خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

چه ظرف هایی را در ماشین ظرفشویی نشوییم؟

15 وسیله ای که نباید در ماشین ظرفشویی شست

این ظرف ها را در ماشین ظرفشویی نشویید

در استفاده از ماشین ظرفشویی باید چند نکته را رعایت کرد تا ماشین ظرفشویی آسیب نبیند و طول عمر مفید آن کمک نشود. البته بعضی از ظرف ها اگر با ماشین ظرفشویی شسته شوند، ممکن است خراب و بلااستفاده شوند. مراقب باشیم چه چیزهایی را در ماشین ظرفشویی خود می شوییم، در غیر این صورت ممکن است ضررهای استفاده از ماشین ظرفشویی از فواید آن پیشی بگیرد.

1. چاقوهای تیز

ماشین ظرفشویی می تواند باعث کند شدن تیغه های چاقو شود. بنابراین مطمئن ترین روش، شستن چاقوهای تیز با دست است.

2. قابلمه ها و تابه های نچسب

ظروفی که پوشش نچسب دارند، معمولاً نباید در ماشین ظرفشویی شسته شوند. چون با گذشت زمان، پوشش نچسب آن از بین می رود. در نتیجه در حین پخت و پز، ظرف پوسته پوسته و پوشش نچسب آن خراب می شود.

 چه ظرف هایی را در ماشین ظرفشویی نشوییم؟

3. ظروف چدنی

چدن هرگز نباید داخل ماشین ظرفشویی شسته شود. ساختن یک سطح نچسب روی چدن زمان زیادی طول می کشد و مواد شوینده ظرفشویی آن را از بین می برد و ظرف را در برابر زنگ زدگی آسیب پذیر می کند. اسفنج های نرم و غیرسایشی بهترین پاک کننده ها هستند.

4. ظروف تزئینی چینی

اگر ظرف های شما دارای تزئینات ظریف است، برای آنکه تزئینات آن آسیب نبیند، آن ها را با دست بشویید. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر ظروف چینی در حین چرخه ظرفشویی به طور ناگهانی به ظرف های دیگر برخورد کند، ممکن است خرد شود. بنابراین ماشین ظرفشویی را با دقت بارگیری کنید.

5. ظرف های ظریف و عتیقه

ظرف های ظریف مانند عتیقه جات و مجسمه های ظریف نباید با ماشین ظرفشویی تمیز شوند. میراث خانوادگی را با دست بشویید تا آسیبی نبینند.

6. ظروف دست ساز و هنری

ظرف هایی که با دست نقاشی شده اند و یا به صورت دست ساز تهیه شدند، بسیار آسیب پذیر هستند. بهتر است آن ها را در ماشین قرار ندهیم.

بیشتر بخوانید: عادت های اشتباه در شستن لباس ها

7. ظروف کریستال

برخی از کریستال ها بعد از شست و شوی های مکرر کدر می شوند. پیشنهاد می شود دستورالعمل های تولیدکنندگان را، که روی کاتالوگ درج شده، دنبال کنید.

8. ظروف طلایی

بر خلاف نقره، که بیشتر آن ها را می توان در ماشین ظرفشویی قرار داد، ظروف طلایی رنگ در ماشین ظرفشویی دچار تغییر رنگ می شوند.

9. ظروف برنجی و برنزی

فلزاتی مانند برنز و برنج هنگام شستشو در ماشین ظرفشویی دچار تغییر رنگ و حفره می شوند. برای حفظ زیبایی شان، آن ها را با دست بشویید.

10. ظروف آلومینیومی

آب بسیار داغ موجود در ماشین های ظرفشویی می تواند سطح آلومینیوم را لکه دار کند؛ مواد شوینده قوی هم این ظروف را کدر می کنند.

 چه ظرف هایی را در ماشین ظرفشویی نشوییم؟

11. ظروف چوبی

آب بسیار گرم می تواند چوب را کدر کرده و یا باعث ترک برداشتن آن شود. ظروف تمام چوبی یا ظرف هایی با دستگیره های چوبی مناسب ماشین ظرفشویی نیستند.

12. ظروف اکریلیک

آب بسیار گرم و مواد شوینده قوی می تواند به صفحات اکریلیک و سایر ظروف صدمه بزند و باعث ایجاد ترک و از بین رفتن نقوش روی آن شود. آن ها را با دست بشویید تا همیشه ظاهری نو داشته باشند.

13. ظرف هایی که چسب زده اید

اگر ظرفی را با چسب تعمیر کرده اید، آن را با دست بشویید. آب گرم و شوینده های قوی که در ماشین ظرفشویی استفاده می شوند، چسب های ظرف را در خود حل کند.

14. لیوان های مدرج

لیوان های مدرج را، که اعداد روی آن ها چاپ شده اند، بهتر است با دست بشویید. با گذشت زمان، مواد شوینده ماشین ظرفشویی درجه بندی ها را از بین می برد و در نهایت برای اندازه گیری بی مصرف می شوند.

15. ظروفی که برچسب کاغذی دارند

ماشین های ظرفشویی برچسب های کاغذی را از بطری ها و شیشه ها شل کرده و از بین ببرند. این تکه های کاغذ می توانند سیستم تخلیه ماشین ظرفشویی را مختل کنند و یا روی ظروف دیگر بچسبند و مشکل جدیدی برای تمیز کردن آن ها ایجاد کنند. پس ابتدا برچسب ها را بردارید.

 چه ظرف هایی را در ماشین ظرفشویی نشوییم؟

سخن پایانی

برای استفاده صحیح از ماشین ظرفشویی بهتر است این ظرف ها را در آن قرار ندهیم. در واقع با این کار هم عمر ماشین ظرفشویی خود را افزایش داده ایم هم اینکه ظرف هایمان به سرعت خراب نمی شوند و یا ظاهر ناخوشایندی نمی گیرند. این نکته مهم را هم به خاطر داشته باشید که باقی مانده مواد غذایی را از روی ظروف پاک کنید تا ظرف ها بهتر شسته شوند.

منبع: today

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا