خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

علائم کرونا در سالمندان چگونه خود را نشان می دهند ؟

همه گیری ویروس کرونا از بدترین اتفاقات چند سال اخیر است که به دلیل قدرت انتقال بالا، زندگی روزمره انسان ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. امروزه نیز شاهد افزایش مبتلایان به این ویروس هستیم که می تواند خطر جدی به دنبال داشته باشد. هنگام ابتلا به ویروس کرونا، برخی از افراد با علائم جدی تری رو به رو می شوند و خطر بیشتری آن ها را تهدید می کند.

 به عنوان مثال سالمندان، افراد دارای بیماری های زمینه ای و غیره لازم است به شدت مراقب علائم باشند و سعی کنند آن ها را رفع کنند تا اتفاق بدی برایشان رخ ندهد. از  آن جایی که مهم ترین کار در وهله اول، شناسایی دقیق علائم بیماری است، در ادامه مطلب قصد داریم علائم کرونا در سالمندان را به طور دقیق تر بررسی کنیم تا هنگام مواجه شدن با آن ها سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و به روند بهبود سرعت بخشید.

علائم ویروس کرونا در سالمندان

علائم ویروس کرونا در سالمندان

علائم کرونا در سالمندان با توجه به شدت و مقدار ویروس وارد شده به بدن می تواند بسیار متفاوت باشد. این علائم اغلب بین ۲ الی ۱۴ روز پس از ابتلا، خود را نشان می دهند و شما متوجه آن ها خواهید شد. هرچه سن بیمار بالا تر رود، علائم، شدید تر و حاد تر خود را نشان می دهند و بهبود یافتنشان نیز دشوار تر خواهد بود. طبق تحقیقات شکل گرفته، علائم کرونا در سالمندان عبارت اند از:

  • گلو درد بسیار شدید و احساس سوزش در گلو
  • سطح اکسیژن بسیار پایین در خون و تنفس دشوار
  • ضربان قلب بالا
  • تنفس سریع
  • تب
  • سرفه های مداوم
  • از دست دادن قدرت چشایی و بویایی به طور کامل
  • سردرد
  • احساس درد و خستگی در عضلات بدن
  • اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ

اگر شاهد این علائم بودید، به سرعت به مراکز پزشکی مراجعه کنید تا آزمایش های لازم بر روی بیمار صورت گیرد. مراقب باشید که بدون نسخه پزشک، بیمار را در منزل حبس نکنید و حتما از یک برنامه دقیق و منظم درمانی استفاده کنید. دهیدراته نگه داشتن بدن را فراموش نکنید و مصرف مایعات زیاد را جدی بگیرید. همچنین تا حاصل شدن اطمینان از حضور داشتن یا نداشتن ویروس در بدن، محدود کردن ارتباط بیمار با اعضای خانواده می تواند بسیار مفید باشد.

کرونا در افراد سالمند دیابتی

کرونا در افراد سالمند دیابتی

عوامل مختلفی هستند که ممکن است بر روی درمان کرونا اثر منفی بگذارند. به عنوان مثال چاقی بیش از حد، بیماری ‌های زمینه‌ ای و از همه مهم تر بیماری هایی مانند فشار خون یا دیابت. به طور کلی در دیابت نوع ۱ یا ۲ ترشح انسولین در بدن با مشکلاتی همراه است و استفاده از داروهایی که سعی دارند ویروس کرونا را درمان کنند، این اختلال را افزایش می دهد. در این حالت در کنار درمان ویروس کرونا باید نگران تنظیم کردن قند خون نیز باشید. از آن جایی که کنترل هر دو مورد در کنار یکدیگر بسیار مشکل است، بیشتر بیمارانی که سنشان بیشتر است با مشکلات زیادی رو به رو خواهند شد.

همچنین سالمندان در کنار ویروس کرونا و دیابت به احتمال زیاد با مشکلات روحی و روانی بسیاری نیز درگیر هستند. در این شرایط خانواده های سالمندان باید آموزش کاملی در این زمینه ببینند تا بتوانند به بهترین شکل از بیماران مراقبت کنند. اگر توانایی مراقبت از آن ها را ندارید حتما از پزشک یا کادر درمانی مورد نظر خود کمک بخواهید.

تب در سالمندان نشانه چیست؟

تب در جوانان معمولا نشان دهنده بیماری جدی ای نیست؛ اما در سنین بالا تر تب ممکن است طیف گسترده ای از مشکلات را نشان دهد که لازم است به سرعت شناسایی و درمان شوند. معمولا در سالمندان، تب نشان دهنده عفونت، ویروس یا باکتری های مضر و بسیار جدی است. همچنین استرس گرمایی، سپسیس((Septicemia، عوارض جانبی دارو های مختلف یا نشانه ای از شرایط مزمن مانند آرتریت نیز ممکن است موجب بروز تب در سالمندان شوند.

  • دلیل اهمیت تب در سالمندان

 از آن جایی که سیستم ایمنی افراد سالمند با گذر زمان ضعیف تر می شود، ورود عفونت ها و باکتری ها به بدن آن ها نیز ساده تر خواهد شد؛ به همین دلیل است که باید تب را در بدن افراد سالمند جدی بگیرید و سریعا علت آن را پیدا کنید.

  • چگونه تب را در سالمندان تشخیص دهیم

 معمولا کلمه تب را برای افزایش دو درجه ای دمای بدن نسبت به دمای نرمال در نظر می گیرند؛ اما علائمی مانند سر درد، درد عضلات، ضعف اشتها، بثورات پوستی، سبکی سر، خواب آلودگی شدید، تشنج و گیجی نیز ممکن است همراه با تب رخ دهند. همچنین گاهی اوقات اگر تب بیمار بیش از اندازه بالا رود، علائمی مانند بثورات ناگهانی، استفراغ، تنفس سخت، تورم یا التهاب، گرفتگی گردن، درد هنگام ادرار، ادرار بد بو، درد قفسه سینه، تشنج و سر درد را به همراه دارد که لازم است سریعا تشخیص داده و به پزشک مراجعه شود.

  • نحوه کاهش تب در سالمندان

 تب معمولا با نوشیدن مایعات زیاد و پوشیدن لباس های سبک از بین می رود؛ اما اگر تب بیمار به دلیل مشکل خاص یا جزو علائم کرونا در سالمندان باشد، لازم است به پزشک مراجعه کنید و مشکل اصلی را از بین ببرید تا تب نیز درمان شود.

دوره نقاهت کرونا در سالمندان

دوره نقاهت کرونا در سالمندان

علائم کرونا در سالمندان شدید تر از سایر افراد است، مدت زمان درمان طولانی تری احتیاج دارند و حتی تاثیرات ماندگار تری نیز دارند. معمولا هر چه سن افراد از ۵۰ سال بالا تر می رود، خطر ابتلا و وخامت حال آن ها نیز افزایش پیدا می کند‌. اما تنها عامل خطرزا، سن نیست. ممکن است افراد با سنین بسیار بالا از این بیماری جان سالم به در ببرند؛ در حالی که افراد با سنین پایین، قادر به شکست آن نباشند.

پس از بهبود بیماری، سالمندان ممکن است با عوارض جانبی بسیاری رو به رو شوند؛ به عنوان مثال تنفس دشوار، سرفه های شدید و مداوم، سختی در بلع غذا و سایر موارد ریوی جزو عوارض جانبی شایعی هستند که ممکن است سالمندان پس از شکست بیماری و دوره نقاهت آن ها را تجربه کنند. در دوره نقاهت که بسیار هم مهم است نباید از اهمیت رژیم غذایی سالم، استفاده از مایعات زیاد و پرستار دلسوز غافل شوید. پرستار علاوه بر شرایط جسمانی، لازم است بر شرایط روانی بیماران نیز تاثیر مثبت بگذارد؛ زیرا تفکرات نگران کننده سالمندان از بابت سن بالای خود، ممکن است موجب وخامت حال آن ها شود. پرستار و اطرافیان بیمار، لازم است با دادن روحیه و بهتر کردن شرایط روحی و روانی، در بهبود شرایط جسمانی او اثر گذار باشند.

علائم امیکرون در سالمندان

علائم امیکرون در سالمندان

پس از پخش شدن ویروس کرونا و مشاهده علائم کرونا در سالمندان و جوانان، نوع تکامل یافته این ویروس در 24 نوامبر 2021 مشاهده و در 26 نوامبر 2021 به عنوان یک نوع خطرناک شناخته شد. امیکرون که پانزدهمین حرف از حروف یونانی است، در 77 کشور به طور ناگهانی و با سرعت بسیار بالا پخش شد. علائم آن در افراد مختلف، به خصوص سالمندان از این قبیل اند:

  • گلو درد شدید
  • خارش و خراشیدگی گلو
  • درد در عضلات
  • عرق شبانه
  • آب ریزش بینی
  • سر درد
  • عطسه

ویروس کرونا، تمام افراد در سنین مختلف را در معرض خطر قرار داده است. سالمندانی که بیماری ‌های زمینه‌ ای دارند و با مشکلاتی مانند دیابت، مشکلات قلبی، مشکلات تنفسی _ ریوی و غیره رو به رو هستند لازم است بیشتر از افراد دیگر مراقب سلامتی خود باشند. اطرافیان آن ها نیز باید از شرایط روحی و روانی سالمندان مطمئن باشند و روحیه آن ها را تقویت کنند. همچنین مطمئن شوند که رژیم غذایی و دارویی آن ها سالم است.

 در پایان هم هر گاه در کنار افراد مشکوک به ویروس کرونا یا امیکرون بودید، تا حد امکان فاصله خود را با آن ها رعایت کنید و سعی کنید با آن ها در فضای بسته قرار نگیرید. ماسک خود را فراموش نکنید و دست ها را نیز به طور منظم شستشو دهید. علاوه بر انجام تمام کار های گفته شده، اگر متوجه علائم امیکرون شدید، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا بیماری تان هر چه سریع تر تشخیص داده شود. هر چه بیماری زود تر تشخیص داده شود، درمان آن نیز‌ سریع تر خواهد بود.

راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

دانستن علائم کرونا در سالمندان و سنین مختلف بسیار کار آمد و مفید است؛ اما مفید تر از آن این است که راه های پیشگیری را بدانید و همه آن ها را انجام دهید تا احتمال ابتلا به علائم بیان شده را کاهش دهید.کار هایی که برای پیشگیری انجام می شوند، از این قبیل اند:

  • شستن دست ها

 به طور مداوم و منظم دست های خود را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید، توجه کنید که تمام انگشتانتان با آرامش و به خوبی شسته شوند. انجام این کار قبل از خوردن غذا بسیار ضروری است.

  • ضد عفونی کردن دست ها

ضد عفونی کردن دستانتان با الکل 60 درصد را فراموش نکنید؛ زیرا تاثیر بسزایی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا خواهد داشت. اگر قادر به شستن یا ضد عفونی کردن دستانتان نیستید، از مالیدن چشم ها یا لمس بینی و دهان به طور جدی خود داری کنید.

  • حفظ فاصله

 هنگام سرفه یا عطسه از دیگران فاصله بگیرید و دست خود را در مقابل دهان و بینی خود قرار دهید. نسبت به افراد دیگر با فاصله ایمن بایستید و در فضا های بسته حتما از ماسک استفاده کنید. در صورتی که به دلیل مشکلات تنفسی قادر به استفاده از ماسک نیستید، پیشنهاد می شود کار های خود را در فضای باز، با حفظ و رعایت فاصله مناسب از دیگران انجام دهید. در آخر هم از علائم کرونا در سالمندان، جوانان، کودکان و تمام افراد مطلع باشید تا در صورت بروز هر یک از این علائم به سرعت مراقبت از خود را شروع کنید.

علائم کرونا در سالمندان چگونه خود را نشان می دهند ؟

نتیجه گیری

ویروس کرونا به طور کلی بسیار خطرناک است و با جهش های مختلفی که در طول زمان پیدا می کند، علائم مختلف و دوران نقاهت متفاوتی نیز خواهد داشت. این بیماری برای تمام سنین مشکل زا است و موجب کاهش چشمگیر جمعیت می شود؛ اما اگر سالمندی در منزل دارید لازم است با دقت فراوان از او نگهداری کنید؛ زیرا علائم ویروس کرونا در سالمندان بسیار شدید تر است و آن ها دوران نقاهت دشوار تری را سپری می کنند.

 سالمندان لازم است دستان خود را به خوبی بشویند و در فضا های بسته حتما از ماسک استفاده کنند. همچنین آن ها باید دارو های بیماری های زمینه ای خود را به طور مداوم استفاده کنند و آن ها را به هیچ عنوان عقب نیندازند. همچنین با مشاهده اولین علائم، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند. فراموش نکنید که روحیه بالا، از سن بالا نیز تاثیر بیشتری بر سلامت سالمندتان دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا