خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

تزریق ivig در منزل

ایمونوگلوبولین داخل وریدی که اغلب با نام  ivigنیز شناخته می شود، یک اصطلاح پزشکی برای درمان بیماری های خاص است. همچنین لازم به ذکر است که ivig درواقع از پلاسما که جزئی از خون انسان است، به دست آمده است و معمولا عوارض جانبی شدیدی به همراه ندارد. عوارض جانبی شدید، به ندرت رخ می دهند و بسیار نادر هستند.
اما تجربه عوارض جانبی ضعیف تر مانند سر درد یا احساس سرما، عادی است و برای هر بیماری ای ممکن است رخ دهد. اگر شما نیز از بیماری خاصی رنج می برید و نمی خواهید این تزریق را در بیمارستان انجام دهید، می توانید از خدمات تزریق ivig در منزل استفاده کنید و در آرامش و راحتی کامل به درمان خود بپردازید. در ادامه مطلب درباره تزریقivig  و روند انجام این کار بیش تر توضیح خواهیم داد تا بدون نگرانی به انجام آن بپردازید.

ivig چیست؟

ivig چیست؟

در این روش آنتی بادی هایی را که حاوی پروتئین هستند برای محافظت در برابر عفونت، وارد بدنتان می کنند. اغلب از تزریق ivig در منزل برای درمان بیماری ها و مشکلاتی مانند نقص ایمنی، بیماری های خود ایمنی، بیماری های التهابی و سایر موارد این چنینی توسط پزشکان مخصوص استفاده می شود. همان طور که گفتیم، ivig از خون انسان ها ساخته می شود تا با ساختن آنتی بادی های مختلف، بدن آن ها را برای مبارزه با عفونت های مختلف آماده سازد.
از آن جایی که بدن هر انسان آنتی بادی مختص به خود را می سازد که برای یک بیماری مفید است،  ivig یک ترکیب بسیار قوی و غلیظ از پلاسمای خون بیماران مختلف است که در نهایت می تواند چندین آنتی بادی مختلف را برای مبارزه با بیماری های متفاوت تولید کند. این محلول به صورت وریدی تزریق می شود و بدن را برای مواجه با عفونت ها آماده می سازد تا سیستم ایمنی شما در مقابل بیماری ها ضعیف نشود.

چه زمانی به تزریقivig  احتیاج پیدا می کنید؟

چه زمانی به تزریقivig  احتیاج پیدا می کنید؟

1) نقص ایمنی هومورال: یکی از دلایلی که ممکن است بدن شما به این تزریق احتیاج پیدا کند، نقص ایمنی هومورال است. در این شرایط بدن انسان قادر به ساختن آنتی بادی های مورد نیاز برای مبارزه با عفونت های بدن نیست و روز به روز ضعیف تر می شود. با تزریق ivig در منزل یا بیمارستان، آنتی بادی هایی را که بدن انسان نمی سازد به آن اضافه می کنید.
این آنتی بادی ها حدود چند هفته تا چند ماه در بدن باقی می مانند و با عفونت های احتمالی خواهند جنگید. از آن جایی که بعد از چند هفته تا چند ماه از بین می روند، لازم است به طور منظم تمدید شوند تا آنتی بادی های جدیدی تولید کنند.

2) حمله به آنتی بادی ها: دلیل دوم این است که بدن شما به آنتی بادی های تولید شده حمله کند. بدین معنی که سلول های بدن انسان به خودش حمله می کنند و مشکلات بسیاری را به وجود می آورند. در ادامه چند دلیلی را که موجب این اتفاق می شوند با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

  • ترومبوسیتوپنی ایمنی(ITP): این اصطلاح به معنای تخریب پلاکت های خون انسان است که موجب ضعیف شدن بدن بیمار می شود.
  • کم خونی همولیتیک خودایمنی(AIHA): اصطلاح ذکر شده به معنای تخریب گلبول های قرمز خون انسان توسط بدن است.
  • سندرم های مختلف: سندرمی وجود دارد به نام سندرم گیلن باره که به اعصاب تنفسی شما حمله می کند و آن را تخریب خواهد کرد. در این شرایط نیز شما به تزریق ivig در منزل یا در بیمارستان احتیاج پیدا می کنید.

عوارض جانبی تزریق ivig

عوارض جانبی تزریق ivig

همان طور که ذکر کردیم، تزریق ivig در منزل عوارض جانبی خطرناکی ندارد و به طور کلی جان انسان ها را به خطر نمی اندازد. اما اگر به طور منظم دوز دریافتی خود را شارژ نکنید، بیش از اندازه دریافت کنید یا برند نامناسبی رابرای تزریق انتخاب کنید، ممکن است به مشکلاتی مانند آلرژی یا کم خونی دچار شوید. از عوارض دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب
  • لرز
  • گرگرفتگی بدن
  • دردهای عضلانی مانند زمانی که به ویروس آنفولانزا دچار می شوید.
  • درد در مفاصل
  • احساس خستگی مداوم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گاهی اوقات بثورات پوستی

لازم به ذکر است عوارضی که در بالا ذکر کردیم، معمولا حاد نیستند و بسیار خفیف رخ خواهند داد. همچنین در دریافت دوز های اولیه تزریق ivig در منزل یا تغییر برند آن ها احتمال تجربه کردن موارد بالا افزایش پیدا می کند و ممکن است کمی اذیت شوید.

قبل از تزریق ivig باید چه کار هایی انجام دهید؟

پزشکان ممکن است قبل از تزریقivig  کار هایی را برای شناسایی عوارض جانبی ممکن انجام دهند که در ادامه آن ها را برایتان بررسی خواهیم کرد.

  • پزشک ممکن است قبل از تزریق ivig در منزل یا بیمارستان برایتان آزمایش خون بنویسد تا از عوارض احتمالی مطمئن شود.
  • دهیدراته نگه داشتن بدن بیمار با وارد کردن مایعات اضافی از طریق دهان یا داخل وریدی راه دیگری است.
  • تقسیم کردن دوز های بزرگ به دوز های کوچکی که در چند روز به بدن بیمار تزریق می شوند نیز از بروز عوارض جانبی سنگین جلوگیری خواهد کرد.
  • تجویز کردن دارو های مسکن یا ضد التهاب قبل از تزریق ivig در منزل

همچنین بسیاری از افراد نگران دریافت بیماری از طریق خون هایی که برای ساختivig  استفاده می شوند، هستند. باید بگوییم که در فرایند تصفیه کردن خون، تمام ویروس ها و باکتری ها از بین خواهند رفت و درصد انتقال بیماری از این طریق بسیار پایین است. تا به حال هیچ کسی به بیماری ایدز یا هپاتیت از این طریق مبتلا نشده و مشکلی جدی برایش به وجود نیامده است.

سوال های پر تکرار درباره تزریق ivig در منزل

1) آیا جایگزین دیگری برایivig  وجود دارد؟ جایگزینی که برای تزریقivig  استفاده می شود، بستگی به دلیل مصرف شما دارد.

  • اگر تزریق ivig در منزل را برای افزایش آنتی بادی های لازم بدن انجام می دهید، می توانید از گلوبولین ایمنی که به صورت زیر پوستی تزریق می شود، استفاده کنید. استفاده از آن عوارض جانبی کم تری دارد و با توجه به بدن شما ممکن است سازگاری و نتیجه بهتری نیز داشته باشد.
  • اما اگر تزریقivig  را برای متوقف کردن حمله سلول ها به خود انجام می دهید، می توانید از چندین جایگزین متفاوت استفاده کنید. به عنوان مثال گلوکوکورتیکوئیدها (استروئیدها) مانند پردنیزون و دگزامتازون یا دارو های خاصی که سلول ‌های تولید کننده آنتی ‌بادی را هدف خود قرار می ‌دهند، مانند ریتوکسیماب (با نام تجاریRituxan ) به جای تزریق ivig در منزل مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا چند روزی طول می کشد تا اثر این دارو ها را ببینید. در نتیجه اگر عجله دارید یا به درمان فوری احتیاج دارید، پیشنهاد ما این است که از خدمات تزریق ivig در منزل استفاده کنید تا خیلی سریع تر به بدنی سالم دست پیدا کنید.

جایگزین برایivig

هشدار: به خاطر داشته باشید که تنها پزشک متخصص می تواند جایگزینی برای تزریق ivig  به شما ارائه دهد. هیچگاه خودتان اقدام به تغییر دارو نکنید که بسیار خطرناک است و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را برایتان داشته باشد.

2) تزریقivig  چه مدت طول می کشد؟ زمان تزریق و وارد شدن ivig  در بدن شما به میزان قدرت، تحمل و کشش بدنتان وابسته است. به طور معمول ۳ ساعت زمان لازم است تا این ماده داخل بدنتان قرار گیرد و کار خود را شروع کند. اما اگر بدن شما واکنش نشان دهد، احتمالا زمان بیشتری نیز طول می کشد و کار طولانی تر خواهد بود.
اگر بر روی زمان حساس هستید، از پزشک خود که اطلاعات دقیقی درباره عملکرد بدنتان دارد، سوال کنید و پاسخ دقیق تری را دریافت کنید یا از خدمات تزریق ivig در منزل استفاده کنید تا در زمان خود، صرفه جویی کنید.

3) آیا تزریقivig  دردناک است؟ به طور کلی دارو های تزریقی ممکن است کمی موجب ناراحتی شما شوند؛ اما پزشکان راه های مختلفی برای کاهش درد دارند. برای مثال، استفاده از ژل یا کرم های بی حس کننده یا تکنیک های حواس پرتی بسیار کاربردی هستند. از طرفی ممکن است قسمت عظیمی از ناراحتی شما به دلیل قرارگیری در فضای آلوده، شلوغ و پر سر و صدا باشد. برای کاهش آن می توانید از خدمات تزریق ivig در منزل استفاده کنید و در راحتی کامل این کار را انجام دهید.
حتی کسانی که دوستتان دارند و به شما آرامش می دهند نیز می توانند در کنار شما حضور داشته باشند و موجب حال بهترتان شوند. همچنین می توانید کادر درمانی ای را که خودتان دوست دارید و با آن ها راحت هستید انتخاب کنید و تزریقivig  را به یک خاطره بهتر تبدیل کنید.

4) آیا بیمه تکمیلی تزریقivig  را پوشش می دهد؟ پاسخ به این سوال وابسته به نوع بیمه شما است. از آن جایی که بیمه های مختلف طیف گسترده ای از خدمات را به مشتریان خود ارائه می کنند، لازم است قبل از تزریق از آن ها سوال کنید و اطمینان حاصل کنید که بیمه در پرداخت هزینه ها به شما کمک می کند یا خیر.

مواردی که باید قبل از تزریق ivig بدانید

از آن جایی که تزریق ivig در منزل موجب ساختن آنتی بادی برای کمک به سیستم ایمنی بدن انجام می شود، ممکن است کمی اختلال در عملکرد این سیستم به وجود بیاورد. در نتیجه تا چند هفته یا چند ماه شاید سیستم ایمنی به خوبی کار نکند. با این وجود توصیه می شود که واکسن های ضروری را حتما تزریق کنید و آن ها را به طور کامل کنار نگدارید. حتما درباره زمان تزریق واکسن و تزریق ivig با پزشک متخصص مشورت کنید.

قبل از تزریق ivig در منزل یا بیمارستان، شماره محصول، برند و تاریخ دقیق مصرف خود را در جایی یادداشت و ثبت کنید تا برای سری های بعد به خوبی بدانید که کدام برند چه ساختاری دارد و کدام یک در بدن شما اختلال ایجاد می کند. همچنین از آن جایی که اثر ivig بعد از مدتی از بین می رود، زمان تزریق مجدد را از دست ندهید و نگذارید مشکلی برای سلامتی شما به وجود بیاید. در پایان نیز لازم به ذکر است که اگر برندی سازگاری لازم را با بدن شما داشت، آن را تغییر ندهید و برند های دیگر را کنار بگذارید.

تزریق ivig در منزل توسط سرویک

تزریق ivig در منزل توسط سرویک

اگر بدن شما قادر به ساخت آنتی بادی های لازم نیست یا سیستم ایمنی بدنتان به سلول های خود حمله می کند و آن ها را به اصطلاح می خورد، لازم است تزریق ivig را زیر نظر پزشک متخصص شروع کنید. این ماده یک مایع بسیار غلیظ از پلاسمای خون چندین انسان است که بدن شما را مجبور به ساخت آنتی بادی های مختلف برای مبارزه با ویروس ها و عفونت های متفاوت می کند. شما می توانید این کار را در بیمارستان تحت نظر پزشک مورد نظرتان و در فضای آلوده و ناراحت آن جا انجام دهید. همچنین می توانید از خدمات تزریق ivig در منزل بهره مند شوید و با هزینه ای مقرون به صرفه، در زمان خود صرفه جویی کنید. علاوه بر آن، راحتی بی نظیری را در منزل و در کنار عزیزانتان با کادر پزشکی مورد نظرتان، تجربه خواهید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا