خدمات مراقبتی و پرستاری
بازسازی و دکوراسیون

6 ایده کاربردی برای نورپردازی منزل

چگونه منزل خود را نورپردازی کنیم

نورپردازی در طراحی داخلی خانه یکی از تکنیک های پرکاربرد است که بر محیط و فضا تأثیر می گذارد. برای طراحی داخلی خانه با نور مناسب باید اصول و استانداردهای نورپردازی منزل را در نظر گرفت. در ادامه به ایده های پرکاربرد در نورپردازی منزل اشاره می کنیم. 

تکنیک های نورپردازی منزل

1. انتخاب نقطه کانونی برای نورپردازی منزل

همه وسایل از جمله لوستر، لامپ و… نباید اندازه یکسانی داشته باشند. چون چشم ها به دنبال وضوح بصری هستند و تمایل دارند روی یک چیز خاص تمرکز کنند. برای یک فضای بزرگ، مانند اتاق ناهارخوری یا اتاق نشیمن، لوستر برای ایجاد نقطه کانونی گزینه خوبی است. در اتاقی با مقیاس کوچکتر، استفاده از چراغ های ایستاده در کنار دیواری با عناصر هنری توصیه می شود تا نقطه کانونی مطلوبی ایجاد شود.

2. اندازه اتاق را در نظر بگیرید

برای انتخاب وسایل و چراغ های روشنایی، اندازه اتاق را در نظر بگیرید. نور نباید بر اتاق غلبه کند. از طرفی هم نباید نور به نسبت ابعاد اتاق کم باشد

3. به کارگیری لایه های نورپردازی

استفاده از لایه های نور در طراحی نورپردازی خانه مهم است. برای ایجاد تعادل در نورپردازی بخش های مختلف خانه، می توان از سه منبع نور برای ایجاد سه لایه مختلف استفاده کرد. در فضاهای کوچک می توان از مقدار روشنایی و اندازه چراغ روشنایی را کم و کوچک در نظر گرفت. حداقل سه منبع نور را در هر مکان در نظر بگیرید.

دیوار شاخص یا اکسنت وال را نادیده نگیرید. زیرا به شما کمک می کند تا جزئیات بیشتری را در فضای خانه خود برجسته کنید

6 ایده کاربردی برای نورپردازی منزل
می توانید با استفاده از تکنیک نورپردازی تأکیدی جلوه تازه ای به فضای منزل بدهید.

4. از دیمرها استفاده کنید

دیمر وسیله ای است که برای کم یا زیاد کردن نور به کار می رود و نور منابع روشنایی را کنترل می کند. دیمرها در لحظه می توانند نور فضای اتاق را تغییر دهند. با این تکینک می توانید در هزینه های برق خانه صرفه جویی کنید. از دیمرها برای تغییر حالت و تعادل نور مصنوعی با نور طبیعی نیز استفاده می شود.

برای داشتن خانه ای دلربا: نکات مهم در چیدمان مبلمان منزل

5. در نورپردازی منزل ارتفاع سقف را در نظر بگیرید

ارتفاع خانه را در نظر بگیرید. زیرا برای آویزان کردن چراغ ها و تجهیزات روشنایی، دانستن ارتفاع خانه بسیار مهم است. برخی از چراغ های روشنایی قابلیت تنظیم دارند. اما خیلی ها قابل تنظیم نیستند. بر اساس یک قاعده کلی در نورپردازی منزل، پایین چراغ باید حدود 30 تا 50 سانتیمتر زیر سقفی استاندارد با ارتفاع 2 متر و نیم آویزان شود.

برای آویزان کردن لامپ، لوستر و… بالا میز یا بالای جزیره آشپزخانه، فاصله بین میز و چراغ حدود 71 تا 86 سانتیمتر توصیه می شود. با این حال، مقدار نور چراغ تعیین کننده است. می توان نور کمتر را با فاصله بیشتری از سقف آویزان کرد و از طرف دیگر چراغی که نور زیادی دارد، می تواند با فاصله کمتری از سقف آویزان شود.   

6 ایده برای نورپردازی منزل                                        

6. از برنامه های هوشمند برای کنترل روشنایی استفاده کنید

هوشمند کردن نورپردازی منزل تکنیکی است که امروزه بسیار پرطرفدار است. وقتی روی کاناپه جلوی تلویزیون دراز کشیده اید و می خواهید لامپ اتاق خواب یا طبقه بالا را خاموش کنید، یا وقتی به مسافرت می روید و نمی خواهید چراغ های خانه تمام وقت خاموش بماند، می توانید با کمک برنامه های هوشمند نور خانه، دما و موارد دیگر را کنترل کنید. اگر به دنبال بهبود روشنایی در اتاق خوابتان هستید، توانایی کنترل نور از راه دور، راه حل هوشمندانه ای است. هنگامی که در رختخواب هستید، برای خاموش کردن یا تنظیم نور چراغ ها دیگر نیازی به بلند شدن نیست.

ایده های جذاب بازسازی منزل با متخصصان سرویک

منبع: bhg

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا