خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاریسالمند

نگهداری از سالمند شیفت شب

پرستاری از سالمند در شب

با افزایش سن، بخشی از مغز که چرخه های روزانه بدن، از جمله چرخه خواب را کنترل می کند، می تواند کند شود. کند شدن چرخه خواب می تواند ریتم شبانه روزی بدن را مختل کند و منجر به مشکلات خواب شود. سالمندان به دلیل اینکه ریتم بدنشان به هم ریخته است، به احتمال زیاد در طول شب در فواصل زمانی مختلف از خواب بیدار می شوند.
بیدار ماندن در طول شب به ویژه در سالمندان می تواند منجر به نگرانی های دیگری شود، به خصوص اگر آن ها با بیماری هایی مانند زوال عقل و آلزایمر درگیر هستند. با استخدام پرستار برای نگهداری از سالمند شیفت شب می توانید از ایمن بودن عزیزانتان و سلامت آن ها مطمئن شوید؛ اما اینکه پرستار شب چه خدماتی را ارائه می دهد موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نگهداری از سالمند شیفت شب

نگهداری از سالمند شیفت شب چگونه است؟

مراقبت شبانه نباید با استراحت عادی در طول شب اشتباه گرفته شود. بیشتر افراد مسن در طول شب در خوابیدن و استراحت کردن مشکل دارند. به هم ریخته شدن الگو های خواب علاوه بر اینکه زوال عقل را تشدید می کند، می تواند سایر اعضای خانواده را هم تحت تأثیر قرار دهد و رفاه آن ها را مختل کند. این اختلالات می تواند احساس اعتماد به نفس و استقلال افراد را تخریب کند و احساس اضطراب و سرگشتگی به آن ها بدهد.

برخی از روش هایی که برای نگهداری از سالمند شیفت شب توصیه می شود، عبارتند از:

  • قرار دادن چراغ های حسگر حرکتی در اتاق خواب و راهرو
  • خلوت بودن مسیر های حرکت سالمندان در خانه (قرار ندادن وسایل در مسیر های حرکت)
  • قفل کردن درب های خانه و اطمینان از بسته بودن درب
  • قرار دادن نوشیدنی و میان وعده کنار تختشان
  • اطمینان از دریافت هوای تازه و ورزش کافی
  • اطمینان از اینکه آن ها هیچ قرص خواب آوری مصرف نمی کنند
  • تهیه پوشک بزرگسال و ضد آب کردن تشک آن ها

مراقبت شبانه پرستاری و حمایت کاملی را فراهم می کند و به شما و فرد سالمندتان، احساس امنیت و آسودگی خاطر می دهد. البته ممکن است شما بخواهید که مراقبت و نگهداری از سالمند شیفت شب را خودتان انجام دهید؛ اما به هر حال مراقبت از سالمند توسط یک پرستار، بسیار حرفه ای تر است.

نگهداری از سالمند شیفت شب

روش های کسب اطلاع درباره الگوی خواب سالمند

برای اینکه متوجه شوید، آیا سالمند شما به پرستار نگهداری از سالمند شیفت شب نیاز دارد یا خیر، باید حتماً راجع به الگوی خواب او اطلاعاتی را به دست بیاورید. برای مثال بدانید که او چند بار در طی شب از خواب بیدار می شود و در طول شب چقدر فعال است. معمولاً یک یا دو بار بیدار شدن در طول شب طبیعی است؛ اما اگر این تعداد بیشتر شود، به احتمال زیاد سالمند شما به پرستاری برای نگهداری نیاز دارد.

برای کسب اطلاع از الگوی خواب سالمندتان می توانید یکی از روش های زیر را انتخاب کنید:

  1. نظارت بر وضعیت خواب سالمند به وسیله دوربین: پس از اجازه گرفتن از فرد سالمند، دوربینی را در خانه او نصب کنید تا متوجه شوید که وضعیت خواب او چگونه است و چند بار در طول شب بیدار می شود.
  2. استفاده از برنامه های مرتبط با نظارت و تنظیم خواب: برنامه های زیادی برای کسب اطلاعات درباره الگوی خواب و تنظیم خواب طراحی شده اند. اگر سالمند شما راضی به استفاده از چنین برنامه هایی است، پس دست به کار شوید!
  3. فراموش نکردن گفت و گو: در های گفت و گو را همواره باز بگذارید! و ارتباطتان با سالمند را قطع نکنید. گاهی حتی افراد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل هم اطلاعات خوبی درباره الگوی خوابشان به افراد خانواده می دهند.
  4. استفاده از ساعت های هوشمند: ساعت های هوشمند به کسب اطلاعات درباره الگو های خواب و فرا تر از آن، سلامت جسمانی کمک می کنند. اگر سالمند شما مشکلی ندارد، از این ساعت ها کمک بگیرید.
  5. نگهداری از سالمند شیفت شب

انواع مراقبت های لازم

مراقبت شبانه و نگهداری از سالمند شیفت شب، به سالمند شما کمک می کند احساس اطمینان و امنیت کند. انواع مراقبت های حرفه ای شبانه عبارتند از:

مراقبت حرفه ای بدون شب بیداری پرستار

در چنین حالتی پرستار به منزل شما می آید و از عزیز شما مراقبت می کند. این امر به ویژه برای افراد مسنی که در طول شب تنها می مانند بسیار حائز اهمیت است. پرستار حداقل 8 ساعت آنجا خواهد بود و در اتاق خودش می خوابد؛ اما در صورت نیاز به کمک در طول شب آماده انجام وظیفه است. اگر پرستار بدون شب بیداری استخدام می کنید، نباید انتظار داشته باشید که بیش از دو بار در طول شب بیدار شود. پس اگر سالمندی در خانه دارید که بیش از دو بار در طول شب بیدار می شود، از این خدمات مراقبتی استفاده نکنید.

مراقبت حرفه ای و شب بیداری پرستار

در این گزینه مراقبتی، پرستار در واقع به مدت 10 ساعت در منزل سالمند شما در حال انجام وظیفه است. او نیاز به تخت یا اتاق ندارد؛ زیرا نخواهد خوابید.

اگر افراد مسن در طول شب چندین بار به کمک نیاز دارند، استخدام پرستاری که در طول شب بیدار است می تواند برای آن ها بهتر باشد. برای مثال، ممکن است برای جلوگیری از ایجاد زخم‌ بستر لازم باشد در فواصل زمانی منظم جابجا شوند، یا ممکن است نیاز به یادآوری دارو در زمان های معین داشته باشند.

برای افراد مسنی که از زوال عقل رنج می برند، لازم است پرستار در طول شب بیدار باشد تا اطمینان حاصل شود که فرد در طول شب آسیبی به خودش وارد نمی کند. این دسته از افراد ممکن است شب از خواب بیدار شوند و قصد ترک خانه را داشته باشند. پرستار شبانه نسبت به چنین مواردی هوشیار است.

مراقبت حرفه ای با سرویس نشسته

در حالتی که شما و یا یکی از عزیزانتان از سالمند خانواده تان مراقبت می کنید؛ اما به خوابیدن نیاز دارید، در چنین حالتی پرستار برای مدت معینی، مثلاً دو یا چهار ساعت کنار فرد سالمند می ماند، تا شما استراحت کنید.

نگهداری از سالمند شیفت شب

مزایای نگهداری از سالمند شیفت شب

مزایای استخدام پرستار برای نگهداری از سالمند شیفت شب زیاد است. به عنوان یکی از اعضای خانواده، با دانستن اینکه یک پرستار شیفت شب چه خدماتی را ارائه می دهد، آسوده خاطر خواهید بود. برخی از این مزایا عبارت هستند از:

  • نظارت مستمر در طول شب

افراد سالخورده ای که به بیماری های مرتبط با زوال عقل از جمله آلزایمر مبتلا هستند، معمولاً سرگردانند. آن ها نمی توانند خوب بخوابند و بی هدف پرسه می زنند. چند بار بیدار شدن در طول شب طبیعی است؛ با این حال اگر این شب بیداری ها باعث سرگردانی شوند، ممکن است ایمنی فرد را به خطر بیندازند.

هنگام سرگردانی در تاریکی شب، احتمال دارد که سالمند زمین بخورد. در چنین مواقعی علاوه بر مجروح شدن، ممکن است به بیرون از خانه بروند و گم شوند (به خصوص سالمندان مبتلا به آلزایمر). یک پرستار ماهر شیفت شب در مراقبت از سالمند در تمام طول شب نقش مهمی را ایفا می کند.

علاوه بر این، سالمندی که از زوال عقل رنج می برد هرگز نباید تنها باشد؛ به ویژه در طول شب. پرستار باید در طول شب بیدار بماند تا بر فعالیت های سالمند نظارت کند و در صورت نیاز به او کمک کند.

  • مراقبت های پزشکی

سالمندان مبتلا به تشنج یا سایر بیماری ها باید تحت مراقبت مستمر باشند. یک پرستار شبانه ماهر می تواند مراقب سالمند باشد و در صورت بروز شرایط پزشکی حاد به او کمک کند. به عنوان یکی از اعضای خانواده، با استخدام پرستار شبانه در مواقعی که در منزل نیستید، آرامش خاطر را تجربه خواهید کرد.

  • کمک های حرکتی

پرستاران می توانند در طول شب و در مواقعی که سالمند نیاز دارد به دستشویی برود، او را کمک کنند. علاوه بر این، اگر فرد سالمند در ساعات عصر نیاز به راه رفتن داشته باشد، پرستار می تواند هنگام راه رفتن و قدم زدن مراقب او باشد.

  • رفتار های دمدمی مزاجانه

زوال عقل به روش های مختلفی به سالمندان آسیب می رساند. زوال عقل ممکن است منجر به تغییرات شخصیتی و طغیان های عاطفی شود. به همین دلیل تنها گذاشتن سالمند مبتلا به زوال عقل در خانه و به ویژه در طول شب بسیار خطرناک است. حضور پرستار نگهداری از سالمند شیفت شب، احتمال بروز این طغیان ها و رخ دادن اتفاقات خطرناک را کاهش می دهد.

  • برنامه های دارویی

فراموش کردن مصرف دارو در افراد مسن بسیار رایج است؛ به خصوص اگر آن ها به حال خودشان رها شوند و تنها باشند. لازم است بعضی از دارو ها از جمله دارو های ضد تشنج یا دارو های فشار خون به طور منظم مصرف شوند تا جلوی عواقب بد گرفته شود. پرستار شب می تواند به سالمند یادآوری کند که دارو هایش را قبل از خواب و سر وقت مصرف کند.

  • جلوگیری از نتایج خطرناک فراموشی

مراقبت شبانه از افرادی که فراموشی دارند بسیار مهم است. روشن گذاشتن اجاق گاز بین سالمندانی که فراموشی دارند امری عادی است. حضور پرستار شبانه از رخ دادن چنین اتفاقات خطرناکی جلوگیری می کند.

  • همراهی با سالمند در افسردگی

با بالا رفتن سن، افراد ممکن است افسرده شوند. یک پرستار دلسوز حمایت عاطفی و همراهی لازم را برای جلوگیری از آسیب رساندن سالمند به خودش فراهم می کند.

نشانه هایی که به ما می گویند سالمند به پرستار نیاز دارد

برای افراد خانواده سالمند، بسیار دشوار است که با وجود شغل خود، بتوانند زمان زیادی را صرف مراقبت از سالمند کنند و یا در طول شب همراه با سالمند بیدار بمانند.

فرد سالخورده به مراقبت حرفه ای شبانه نیاز دارد اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • دوره نقاهت بعد از یک جراحی بزرگ یا عمل پزشکی را پشت سر می گذارد.
  • بیماری ای دارد که نیاز به نظارت و مراقبت مداوم دارد.
  • از آلزایمر یا زوال عقل رنج می برد و احتمال دارد که گم شود.
  • فراموشکار است و برای مثال، گاز را روشن می گذارد یا درب ورودی را قفل نمی کند.
  • برنامه دارویی ای دارد که نیاز به یادآوری های دقیق دارد.
  • توان حرکتی ندارد و نمی تواند به تنهایی از رختخواب خارج شود یا قدم بزند.
  • افسرده است یا قصد خودکشی دارد و از مشکلات روحی رنج می برد.
  • نگهداری از سالمند شیفت شب

نگهداری از سالمند شیفت شب توسط سرویک

استخدام پرستار برای نگهداری از سالمند شیفت شب می تواند آرامش خاطر را هم برای فرد سالمند و هم برای اعضای خانواده اش فراهم کند و از رخ دادن اتفاقات ناگوار مانند زمین خوردن، گم شدن، فراموش کردن قرص ها و… جلوگیری کند. ما در مقاله نگهداری از سالمند شیفت شب درباره پرستار شیفت شب، وظایف او، انواع خدمات و مزایای حضور او صحبت کردیم. همچنین راه هایی که به شما در مراقبت از سالمند کمک می کند را معرفی کردیم. حضور یک پرستار شیفت شب، خطرات احتمالی ای که در کمین سالمند است را کاهش می دهد و از وضعیت امنیت سالمند به خانواده او اطمینان می دهد.

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

پرستار نیمه وقت کودک در تهرانپرستار نیمه وقت سالمند در تهرانپرستار خانم جهت سالمندپرستار سالمند ارزانپرستار سالمند شبانه روزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا