خدمات مراقبتی و پرستاری
بازسازی و دکوراسیون

نکاتی که چیدمان مبلمان منزل را جذاب و دلربا می کنند

نکات چیدمان مبلمان منزل

وقتی مبلمان جدیدی می خریم هیجان و ذوق خرید رهایمان نمی کند اما وقتی می خواهیم آن ها را در منزل بچینیم، کلافگی مان شروع می شود. چون مدام باید چیدمان مختلفی را انتخاب کنیم تا به چینش ایده آل خود برسیم. چیدمان مبلمان می تواند کاری سردرگم کننده باشد. وقتی با یک اتاق خالی رو به رو می شوید، پر کردن آن به گونه ای که هم کاربردی باشد و هم زیبا به نظر برسد، کار سختی است. طراحان داخلی تعدادی اصول چیدمان مبلمان منزل را پیشنهاد می دهند که علاوه بر ساده بودن، بسیار کاربردی است. این قوانین چیدمان مبلمان منزل را بسیار راحت کرده اند.

"

این مطلب را از دست ندهید! ۹ مدل برای میز پیشخوان آشپزخانه

در چیدمان مبلمان منزل، قوانین زیر را در نظر داشته باشید

نقطه کانونی را انتخاب کنید

هرگز قدرت نقطه کانونی در یک اتاق را دست کم نگیرید. گاهی نقطه کانونی به صورت طبیعی ایجاد می شود. مانند وجود پنجره یا شومینه می تواند به صورت طبیعی، نقطه کانونی ایجاد کند. همچنین می توانیم نقطه کانونی در هر یک از قسمت های منزل را خودمان ایجاد کنیم. مثلاً با قرار دادن تلویزیون و چیدن مبلمان در اطراف آن، می توان یک نقطه کانونی ایجاد کرد. سعی کنید هر نقطه کانونی که ایجاد کرده اید، به آن پایبند باشید.

مبلمان را به دیوار نچسبانید

اندازه اتاق مشخص می کند که تا چه حد می توانید مبلمان منزل را با فاصله از دیوار بچینید. ایجاد فضا و فاصله بین دیوار و مبلمان اتاق ها را بزرگ تر و بازتر نشان می دهد. اگر فضای زیادی دارید، می توانید فاصله بین دیوار و مبلمان را بیشتر کنید.

ایجاد فضای خالی

در نحوه چیدمان منزل باید این نکته را در نظر داشت که فضای خالی از اثاثیه و مبلمان هم لازم است. پس قرار نیست سراسر خانه را با اثاثیه اشغال کنیم. مبل ها و صندلی ها را رو به روی هم قرار دهید. چون وقتی مبلمان خانه به اندازه کافی نزدیک هم باشند، مهمان ها می توانند بدون آنکه مجبور باشند با صدای بلند حرف بزنند و با یکدیگر گفت و گو کنند.

مبل ها مانع نباشند

چیدمان مبلمان در منزل نباید به شکلی باشد که برای رفت و آمد اهالی خانه مشکل ایجاد کند. فاصله بین مبلمان میز جلوی مبلی باید به حدی باشد که راحت و بدون برخورد با مبل یا میز بتوان از کنار آن ها عبور کرد.

در نظر گرفتن اندازه فرش ها در چیدمان مبلمان منزل

از فرش هایی با اندازه متناسب با اتاق و مبلمان و صندلی ها استفاده کنید. فرش ها زیر مبلمان قرار می گیرند یا حداقل پایه جلوی مبلمان روی فرش قرار می گیرد.

میز جلو مبلی بزرگ انتخاب کنید

میزی که رو به روی مبلمان قرار می گیرد، باید به اندازه کافی بزرگ باشد. چون علاوه بر زیبا کردن فضای خانه، کاربردی هم خواهد بود. بین مبلمان و میز فاصله حداقلی 40 سانتی متری را در نظر داشته باشید.

استفاده از تابلوهای هنری در دیوار بالای مبل

تابلوها و آثار هنری که به دیوار آویزان می شوند، مثل آینه، مجسمه، تابلو و… را با اندازه و ارتفاع متناسب با مبلمان قرار دهید. مثلاً یک قاب عکس کوچک را بالای مبل آویزان نکنید. در عوض، از یک قاب عکس  با تابلوی بزرگ که تقریباً دو سوم طول مبل است، استفاده کنید. همچنین می توانید گروهی از قاب های کوچک را کنار هم از دیوار بالای مبل آویزان کنید.

چیدمان مبلمان در اتاق های چندمنظوره

بعضی از اتاق های خانه کاربردهای مختلفی دارند و برای اهداف متنوعی طراحی می شوند. می توان از مبلمان، فرش، قفسه های کتاب به عنوان تقسیم کننده استفاده کرد. به عنوان مثال، یک کاناپه به همراه یک میز فضای یک اتاق را به دو بخش تقسیم می کند. بدون آنکه نظم و چیدمان اتاق به هم بریزد.

 

"

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی بر اساس نوع دکوراسیون منزل

ایجاد تعادل در چیدمان مبلمان منزل

ایجاد تعادل در چیدمان مبلمان و به طور کلی در دکوراسیون همیشه مهم بوده است. اندازه و محل قرارگیری هر یک از مبل ها را در نظر بگیرید. مبل های یک اندازه را در یک سمت گروه بندی نکنید چون گیج کننده است. به تنوع در شکل و ابعاد مبلمان منزل هم توجه کنید.

کارشناسان دکوراسیون و چیدمان منزل نکات زیر را برای داشتن چیدمان متعادل پیشنهاد می کنند:

  • وسایل سنگین و مبلمان حجیم را با سایر اثاثیه بزرگ یا با گروهی از وسایل و اثاثیه کوچک تر متعادل کنید.
  • همه مبلمان را نزدیک دیوار قرار ندهید. از بخش میانی فضا برای ایجاد عمق در چیدمان استفاده کنید. با ایجاد فضایی برای گفت وگو یا فضایی برای کارهای روزمره یا مطالعه، به تعادل بخشیدن در چیدمان منزل خود کمک کرده اید.  
  • به ارتفاع مبلمان توجه کنید و سعی کنید چند سطح متفاوت را در فضا ایجاد کنید. اگر مبلمانی ارتفاع کوتاهی دارد و نیاز به بلندتر دیده شدن آن است، یک تابلو یا قاب بزرگ تر بالای مبلمان کوتاه آویزان کنید تا فضا را گسترده تر نشان دهید. آویختن یک تابلو بزرگ باعث می شود چشم ها به سمت بالا کشیده شوند و اتاق بزرگتر دیده شود.
  • از رنگ های چشم نواز برای اتاق ها استفاده کنید اما در استفاده از رنگ با الگوی خاصی زیاده روی نکنید.

هنگام چیدمان مبلمان منزل ایده های زیر را به خاطر داشته باشید:

  • چیدمان مبلمان منزل باید به شکلی باشد که مشکلی برای تردد اهالی خانه ایجاد نشود.
  • ابتدا مبلمانی را که ابعاد بزرگ تری دارند، بچینید. سپس سایر وسایل مثل میز و مبلمان کوچک را با در نظر گرفتن نقطه کانونی که ایجاد کرده اید، قرار دهید. سپس قاب عکس ها و تابلوها را آویزان کنید.
  • فضای کافی برای باز شدن درها و کشوها هم در نظر بگیرید.

منبع: thespruce

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا