خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

ویزیت ماما در منزل

شاید برایتان سوال پیش بیاید که ویزیت ماما با ویزیت متخصص زنان چه تفاوتی دارد. مراقبت مامایی نه تنها بر سلامت نوزاد، بلکه بر سلامت مادر نیز تمرکز دارد. آن ها سعی می کنند جسم، ذهن و روح مادر را سالم نگه دارند. ماما ها بارداری و زایمان را یک روند عادی در زندگی تلقی می کنند؛ نه یک بیماری که نیاز به درمان دارد. ویزیت ماما در منزل بسیار معمول است و در زمان های گذشته هم بسیار رایج بوده است. ما درمورد ویزیت ماما در منزل و معایناتی که در این ویزیت انجام می شود صحبت می کنیم و به مزایای این کار اشاره می کنیم. ما در این مقاله بیشتر درمورد ویزیت ماما در زمان بارداری و پس از زایمان بحث می کنیم.

ویزیت مامایی در منزل

ویزیت مامایی در منزل

ماما ها متخصصین مراقبت های بهداشتی هستند که مجموعه ای از خدمات مراقبت های بهداشتی از جمله مشاوره پیشگیری از بارداری، مشاوره در زمان بارداری، مراقبت از مادر در هنگام زایمان و پس از زایمان را انجام می دهند. مراقبت تخصصی در حین زایمان و پس از زایمان، کار آن ها را از متخصصان زنان و زایمان جدا می کند.

ماما ها انواع مختلفی دارند و بنابر مجوز های خود، سرویس های مختلفی ارائه می دهند. مراقبت های عمومی مامایی عبارتند از:

  • نظارت بر فرایند های پیشگیری از بارداری و تنظیم خانواده
  • کاهش خطر نیاز به سزارین
  • کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان
  • کاهش خطر زایمان زودرس
  • کمک به مادران در هنگام بارداری، زایمان و پس از زایمان
  • کمک به مادران در هنگام شیردهی و مراقبت از نوزاد

مزایای ویزیت ماما در منزل

  1. تداوم مراقبت: ماما ها در طول بارداری، زایمان و شش هفته پس از زایمان از شما مراقبت می کنند و در این دوران ایمنی و راحتی شما را فراهم می کنند. در زمان زایمان معمولا دو ماما حضور دارند و به شما کمک می کنند
  2. انتخاب آگاهانه: مادران در هنگام ویزیت ماما در منزل سوالاتی درمورد غربالگری ژنتیکی، سونوگرافی و سایر آزمایش های رایج می پرسند و آن ها نیز درمود انجام این آزمایش ها و مزایا و معایب و خطرات احتمالی آن ها اطلاعاتی به مادران می دهند.
  3. انتخاب محل زایمان: ماما ها هم می توانند در زایمان در خانه به شما کمک کنند هم زایمان در بیمارستان. آن ها در هنگام زایمان شما را از نظر عاطفی حمایت می کنند و مراقب شما هستند.

ویزیت ماما در زمان بارداری

ویزیت ماما در زمان بارداری

ماما در زمان بارداری و زایمان به خانه شما می آید و معاینات لازم را انجام می دهد. این معاینات و آزمایش ها عبارتند از:

  1. آزمایش ادرار: اولین آزمایشی است که باید انجام دهید آزمایش ادرار است. مادران باردار اغلب خودشان می توانند این کار را انجام دهند. نوار آزمایش ادرار چیز های زیادی را به ماما نشان می دهد. این آزمایش نشان می دهد که شما از نظر تغذیه ای چگونه هستید. آیا به اندازه کافی آب می نوشید؟آیا به اندازه کافی پروتئین یا قند مصرف می کنید؟با ویزیت ماما در منزل، ماما نتایج این آزمایش را بررسی خواهد کرد و براساس این نتایج به شما توصیه هایی خواهد کرد.
  2. بررسی فشار خون: فشار خون بالا یکی از مشکلات رایج بانوان در زمان بارداری است. در هنگام ویزیت ماما در منزل فشار خون شما در هر مراجعه اندازه گیری می شود.
  3. بررسی وزن: مادران در هنگام بارداری بسیار مراقب وزن خود هستند و ماما ها نیز از این موضوع مطلع هستند. بنابراین در هر بار ملاقات شما را وزن نمی کنند؛ شاید فقط از شما بپرسند که وزن شما چقدر است. ماما ها در هنگام ویزیت مامایی در منزل، با توجه به تجربه ای که دارند می توانند با نگاه کردن به شما تشخیص دهند که آیا وزن شما کافی است یا نه و براساس آن پیشنهاد هایی برای تغذیه می دهند.
  4. بررسی ضربان قلب جنین: یکی از کار هایی که در زمان ویزیت ماما در منزل انجام می شود، بررسی ضربان قلب جنین است. برخی از زنان ترجیح می دهند که ماما با یک گوشی پزشکی عادی این کار را انجام دهد؛ اما برخی انتخاب می کنند که ماما با دستگاه داپلر یا فتوسکوپی صدای قلب نوزاد را گوش دهد. این دستگاه نوعی گوشی پزشکی است که برای گوش دادن به صدای قلب نوزاد در رحم طراحی شده است.

ویزیت ماما در منزل

  1. اندازه گیری رحم: این اندازه گیری با یک نوار اندازه گیری کوچک انجام می شود. در هنگام ویزیت ماما در منزل از بالای استخوان شرمگاهی تا بالای رحم شما اندازه گیری می شود و معمولا این اندازه متناسب با هفته بارداری شماست. اگر شما 30 هفته داشته باشید، این اندازه 30 سانتی متر خواهد بود.
  2. وضعیت جنین: به محض اینکه جنین شما به اندازه کافی بزرگ شد، در حدود هفته 32 تا 36، ماما در زمان ویزیت ماما در منزل وضعیت جنین را بررسی می کند. او شکم شما را لمس می کند و مکان نوزاد را پیدا می کند. او می تواند تشخیص دهد که نوزاد به سمت جلوی بدن قرار دارد یا پشت بدن.
  3. بررسی علائم فیزیکی: ماما می خواهد درمورد علائم فیزیکی شما مانند حالت تهوع، خستگی و تنگی نفس بیشتر بداند. او همچنین از شما می پرسد که لکه بینی یا خونریزی داشته اید یا نه. در هنگام ویزیت ماما در منزل از شما پرسیده می شود که رژیم غذایی شما و آنچه می خوردید و می خورید چگونه است.
  4. بررسی احساسات عاطفی: یکی از تفاوت های ویزیت ماما در منزل با ویزیت متخصص زنان و زایمان در این است که آن ها وضعیت عاطفی شما را بررسی می کنند. هورمون های شما در زمان بارداری تغییر می کند و احساسات عاطفی شما دائم در حال تغییر است. متخصص زنان و زایمان وقتی از شما می پرسد که چه احساسی دارید، منظورش احساس درد است نه چیز دیگر. سوالات ماما از شما شامل این سوالات می شود:
  • آیا به اندازه کافی می خوابی؟
  • در طول روز چه احساسی داری؟
  • در دوران بارداری چه احساسی داری؟
  • آیا برای تولد فرزندت هیجان داری یا از زایمان می ترسی یا عصبی هستی؟
  • چه احساسی درمورد مادر شدن داری؟

ماما با پرسیدن سوالات بالا وضعیت شما را بیشتر درک می کند و می تواند پیشنهاد های بهتری به شما بدهد. پس سعی کنید در قرار های ویزیت ماما در منزل به خوبی به این پرسش ها پاسخ دهید.

ویزیت ماما در منزل پس از زایمان

ویزیت ماما در منزل پس از زایمان

ویزیت ماما در منزل فقط به زمان بارداری محدود نمی شود. یکی از مهم ترین وظیفه های ویزیت ماما در منزل پس از زایمان شروع می شود. مادرانی که اولین نوزاد خود را به دنیا آورده اند و تجربه ای در مادری ندارند، اغلب در روز های اول بسیار سردرگم هستند و نمی دانند باید چه کار کنند. مخصوصا اگر خانواده آن ها در کنارشان نباشد. در این زمان ویزیت ماما در منزل یکی از راه های نجات است. ماما می تواند در نگهداری نوزاد به شما کمک کند.

ماموریت ماما در این زمینه از قبل از دوران بارداری آغاز می شود. ماما مادر و خانواده او را برای تغییر زندگی پس از تولد نوزاد آماده می کند. البته هر نوزاد ویژگی ها و شخصیت های متمایزی دارد و نمی توان پیش بینی کرد که در زمان تولد او چه اتفاقی می افتد. ویزیت ماما در منزل پس از زایمان باعث اطمینان خاطر مادر و خانواده می شود.

ویزیت ماما در منزل برای اولین زایمان بسیار مهم است. ماما با تازه مادر گفتگو می کند و وضعیت او را از نظر جسمی و روحی بررسی می کند. همچنین بقیه اعضای خانواده را برای مواجه شدن با شرایط جدید آماده می کند. بسیاری از زنان دچار افسردگی پس از زایمان می شوند. ماما ها می توانند مانند مشاوری در کنار مادر باشند و او را در این دوران یاری دهند.

ویزیت ماما در منزل

اگرچه سلامت و سازگاری نوزاد بلافاصله پس از زایمان برای مادر اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما ماما همچنان مانند دوران پیش از زایمان، به سلامت روحی و جسمی مادر توجه می کند. مادران در هنگام بستری در بیمارستان کمتر به مشکلات خود توجه می کنند؛ ولی به محض ورود به منزل مشکلات یکی پس از دیگری خودشان را نشان می دهند. در این زمان است که ویزیت ماما در منزل به آن ها کمک می کند تا شرایط روحی و جسمی خود را به خوبی مدیریت کنند. یکی دیگر از مزیت های ویزیت ماما در منزل این است که سایر اعضای خانواده همراه با مادر و فرزند می توانند با ماما دیدار داشته باشند و سوالات خود را از او بپرسند. این موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس دیگر اعضا خواهد شد. آن ها به ماما اعتماد دارند و می دانند که نقش جدید آن ها به خوبی توسط او مدیریت می شود.

در هفته های اول تولد نوزاد، نحوه شیردهی و افزایش وزن او بسیار اهمیت دارد. بعضی از تازه مادران با نحوه شیردهی آشنا نیستنتد و شاید نتوانند به خوبی نوزاد خود را تغذیه کنند. اگر نوزاد در بیمارستان وزن زیادی از دست داده باشد، مطمئنا به مشاوره یک مامای خوب نیاز است. او به شما می گوید که می توانید از شیر خشک استفاده کنید یا نه. شروع شیردهی برای تازه مادران یک چالش سخت است؛ مشاوره حرفه ای شیردهی می تواند به آن ها بسیار کمک کند. به خصوص که این مشاوره در زمان ویزیت ماما در منزل و در محیط امن خانه اتفاق بیفتد.

خانواده ها اغلب درمورد مراقبت و نیاز های کودک سوالاتی دارند. یک مامای باتجربه می تواند در هنگام ویزیت ماما در منزل به سوالات والدین پاسخ دهد و دغدغه های آن ها را برطرف نماید. او همچنین به سرعت ناهنجاری هایی را که والدین متوجه آن نشده اند تشخیص می دهد و به این ترتیب نوزاد تازه متولد شده در اسرع وقت به مراکز درمانی مربوطه ارجاع داده می شود.

ویزیت ماما در منزل توسط سرویک

مراحل انجام شده در هنگام ویزیت ماما در منزل پس از زایمان عبارتند از:

  • معاینه نوزاد و ارزیابی وضعیت عمومی و افزایش وزن آن ها
  • بررسی علائم زردی نوزاد
  • نظارت، ارزیابی و مشاوره در هنگام شیردهی
  • ارزیابی بهبودی مادر پس از زایمان و انجام معاینات لازم
  • ارزیابی وضعیت عاطفی مادران
  • بحث درمورد تجربه زایمان در صورت تمایل مادر
  • کمک رسانی و ترتیب دادن انتقال به بیمارستان در صورت بروز بیماری

ویزیت ماما در منزل توسط سرویک

اکثر زنان در طول دوران بارداری در هنگام ویزیت ماما در منزل احساس امنیت می کنند و با ماما یک پیوند عاطفی بسیار قوی برقرار می کنند. ماما ها در هنگام ویزیت های منظم خود، مادران را به دقت معاینه می کنند و توصیه های لازم را به مادر و خانواده او می گویند تا دوران بارداری بهتری را تجربه کند. آن ها می توانند در زمان زایمان نیز در کنار شما باشند و به شما قوت قلب دهند. یکی از اصلی ترین وظایف ویزیت ماما در منزل پس از زایمان شروع می شود. آن ها شش هفته پس از زایمان در کنار شما می مانند و در نگهداری نوزاد به شما کمک می کنند. ما در این مقاله درمورد تمام مراحل ویزیت ماما در منزل و کار هایی که در این مراحل انجام می شود، توضیح دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا