خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

نقش پرستار در مراقبت از سالمند چیست؟ 

نقش پرستار در مراقبت از سالمند

نقش پرستار در مراقبت از سالمند چیست؟   

در سال های اخیر، رشد جمعیت سالمند سبب شده تا نقش پرستار و مراقبت از سالمند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. با افزایش سن، توانایی جسمانی کاهش می یابد. بروز مشکلات حاد برای سلامتی سالمندان، نیاز آن ها به خدمات مراقبتی را نیز تشدید می کند. اضطراب بستری شدن در بیمارستان و یا زندگی در سرای سالمندان، احتمالاً پیشرفت بیماری های روحی و جسمی آن ها را تسریع خواهد کرد.

کهولت سن دوران حساسی از زندگی است. سالمندان برای داشتن زندگی سالم بدون نگرانی و اضطراب به مراقبت و آسایش نیاز دارند. عدم آگاهی در مورد تغییر الگوهای رفتاری و جسمانی در افراد مسن منجر به بروز چالش های گوناگونی می شود. از این رو، در این مقاله به موضوعاتی می پردازیم که زندگی سالمندان را تحت تأثیر قرار می دهد و آن ها را با مشکلات عمده فیزیولوژیکی و روانی درگیر می کند. این مشکلات نقش پرستار در مراقبت از سالمند را پررنگ تر از قبل جلوه می دهند.

استفاده از پرستار سالمند چه اهمیتی دارد؟

با ورود به دوره کهن سالی، قدرت جسمانی انسان تحلیل می رود. از طرفی ثبات ذهنی نیز تضعیف می شود. با افزایش سن بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون، دیابت، نارسایی قلبی، آرتروز، سرطان، دردهای مفصلی و… به سراغ انسان می آیند.

فقط بیماری نیست که بر افراد مسن تأثیر می گذارد. مسائل مختلف دیگری نیز وجود دارد که سلامت آن ها را مختل می کند. یکی از این موضوعات اصلی، سهل انگاری نسل جوان است. افراد مسن به نظارت احتیاج دارند، کوتاهی در درک نیازهای سالمندان، موجب آشفتگی ذهنی آن ها می شود. در نهایت سالمندان خانواده از اینکه باری بر دوش فرزندان خود به نظر برسند، واهمه دارند. حتی بسیاری از سالمندان از اینکه توسط اعضای خانواده مورد تحقیر و بی توجهی قرار گیرند، می ترسند.  

بیشتر بخوانید : بی اشتهایی سالمندان و درمان آن

فواید استخدام پرستار

شاید پذیرش آن کمی سخت باشد، اما در سنین کهنسالی و عموماً بعد از 65 سالگی، افراد به مراقبت های پرستار نیاز دارند. افراد سالمندی که دچار ضعف جسمانی و روحی حاد می شوند، به کمک پرستار می توانند بر چالش های سالمندی، تا حد زیادی غلبه کنند. در ادامه به فواید استخدام پرستار در منزل می پردازیم:

تهیه رژیم غذایی سالم

سنین کهن سالی دوره حساسی است. تغذیه سالمند باید به صورت دقیق کنترل شود. چراکه دریافت مواد غذایی ناسالم، به سرعت سلامت آن ها را تهدید می کند. در نتیجه پرستار با علم به اینکه چه مواد مغذی باید در رژیم روزانه سالمند در نظر گرفته شود، غذاهای سالم، با کالری و چربی کم تدارک خواهد دید.

نقش پرستار در مراقبت از سالمند

ورزش و تحرک

سالمندان باید در برنامه روزانه خود، ورزش و تحرک را نیز بگنجانند. پرستار می تواند در انجام حرکات ورزشی به سالمند کمک کند تا علاوه بر اینکه حرکات را به درستی انجام می دهد، برای داشتن برنامه ورزشی مناسب انگیزه کافی نیز داشته باشد.  

گسترش روابط اجتماعی

انزوا و گوشه نشینی در سالمندی، دلیل عمده تشدید فشارهای روحی و جسمی است. به کار گیری پرستار حرفه ای زمینه هم صحبتی سالمند با فردی دیگر را فراهم می کند. البته ضروری است که با فراهم کردن فرصت هایی برای سالمند، بستری را فراهم کرد که او بتواند با دوستان خود ارتباط صمیمانه ای برقرار کند.

رسیدگی به امور شخصی سالمند

 به دلیل کهولت سن، انجام برخی از فعالیت های شخصی برای سالمند سخت و یا غیرممکن خواهد شد. پرستار می تواند به سالمند در انجام امور روزانه مانند استحمام، غذا خوردن و… کمک کند.

انجام امور منزل و خارج از منزل

پرستار سالمند علاوه بر اینکه به مراقبت از سالمند می پردازد، می تواند تمامی امور منزل و فعالیت های خارج از منزل را نیز عهده دار شود. کارهایی مانند پخت و پز، نظافت، خرید و سایر فعالیت های جانبی را انجام داده تا شما دغدغه ای برای رفاه و آسایش سالمند خانواده خود نداشته باشید.

فراهم کردن آسایش و رفاه سالمند

پرستاران با توجه به تجربه زیادی که دارند، پیشنهادهای موثری برای تامین رفاه سالمندان نیز ارائه می دهند. آن ها به خوبی می دانند که محیط زندگی سالمند باید به گونه ای باشد که راحتی سالمند را ارتقا دهد. در نتیجه با پیشنهاد نصب مواردی مانند میله های شست و شو در حمام، استفاده از رمپ ها برای به حداقل رساندن استفاده از پله ها و یا حتی نصب سرویس بهداشتی جدید سبب می شوند زندگی سالمند ایمن تر و راحت تر از قبل شود.  

مراقبت از سالمندان مبتلا به بیماری های شناختی

سالمندانی که از بیماری های شناختی رنج می برند، به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارند. وقتی آن ها بدون مراقبت رها می شوند، بیش تر دچار احساس انزجار، بی هدفی و مفید نبودن می کنند. بعضی از واکنش های آن ها حتی به خشونت هم تبدیل می شوند. پرستاران مسلط به اصول روان شناسی برای پرستاری از بیماران مبتلا به پارکینسون و سایر اختلالات شناختی مناسب هستند.]

نقش پرستار در مراقبت از سالمند

توانایی های پرستار سالمند چیست؟

امروزه، برخورداری از خدمات پرستاری در منزل ضرورت زیادی دارد. با توجه به مشغله های خانواده ها و اینکه سالمندان اغلب تنها زندگی می کنند، نیاز است پرستاری به صورت پاره وقت یا تمام وقت استخدام شود. پرستار سالمند حرفه‎ای خدمات تخصصی مانند ساکشن، گاواژ و فیزیوتراپی ارائه می دهد. از این رو نیاز نیست در شرایط حساس، سالمند را برای استفاده از خدمات درمانی از منزل خارج کنید.

پرستار حرفه ای سالمند مراقبت های متنوع دیگری نیز برای سالمندان فراهم می کند. برای نمونه می توان به خدمات زیر اشاره کرد:

  • مراقبت های ارتپدی (برای مشکلات و دردهای مفصلی و استخوانی)
  • درمان های فوری تنفسی
  • مراقبت های بعد از جراحی
  • تراپی

سخن آخر

برای دریافت خدمات پرستاری سالمند، می توانید از سرویک کمک بگیرید. در سرویک برای تایید پرستاران سالمند به فاکتورهای متعددی توجه می شود. نیروهای خدمات پرستاری بر اساس دو معیار کلی و مهم جذب می شوند؛ بر حسب تجربه کاری مرتبط و یا تحصیلات دانشگاهی مرتبط. نیروهای مراقبت از سالمند سرویک تمامی خدمات لازم از فیزیوتراپی گرفته تا خدمات روان شناسی را ارائه می دهند. اشراف داشتن نیرو به روان شناسی سالمند و توانایی لازم برای کتابخوانی و هم صحبتی با سالمند، از ابتلا به بیماری آلزایمر نیز جلوگیری خواهد کرد. برای آشنایی با سایر توانمندی های پرستاران سالمند در سرویک می توانید از طریق اپلیکیشن اطلاعات جانبی را دریافت کنید تا با خیال آسوده برای عزیزان سالمند خود، پرستار حرفه ای استخدام کنید.

helpguide

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا