرس این است که تغییرات شخصیتی با شدت های مختلف اتفاق می افتد. اگر سالمند خانواده نسبت به گذشته بدخلق است، پیشنهاد می کنیم تغییرات رفتاری او را نادیده نگیرید.

قضاوت و تصمیم گیری نادرست

وقتی پدر یا مادر شما به صورت مرتب دچار قضاوت های نادرست و تصمیمات اشتباه می شوند، ممکن است در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر باشند. برای آسودگی خاطر خود و عزیزان سالمندتان می توانید از پزشکان متخصص کمک بگیرید.

ناتوانی های جسمی

کم شدن توان جسمی ویژگی طبیعی دوران سالمندی است. با این حال مشکل در راه رفتن، غذا خوردن و صحبت کردن می تواند با زوال عقل و آلزایمر در ارتباط باشد. تا آنجا که می توانید از والدین خود حمایت کنید. در صورت بروز این اختلالات می توانید از خدمات پرستاری در خانه استفاده کنید. به این ترتیب مراقبت از سالمند را به فردی حرفه ای و مجرب سپرده اید.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت

وقتی والدین مدام فراموش می کنند که لوازم خود را دقیقاً کجا قرار داده اند، ممکن است به علایم آلزایمر زودرس دچار شده باشند.

اختلال در صحبت کردن

آلزایمر می تواند بر توانایی برقراری ارتباط تأثیر بگذارد. وقتی در زمان صحبت کردن، یافتن کلمه مناسب دشوار می شود و بسیاری از کلمات را برای برقراری ارتباط به خاطر نمی آورند. پیدا کردن کلمه درست یا استفاده از کلمه اشتباه دشوار است.

چگونه می توان به افراد مبتلا به آلزایمر زودرس کمک کرد؟

اولین قدم در حمایت از یکی از بستگان که به آلزایمر زودرس مبتلا است این است که در اسرع وقت این اختلال را تشخیص دهیم. چراکه تشخیص صحیح و به موقع برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری بسیار مهم است.

روش های کاهش پیشرفت آلزایمر زودرس

اگرچه در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای آلزایمر شناخته نشده است، اما اگر شما یا یکی از عزیزانتان در سنین پایین علایم آلزایمر زودرس دارید، می توانید برای مقابله با آن کارهای زیادی انجام دهید. تغییر عادت های زندگی و روی آوردن به عادات سالم در رفع و یا کاهش سرعت پیشرفت آن مؤثر است.

طبق تحقیقات علمی، بیماری آلزایمر می توانید روندی معکوس بگیرد و علایم بهبودی در فرد مبتلا مشاهده شود. تغییر در رژیم غذایی، ورزش، برنامه خواب منظم، مصرف ویتامین ها بر فعالیت مغز اثر مثبتی می گذارد. بنابراین تلاش کنید راهکارهای زیر با برای بهتر کردن کیفیت زندگی و در نهایت بهبود عمکلرد مغز، در زندگی خود بگنجانید. به کار ببندید.  در این مطالعه از برنامه پیچیده ای استفاده شده است که شامل تغییر در رژیم غذایی ، تحریک مغز ، ورزش ، بهینه سازی خواب ، داروهای خاص و ویتامین ها و تلاش های اضافی است که بر شیمی مغز تأثیر می گذارد. با استفاده از این راهکارها سعی کنید این یافته ها را در زندگی خود بگنجانید:

ورزش منظم داشته باشید

انجام ورزش منظم می تواند به جلوگیری از پیشرفت آلزایمر کمک کند یا به کند شدن پیشرفت این بیماری بیانجامد. بسیاری از پزشکان 30 دقیقه ورزش هوازی در سه تا چهار روز در هفته را توصیه می کنند.

نشانه های آلزایمر زودرس چیست

رژیم غذایی مدیترانه ای بخورید

مطالعه ای اخیراً نشان داده است که پیروی کامل یا حتی جزئی از رژیم مدیترانه ای می تواند به ارتقای سلامت مغز کمک کند. رژیم مدیترانه ای شامل سبزیجات و میوه های تازه، غلات سبوس دار، روغن زیتون، آجیل، حبوبات و ماهی است. همچنین می توانید به مقدار متوسط ​​مرغ، تخم مرغ و لبنیات بخورید. در این رژیم گوشت قرمز باید به مقدار کمی مصرف شود.

این مطلب را از دست ندهید! بی اشتهایی در سالمندان و نحوه درمان آن

به اندازه کافی بخوابید

شواهد زیادی نشان می دهد که خواب کافی با آزادسازی بیشتر آمیلوئید از مغز مرتبط است. یکی از ویژگی های آلزایمر تجمع پلاک های آمیلوئید بین سلول های عصبی مغز است. به عبارتی، ارتباط بین بیماری آلزایمر و کمبود خواب بسیار زیاد است. پزشکان هفت تا هشت ساعت خواب را در طول شبانه روز توصیه می کنند. داشتن برنامه منظم برای خواب، مطالعه کتاب برای رفع خستگی و پرهیز از مصرف کافئین قبل از خواب بسیار اثربخش است.  

روابط اجتماعی خود را بیشتر کنید

داشتن روابط اجتماعی برای سالمندان بسیار اهمیت دارد. ارتباط با دوستان، اعضای خانواده و همکاران قدیمی می تواند از بروز علایم آلزایمر به میزان قابل توجهی پیشگیری کند. با افرادی ارتباط برقرار کنید که مشوق شما باشند و حس مثبت و سازنده ای به شما بدهند.

نشانه های آلزایمر زودرس چیست

از خدمات پرستار در منزل استفاده کنید

در دوران سالمندی، مراقبت ها حساسیت بیشتری پیدا می کند. اعضای خانواده نه فرصت کافی و نه تخصص لازم برای نگهداری از عزیزان سالمند را دارند. به ویژه وقتی سالمند به بیماری های شناختی مبتلا می شود، نیز است از خدمات فرد باتجربه ای استفاده شود تا کوچکترین تنش و مشکلی در ارتباط با سالمند به وجود نیاید.

می توانید برای دریافت خدمات پرستاری از سالمند از طریق اپلیکیشن سِرویک اقدام کنید و سفارش خود را ثبت کنید. برای اینکه بهتر تصمیم بگیرید و با آسودگی خاطر سالمند خود را به پرستار سرویک بسپارید، می توانید با شماره 02174402 تماس بگیرید و بعد از دریافت مشاوره های رایگان برای استخدام پرستار حرفه ای اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا