خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

علائم ذات الریه در سالمندان

یکی از بیماری هایی که در سنین مختلف رواج پیدا کرده است، ذات الریه نام دارد. عفونت یک یا هر دو ریه از علائم ذات الریه در سالمندان است. معمولا عفونت ها به دلیل ویروس های مختلف، باکتری ها یا قارچ ها ایجاد می شوند.
بیماری ذات الریه بیشتر در سنین بالا دیده می شود و اگر شما سالمند هستید و یا فرد سالمندی در نزدیکی شما حضور دارد که به این بیماری دچار شده است، لازم است خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا سالمندان بیشتر از جوانان ممکن است در معرض خطر باشند و ممکن است بر اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند.

به طور کلی طبق تحقیقات شکل گرفته، حدود یک میلیون نفر هر ساله به دلیل ابتلا به بیماری ذات الریه به بیمارستان ها مراجعه می کنند و حدود ۵۰ هزار نفر آن ها جان خود را از دست می‌ دهند. نحوه تشخیص علائم ذات الریه بسیار ساده است و خیلی راحت تر می توانید از ابتدا آن را شناسایی کنید تا از گسترش عفونت یا باکتری جلوگیری کنید.
در ادامه مطلب قصد داریم نحوه تشخیص علائم ذات الریه در سالمندان را برایتان توضیح دهیم تا هرچه سریع تر مشکل خود را شناسایی کنید و برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم ذات الریه در سالمندان

علائم ذات الریه در سالمندان

نمی توان به طور دقیق علائم خاص و شدت هر علامت را مشخص کرد؛ زیرا نوع علائم به نوع میکروب، عفونت یا ویروس بستگی دارد‌. همچنین به شدت بیماری و وضعیت سلامتی بیمار نیز وابسته است؛ اما به طور کلی، علائم بیماری ذات الریه کمی مانند بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی است. با این تفاوت که خیلی زود از بین نمی رود و ادامه دار خواهد بود. گاهی اوقات نیز علائم با شدت بالا تری نسبت به آنفولانزا و سرماخوردگی خود را نشان می دهند. در ادامه مطلب چند مورد از علائم ذات الریه در سالمندان را برایتان بررسی خواهیم کرد:

  • سرفه یکی از اصلی ترین علائم بیماری ذات الریه است. اغلب بیماران هنگام نفس کشیدن سرفه می کنند. همچنین گاهی اوقات این سرفه ها با خلط همراه است و تنفس را برای بیمار دشوار می سازند.
  • علامت بعدی درد قفسه سینه است. گاهی اوقات بیماران هنگام تنفس عادی و روزمره خود درد قفسه سینه را تجربه می کنند و یا برخی از آن ها هنگام سرفه کردن یا عطسه کردن درد را تجربه خواهند کرد.
  • تغییرات دمای بدن نیز از مسائل دیگری است که بسیار در بیماری ذات الریه شایع است. تب کردن یا پایین رفتن بیش از اندازه دمای بدن در بیماری ذات الریه مشاهده می‌شود. همچنین خستگی مداوم، تعریق و لرز با شدت های مختلف نیز دیده می شود.
  • معمولاً در‌‌ میان علائم ذات الریه در سالمندان تعریق‌، استفراغ و اسهال نیز وجود دارد؛ زیرا افراد بالای ۶۵ سال معمولاً سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به جوانان دارند و این مشکلات برای آن ها رایج تر است.
  • در آخر هم لازم است به بی قراری، اختلال در خواب و بی اشتهایی اشاره کرد که در سنین مختلف دیده می شود و بیمار را با چالش های مختلفی رو به رو خواهد کرد.

نحوه تشخیص بیماری ذات الریه در سالمندان

چه زمانی لازم است خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید

اگر درجه حرارت بدن شما حدود ۳۹ درجه یا بالا تر است، به هیچ روشی قطع نمی شود و همچنان ادامه دار است، باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا تب یکی از علائم ذات الریه در سالمندان است. همچنین اگر شما جزء افرادی هستید که از درد قفسه سینه رنج می برید و سرفه های شدید مخصوصاً با خلط دارید، مراجعه به پزشک را عقب نیندازید.

در کنار علائم بالا باید توجه داشته باشید، بزرگسالانی که بالاتر از ۶۵ سال سن دارند و سالمند محسوب می شوند، با هر علائمی لازم است سریعاً خود را به بیمارستان برسانند. همچنین کودکانی که زیر دو سال دارند نیز با ضعیف ترین و کوچک ترین علائمی لازم است سریعاً به مراکز درمانی برده شوند؛ زیرا این افراد سیستم دفاعی بسیار ضعیفی دارند که با کوچک ترین مشکلی ممکن است برایشان خطر بزرگی به وجود بیاید.

در نهایت پیشنهاد می کنیم این دو گروه سنی حساس با کوچک ترین علائمی خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند و در انجام این کار تعلل نکنند. سالمندان عزیزی که از بیماری‌ های زمینه‌ ای مانند مشکلات قلبی رنج می برند، بیماری ذات الریه را جدی بگیرند؛ زیرا علائم بسیار ساده نیز می تواند منجر به اتفاقات جبران ناپذیری شود.

نحوه تشخیص بیماری ذات الریه در سالمندان

علائم ذات الریه در سالمندان ممکن است کمی با افراد دیگر متفاوت باشد. برای مثال این افراد کمتر تب و لرز را تجربه می کنند و به خاطر عفونت زیاد، گیجی و سردرگمی بسیاری را تجربه خواهند کرد.

به دلیل تفاوت علائم های مختلف در سالمندان، معمولا آزمایش ها و معاینات زیر برای تشخیص دقیق بیماری ذات الریه انجام خواهند شد:

  • بررسی دقیق علائم حیاتی مانند بررسی درجه تب، میزان ضربان قلب و شدت تنفس
  • انجام معاینات فیزیکی مانند گوش دادن به نحوه تنفس به وسیله گوشی پزشکی
  • بررسی قفسه سینه با اشعه ایکس
  • در نهایت انجام آزمایش خون برای بررسی شدت عفونت

درمان ذات الریه در سالمندان

درمان ذات الریه در سالمندان

پس از بررسی علائم ذات الریه در سالمندان نوبت به بررسی نحوه درمان آن می رسد. درمان این مشکل معمولاً به عوامل مختلفی وابسته است. سن بیماران، میزان عفونت در بدن، شدت بیماری، نوع علائم و سایر موارد این چنینی می توانند درمان های مختص به خود را به دنبال داشته باشند. در ادامه مطلب چند مورد از آن ها را برایتان به طور کامل توضیح خواهیم داد. مطمئن باشید که پزشک بهترین نوع درمان را با توجه به عوامل ذکر شده برای بیماران انتخاب خواهد کرد.

  • داروها: گاهی اوقات پزشکان داروهای خوراکی را برای بیمار مناسب می ‌دانند و گاهی اوقات نیز برای بیماری های شدید تر، آنتی بیوتیک های وریدی را پیشنهاد می کنند. به طور کلی برای بیماری ذات الریه از آنتی بیوتیک ها، ضد ویروس ها و ضد باکتری ها استفاده می شود تا بدن شما هر چه سریع تر این عوامل بیماری زا را از بین ببرد.

نکته مهم در رابطه با این داروها این است که بدون اجازه پزشک خود آن ها را استفاده نکنید. بسیار دیده شده است که بیماران ذات ‌الریه از داروهای ضد سرفه استفاده می کنند؛ درحالیکه سرفه یک راه بسیار مفید برای تخلیه مخاط ریه است. با این کار آن ها بهبود خود را به تعویق می‌ اندازند. حتماً قبل از خرید و استفاده از دارویی خاص، با پزشک خود مشورت کنید.

  • اکسیژن درمانی: از آن جایی که بیماری ذات الریه موجب افزایش مخاط ریه و در نهایت التهاب آن می شود، تنفس برای بیماران دشوار خواهد شد. به همین دلیل است که یکی از علائم ذات الریه در سالمندان، تنفس سخت است. با اکسیژن درمانی، شدت بیماری کمتر می شود و موجب درمان سریع تر بیمار خواهد شد.
  • مصرف مایعات: از علائم ذات الریه در سالمندان می توان به تب، سرفه و تنفس پی در پی اشاره کرد. تمام علائم ذکر شده مایعات بدن را از بین می برد و بدن انسان را با کمبود شدید مایعات مواجه خواهد کرد. در نتیجه مصرف مایعات زیاد می ‌تواند در درمان بیماری ذات الریه بسیار موثر واقع شود. همچنین مصرف مایعات زیاد موجب رقیق شدن مخاط موجود در ریه می شود و عفونت را سریع تر از بدن شما خارج می کند. البته تحقیقات هنوز مصرف مایعات را تایید نکرده اند. اما طبق مشاهدات، می‌توان گفت که مصرف مایعات در چنین بیماری ای می تواند کمک کننده باشد.
  • استراحت کردن: گاهی اوقات تمام چیزی که انسان ها احتیاج دارند مدتی استراحت است؛ تا بدن خود را با شرایط سازگار کنند و به آن اجازه بدهند که برای مبارزه با بیماری انرژی کسب کند. اغلب بیمارانی که با تنفس سخت، سرفه و تب دست و پنجه نرم می کنند، لازم است مدتی را به دور از شرایط کاری و مشکلات زندگی سپری کنند و تنها به استراحت بپردازند تا مشکلات خواب آن ها نیر برطرف شود.

بدن شما برای حل مشکلات بزرگ به استراحت احتیاج دارد. در نتیجه اگر با چنین بیماری ای روبرو شدید، حتماً چند روزی مرخصی بگیرید و به دور از هیاهوی زندگی به استراحت کردن بپردازید؛ زیرا سلامتی شما از همه چیز واجب تر است.

  • گرما و رطوبت: مرطوب کردن فضای خانه می تواند به بیماران ذات الریه برای تنفس ساده ‌تر و کاهش علائم ذات الریه در سالمندان کمک کند. با این کار مجرای هوایی بیمار نرم می شود و تنفس برای آن ها ساده تر می گردد. همچنین مصرف نوشیدنی های گرم مانند چای رقیق شده گرم می تواند شرایط را برای ریه ها تحمل پذیر تر کند. پیشنهاد ما استفاده از دستگاه های بخور برای مرطوب سازی فضای خانه است. اگر آن را در دسترس ندارید از یک ظرف پر از آب گرم نیز می توانید استفاده کنید و آن را در کنار تخت بیمار قرار دهید.

جالب است بدانید که در میان بیماران مبتلا به ذات الریه، حدود ۲۰ درصد آن ها معمولاً در بیمارستان بستری می شوند تا بتوانند بیماری خود را شکست دهند. همچنین اکثر آن ها پس از بهبود با مشکلات و عوارضی دائمی دست و پنجه نرم می کنند. نارسایی تنفسی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای بیماران پس از درمان به وجود می‌آید. با وجود این مشکل، ریه نمی تواند اکسیژن را به سادگی وارد کند و دی اکسید کربن را از خود خارج سازد. در نتیجه بیمار با تنفس بسیار دشوار روبرو می شود و این مشکل تا آخر عمر با او همراه خواهد بود.

پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را مطالعه کنید و پس از بررسی علائم ذات الریه در سالمندان، به نحوه جلوگیری از ابتلا به این بیماری نیز توجه کنید.

جلو گیری از ابتلا به ذات الریه

چگونه از ابتلا به بیماری ذات الریه جلوگیری کنیم؟

  • داشتن سبک زندگی سالم یعنی ترک سیگار، تغذیه مناسب و رعایت بهداشت‌، از اصلی ترین و کلیدی ترین کار هایی هستند که می توانند به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک کنند.
  • همچنین واکسن های مختلفی برای تزریق به بیماران بزرگسال موجود است که قبل از ابتلا به بیماری ذات الریه می توانید از آن ها با مشورت پزشک خود استفاده کنید. این واکسن‌ها معمولاً در نوع باکتریایی ذات ‌الریه بسیار موثر عمل خواهند کرد و عملکرد باکتری ها را در بدن شما کنترل می کنند.

علائم ذات الریه در سالمندان

نتیجه گیری

ذات الریه یک بیماری است که از طریق باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها وارد بدن می شود. معمولاً عوارضی مانند تنفس دشوار، سرفه و تب را به همراه دارد که این علائم ممکن است در بزرگسالان، مخصوصا سالمندان متفاوت باشد. درمان آن  به شدت بیماری و وضعیت سلامت بیمار بستگی دارد؛ اما اغلب دیده شده است که استفاده از داروها، اکسیژن درمانی و سبک زندگی سالم در موارد مختلف این بیماری کاربرد دارد و تنها چند درصد از بیماران مبتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

پیشنهاد ما این است که با توجه به علائم ذات الریه در سالمندان، خیلی سریع این بیماری را تشخیص دهید و خود را به مراکز درمانی برسانید؛ زیرا ذات الریه در سالمندان می تواند اثرات جبران ناپذیری را بر جای گذارد و عوارض بسیار سختی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا