خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

چرا شستن مرغ خام توصیه نمی شود

مضرات شستن گوشت مرغ

چرا شستن مرغ خام توصیه نمی شود؟

مضرات شستن گوشت مرغ

شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد. معمولاً هر چیزی را قبل از مصرف می شوییم تا از تمیز بودن آن مطمئن شویم. اینجا قصد داریم در مورد مصرف مرغ یک توصیه جدی را مطرح کنیم؛ دیگر مرغ خام را قبل از پخت و پز نشویید. این توصیه متخصصان بهداشت و تغذیه است. با ما در ادامه همراه باشید تا با جزییات و دلایل این توصیه مهم بیشتر آشنا شویم.

چرا نباید گوشت مرغ را شست؟

اکثر افراد عادت دارند، مرغ را قبل از پختن، زیر آب بگیرند و به خوبی آن را بشویند. برخی شاید تصور می کنند با شستن مرغ از شر باکتری های بیماری زای مرغ راحت می شوند. اما آن روی سکه مسئله مهم تری وجود دارد که سلامت ما را به خطر می اندازد. در حقیقت، شستن مرغ قبل از پخت، احتمال مسمومیت و ابتلا به بیماری های باکتریایی را افزایش می دهد. شستن مرغ خام قبل از پخت، می تواند خطر مسمومیت غذایی ناشی از باکتری های کمپیلوباکتر را افزایش دهد. بیشتر موارد آلودگی به کمپیلوباکتر از پرندگان ناشی می شود.

مضرات شستن گوشت مرغ

خطرات شستن گوشت مرغ قبل از پختن

اگرچه روی سطح گوشت مرغ باکتری وجود دارد، اما شستن آن اصلاً ایده خوبی برای سلامتی شما نیست. شستن مرغ در واقع باکتری های روی مرغ را به اطراف سرایت می دهد. پاشیدن آب حاصل از شستن مرغ در زیر شیر آب می تواند باکتری ها را روی دست ها، سطوح، لباس و تجهیزات پخت و پز پخش کند. قطرات آب می توانند بیش از 50 سانتی متر از هر جهت حرکت کنند. فقط چند سلول کمپیلوباکتر برای ایجاد مسمومیت غذایی کافیست.

اگر میکروب ها و باکتری ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده بودند، قطعاً موقع شست و شوی مرغ  می دیدید که باکتری های آن چگونه به اطراف پخش می شوند. روی سینک، حوله های آشپزخانه، پیشخوان و هر ماده غذایی دیگری را که در نزدیکی سینک است، آلوده می کنند. این باکتری ها دیده نمی شوند اما به راحتی کودکان خردسال، زنان باردار، افراد مسن و افرادی را که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیمار خواهد کرد.

همچنین بخوانید: ساخت شویندگی خانگی با مرکبات

چگونه بدون شستن گوشت مرغ، باکتری های آن را از بین ببریم؟

سوال اینجاست که اگر قرار نیست برای حفظ سلامتی خود و خانواده مرغ را بشوییم، پس چگونه با اطمینان خاطر آن را مصرف کنیم؟ فقط کافیست مرغ های خام را مستقیم از بسته بندی خارج کرده و داخل ظرف قرار دهید. به خاطر داشته باشید برای اینکه دست های شما آلوده نشود، از دستکش استفاده کنید. این مسئله مهم را در نظر داشته باشید که گرمای حاصل از فرآیند طبخ باعث از بین رفتن باکتری های موجود در مرغ می شود.

مضرات شستن گوشت مرغ

چگونه از مسمومیت های ناشی از باکتری های مرغ در امان بمانیم؟

برای آنکه باکتری های موجود در مرغ ما را به دردسر نیندازند و دچار مسمومیت های غذایی نشویم، توصیه می شود به نکاتی که در ادامه می آید، توجه داشته باشیم.

  1. مرغ خام را بپوشانید و آن را سرد نگه دارید

مرغ خام را بپوشانید و آن را در قسمت پایین یخچال نگهداری کنید. تا آب آن نتواند روی غذاهای دیگر چکه کند و آن ها را آلوده کند.

  1. مرغ خام را نشویید

پخت و پز باعث از بین رفتن باکتری های موجود از جمله کمپیلوباکتر می شود. شستن مرغ سبب می شود باکتری ها با پاشیده شدن قطرات آب، پخش شوند.

  1. سینک، چاقو و همه وسایل استفاده شده را بشویید

تمام ظروف، تخته های برش و سطوح مورد استفاده هنگام پخت و پز مرغ را کاملاً بشویید و تمیز کنید. دستان خود را پس از دست زدن به مرغ خام به خوبی با آب و صابون بشویید. این به جلوگیری از شیوع باکتری کمپیلوباکتر کمک می کند.

  1. مرغ را کاملاً بپزید

قبل از سرو مطمئن شوید که مرغ کاملاً پخته است. ضخیم ترین قسمت گوشت را برش دهید تا از پخت آن مطمئن شوید. بعد از اتمام پخت، مطمئن شوید که بافت مرغ صورتی نبوده و آب آن هم شفاف باشد.

مضرات شستن گوشت مرغ

 

نکات تکیملی

  • زمان خرید حتما دقت کنید مرغ را کنار مواد خام مانند میوه و سبزیجات قرار ندهید چراکه به راحتی آلوده و موجب مسمومیت خواهند شد.
  • تمام باکتری ها به محض گرم شدن آن در دمای بیش از 73 درجه سانتیگراد، از بین می روند.
  • دستان خود را کاملاً با آب گرم و صابون بشویید. تمام سطوحی را که با بسته بندی یا مرغ در تماس بوده تمیز کنید.
  • مسمومیت با باکتری کامپیلوباکتر می تواند باعث درد شکمی، تحریک روده، اسهال شدید و گاهی اوقات استفراغ بین 2 تا 5 روز شود. پس این نکات را برای تامین سلامت خود و خانواده تان به خااطر داشته باشید.

در ویکی پدیا بیشتر بخوانید: گوشت مرغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا