خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

نکات مهم در مورد مراقبت از سالمند چاق

بایدها و نبایدهای مراقبت از سالمند چاق

نکات مهم در مورد مراقبت از سالمند چاق

مراقبت از سالمند چاق

چاقی در هر سنی دارای عوارض جسمی و ذهنی زیادی است. با افزایش سن و ورود به دوران سالمندی، عوارض جانبی اضافه وزن و چاقی نیز بیشتر می شود. افراد سالمند زمان بیشتری را در محیط خانه سپری می کنند و فعالیت فیزیکی کمتری دارند. بنابراین اگر در رژیم غذایی آن ها دقت نشود، به مرور زمان دچار اضافه وزن شدید خواهند شد. مراقبت از سالمند چاق حساسیت های خاصی نسبت به سایر سالمندان دارد که برای بهبود شرایط آن ها باید به نکات ویژه ای توجه کرد.

خطرات چاقی در سالمندی

چاقی و پیری مشکلات جدی در سلامتی و افزایش خطر بیماری و مرگ را به دنبال دارند. افزایش چاقی شکمی در سنین بالا، یکی از عوامل اصلی مقاومت به انسولین است. ورود به مرحله سالمندی با چالش های خاصی رو به رو است. اگر این دوره با مشکل اضافه وزن همراه باشد، چالش های زندگی سالمند چاق دوچندان می شود. بنابراین باید به سبک زندگی سالم روی آورد تا با کمترین آسیب های جسمی و ذهنی در زندگی سالمندی مواجه شد. با توجه به تغییرات هورمونی و تغییر میزان متابولیسم در دوران سالمندی، بدن سالمندان چاق در معرض آسیب های بیشتری است. تغذیه یکی از فاکتورهای مهم در مراقبت موفقیت آمیز از سالمندان چاق است. تحرک و فعالیت بدنی کافی نیز زندگی سالمندی را بسیار شادتر خواهد کرد.

 مراقبت از سالمند چاق

تغذیه مناسب برای سالمند چاق شامل چه مواردی می شود؟

بسیاری از بیماری های شایع در افراد سالمند چاق ناشی از تغذیه نادرست یا ناسالم است. ابتدا باید شاخص توده بدنی (BMI) سنجیده شود. افرادی که شاخص آن ها 30 به بالا است، دچار چاقی مفرط هستند و باید در برنامه غذایی خود تجدیدنظر کنند. حتما دقت کردید که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها معمولا بر اساس توصیه پزشکشان از خوردن بسیاری از غذاهای خوشمزه اما مضر پرهیز می کنند.

اگر مراقبت از سالمندی را به عهده گرفتید به این جزییات توجه کنید تا تداخلی در مصرف داروها و نوع تغذیه ایجاد نشود. سالمندان چاق معمولا نسبت به تغذیه ناسالم بسیار آسیب پذیرتر از بقیه هستند. برای تهیه برنامه غذایی مناسب برای آن ها هم باید به نکات ریز و درشتی توجه کرد؛ با افزایش سن، توده عضلات بدن و فرایند متابولیسم کاهش می یابد. انرژی موردنیاز فرد سالمند نیز به ازای هر کیلوگرم از وزنش به مرور زمان کم می شود.

 مراقبت از سالمند چاق

غذای سالمندان چاق باید از نظر میزان کالری دریافتی اندازه گیری شود. همچنین غذاهای حاوی اسیدهای چرب ترانس و اشباع به کلی حذف شود. به میزان چربی و کالری رو بسته بندی مواد غذایی باید توجه کرد. همچنین به خوردن غذاهایی کم چرب، میوه ها و سبزیجات روی آورد. کمبود عناصر غذایی غالباً در افراد مسن، به دلیل عوامل مختلفی مانند کاهش مصرف مواد غذایی و عدم تنوع در تغذیه شان، بسیار شایع است. کاهش چربی اشباع و نمک مصرفی باعث کاهش فشار خون و غلظت کلسترول می شود. افزایش مصرف میوه و سبزیجات به میزان یک تا دو وعده در روز می تواند خطر قلبی عروقی را تا 30 درصد کاهش دهد.
در نظر گرفتن غذاهای غنی از ریز مغذی ها بسیار ضروری است. افراد مسن عموما از از کاهش عملکرد سیستم ایمنی رنج می برند در صورت چاقی، این مسئله تشدید می شود؛ در نتیجه تغذیه آن ها باید شامل انواع ریزمغذی ها برای جبران این قبیل کاستی ها باشد.

بیشتر بخوانید: کاربرد هیدروژن پراکسید چیست؟

استفاده از تکنولوژی و تجهیزات برای کنترل سلامتی سالمند چاق

امروزه به کمک تجهیزات هوشمند، مراقبت از سالمندان چاق تسهیل شده است. با تهیه آن ها برای سالمندان چاق، در سطح زندگی آن ها کیفیت مطلوبی ایجاد خواهید کرد. در ادامه به برخی از این امکانات اشاره می کنیم:
• استفاده از گجت های پوشیدنی برای کنترل ضربان قلب
• ایجاد رمپ برای صندلی های چرخدار یا واکرها
• نصب نرده و میله های دستشویی در توالت و حمام
• نصب توالت فرنگی
• برداشتن فرش های کوچک و وسایل اضافی خانه

 مراقبت از سالمند چاق

تحرک و ورزش چه تاثیری روی سالمندان چاق دارد؟

تحرک و ورزش روزانه موجب افزایش انعطاف پذیری و حفظ تعادل بدن سالمندان چاق می شود. برای ثابت نگه داشتن یا کاهش وزن، داشتن برنامه ورزشی متناسب با سن بسیار ضروری است. زیرا تاثیر فوق العاده روی سایر جوانب زندگی سالمندان چاق خواهد گذاشت. به عنوان نمونه افزایش میزان رضایت از زندگی، بهبود کیفیت خواب و بهتر شدن عملکرد مغز را به دنبال دارد. برای مراقبت از سالمندان چاق، می توانید ترکیب ورزش های اروبیک و مقاومتی را در برنامه بگنجانید. البته سایر فعالیت ها از جمله شنا و یوگا هم برای سلامت سالمندان چاق مناسب است.

 مراقبت از سالمند چاق

استفاده از پرستار برای سالمندان چاق

سالمندان دارای قدرت جسمانی کمتری هستند از این رو باید یکی از اعضای خانواده از آن ها مراقبت کند. سالمندان چاق نیاز به توجه بیشتری دارند زیرا با توجه به اضافه وزن، برخی از کارهای شخصی مانند استحمام و… را نمی توانند به تنهایی انجام دهند. توجه به سالمندان از نکات ضروری برای داشتن زندگی شادتر است. هرچه سطح رضایت اطرافیان ما از زندگی بالا باشد، درنهایت این رضایت مندی به بقیه اعضای خانواده هم سرایت می کند.
ممکن است به دلیل مشغله های زندگی، خودتان فرصت نکنید از سالمند خانواده مراقبت کنید یا قادر نباشید پاسخگوی همه نیازهایش باشید. از طرفی شاید تجربه و تخصص آن از عهده شما خارج باشد. در چنین شرایطی استفاده از پرستار مجرب در این حوزه راه گشا خواهد بود. چراکه با تکیه بر مهارت های پرستار می توانید این وظیفه را به فردی ماهر در این زمینه منتقل کنید. اما چه بهتر که وقتی را برای ایجاد گفت و گوی صمیمانه با سالمندان خانواده اختصاص دهیم تا احساس تنهایی و انزوا نکنند. همه ما می دانیم که سلامت روح و جسم مثل دو درخت در هم تنیده هستند که خشک شدن یکی از آن ها دیگری را هم می خشکاند.

اگر در مراقبت از سالمندان خانواده با مشکلی مواجه شدید، با نصب اپلیکیشن سرویک، در هر نقطه از تهران که باشید، در زمانی کوتاه به خدمات پرستاری سرویک دسترسی خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا