خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

چکاپ قلب در منزل

بیشتر اوقات مشکلات قلبی، خیلی سریع رخ می دهند و ناگهان شرایط را برای قربانیان خود دشوار می سازند؛ اما در حقیقت نارسایی قلبی نشانه هایی را از خود برجای می گذارد که با چکاپ قلب در منزل، به سادگی متوجه آن ها خواهید شد. نارسایی قلبی، پمپاژ خون را مختل می کند و موجب برگشتن آن به قلب می شود.
مایعی که در ریه ها جمع می شود، نفس کشیدن را برای قربانیان سخت می کند و علائم دیگری را نیز به همراه خواهد داشت. اگر شما نیز جزء کسانی هستید که به سلامت قلبتان اهمیت می دهید و بیماری هایی مانند چاقی، دیابت و غیره دارید، لازم است ادامه مطلب را از دست ندهید و با علائم نارسایی قلبی و نحوه برخورد با آن ها در منزل آشنا شوید.

علائم نارسایی قلبی

علائم نارسایی قلبی

نارسایی قلبی ممکن است دردی به صورت یکنواخت و مزمن داشته باشد یا به طور حاد و ناگهانی با مختل شدن عملکرد قلب شروع شود. اغلب با نشانه های زیر همراه است. برای چکاپ قلب در منزل، لازم است به علائم زیر توجه کنید.

  1. تنگی نفس: تنگی نفس یکی از شایع ترین علائم نارسایی قلبی است. نه تنها هنگام فعالیت های سنگین، بلکه هنگام استراحت نیز ممکن است تنگی نفس به سراغ شما بیاید و زندگی را برایتان دشوار سازد.
  2. خستگی: ضعف و خستگی مداوم جزء مشکلات دیگر است.
  3. تورم: معمولا تورم مچ پا ها در نارسایی قلبی دیده می شود.
  4. ضربان نامنظم: ضربان قلب خود را چک کنید، اگر نظم نداشته باشد، سریع تر یا تند تر می زند و لازم است آن را جدی بگیرید.
  5. درد: درد قفسه سینه جزء اولین علائم است که اغلب افراد با آن مواجه خواهند شد و برای شناسایی علت آن به چکاپ قلب در منزل احتیاج دارند.
  6. سرفه: صدای خس خس و سرفه مداوم، مخصوصا هنگام فعالیت جسمانی نیز از علائم دیگر این بیماری هستند.
  7. اختلال در اشتها: هنگام نارسایی قلبی، افزایش یا کاهش اشتها از مشکلات دیگری است که بیمار با آن مواجه خواهد شد.

چکاپ قلب در تهران

چکاپ قلب در تهران

چکاپ قلب در منزل و بررسی علائم بسیار‌ ضروری است، اما گاهی اوقات با مشاهده علائم شدید، لازم است هر په سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید و از سلامت قلب خود اطمینان حاصل کنید. در ادامه موقعیت های ضروری را برایتان بررسی خواهیم کرد‌.

  • غش کردن ناگهانی بیمار
  • ضعف بسیار شدید
  • درد غیر قابل تحمل در قفسه سینه
  • ضربان نامنظم
  • سرفه های پی در پی
  • مخاط کف آلود

این ها علائم جدی نارسایی قلبی هستند که باید سریعا درمان شوند. علائم ذکر شده معمولا برای نارسایی قلبی شناخته می شوند، اما ممکن است به دلیل بیماری های ریوی و قلبی دیگر نیز ظاهر شوند که سلامتی شما را تهدید کنند. همچنبن اگر علائم شما با سرعت تشدید شد و علائم دیگری نیز به دنبال آن ها به وجود آمد، نشان دهنده وخامت مشکل است که باید سریعا اقدامات پزشکی جلوی بد تر شدن آن را بگیرد. به همین دلیل است که باید به محض مشاهده آن ها سریعا به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس حاصل کنید.

دلایل آسیب دیدن قلب

دلایل آسیب دیدن قلب

قلب انسان به دلایل مختلفی می تواند آسیب ببیند. پیدا کردن علت آسسب نیز بخشی از چکاپ قلب در منزل بوده و حتی با رفع دلایل ذکر شده، می توانید خطر نارسایی قلبی را به حداقل برسانید.

  • گرفتگی عروق کرونری: بیماری عروق کرونری یکی از مشکلات شایع در میان تمام افراد است که در نهایت منجر به نارسایی قلبی خواهد شد. در این شرایط، رسوبات چربی در شریان های قلب جمع می شوند و راه حرکت خون را می بندند. با کم شدن مقدار خون و حتی گاهی اوقات با نرسیدن خون لازم و ایجاد اختلال در جریان خون، نارسایی قلب به بدترین شکل ممکن رخ خواهد داد. معمولا با درد شدید و حمله قلبی خود را نشان می دهد که نشان دهنده عملکرد ضعیف قلب در پمپاژ کردن خون است.
  • فشار خون بالا: افرادی که فشار خون بالا را تجربه می کنند، معمولا قلب های ضعیف یا سفتی دارند، زیرا قلب آن ها باید بیشتر از یک انسان معمولی تلاش کند تا خون مورد نیاز بدن را پمپاژ کند. با تکرار این اتفاق و تلاش بسیار زیاد قلب، ماهیچه های آن ضعیف تر می شود و با گذر زمان، نارسایی قلبی را تجربه خواهید کرد.
  • آسیب دیدن دریچه های قلب: دریچه های قلب مانند یک مانع عمل می کنند و تلاش می کنند جریان خون را در جهت مناسبی به حرکت در آورند. با آسیب دیدن آن ها، جریان خون به برخی قسمت ها بیشتر می رسد و در بعضی قسمت ها قطع خواهد شد که ممکن است این مشکل موجب نارسایی قلبی شود و برای برطرف کردن آن به چکاپ قلب در منزل احتیاج پیدا کنید.
  • آسیب دیدن عضلات قلب: آسیب دیدن قلب به دلایل مختلف و گسترده ای ممکن است شکل بگیرد. برای مثال استفاده از نوشیدنی های الکلی، مصرف مواد مخدر، عفونت ها، عوارض دارو های قوی مانند دارو های شیمی درمانی، همچنین ویروس هایی مانند کوید ۱۹ نیز می توانند اثر مخربی بر روی عضله قلب بگذارند.
  • مشکلات مادرزادی: گاهی اوقات نیز ممکن است شریان ها، حفره ها، دریچه های و غیره قلب در شکم مادرتان به خوبی تشکیل نشده باشند و با گذر زمان خود را نشان دهند.

افراد در معرض نارسایی قلبی

هنگام چکاپ قلب در منزل، لازم است به برخی از ویژگی های خود نگاه کنید تا مقدار ریسک را متوجه شوید.

  • چاقی: افراد چاق بهتر است هر چه سریع تر به دنبال کم کردن وزنشان باشند؛ زیرا آن ها در معرض مشکلات و نترسایی های قلبی هستند.
  • تنفس ضعیف در خواب: بسیاری از انسان ها قدرت تنفس کافی را هنگام خوابیدن ندارند و یکی از علائم شایع آن، خر و پف است. ضربان قلب آن ها به دلیل تنفس نامناسب، مختل می شود و مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد.
  • اعتیاد: اعتیاد به مواد مخدر، حتی سیگار، موجب افزایش احتمال نارسایی قلبی می شود و عضله قلب شما را تضعیف می کند.
  • عفونت ها و ویروس ها: در صورت تجربه هر ویروس یا عفونتی، مراقب قلب خود باشید تا مشکلی برایش به وجود نیاید. آزمایش های قلبی را در میان آزمایش های مخصوص خود قرار دهید و به صورت مرتب چکاپ قلب در منزل را انجام دهید.

بهترین روش چکاپ قلب

اگر قصد دارید وضعیت قلب خود را به طور حدودی بدانید، می توانید از آزمایش زیر استفاده کنید و از شرایط قلبتان آگاه شوید.

هشدار

  • اگر می دانید که مشکلات قلبی دارید، از انجام این تست به طور جدی خودداری کنید.
  • حین انجام تست، اگر شاهد علائم نا مناسبی مانند تاری دید، سر گیجه، ناتوانی در سخن گفتن، سرفه های شدید، سر درد، در در قفسه سینه و سایر علائم این چنینی بودید، سریعا آزمایش را متوقف کنید و در صورت لزوم به پزشک متخصص مراجعه کنید یا با اورژانس تماس حاصل کنید.
  • آزمایش مورد نظر کمی سنگین است و برای افرادی که مشکلات خاص دارند، مناسب نیست.

نحوه انجام آزمایش چکاپ قلب در منزل

نحوه انجام آزمایش چکاپ قلب در منزل

اگر دوچرخه ایستاده داشته باشید، شاهد نتیجه دقیق تری خواهید بود. اما اگر نداربد، با دویدن نیز می توانید این آزمایش را انجام دهید. (دویدن در فضای باز یا بسته چندان تفاوتی در نتیجه آزمایش ندارد) همچنین به یک ساعت هوشند یا دستگاهی که میزان ضربان قلب شما را نشان دهد نیز احتیاج دارید. (دقت ساعت از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از شروع حتما از صحت ساعت خود اطمینان حاصل کنید)

ابتدا بالا ترین ضربان قلب خود را محاسبه کنید.

۲۲۰_سن= بالا ترین ضربان قلب

برای انجام این آزمایش چکاپ قلب در منزل، پس از انجام کار های بالا، شروع به دویدن یا رکاب زدن کنید. به محض نزدیک شدن ضربان قلبتان به بالا ترین میزان ضربانی که محاسبه کردید، کار خود را به اتمام برسانید. در ادامه ضربان خود را از روی ساعت یا دستگاه مورد نظر اندازه گیری کنید. سپس ۱ دقیقه استراحت کنید و دوباره این کار را انجام دهید. اختلاف آن ها نشان دهنده موارد زیر است.

  • سالم: اگر ضربان قلبتان بیشتر از ۱۸ پالس یا ضربه کاهش پیدا کند، آمادگی جسمانی بالایی دارید و مشکل ریسک مشکلات قلبی شما را تهدید نمی کند.
  • ریسک کم: اگر ضربان قلبتان ۱۸ ضربه یا کمتر کاهش پیدا کند، یعنی لازم است به پزشک مراجعه کنید و قلب خود را آزمایش کنید.
  • ریسک بالا: اگر ضربان قلبتان حدود ۱۲ یا کمتر کاهش پیدا کند، یعنی دچار مشکلات جدی هستید و لازم است خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا قلب شما قدرت ریکاوری و بهبود شرایط را ندارد.

چکاپ قلب چگونه است؟

در مطالب بالا برخی از علائم شایع در نارسایی قلبی را برایتان بررسی کردیم. اگر با هر یک از آن ها مواجه شدید، سریعا باید به پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات مختلف جلوگیری کنید. اما بسیاری از افراد هم هستند که هیچ مشکلی را تجربه نمی کنند و به طور ناگهانی دچار حمله قلبی می شوند. به همین دلیل است که‌گاهی اوقات از مشکلات قلبی به عنوان قاتل خاموش نیز یاد می شود. شما می توانید با اندازه گیری نبض و ضربان قلب خود، یک چکاپ قلب در منزل داشته باشید تا حداقل کمی از وضعیت قلبتان آگاه شوید.

  • چگونه نبض خود را در خانه اندازه گیری کنیم؟

برای انجام چکاپ قلب در منزل می توانید نبض خود را اندازه بگیرید. برای انجام این کار به یک ساعت احتیاج دارید تا زمان را از دست ندهید. بعد از آماده سازی ساعت، انگشت شست خود را دنبال کنید تا به مچ دست برسید. نبضتان در امتداد انگشت شست شماست و می توانید به سادگی آن را احساس کنید. پس از پیدا کردن نبض، دست خود را به آرامی بر روی آن بگذارید و تعدادش را در ۱۰ ثانیه بشمارید. نتیجه را ضرب در عدد ۶ کنید تا ضربان قلبتان در ۱ دقیقه یا همان ۶۰ ثانیه نشان داده شود. در آخر هم با تعداد نبض طبیعی که بین ۶۰ تا ۱۰۰ پالس است مقایسه کنید. اگر بالا تر یا پایین تر از عدد طبیعی است، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • چگونه فشار خون خود را اندازه گیری کنیم؟

برای اندازه گیری فشار خون و چکاپ قلب در منزل دستگاه های مختلفی ارائه شده اند. مانند دستگاه فشار خون عقربه ای، دیجیتالی، جیوه ای و غیره که هر یک نحوه کار مختص به خود را دارند. برای افرادی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند، دستگاه دیجیتالی را پیشنهاد می کنیم. تنها باید در فضایی آرام بنشینید و بدون هیچ حرکت یا نگرانی فشار خون خود را با توجه به دستورالعمل دستگاه اندازه گیری کنید و عدد را جایی ثبت کنید تا مشکلی به وجود نیاید. در هنگام مراجعه به پزشک به این اعداد احتیاج پیدا خواهید کرد.

چکاپ قلب در منزل در سرویک

چکاپ قلب در منزل در سرویک

بیماری ها یا نارسایی های قلبی می توانند با علائم بسیاری همراه باشند. به همین دلیل شما باید همیشه مراقب علائم و شرایط جسمانی خود باشید. از تست ها و آزمایش هایی که برای چکاپ قلب در منزل گذاشته ایم، استفاده کنید تا شرایط جسمانی خود را بسنجید. همچنین پیشنهاد می شود که هر ۶ ماه یک بار به پزشک متخصص برای چکاپ دقیق تر و اصولی تر مراجعه کنید تا خطر جدی سلامتی شما را تهدید نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا