خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

چگونه ظروف نگهدارنده غذا را تمیز کنیم

ترفند پاک کردن لکه های چربی ظروف پلاستیکی

چگونه ظرف نگهدارنده غذا را تمیز و بهداشتی نگه داریم؟

در هر خانه ای ظروف نگهدارنده غذا یا ظرف غذای پلاستیکی وجود دارد. برای نگهداری غذا در یخچال، گرم کردن غذا در مایکروویو و یا بردن غذا به سرکار از این ظرف ها استفاده می شود. با استفاده از ظرف های چند بار مصرف به جای یک بار مصرف ها می توانیم قدم مؤثری برای نجات محیط زیست برداریم. برای نگهداری انواع غذاهای جامد و مایع می توان از ظرف غذای پلاستیکی استفاده کرد. تنها چیزی که در استفاده از این ظرف ها باید در نظر داشت، تمیز کردن آن ها است تا مشکلی برای سلامتی ما ایجاد نکنند. با ما همراه باشید تا سریع و آسان ظروف نگهدارنده غذا را تمیز کنیم.

برای شستن و تمیز کردن ظرف های غذای پلاستیکی می توانید آن را در طبقه بالای ماشین ظرفشویی قرار دهید و یا آن را با دست بشویید. معمولاً شستن ظرف غذا با دست نتیجه بهتری خواهد داشت، چون به خوبی می توانید گوشه ها و شیارهای ظرف را تمیز کنید. همیشه از قبل به دستورالعمل های روی ظرف های نگهدارنده مواد غذایی توجه کنید.

چگونه ظروف نگهدارنده غذا را تمیز کنیم

ترفند تمیز کردن ظرف غذای پلاستیکی

ظرف غذای پلاستیکی اگر به خوبی تمیز نشود، می تواند منشأ بیماری و آلودگی باشد. مخصوصا که بعد از چند بار استفاده تغییر رنگ دهد. سینک یا یک ظرف بزرگ را با آب داغ پر کنید و چند قطره از مایع ظرفشویی چربی زدا را به آب اضافه کنید. ظرف ها را در آب غوطه ور کنید و اچازه دهید دو تا سه دقیقه خیس بخورند. سپس از یک اسفنج یا اسکاچ برای تمیز کردن قسمت های مختلف ظرف غذا استفاده کنید.

از ماشین ظرفشویی استفاده کنید

ظرف های نگهدارنده غذا را با آب گرم یا آب سرد بشویید تا ذرات باقی مانده غذا از بین برود. ظرف را به صورت وارونه در طبقه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید تا آب از بازوهای اسپری ماشین لباسشویی به قسمت های داخلی ظرف برسد و آن را عمیقاً تمیز کند.

تمیز کردن عمیق ظرف های نگهدارنده مواد غذایی

بعد از چندین بار استفاده از ظرف های نگهدارنده مواد غذایی، معمولاً حالت چسبندگی پیدا می کنند. اگر مواد غذایی دارای رب یا سس گوجه فرنگی و مانند آن ها را در ظرف های غذا بریزید متوجه می شوید که لکه غذا روی قسمت های مختلف ظرف بر جای می ماند. در این صورت باید از روش بهتری برای تمیز کردن عمیق ظرف های نگهدارنده مواد غذایی استفاده کنید.

ظرف غذا را با آب داغ بشویید

ظرف غذا را با آب داغ پر کنید. آب را درون ظرف بچرخانید تا ذرات غذایی که گیر کرده، جدا شود. اگر با این کار ذرات غذا از گوشه ها جدا نمی شود، از یک برس کوچک برای تمیز کردن گوشه های ظرف استفاده کنید.

چگونه ظروف نگهدارنده غذا را تمیز کنیم

از ترفندهای خانگی استفاده کنید

هیچ وقت از معجزه تمیزکننده های خانگی مثل سرکه، جوش شیرین و یا لیمو غافل نشوید. در یک کاسه کوچک، یک پیمانه سرکه سفید مقطر، یک پیمانه آب لیمو و دو پیمانه جوش شیرین را مخلوط کنید تا به شکل خمیری نازک درآید. از سرکه بیش از حد استفاده نکنید چون مخلوط کمی کف می کند.

با دست یا اسفنج زبر خمیر را به قسمت داخلی ظرف نگهدارنده مواد غذایی بمالید. ظرف را به مدت 15 دقیقه کنار بگذارید تا این مخلوط طبیعی کار خود را انجام دهد و ظرف را تمیز و حتی ضدعفونی کند.

حالا ظرف را شسته و خشک کنید

در این مرحله ظرف غذا را با آب گرم پر کرده و در آن را ببندید تا به سرعت آن را بچرخانید. داخل ظرف را با پارچه تمیز نخی یا میکروفایبر پاک کنید تا هیچ ردی از لکه های آب روی ظرف باقی نماند.

مواد غذایی را در ظرف غذای مرطوب نریزید

هیچ وقت از ظرف غذای مرطوب برای ذخیره و نگهداری مواد غذایی استفاده نکنید. حتماً قبل از استفاده آن را کاملاً خشک کنید چون رطوبت ظرف غذا موردعلاقۀ باکتری ها و کپک ها است. اگر هم ظرفتان کپک زد، یک لیوان آب گرم و یک قاشق مایع سفیدکننده یا هیدورژن پراکسید را با هم ترکیب کنید (هرگز دو ماده شوینده شیمیایی را باهم ترکیب نکنید) و این محلول را در درون ظرف بریزید و 15 دقیقه صبر کنید در آخر ظرف را با آب بشویید.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید برای خرید مایکروویو خوب بدانیم

نکاتی برای تمیز نگه داشتن ظروف نگهدارنده غذا

  • برای غذاهایی که دارای سس یا رب گوجه فرنگی هستند و احتمالاً باعث تغییر رنگ ظرف غذای پلاستیکی می شوند، از ظرف های نگهدارنده هم رنگ با این غذاها استفاده کنید.
  • برای از بین بردن لکه های سفید آب، چند قطره روغن روی دستمال کاغذی بریزید و با آن ظرف غذا را پاک کنید.
  • با قرار دادن ظرف های نگه دارنده غذا در برابر نور آفتاب هم لکه ها از بین می روند.
  • برای از بین بردن بوی بد ظرف های نگه دارنده مواد غذایی به صورت مداوم از جوش شیرین استفاده کنید.
  • هرگز ظرف نگهدارنده پلاستیکی را، که مرطوب یا کثیف است، با غذا پر نکنید چون به رشد کپک و باکتری در محیط ظرف کمک کرده اید.

وقت و حوصله نداری؟! خدمات نظافت منزل سرویک هست!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا