خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

7 تکنیک برای داشتن انگیزه و رسیدن به هدف

چطور با انگیزه و هدفمند باشیم؟

7 تکنیک برای داشتن انگیزه و رسیدن به هدف

چطور با انگیزه و هدفمند باشیم؟

همیشه در ماه های انتهایی سال، اهداف و برنامه های سال جدید را تنطیم می کنیم. برنامه های جدید به ما کمک می کنند از ناامیدی رها شده و برای سفر پیش رو در سال جدید امید و انگیزه خوبی به ما تزریق شود.

داشتن انگیزه و هدف برای سلامت روان و رضایت از زندگی مفید است. اما برای همه ما پیش آمده که برای خود فهرستی از آرزوهای جسورانه و تقریباً غیر ممکن تنظیم کنیم. آرزوهایی که ما را با شکست رو به رو می کنند. این شکست ها می تواند باعث بروز ناامیدی شود و تهدیدی برای اعتماد به نفس ما باشد. طوری که نسبت به دورانی که هنوز هدف مشخصی نداشته ایم، احساس بدتری پیدا می کنیم. پس مشکل کجای کار است؟ عامل اصلی برای پایبندی به برنامه ها و اهداف در انگیزه ها نهفته است. مهم تر از آن حفظ انگیزه ها برای مدت طولانی است. خوشبختانه روش های زیادی وجود دارد که از طریق آن ها می توانیم مفید و موثر باشیم.

با در نظر گرفتن چند ترفند ساده ولی مهم، می توان به هر هدفی، بزرگ یا کوچک، که برای خود تعیین کرده ایم، برسیم. روانشناسان چند استراتژی کارساز که امتحان خود را پس داده اند، معرفی کرده اند.

  1. بازسازی شناختی را تمرین کنید

بازسازی شناختی در واقع تکنیکی است که به شما کمک می کند تا در دیدگاه های منفی خود تغییر مثبتی ایجاد کنید. برخی اوقات افکار و احساسات از حالت شاد به غم انگیز تبدیل می شود اما بازسازی شناختی سبب می شود افکار ما از نو قالب بندی شود.

بیایید با یک مثال، این مفهوم را ساده تر کنیم. مثلاً وقتی با خود می گویید هدف من این است که سبزیجات و غلات کامل بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانم. این کار تا چند هفته برایتان آسان و سرگرم کننده است. سپس اشتیاق زیادی به خوردن پیتزا پیدا می کنید و تصمیم می گیرید برای خود پیتزا سفارش دهید. در چنین شرایطی، به جای اینکه بپذیرید که شما هم گاهی خوردن پیتزا به سالاد ترجیح می دهید، رویکرد «همه یا هیچ» را انتخاب می کنید؛ همین رویکرد تبعات منفی دارد. چون سبب می شود شما کاملاً از هدف خود منصرف شوید. وقتی به این حالت دلسردکننده برخورد کردید، منزوی می شوید. در این زمان بازسازی شناختی وارد میدان می شود. بازسازی شناختی یعنی تلاش برای تغییر این افکار منفی و ناامیدکننده به اندیشه های واقع بینانه تر. در این مثال، بازسازی شناختی این گونه است که با خود می گویید «من شب گذشته واقعاً از پیتزا لذت بردم و صبح منتظر بلغور جو دوسر و میوه مغذی ام هستم.» به جای اینکه این احساس را داشته باشید که «من شکست خورده ام و هرگز موفق نمی شوم.» به نظر ساده می رسد، اما در چنین حالتی زندگی در واقع به تعادل رسیده است (هیچ کس نمی تواند به طور مداوم برای شام سبزیجات بخارپز بخورد.)

اگر بتوانید فکر خود را برای داشتن سلامتی تغییر دهید، تعهد و انگیزه بیشتری برای رسیدن به هدف خواهید داشت. شما می توانید آگاهانه افکار خود را به دیدگاه میانه تری تبدیل کنید. بنابراین در مقابل احساساتی که انگیزه شما را در پایبندی به اهداف مختل می کنند، منطقی خواهید بود.

7 تکنیک برای داشتن انگیزه و رسیدن به هدف

  1. داشتن چشم انداز هیجان انگیزی از موفقیت

عاشق هدفی شوید که می خواهید ایجاد کنید. اگر هدف شما چیزی نیست که شما را به تلاش کردن وادار کند، انگیزه داشتن برای شما چالش برانگیز است. به همین دلیل داشتن یک چشم انداز زنده و الهام بخش از موفقیت شما می تواند شما را در مسیر موفقیت قرار دهد.

اگر فردی هنرمند هستید که یادآوری های بصری برای شما انگیزه بخش است، تصاویر یا کلماتی را از مجلات یا آنلاین جمع آوری کنید که الهام بخش همان چیزی باشد که می خواهید به آن برسید. این یادآورهای الهام بخش را در جایی قرار دهید تا هر روز ببینید. می توانید چشم انداز خود را مرور کرده و اصلاح کنید تا همچنان برای ذهنتان هیجان انگیز و نو جلوه کند.

  1. اهداف بزرگ را به اهداف خرد تبدیل کنید

بگذارید با این مثال ساده توضیح دهیم. یکی از اهداف شما تغییر چیدمان خانه است.  شاید شما از یک نمونه چیدمان خاص در اینترنت الهام گرفته اید. به جای اینکه تصمیم بگیرید همه اتاق ها و فضاهای خانه را در یک هفته مرتب کنید و به سبک جدید بچینید، بهتر است یک هدف بزرگ را به اهداف کوچکتر تبدیل کنید. به این ترتیب، هدف یا وظیفه ای که برای خود تدارک دیدید، شما را غرق خود نمی کند. وقتی هدفی را به چند بخش تقسیم می کنید، اطمینان و انگیزه بیشتری برای انجام دادن هر بخش و بخش های بعدی خواهید داشت.

این مطلب را از دست ندهید! چرا بی نظمی باعث استرس می شود؟

  1. داشتن رویکرد مثبت نسبت به اهداف خود

به چرایی اهداف خود فکر کنید؛ آیا می خواهید به زندگی خود سروسامان دهید؟ برنامه روزمره خود را بهتر کنید؟ یا از شغل، رابطه یا عزت نفس خود رضایت بیشتری داشته باشید؟ آیا برای یک تغییر بزرگ آماده هستید؟

همه این سؤال ها می توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید که ریشه آرزوها و اهدافتان مثبت و الهام بخش است یا نه برعکس دنبال آرزوهایی هستید که چیزی مثل شرم یا ترس آن ها را پدید آوردند. وقتی منشأ هدف ما احساسات منفی باشند، به سختی می توانیم انگیزه خود را حفظ کنیم چون در یک چرخه منفی گیر می افتیم. تمرکز بر روی هویتمان و داشتن درک شفاف از خود راهی موثر برای ایجاد انگیزه است. حتی اگر خود هدف تغییر نكند، می توان عادت ها را تغییر داد. هر کاری که در پایبندی ما به اهداف مؤثر باشد.

  1. کمک گرفتن از همکاران و دوستان قابل اعتماد

معمولاً وقتی چند فرد باانگیزه به هم ملحق می شوند، نتیجه کار بهتر می شود. البته به هم پیوستن انگیزه چند نفر وقتی جواب می دهد که مطمئن باشید که افراد دیگر شما را باور دارند. می توانید در مسیر رسیدن به هدف و در برخورد با موانع و فشارها، روش های کاربردی را به هم پیشنهاد دهید. به کمک دوستان قابل اعتماد خود، کارهایی که برای رسیدن به هدف انجام داده اید، چک کنید. وقتی کسی را داشته باشید که می دانید قرار است پیشرفت خود را به او گزارش دهید، به احتمال زیاد باانگیزه خواهید ماند.

7 تکنیک برای داشتن انگیزه و رسیدن به هدف

  1. مزایای هدف خود را لیست کنید

تمام مزایایی که از ایجاد یک عادت جدید به دست می آورید، لیست کنید. همچنین نشان دهید که چرا به دنبال هدف خود هستید. این لیست را در جایی بگذارید که جلوی چشمتان باشد. بنابراین اگر هدف شما این است که سحرخیز شوید، لیستی از تمام مزایای این عادت تهیه کنید و کنار تخت خود قرار دهید.   

  1. موفقیت های خود را تایید کنید

اگر برای آینده برنامه ریزی می کنید و هدف شما ایجاد تعادل بهتر بین زندگی شغلی و شخصی شماست، می دانید که این هدف یک شبه محقق نمی شود. دوره آزمون و خطا برای مدتی طول می کشد. بعضی روزها خوب پیش می روید و بعضی وقت ها هم درجا می زنید. این ها همه بخشی ار روند کار است. اما اگر فقط زمانی که در دستیابی به هدف خود کوتاهی می کنید، خود را سرزنش کنید، خیلی زود انگیزه خود را از دست خواهید داد. توقف کردن در مسیر و شناسایی و ارزیابی قدم بعدی ضروری است. لازم است موفقیت های هرچند کوچک خود را ببینید و آن ها را تایید کنید. برخی این کار را خود بزرگ بینی می دانند. اما کاملاً برعکس است چراکه فرصتی برای ارزیابی مجدد هدف است. همچنین باعث انرژی گرفتن در هر مرحله و تامین انرژی لازم برای مرحله بعدی در مسیر رسیدن به هدف می شود.  

realsimple

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا