خدمات مراقبتی و پرستاری
بازسازی و دکوراسیون

گچ کاری از دیرباز تا به امروز،هنر ظریف و بی همتای هنرمندان ایرانی

گچ یک ماده معدنیه که از میلیون ها سال پیش به دلیل تبخیر دریاچه های شور و دریاهای سطحی و کم عمق به صورت لایه های رسوبی تشکیل شده.

گچ کاری فرآیندی است که با استفاده از اون،سطوح درشت سقف دیوار یا سقف تغییر یا تبدیل یا ارائه میشه،تا صافی لازم رو فراهم کنه.

در ابتدا مواد مرطوب بر روی آثار بلوک یا آجر پخش می شوند و سپس تجهیزات مناسب برای ایجاد سطح صاف سطح استفاده می شود.

هدف اصلی گچ کاری اینه که:سطح سخت و صاف رو میشه رنگ آمیزی کرد و زیبایی رو دلخواه به دست آورد.

گچ کاری

تاریخچه گچ کاری در جهان

شواهد نشان ميده که قدمت برخي از آثار گچي به جا مونده در فلات آناتولي و سوريه به ۹۰۰۰ سال قبل برمیگرده. همچنين ثابت شده كه تمدن هاي سومري،آشوري،مصري،يوناني و رومي كه در سرزمين هاي نزديك به هم حكومت مي كردن و قطعا با يكديگر ارتباط داشتن،هم از گچ به عنوان مصالح ساختماني استفاده مي كردن.

پیشینه گچ کاری در ایران

در ايران هم گچ رابطه نزديكي با صنعت ساختمان سازي داشته و از دوران پيش از اسلام (۲۵۰۰ سال پيش) يكي از مصالح ساختماني سنتي ايران بوده.

گچ در پوشش قوسي كانال ها در قسمتي از بناهاي تخت جمشيد از دوره هخامنشي به يادگار مونده.

ملات گچ در دوره ساسانيان در اسكلت سازي بناها و همچنين جهت نماسازي كاربرد فراوان داشته است.

از نمونه های زیبای گچ بری در ایران میشه به:مسجد جامع ساوه و مسجد علويان در همدان در دوره سلجوقی،به بقعه بايزيد بسطامي در بسطام در دوره ایلخانی،به بقعه شيخ احمد جامي در تربت جام در دوره تیموری،به کاخ عالي قاپو در اصفهان در دوره صفویه،به عمارت كلاه فرنگي در شيراز در دوره زندیه و به کاخ گلستان تهران در دوره قاجارميشه اشاره کرد.

گچ کاری

ذخاير سنگ گچ در جهان و ایران

ذخاير سنگ گچ در تمام قاره هاي دنيا وجود دارن.ذخاير بزرگ سنگ گچ در قاره هاي آمريكا،آسيا و استراليا وجود دارن و در اروپا معادن سنگ گچ به شكل سطحي استخراج ميشن.

در آمريكاي شمالي معادن سنگ گچ در بيابان هاي يوتا و به شكل پودر وجود دارن.در ايران در بيشتر مناطق ذخاير سنگ گچ وجود داره.ذخاير سنگ گچ ايران داراي كيفيت هاي مختلف و با شرايط گوناگون زمين شناسي هستند.

نکته بسیار مهم درخصوص صنعت گچ ایران که در آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۲ کل تولید گچ جهان رقمی درحدود ۱۵۲ میلیون تن بوده که ظرفی تولید ۱۳ میلیون تن در ایران معادل ۹% از کل تولید در جهان می باشد. 

فواید بازی با کودکان | سلامت روان کودک،آینده ای زیباتر در سرویک

انواع گچ براساس مواد مورد استفاده:

  • گچ گیپسوم
  • گچ آهک
  • گچ سیمان

و انواع روکاری گچ مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان عبارتند از:

  • گچ روکاری کامل صاف
  • گچ روکاری سخت
  • گچ روکاری شن و ماسه
  • گچ روکاری داشبورد
  • گچ روکاری قطعه
  • گچ روکاری قطره
  • گچ روکاری بافتی

گچ کاری

و در پایان:

گچ کاری از قدیم تا به حال جز هنرهای زیبا و ظریف جهان به خصوص ایران بوده.

همانطور که گفته شد:در بسیاری از بناهای مطرح ایران که خیلی هاشون هم ثبت جهانی شدن،به بهترین نحو استفاده شده و البته همیشه هنر دستان هنرمند گچ کار،نقش عمده ای در خلق این آثار رقم میزنه.بی شک،این هنرمندان نعمات و برکات کشور عزیزمون هستن و این روزها باید بیش از پیش قدر این الماسان نایاب رو بدونیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا