خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

راهکارهای بهبود رشد قد کودکان

چگونه رشد قدی کودکان را بهتر کنیم؟

چگونه رشد قدی کودکان را بهتر کنیم؟

بهبود رشد قد کودکان

یکی از نشانه های سلامت کودکان، رشد طبیعی قد آن ها است. عوامل ژنتیکی یکی از عناصر تعیین کننده در رشد قدی کودکان است. اما تنها عامل موثر ژنتیک نیست. بسیاری از فاکتورهای خارجی از جمله داشتن سبک زندگی و رژیم غذایی سالم روی رشد قدی کودکان تاثیر زیادی دارد. پس والدین با لحاظ کردن چند روش ساده، فرصت خوبی برای بهتر کردن رشد قدی کودکان خود دارند. باهم نگاهی به 9 مورد از راهکارهای بهبود رشد قد کودکان می اندازیم.

چگونه قد کودکان را افزایش دهیم؟

روش ها و راهکارهای زیادی برای بهبود و افزایش رشد قد کودکان وجود دارد. اثربخشی این عوامل تایید شده است. اگر آن ها را در طول زندگی در نظر داشته باشیم، می توانیم رشد قد کودکان را بهبود داده و کودکانی قوی و سالم داشته باشیم.

  1. رژیم غذایی متوازن

مهم ترین عامل بهبود رشد قد کودکان داشتن تغدیه مناسب و سالم است. رژیم غذایی متوازن باید دارای نسبت منطقی از پروتئین، کربوهیدرات، چربی و ویتامین باشد. به خاطر داشته باشید که مصرف مواد غذایی فست فود و نوشیدنی های ناسالم و غیرطبیعی روند رشد کودک را مختل می کند. پروتئین، همراه با سبزیجات و مواد غذایی حاوی مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم، باید به مقدار کافی در برنامه غذایی کودک وجود داشته باشند.  عنصر زینک هم در رشد قد تاثیر فوق العاده ای دارد. بنابراین مواد غذایی سرشار از زینک مانند دانه کدو و بادام زمینی را به برنامه تغذیه کودک اضافه کنید. تغذیه صحیح فقط رشد قدی کودک را فراهم نمی کند بلکه توان جسمانی او را نیز بهبود می دهد.

  1. دریافت مواد مغذی

در طول سال های رشد کودکان، دریافت مواد مغذی بسیار ضروری است:

موارد زیر را در تغذیه کودک بگنجانید:

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • همه دانه های مغذی
  • مواد پروتئینی
  • لبنیات

عناصر زیر را در تغذیه کودک خود محدود کنید:

  • قند
  • چربی های ترانس
  • چربی های اشباع

بهبود رشد قد کودکان

 

  1. مصرف مکمل های غذایی

فقط با توصیه پزشک خود، مکمل های غذایی را به تغذیه کودکان اضافه کنید. برای مثال اگر کودک شما دارای شرایطی است که تولید هورمون های رشد او دچار اختلال شده، مصرف برخی مکمل ها می تواند چاره ساز باشد. به خاطر داشته باشید که به تبلیغات مصرف مکمل های رشد توجه نکنید. چراکه که ممکن است روی رشد کودک تاثیر منفی بگذارد.

  1. ورزش های کششی

ورزش منظم فواید زیادی دارد. ماهیچه ها و استخوان ها را تقویت می کند. در حفظ وزن نرمال و ترشح هورمون رشد نیز موثر است. انجام تمرینات کششی حتی به ساده ترین شکل ممکن می تواند تاثیر مثبتی روی افزایش رشد کودک داشته باشد. اگر از دوران کودکی او را به ورزش های کششی ترغیب کنید، رشد قدی او را تسهیل کرده اید. ورزش های کششی حالت بدن کودک را نیز بهتر می کنند. یکیاز تمرینات کششی ساده این است که کودک روی زمین بنشیند و پاهای خود را باز کرده و با کشیدن دستان خود، نوک انگشتان پار ا لمس کند.

روی مواد زیر تمرکز کنید:

  • تمرینات قدرتی
  • تمرینات انعطاف پذیری مانند یوگا
  • فعالیت های هوازی مانند طناب زدن یا دوچرخه سواری

این مطلب را از دست ندهید! از کجا بفهمیم کودک ما به پرستار نیاز دارد؟

  1. بهبود وضعیت و فرم بدنی

وضعیت بد بدن باعث می شود کودک شما کوتاه تر از حالت واقعی به نظر برسد. در نتیجه با گذشت زمان، افتادگی یا خم شدن شانه ها روی قد کودک تأثیر می گذارد. کمر باید به طور طبیعی در سه نقطه منحنی باشد. تغییر حالت بدن موجب درد در ناحیه کمر و گردن می شود. نحوه ایستادن، نشستن و خوابیدن نکته کلیدی است. اگر کودک شما دارای فرم بدنی نامناسب است، برای انجام حرکات اصلاحی اقدام کنید. اگر مطمئن نیستید که باید از کجا شروع کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

  1. نقش یوگا در افزایش قد

تمرینات یوگا کشش و تعادل زیادی برای بدن ایجاد می کند و برای بهبود رشد قدی کودکان موثر است. همچنین عضلات را تقویت کرده و سبب می شود کودک قدبلندتر شود. حرکات مخصوص آن را، که برای کودک مناسب هستند، دنبال کنید. 

. برخی از ژست های محبوب یوگا برای بهبود وضعیت بدن شامل موارد زیر است: 

  • ژست کوه
  • ژست کبرا
  • ژست کودک
  • ژست جنگجو 

 

بهبود رشد قد کودکان

  1. بارفیکس

سال های زیادی است که بارفیکس به والدینی که می خواهند فرزندشان قدبلندتر شود، توصیه می شود. آویزان شدن از میله ها به کشیدگی ستون فقرات هم کمک می کند، که عامل مهمی برای بهبود قد است. تمریناتی که باعث تقویت عضلات بازو و پشت می شوند، نیز برای تناسب اندام کودک مفید هستند.

  1. نور خورشید

نور خورشید منبع خوبی از ویتامین D است. همچنین به رشد عضلات و استخوان ها و افزایش قد کودک کمک می کند. از طرفی، به جذب بهتر کلسیم منجر شده و تقویت استخوان ها را در پی دارد. بنابراین کودک خود را تشویق کنید که بازی های ویدیویی را ترک کند، بیرون برود و زیر آفتاب بازی کند. سایر منابع ویتامین D شامل ماهی، غذاهای دریایی، قارچ ها و زرده تخم مرغ را فراموش نکنید.

  1. خواب روزانه

اگر بچه هایتان در دوران نوجوانی کمتر از ساعات توصیه شده بخوابند، عوارض زیادی متوجه آن ها خواهد بود. بدن در هنگام خواب هورمون رشد آزاد می کند. نداشتن برنامه خواب منظم، میزان ترشح این هورمون را کاهش می کند. میزان خواب روزانه موردنیاز کودک در سنین مختلف، متغیر است:

  • نوزادان تا 3 ماهه: 14-17 ساعت
  • نوزادان 3 تا 11 ماهه: 12 تا 17 ساعت
  • کودکان نوپای 1-2 ساله: 11 تا 14 ساعت
  • کودکان خردسال 3-5 ساله: 10-13 ساعت
  • کودکان 6 تا 13 ساله: 9 تا 11 ساعت
  • نوجوانان 14-17 ساله: 8 تا 10 ساعت

 

بهبود رشد قد کودکان

همه این راهکارهای بهبود رشد قدی کودکان، کنار هم نتیجه بخش هستند. یک رژیم غذایی مقوی همراه با ورزش منظم و خواب آرام نتیجه شگفت آوری در روند رشد کودکان دارد. بنابراین از فرزند خود با روش صحیح مراقبت کنید، تا او قدبلند و قوی شود.

اگر برای نگهداری از کودک خود وقت کافی ندارید تا روی همه این موارد توصیه شده نظارت کنید، نگران نباشید. با کمک پرستار کودک سرویک این خلاء را پر کنید. در نتیجه کودکانی شاداب و سالم خواهید داشت. در سرویک برای کودکان شما، در هر سنی که باشند، پرستاری ویژه با توانمندی های لازم و تحصیلات مرتبط با حوزه کودک در نظر گرفته ایم.

 healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا