خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

وظایف پرستار خانم جهت سالمند چیست؟

با بالا رفتن سن، کم شدن توان و انواع و اقسام بیماری ها احتمال نیاز به یک مراقب حرفه ای افزایش پیدا می کند. پرستاران سالمندان افراد آموزش دیده ای هستند که در مراقبت از افراد مسن تخصص دارند. آن ها معمولاً از بیماران ضعیف و مسن که مبتلا به بیماری های حاد و مزمن نیستند، مراقبت می کنند.

نقش اصلی پرستار سالمندان ارائهٔ مراقبت های جامع و فردی برای بیماران و خانواده ها است.

یک پرستار خوب باید تخصص و ویژگی های خاصی داشته باشد. اگر می خواهید با وظایف یک  پرستار خانم جهت سالمند بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

وظایف پرستار خانم جهت سالمند چیست؟

آشنایی با حرفهٔ پرستاری از سالمند

با توجه به این موضوع که در بسیاری از کشور ها از جمله کشور ایران هرم جمعیتی به سمت پیر شدن می رود، سال به سال تعداد افراد سالمند که درصد بالایی از آن ها به مراقبت های ویژه احتیاج دارند، افزایش می یابد.

امروزه درخواست برای استخدام پرستار خانم جهت سالمند بسیار زیاد است.

جمعیت سالخورده تأثیر عمده‌ ای بر مراقبت‌ های بهداشتی و فرصت‌ های شغلی می گذارند؛ زیرا افراد مسن با افزایش سن به مراقبت ‌های پزشکی قابل توجهی نیاز دارند. به عبارت دیگر بسیاری از افراد مسن شرایط مزمنی را تجربه خواهند کرد که نیاز به مراقبت مداوم دارند. مدیریت این بیماری ها و شرایط می تواند پیچیده و دشوار باشد و همین موضوع موجب می شود ارزش پرستاران متخصص در زمینهٔ مراقبت از سالمندان روز به روز افزایش یابد.

پرستاران سالمندان در محیط ‌های مختلفی از جمله بیمارستان ‌ها، خانهٔ سالمندان و یا منزل به کار گرفته می‌ شوند. در حالی که ماهیت خاص وظایف آن ها بسته به محل کار می تواند متفاوت باشد؛ ولی وظیفهٔ اصلی این افراد رفع نیاز های مراقبتی و درمانی سالمندان و ارتباط مؤثر با متخصصان بهداشتی است.

در واقع یک پرستار خانم جهت سالمند شخصی است که مستقیماً از افراد سالخورده مراقبت می کند و وظایفی مانند دادن دارو، قرار دادن کاتتر (Catheter)و… را با دقت انجام می دهد.

این فرد مسئول اجرای طرح های درمانی تعیین شدهٔ پزشک سالمند موردنظر است. همچنین باید یک برنامۀ مراقبتی ویژه برای بالا بردن کیفیت زندگی افراد تحت درمان خود تنظیم کند که موجب راحتی بیشتر بیمار، ارتقای ایمنی، جلوگیری از وخامت بیماری های او، حفظ وضعیت فعلی و جلوگیری از مشکلات جدید شود.

وظایف پرستار خانم جهت سالمند چیست؟

شرح وظایف پرستار سالمند

همان طور که گفتیم برای استخدام پرستار خانم جهت سالمند باید به نکات بسیاری دقت کنید. این افراد وظایف زیادی برعهده دارند که نباید در هیچ یک از آن ها کم کاری کنند؛ زیرا کم کاری کردن پرستاران مستقیماً بر سلامت جسمی و روحی سالمندان تأثیر می گذارد.

این وظایف عبارتند از:

  • تهیه و دادن دارو ها (قرص یا کپسول خوراکی، مایعات داخل وریدی یا خوراکی) از طریق تزریق یا روش های دیگر مانند پمپ های
  • شناخت عوارض جانبی احتمالی داروها از جمله آلرژی های مختلف و اقدام به موقع در صورت ظاهر شدن این عوارض.
  • نظارت بر وضعیت بیمار و گزارش هرگونه تغییر مانند درد، تب و رفتار غیر معمول به پزشک معالج و خانواده او.
  • ارائهٔ درمان حمایتی برای بیماران به منظور به حداقل رساندن استرس یا درد.
  • کمک به کار های بهداشت شخصی، مانند حمام کردن، لباس پوشیدن، نظافت و مراقبت از پوست.
  • انجام درمان ها مطابق با دستور پزشکان یا پرستاران مسئول مراقبت از بیمار.
  • ارزیابی شرایط اضطراری که نیاز به واکنش فوری دارند.
  • آموزش برنامه های درمانی و رژیم های دارویی به بیماران.
  • کمک به آماده سازی بیماران برای اقدامات تشخیصی و جراحی زیر نظر پزشک.
  • مشارکت در فعالیت های مورد نیاز برای ترخیص بیمار که به هماهنگی مراقبت از بیمار پس از بستری شدن کمک می کند.

ارتباط مؤثر بین پرستاران و بیماران آن ها تأثیر به سزایی در نتیجهٔ درمان ها دارد. بیماران مسن ممکن است چندین بیماری مانند کم شنوایی، اختلال بینایی، زوال عقل یا بیماری آلزایمر داشته باشند.

وظایف پرستار خانم جهت سالمند چیست؟

10 نکتهٔ ضروری برای مراقبت از بیماران سالمند

افرادی که در زمینهٔ مراقبت از سالمندان فعالیت می کنند باید قبل از هر چیزی از توانایی های بیماران خود اطلاعات کافی داشته باشند و برای هر مراجعه کننده جداگانه وقت بگذارند.

بنابراین افرادی که به عنوان پرستار خانم جهت سالمند استخدام می شوند باید با بررسی شرایط بیمار به درک درستی از وضعیت او برسند تا بتوانند به طور مؤثر به بیماران خود خدمت کنند.

در این قسمت از مقاله 10 نکتهٔ مهم را برای مراقبت از بیماران سالمند بررسی می کنیم. آشنایی با این 10 نکته هم برای خانواده هایی که قصد استخدام پرستار دارند و هم برای افرادی که تمایل دارند در این مسیر شغلی فعالیت کنند، اهمیت بسیاری دارد و می تواند در طولانی مدت نتایج مثبت و قابل توجهی در سلامتی سالمند ایجاد کند.

نکتهٔ 1: استفاده از زبان بدن

زبان بدن تأثیر زیادی در ارتباط اولیهٔ پرستار و بیمار دارد. بنابراین بهتر است پرستار در اولین برخورد در وضعیت نشسته، درست روبروی بیمار قرار بگیرد و با ارسال این پیام که کاملاً روی بیمار تمرکز دارد، صحبت خود را شروع کند. حفظ تماس چشمی نیز بسیار مهم است؛ زیرا این امر توجه بیمار را جلب می کند و به او کمک می کند راحت تر به پرستار خود اعتماد کند. 

نکته 2: صبور بودن

یکی از نکات مهم در استخدام یک پرستار خانم جهت سالمند، سنجش میزان صبوری اوست. به طور کلی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و درمانی باید هنگام درمان افراد مختلف به ویژه سالمندان، صبر و حوصلهٔ زیادی داشته باشند. گاهی اوقات، لازم است پرستار چندین بار نکات و صحبت خود را تکرار کند تا بیمار کاملاً پیام او را بفهمد. اگر برقراری ارتباط مستلزم تکرار بیش از حد است، پرستار باید سرعت گفتار خود را کاهش دهد و واضح تر صحبت کند تا زمانی که سالمند بتواند کاملاً صحبت های او را درک کند. بیماران مسن‌ معمولاً در طول مکالمه واکنش های متفاوتی نشان می دهند.

نکته 3: حفظ احترام سالمند

مطمئناً همهٔ ما این جمله را زیاد شنیده ایم «همواره به بزرگ تر خود احترام بگذارید».  این احساس در طول درمان ضروری است. پرستاران باید به این نکته توجه داشته باشند که مراجعین مسن آن ها تا این سن با فرهنگ های متفاوتی زندگی کرده اند؛ بنابراین مهم است که تجربیات متنوع سالمندان را تأیید کنند. این شناخت می تواند به پر کردن شکاف نسلی بین پرستار و بیمار، در طول ارتباط کمک کند.

نکته 4: عادت به گوش دادن فعال

یکی از ویژگی های مهمی که یک پرستار خانم جهت سالمند باید داشته باشد، زیاد گوش دادن و کمتر صحبت کردن است. به عبارت دیگر مهم است که پرستار فعالانه به سخنان بیماران خود گوش دهد و به یاد داشته باشد که ممکن است تفاوت هایی در عقاید هر دو وجود داشته باشد. یک پرستار حرفه ای با کمک گرفتن از زبان بدن مانند تکان دادن سر برای تأیید می تواند با مراجعه کنندهٔ خود ارتباط خوبی برقرار کند. اگر پرستار متوجه نشد که بیمار چه درخواستی دارد، باید با پرسیدن برای خود شفاف ‌سازی کند.

نکته 5: ایجاد ارتباط

امروزه برای اطمینان از ایجاد ارتباط مؤثر بین پرستار و بیمار، سازمان ها و مؤسسات مختلفی که خدمات این چنینی ارائه می کنند همواره در پی ایجاد تعاملات مثبت هستند.  ارتباط قوی باعث می شود مراجعه کننده تصور کلی مثبتی از سازمان داشته باشد. این ارتباط مؤثر روند بهبود سالمندان را هم سرعت می بخشد.

نکته 6: ایجاد حس صمیمیت

در طول بازدید و مشاوره، یک پرستار خانم جهت سالمند، باید سؤالات مناسبی در مورد شرایط زندگی و حلقه های اجتماعی مراجعه کننده بپرسد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید این نکته را در نظر داشته باشند که فرهنگ و باور های مشتری در درمان او نقش به سزایی ایفا می کند. این درک، تصمیم گیری مشترک را تسهیل می کند. علاوه بر سواد فرهنگی، پرهیز از فرضیات مربوط به سن در هنگام ارائهٔ توصیه‌ ها مهم است.

نکته 7: شناخت کامل چالش های حسی

مشکلاتی مثل حواس پرتی، اختلالات شناختی، کم شنوایی و… می تواند ارتباط را دشوار کند. تقریباً یک سوم سالمندان بالای 65 سال مشکلات شنوایی دارند و یک چهارم سالمندان بالای 75 سال مشکلات بینایی را گزارش می کنند. یک پرستار خانم جهت سالمند باید با تمام این چالش ها آشنا باشد و بداند بیماری ها روی هر بیمار به صورت متفاوت و به درجات مختلف تأثیر می گذارد.

نکته 8: اطمینان از راحتی بیمار

آسایش فیزیکی هم برای بیماران و هم برای اعضای خانوادهٔ آن ها مهم است. کاهش ناراحتی های جسمی، حواس پرتی در طول درمان را کاهش می دهد. حفظ آسایش برای بیماران مسن می تواند دشوار باشد؛ ولی غیر ممکن نیست؛ به ویژه برای کسانی که چندین بیماری هم زمان دارند. یک پرستار حرفه ای می تواند با شناخت نیاز بیمار و انجام کارهای ساده مانند دادن یک پتو، ژاکت یا درست کردن بالش بیمار راحتی او را تضمین کند.

نکته 9: راحت و ساده صحبت کردن

با افزایش سن، فیزیولوژی افراد هم به طور قابل توجهی تغییر می کند. همان طور که گفته شد، مراجعین مسن ممکن است شروع به از دست دادن شنوایی، بینایی یا حافظهٔ کوتاه مدت یا بلند مدت خود کنند و این امر نحوهٔ جذب و پردازش اطلاعات را تغییر می دهد. استفاده از زبان ساده، درک مفاهیم جدید را برای سالمندان آسان تر می کند.

نکته 10: نشان دادن هم دلی

همدلی صمیمانه باعث ایجاد رابطهٔ خوب و مؤثر می شود. بیماران باید احساس کنند که پرستاران نگرانی های آن ها را درک می‌ کنند و برای رفع آن ها اقدامات مفیدی انجام می دهند. برای انتقال این احساس، یک پرستار خانم جهت سالمند باید به گونه ای رفتار کند که بیمار احساس خوبی داشته باشد.
چنین ارتباط صادقانه ای که نشان دهندهٔ همدلی پرستار به سالمند است، این اطمینان را می دهد که سلامتی و شرایط او برای پرستار مهم است. متأسفانه ارتباط نامناسب می تواند نتایج معکوسی ایجاد کند و باعث شکست درمان شود. به همین دلیل یک پرستار ویژهٔ سالمندان، باید فردی باشد که بتواند با افراد بالای 65 سال ارتباط خوبی برقرار کند.

وظایف پرستار خانم جهت سالمند چیست؟

پرستار خانم جهت سالمند توسط سرویک 

مطالعات نشان می‌ دهد جمعیت هرمی کل دنیا به سمت پیر شدن می رود و روز به روز به تعداد افراد سالخورده اضافه می شود. بنابراین امروزه نیاز اساسی به پرستاران مخصوص برای سالمندان وجود دارد که بتوانند نیازهای بهداشتی این گروه از افراد جامعه را با کیفیت بالا ارائه دهند.

همان طور که در طول مقالهٔ «پرستار خانم جهت سالمند» گفته شد، این شغل حساسیت های بسیاری دارد و افرادی که قصد دارند پرستار سالمندان شوند، باید دارای ویژگی های خاصی باشند و ارتباط خوبی با این قشر از جامعه داشته باشند.

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

پرستار نیمه وقت کودک در تهرانپرستار نیمه وقت سالمند در تهران–پرستار خانم جهت سالمند–پرستار سالمند ارزانپرستار سالمند شبانه روزینگهداری از سالمند شیفت شب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا