خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

علائم سرطان پروستات در سالمندان و علائم سرطان پروستات پیشرفته چیست؟

سرطان در واقع مجموعه ای از بیماری ها است که از تکثیر مهارنشده سلول ها به وجود می آید. این بیماری می تواند در هر عضوی از بدن خودش را نشان دهد و پیشرفت کند. یکی از مدل های سرطانی که معمولا مردان سالمند به آن مبتلا می شوند، سرطان پروستات است. سرطان پروستات معمولا علائمی ندارد و فقط بعد از پیشرفت خود را نشان می دهد. به همین دلیل برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان به موقع بهتر است که با علائم سرطان پروستات در سالمندان آشنا شوید. در این مقاله درمورد سرطان پروستات به طور کامل توضیح داده ایم.

پروستات چیست؟

پروستات چیست

پروستات غده کوچکی است که در لگن قرار گرفته است و بخشی از دستگاه تناسلی مردانه به حساب می آید. اندازه این غده تقریبا به اندازه یک گردو است و جایگاه آن بین آلت تناسلی و مثانه است. این غده مجرای ادرار را احاطه می کند. وظیفه اصلی پروستات تولید مایع سفید غلیظی است که در صورت مخلوط شدن با اسپرم تولید شده توسط بیضه، مایع منی را تولید می کند.

سرطان پروستات چیست و چه علائمی دارد؟

سرطان پروستات چیست

سرطان پروستات در سالمندان و دیگر افراد معمولا در ابتدای ابتلا شدن به بیماری خود را نشان نمی دهد و علائمی ندارد؛ زیرا غده سرطان پروستات آنقدری رشد نکرده است که بتواند روی لوله ادرار در هنگام دفع تاثیر بگذارد. اما هنگامی که سرطان رشد می کند و غده سرطانی بزرگ می شود، متوجه علائم زیر خواهید شد:

  • افزایش نیاز به ادرار کردن
  • زور زدن برای دفع ادرار
  • احساس تخلیه ناکامل ادرار

این سه مورد از مهم ترین علائم سرطان پروستات در سالمندان هستند که به هیچ عنوان نباید آن ها را نادیده گرفت. البته با مشاهده این علائم نیست که فورا بترسید؛ زیرا ممکن است علت این علائم مشکلی به غیر از سرطان پروستات باشد. خیلی از عوامل هستند که می توانند باعث بزرگ شدن غیر عادی پروستات شوند و این علائم را ایجاد کنند.

علت سرطان پروستات

اینکه علت سرطان پروستات چیست تاکنون ناشناخته باقی مانده است. اما طبق گفته دانشمندان برخی از عوامل هستند که می توانند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند. اولین و مهم ترین عاملی که می تواند احتمال ابتلای به سرطان پروستات را افزایش دهد، بالا رفتن سن است. معمولا این بیماری در بین مردان 50 سال یا بیشتر بروز پیدا می کند.

همچنین امکان بروز علائم سرطان پروستات در سالمندان و افرادی که یکی از اعضای خانواده شان مشکل یا سرطان پروستات داشته اند، بیشتر است. علاوه بر این ها طبق تحقیقات جدید نشان داده شده است که چاقی ریسک ابتلا به سرطان پروستات را در هر سنی به طرز قابل توجهی افزایش می دهد.

سرطان پروستات در سن بالا

سرطان پروستات در سن بالا

میانگین سن ابتلا به پروستات 66 سال است. به همین دلیل است که گفته می شود هر چقدر سن شما افزایش پیدا کند، احتمال ابتلای شما به سرطان پروستات افزایش پیدا می کند. تا جایی که طبق تحقیقات انجام شده امکان بروز علائم سرطان پروستات در سالمندان حدودا دو برابر افراد جوان است. هر چه مسن تر باشید، بیماری سرعت بیشتری در رشد خواهد داشت و کشندگی آن نیز به نسبت بیشتر خواهد شد.

اما باید این را هم به خاطر داشته باشید که سن شما فقط یک عدد است. درست است که با افزایش سن امکان ابتلا به سرطان بیشتر می شود؛ اما هیچ دلیلی هم وجود ندارد سرطان پروستات بتواند شما را در سنین بالا سریع تر بکشد. زیرا همه چیز به سن بیولوژیکی شما بستگی دارد.

سن بیولوژیکی به این معنی است که با توجه به عواملی مانند ژن، سبک زندگی و محیط زندگی چقدر سالم هستید. سن بیولوژیکی می تواند میزان سلامت جسمانی شما را نشان دهد. برای درک بهتر دو پیرمرد 70 ساله را در نظر بگیرید. یکی از آن ها از جوانی مشغول به کشیدن سیگار بوده و هیچ گاه ورزش نکرده است. اما نفر دوم با ورزش کردن و داشتن سبک زندگی سالم، بدنی سالم تر و در نتیجه سن بیولوژیکی کمتری خواهد داشت. به همین دلیل در هنگام بروز علائم سرطان پروستات در سالمندان، فرد دوم علائم خفیف تری از بیماری را تجربه خواهد کرد و راه های درمانی برای از بین بردن سرطان تاثیر بیشتری روی فرد دوم خواهد داشت.

آیا عمل پروستات خطرناک است؟

خطر عمل پروستات

یکی از راه هایی که می تواند برای درمان بیماری سرطان انتخاب شود، جراحی پروستات است. در واقع عمل پروستات یکی از روش های درمانی استاندارد است که در آن غده پروستات و تمامی بافت های اطرف آن برداشته می شود.

 با توجه به تشخیص سخت علائم سرطان پروستات در سالمندان معمولا افراد زمانی به دکتر مراجعه می کنند که برای درمان های مختلف کمی دیر شده است و جراحی تنها راه چاره است. به همین دلیل برای بسیاری از افراد ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا عمل پروستات خطرناک است یا خیر.

در واقع عمل پروستات بسیار پیچیده است و نیاز به دقت بسیار بالایی دارد؛ زیرا اعصاب و ساختار های مهمی که در بدن نقش های مختلفی مانند دفع ادرار را دارند،  پروستات را احاطه کرده اند. به همین دلیل بسیاری از افراد بعد از عمل پروستات نگران کیفیت زندگی خود و مسائلی مانند کنترل ادرار و مسائل جنسی هستند؛ زیرا گاهی اوقات عمل پروستات می تواند عملکرد منفی روی این قسمت ها بگذارد. به طور کلی اینکه عمل می تواند روی این قسمت ها تاثیر بگذارد یا خیر بستگی به سن، میزان پیشرفت سرطان و نتیجه عمل دارد.

بعد از عمل پروستات 90 درصد از بیماران کنترل ادرار خود را دوباره به دست خواهند آورد. البته برای این نتیجه لازم است که بیماران یک دوره چند ماهه نقاهت را پشت سر بگذارند. درمورد عملکرد جنسی نیز باید گفت همه چیز به شدت و میزان پیشرفت علائم سرطان پروستات در سالمندان بستگی دارد. زیرا بافت عصبی در بدن که به مرد اجازه نعوظ را می دهد، دقیقا در پروستات قرار دارد. اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود، معمولا نیازی به برداشتن این بافت عصبی نیست؛ اما اگر سرطان پیشرفت زیادی کرده باشد، برای موفقیت آمیز بودن عمل، جراح مجبور خواهد بود که این بافت عصبی را نیز بردارد.

علائم سرطان پروستات پیشرفته

علائم سرطان پروستات پیشرفته

در صورتی که سرطان پروستات پیشرفت زیادی کرده باشد، از خود علائم مختلفی را نشان می دهد. برخی از رایج ترین علائم عبارتند از:

  1. ناراحتی های مثانه

یکی از علائم سرطان پروستات در سالمندان ناراحتی های مثانه و ادراری است. تومور پروستاتی که به اندازه قابل توجهی بزرگ شده باشد، روی مثانه و دیگر مجرای ادرار فشار وارد می کند. ادرار از طریق مجرای ادرار از مثانه خارج می شود. اگر تومور به اندازه کافی بزرگ شده باشد، به این مجرا فشار می آورد و فرد در حین دفع ادرار با مشکل مواجه می شود.

یکی از نواحی ای که تومور پروستات در آن رشد می کند مثانه است؛ زیرا این دو اندام به هم بسیار نزدیک هستند. به همین دلیل است که وقتی سرطان پیشرفت می کند و تومور بزرگ می شود، مشکلاتی مانند دفع در ادرار و درد مثانه به وجود می آید.

اگر علائم زیر را تجربه کردید، باید بدانید که سرطان در شما پیشرفت کرده است و مجرای ادرار شما تحت تاثیر تومور قرار گرفته:

  • ادرار کردن بیشتر
  • بیدار شدن در نیمه شب برای ادرار کردن
  • وجود خون در ادرار یا منی
  • احساس دفع ادرار در هنگامی که ادرار از مثانه خارج نمی شود.
  • بی اختیاری در کنترل دفع ادرار
  1. از دست دادن کنترل روده

یکی از علائم سرطان پروستات در سالمندان که کمتر شایع است، مشکل از دست دادن کنترل روده است. در این حالت سرطان ابتدا به روده راست که نزدیک ترین بخش از روده به غده پروستات است پیشروی می کند و مشکلاتی را به وجود می آورد. علائمی که با گسترش سرطان پروستات به روده پدیدار می شوند شامل دل درد، یبوست و خون در مدفوع است.

  1. درد در کشاله ران

هنگامی که سرطان پیشرفت می کند، معمولا سلول های آن به غدد لنفاوی می روند و بعد از آن مناطق بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهند. غدد لنفاوی در واقع شبکه ای از غدد ها است که به بدن کمک می کند تا مایعات را فیلتر کند و عفونت ها را از بین ببرد.

در کشاله ران چندین غدد لنفاوی وجود دارد. این غده ها نزدیکترین غدد به غده پروستات هستند. به همین دلیل با بروز علائم سرطان پروستات در سالمندان و پیشرفت آن طبیعی است که اولین غده هایی که تحت تاثیر قرار می گیرند، غدد لنفاوی در کشاله ران باشند. سلول های سرطانی با نفوذ به این غده ها از تخلیه مایع غدد لنفاوی و عملکرد صحیح آن جلوگیری می کند. هنگامی که عملکرد صحیح این غدد دچار مشکل شود، ممکن است علائمی مانند تورم و درد را در کشاله ران خود تجربه کنید.

علائم خطرناک پروستات

علائم خطرناک پروستات

علائم سرطان پروستات در سالمندان معمولا در مراحل اولیه یا نهایتا مرحله دوم سرطان پروستات تشخیص داده می شوند. اما یک سری از علائم هستند که پیشرفت جدی سرطان را نشان می دهند. این علائم به عنوان نشانه های وارد شدن به مرحله 4 پروستات هستند. در مرحله 4 سرطان پروستات، سلول های سرطانی ابتدا به غده های لنفاوی مجاور می رسند و بعد از آن از طریق غدد در بخش های بسیار مختلفی از بدن پخش و سپس تکثیر می شوند. در این مرحله دیگر امکان کنترل سلول های سرطانی وجود ندارد. به همین دلیل مرحله 4 پروستات دیگر قابل درمان نیست و دکتر سعی می کند با روش های مختلف عمر شما را افزایش دهد. این علائم عبارتند از:

  • ادرار بسیار دردناک
  • کاهش توانایی جسمانی در هنگام ادرار
  • وجود خون در منی
  • درد استخوان
  • تورم شدید پا ها
  • خستگی بیش از حد

طول عمر بیماران سرطان پروستات

طول عمر بیماران سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات در سالمندان در مراحل اولیه خیلی خفیف است. علاوه بر این، سرطان پروستات بسیار آهسته پیشرفت می کند. به همین دلیل شما حتی بدون درمان نیز می توانید تا چندین دهه زندگی کنید. با این حال بعد از تشخیص سرطان افراد معمولا دچار مشکلات مختلفی می شوند. بسیاری از افراد تحت تاثیر عوارض جانبی راه های درمانی قرار می گیرند و عده ای دیگر دچار احساس اضطراب و بیماری افسردگی خواهند شد.

یکی از بیماری هایی که تعداد مبتلایان آن هر روز بیشتر می شود، بیماری سرطان است. در بیماری سرطان سلول های بدن به صورت غیر طبیعی تکثیر می شوند و بعد از گذشت یک بازه زمانی بیمار را از پای در می آورند. سرطان می تواند در هر قسمت از بدن بروز پیدا کند. به همین دلیل است که مدل های مختلفی از سرطان وجود دارد. یکی از سرطان های رایج در بین مردان به خصوص مردان سالمند، سرطان پروستات است. در این مقاله برای اینکه بیشتر با علائم سرطان پروستات در سالمندان آشنا شوید و بیشتر درمورد این نوع از سرطان بدانید، درمورد تمامی نکات مهم در رابطه با آن توضیح دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا