خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

هر ساله با شروع فصل پاییز و زمستان و سرد شدن هوا، میزان بروز بیماری هایی مثل سرما خوردگی و آنفولانزا در بین افراد به شدت افزایش می یابد. خوشبختانه جلوگیری از ابتلا شدن به آنفولانزا راحت و راه های مقابله با آن بسیار زیاد است. یکی از راه های موثر استفاده از واکسن های آنفولانزا است. اما محیط آلوده بیمارستان ها و کلینیک ها اینجام این کار را خطرناک کرده است. به همین دلیل شما می توانید از خدمات تزریق واکسن آنفولانزا در منزل استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

واکسن آنفولانزا چیست و چرا تزریق آن اهمیت دارد؟

واکسن آنفولانزا نوعی واکسن بدون عوارض جانبی خاص است که تزریق آن می تواند از مبتلا شدن به آنفولانزا جلوگیری کند. بیماری آنفولانزا برای بیشتر افراد ناخوشایند است و تزریق این واکسن می تواند به آن ها کمک کند تا در برابر این بیماری مقاوم شوند. برخی از افرادی که شرایط سلامتی خاص دارند، برای مثال سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف است حتما باید به فکر تزریق واکسن آنفولانزا در منزل باشند.

در هر زمان و در هر فصلی می توانید از تزریق این واکسن بهره ببرید؛ اما بهترین زمانی که می توان واکسن آنفولانزا را تزریق کرد فصل پاییز و اوایل فصل زمستان است.

تزریق واکسن آنفولانزا برای چه کسانی مهم تر است؟

برخی از افراد حتما باید واکسن آنفولانزا را به خود تزریق کنند. این دست از افراد شامل موارد زیر می شوند:

  1. افراد بالای 50 سال و کسانی که در آستانه 50 سالگی هستند.
  2. کسانی که شرایط سلامتی خاصی دارند؛ برای مثال سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف است.
  3. افرادی که باردار هستند. این گونه افراد حتما باید به فکر تزریق واکسن در منزل باشند و به بیمارستان مراجعه نکنند.
  4. اعضای خانواده شخصی که به بیماری به خصوصی مانند HIV مبتلا است. همچنین کسانی که به تازگی پیوند های خاصی برای درمان بیماری های سرطان، لوپوس یا آتریت روماتوئید انجام داده اند، حتما باید هم خودشان و هم اعضای خانواده شان واکسن آنفولانزا تزریق کنند.
  5. افرادی که بیماری های تنفسی یا آسم دارند. به خصوص کسانی که دچار بیماری های مزمن انسدادی ریه از جمله آمفیزم و برنشیت هستند.
  6. افراد مبتلا به دیابت
  7. کسانی که مبتلا به بیماری های قلبی مانند بیماری عروق کرونر قلب یا نارسایی قلبی هستند حتما باید تزریق واکسن آنفولانزا در منزل را در برنامه کار خود قرار دهند.
  8. افرادی با شاخص توده بدنی 40 یا بالاتر
  9. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی
  10. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کبد مانند هپاتیت
  11. افراد مبتلا به بیماری های عصبی مانند مانند بیماری پارکینسون، بیماری نورون حرکتی، مولتیپل اسکلروزیس یا فلج مغزی
  12. افرادی که به مشکلات طحال مبتلا هستند، مثلا اگر بیماری سلول داسی شکل دارند یا طحال خود را برداشته اند باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.
  13. تزریق واکسن آنفولانزا در منزل برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به خصوص کسانی که به ایدز مبتلا هستند، کسانی که دارو هایی مانند قرص استروئیدی مصرف می کنند یا تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند حتما باید با تشخیص پزشک باشد. این دست افراد نباید بدون تجویز پزشک واکسن را به خود تزریق کنند.

تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

از کجا می توانم واکسن آنفولانزا را تهیه کنم؟

در صورتی که قصد تزریق واکسن آنفولانزا را در منزل داشته باشید، می توانید از راه های متداولی آن را تهیه کنید. بهترین راه، مراجعه به داروخانه و تهیه آن است؛ زیرا واکسن آنفولانزا یکی از دارو های بدون نسخه محسوب می شود. البته برای خریداری واکسن از داروخانه لازم است که بیشتر از 18 سال سن داشته باشید. همچنین در صورتی که باردار باشید، پزشک مراقب ممکن است این واکسن را هنگام نسخه نوشتن برای شما تجویز کند.

آیا دریافت واکسن آنفولانزا در دروه بارداری خطرناک است؟

تزریق واکسن آنفولانزا در منزل در دروه بارداری نه تنها منع نمی شود، بلکه برای محافظت از شما و جنین شما ضروری است. همچنین درباره عوارض جانبی ای که ممکن است داشته باشد و بر سلامتی شما یا جنین تان تاثیر بگذارد، اصلا نگران نباشید. دریافت واکسن آنفولانزا در هر مرحله از بارداری کاملا بی خطر است.

چه کسانی باید از تزریق واکسن آنفولانزا خود داری کنند؟

تقریبا هیچ منعی برای دریافت واکسن آنفولانزا وجود ندارد. بیشتر بزرگسالان شرایط دریافت این واکسن را دارند. اما کسانی که قبلا واکنش آلرژیک جدی نسبت به واکسن آنفولانز داشته اند باید از دریافت آن خود داری کنند. همچنین اگر به تخم مرغ حساسیت دارید، احتمال این که به دلیل دریافت واکسن آنفولانزا دچار واکنش های آلرژیک شوید خیلی بیشتر است. دلیل آن هم این است که برخی از واکسن های آنفولانزا از تخم مرغ تشکیل می شوند.

اگر قصد تزریق واکسن آنفولانزا در منزل را دارید اما به تخم مرغ حساسیت دارید، می توانید به پزشک مراجعه کنید تا نوع بدون تخم مرغ آن، یا حداقل آن نوعی را که تخم مرغ کمی در ترکیباتش یافت می شود، برای شما تجویز کند.

واکسن آنفولانزا تا چه اندازه موثر است؟

واکسن آنفولانزا تا چه اندازه موثر است؟

واکسیناسیون آنفولانزا بدون شک بهترین راه برای جلوگیری از آنفولانزا است؛ زیرا تزریق واکسن آنفولانزا در منزل، شما را در برابر بیشتر مدل های اصلی این ویروس محافظت می کند. بهتر است این نکته را هم در نظر داشته باشید که هنوز امکان ابتلا به برخی از مدل های نادر ویروس آنفولانزا وجود دارد. فایده این واکسن این است که حتی اگر بعد واکسیناسیون به آنفولانزا مبتلا شوید، علائم آن خیلی خفیف تر اند و خیلی سریع کاهش می یابند.

همچنین یکی از خوبی های واکسن آنفولانزا این است که می تواند میزان سرایت آنفولانزا را کاهش دهد. کاهش میزان سرایت آنفولانزا به حفظ جان کسانی که در معرض مشکلاتی مانند نقص سیستم ایمنی هستند، کمک زیادی می کند. فقط دقت داشته باشید که پس از تزریق واکسن آنفولانزا در منزل یا بیمارستان واکسن به سرعت نمی تواند از بدن شما در برابر این بیمار محافظت کند؛ زیرا واکسن برای اثر گذاری به حداقل 10 روز و حداکثر 14 روز (بسته به نوع واکسن و بدن شما) زمان نیاز دارد.

عوارض جانبی واکسن آنفولانزا چیست؟

واکسن آنفولانزا از طریق عضله بازو به بدن تزریق می شود و بسیار ایمن است. همان گونه که پیشتر ذکر کردیم، این واکسن تقریبا بدون عوارض است. اما بعد از تزریق ممکن است که با این گونه مشکلات رو به رو شوید:

  1. بالا رفتن دمای بدن (نه در حد تب)
  2. درد های عضلانی
  3. درد بازو در جایی که سوزن وارد شده است. این مسئله بیشتر برای افرادی که بالای 65 سال هستند و واکسن را دریافت کرده اند، اتفاق می افتد.

بعد از تزریق واکسن آنفولانزا در منزل می توانید برای کاهش ناراحتی های خود راه های زیر را امتحان کنید:

  1. حرکت بازو به صورت مداوم
  2. مصرف یک مسکن مانند پاراستامول یا ایبوپروفن.

البته توجه داشته باشید که برخی از افراد مانند کسانی که به زخم معده مبتلا هستند و یا در دوره بارداری قرار دارند نباید ایبوپروفن مصرف کنند. مگر این که پزشک آن را با دانستن شرایط فعلی تجویز کند.

آلرژی در برابر واکسن آنفولانزا

ممکن است که بعد از تزریق واکسن آنفولانزا با واکنش های آلرژیک رو به رو شویم؟

اگر قبل از تزریق واکسن آنفولانزا در منزل این سوال برای شما پیش آمده است که احتمال بروز  واکنش های آلرژیک نسبت به این واکسن چقدر است، باید بگوییم که بروز واکنش های آلرژیک جدی مانند آنافیلاکسی نسبت به واکسن بسیار نادر است. اگر هم حساسیتی در میان باشد، علائم به سرعت و تنها چند دقیقه پس از تزریق واکسن خود را نشان می دهند. بنا بر احتیاط ضروری است که فردی که شما را واکسینه می کند، تمامی راه های مقابله با واکنش های آلرژیک و راه های درمان فوری آن ها را آموزش دیده باشد.

چگونه برای آنافیلاکسی بعد از تزریق واکسن آنفولانزا آماده شویم؟

همان طور که توضیح داده شد، آنافیلاکسی به دلیل تزریق واکسن آنفولانزا بسیار نادر است و تقریبا در هر یک میلیون نفر، یک نفر است که به این واکسن واکنش آلرژیک نشان می دهد. با این حال رعایت شرایط ایمنی و یادگیری درمان فردی که به آنافیلاکسی متبلا شده است، ضروری خالی از فایده نیست.

قبل از تزریق واکسن آنفولانزا در منزل باید مطمئن شوید فردی که واکسن را تزریق می کند تجهیزات و دارو های اورژانسی مورد نیاز را به همراه دارد. همچنین فرد باید نحوه کار با تجهیزات و تجویز دارو را در زمان آنافیلاکسی بلد باشد. معمولا رایج ترین دارویی که برای کنترل و درمان علائم واکنش های آلرژیک تجویز می شود، دارو اپی نفرین یا همان داروی آدرنالین است. این دارو با تنگ کردن عروق خونی از افت فشار خون جلوگیری می کند و راه های هوایی را باز نگه می دارد.

واکسن آنفولانزا از چه موادی تشکیل می شود؟

برای تزریق واکسن آنفولانزا در منزل باید بدانید که واکسن آنفولانزا مدل های بسیار مختلفی دارد و همین موضوع، توضیح دقیق مواد تشکیل دهنده آن را بسیار دشوار می سازد. اما به طور کلی همه واکسن های آنفولانزا برای اثر بخشی از ویروس آنفولانزا استفاده می کنند. البته این ویروس به صورت مرده وارد بدن شما می شود و احتمال انتقال آنفولانزای زنده به بدن شما صفر در صد است.

در صورت تزریق واکسن در بیمارستان چه کاری انجام دهیم؟

اگر به هر دلیل از تزریق واکسن آنفولانزا در منزل پشیمان شده اید و قصد مراجعه به بیمارستان را دارید، لازم نیست که برای تزریق آن کاری انجام دهید. کارکنان بیمارستان بهتر از هر فرد دیگری می دانند که قبل و بعد از تزریق واکسن چه کار هایی انجام دهند. کارکنان بیمارستان معمولا بعد از تزریق واکسن نام تجاری دقیق واکسن، شماره دسته و محل تزریق را در پرونده بیمار ثبت می کنند.

بیمارستانی که واکسن را به شما تزریق کرده است باید سوابق دقیق آن را حفظ کند. این اطلاعات باید به خوبی نگهداری شوند و در صورت نیاز آن را به اشتراک گذاشته شوند. زیرا این کار به کاهش تجویز دوز های تکراری کمک می کند.

آیا افرادی که در خانه سالمندان هستند واکسن آنفولانزا را دریافت می کنند؟

خانه های مراقبت از سالمندان معمولا خودشان واکسن های آنفولانزا را تهیه و نگهداری می کنند تا در زمان مناسب آن ها را به افراد سالمند تزریق کنند. برای اطمینان بیشتر شما می توانید این موضوع را از افراد مسئول در خانه سالمندان بپرسید. در صورتی که جواب منفی باشد، خودتان می توانید واکسن آنفولانزا تهیه کنید و آن را برای تزریق در اختیار آن ها قرار دهید.

تزریق واکسن آنفولانزا در منزل توسط سرویک

تزریق واکسن آنفولانزا در منزل توسط سرویک

با شروع فصل سرما احتمال ابتلا به بیماری هایی نظیر سرما خوردگی و آنفولانزا بالا می رود. به همین دلیل لازم است که اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به این گونه بیماری ها انجام شود. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا، استفاده از واکسن آن است. واکسن آنفولانزا می تواند تا حد زیادی شما را در برابر مدل های مختلف آنفولانزا ایمن کند. همچنین امکان تزریق واکسن آنفولانزا در منزل نیز وجود دارد. برای این که بیشتر در این مورد بدانید، به تمامی نکاتی که در این حوزه وجود دارد اشاره کردیم و درمورد آن ها توضیح دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا