خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

نحوه پاک کردن لکه های روی مبل پارچه ای

تمیز کردن لکه مبل با ترفندهای خانگی

نحوه پاک کردن لکه روی مبل پارچه ای

وقت زیادی را روی مبل های خانه می گذرانیم. بنابراین هر از گاهی کثیف می شوند و لکه می گیرند. اینکه چگونه لکه  روی مبل را پاک کنیم، چیزی است که بهتر است برای دوام بیشتر مبل هایمان بدانیم. نحوه پاک کردن لکه روی مبل پارچه ای متنوع و بی شمار است. اما مهم این است که روشی را انتخاب کنیم که علاوه بر سهولت، آسیبی به پارچه مبل وارد نکند. قطعا نمی خواهیم هزینه زیادی به خاطر یک اشتباه کوچک پرداخت کنیم.

توجه به راهنمای شست و شوی مبل پارچه ای

اول از همه باید به نوع پارچه مبل توجه کنید. بسته به نوع پارچه و لکه، گزینه های مختلفی برای تمیز کردن آن دارید. همیشه اول به برچسب مبل که حاوی راهنمای شست و شوی مبل است، توجه کنید. تولیدکننده مبل بهتر از هر کسی می داند چه ماده ای با پارچه مبل سازگار است. پس در اولین قدم برچسب را بخوانید که معمولا در زیر یکی از بالشتک ها یا در زیر مبل دوخته شده است.

نحوه پاک کردن لکه های روی مبل پارچه ای
قبل از هر کاری به راهنمای شست و شوی مبل توجه کنید.

هر کدی معنی خاصی می دهد:

• W یعنی می توانید مبل را با آب و حلال های بر پایه آب بشویید. ترکیب آب و شوینده ملایم، گزینه مطلوبی است. همچنین می توانید از بخارشوی برای پاک کردن لکه مبل پارچه ای استفاده کنید.

• S یعنی از آب استفاده نکنید؛ چون لکه های بیشتری ایجاد می کند. حلال های مخصوص تمیز کردن به صورت خشک، تنها گزینه مطمئن برای این دسته از مبل ها است.

• WS یعنی می توانید با خیال راحت، از آب یا محلول پاک کننده با پایه آب استفاده کنید. پیشنهاد می شود ابتدا تکنیک مربوط به حلال ها را امتحان کنید.

• X یعنی فقط می توانید مبل را جارو بکشید. پارچه این نوع از مبل ها بسیار حساس هستند. روی این مبل ها نباید از آب یا حلال های بر پایه آب استفاده کرد. چون لکه های زیادی ایجاد خواهد شد. از دستورالعمل روی برچسب مبل غافل نشوید. جاروبرقی کشیدن برای این مبل ها مطمئن ترین روش است. به خاطر داشته باشید که از سری جاروبرقی که مخصوص مبل است، استفاده کنید. جاروبرقی لکه را کمی روشن تر می کند و سبب می شود ذراتی که هنوز به مبل نچسبیدند، به راحتی از بین بروند.

به هر حال مبلمان خانه جزو وسایل گران قیمتی است که دلتان نمی خواهد با یک اشتباه ساده، مجبور شوید آن را دور بیندازید. اگر مبل شما فاقد هر گونه برچسب و راهنمای شست و شو است، توصیه می شود ابتدا هر روشی را روی قسمت کوچکی از مبل که خارج از دید است، امتحان کنید. حالا برای پاک کردن لکه مبل پارچه ای، دست به کار شوید.

نحوه پاک کردن لکه های روی مبل پارچه ای
با کشیدن جارو برقی روی مبل، راحت تر می توانید لکه را پاک کنید.

ترفندهای خانگی برای پاک کردن لکه مبل پارچه ای

استفاده از مواد شوینده ملایم برای از بین بردن لکه مبل

مراحل زیر را طی کنید تا لکه های مبل پارچه ای را از بین ببرید:

1. مبل را جارو بکشید، از سری مخصوص مبل استفاده کنید تا آسیبی به مبل نرسد. با این کار چسبندگی لکه ها روی مبل کمتر می شود. ذرات هم از لکه جدا می شوند.

2. ماده شوینده ملایمی را با آب سرد ترکیب کنید. با اضافه کردن کمی سرکه قدرت این ترکیب را چند برابر کنید. حرفه ای ها استفاده از آب مقطر را برای پاک کردن لکه های مبل پیشنهاد می دهند. شما هم می توانید امتحان کنید.

3. یک پارچه میکروفایبر را با محلول مرطوب کنید و با آن، لکه را به آرامی پاک کنید. فشار زیادی وارد نکنید. پارچه باید مرطوب باشد. از پارچه ای که به شدت خیس است، استفاده نکنید.

4. الان می خواهید محلول را از روی مبل پاک کنید. از پارچه مرطوب و تمیز استفاده کنید و محل لکه را کاملا با آن پاک کنید.

5. با یک پارچه تمیز یا دستمال حوله ای محل لکه را فشار دهید تا خشک شود. با حوله خشک می توانید رطوبت اضافی را از مبل بگیرید. با باز کردن پنجره ها یا استفاده از فن، مبل زودتر خشک خواهد شد.

نحوه پاک کردن لکه های روی مبل پارچه ای
برای پاک کردن لکه های مبل پارچه ای، یک اسپری خانگی تهیه کنید.

 

نحوه پاک کردن لکه مبل پارچه ای با شامپو فرش

اگر روش های قبلی موثر نیستند، از شامپو فرش کمک بگیرید. شامپو فرش را با کمی آب ترکیب کنید. کف خوبی تشکیل می شود. این کف را روی لکه های مبل بمالید. 5 تا 10 دقیقه صبر کنید. سپس با یک پارچه میکروفایبر مبل را پاک کنید. در نهایت اجازه دهید کامل خشک شود.

بیشتر بخوانید: روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات

نحوه پاک کردن لکه مبل پارچه ای با جوش شیرین

اگر لکه روی مبل پارچه ای ناشی از چربی است، روی لکه جوش شیرین بپاشید. استفاده از آب و مایعات دیگر روی چربی، موجب پخش شدن چربی به اطراف می شود. روی لکه را با جوش شیرین بپوشانید و اجازه دهید حداقل 20 دقیقه تا یک ساعت بماند. سپس می توانید از جاروبرقی برای جمع کردن جوش شیرین استفاده کنید. این روش برای مبل چرم، جیر و پارچه های ضد آب نیز کاربردی است. برای تمیز کردن مبل با جوش شیرین تکنیک های زیادی وجود دارد. می توانید روی لکه، مسواک یا حوله نرم بکشید، تا هر چیزی که روی مبل خشک شده کاملا جدا شود. سپس روی لکه جوش شیرین بپاشید و در اخر از جاروبرقی استفاده کنید.

نحوه پاک کردن لکه های روی مبل پارچه ای
جوش شیرین برای پاک کردن لکه های ناشی از چربی گزینه خوبی است.

نحوه پاک کردن لکه مبل پارچه ای با سرکه

اگر لکه های مبلتان تازه نیستند و سمج تر از این حرفا هستند، نگران نباشید، با سرکه دست به کار شوید. این محلول خانگی را تهیه کنید و داخل ظرف اسپری بریزید، تا از شر لکه های مبل خلاص شوید:

• 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی
• 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید
• 1 لیوان آب گرم

یک پارچه سفید را با این محلول اسپری کنید و به آرامی روی مبل بمالید. این کار را تکرار کنید تا لکه ها کم رنگ شوند. در اخر، یک پارچه تمیز را روی مبل فشار دهید تا رطوبت را چذب کند. اجازه دهید مبل به صورت طبیعی و به طور کامل خشک شود.

• از استفاده از سشوار برای خشک کردن پارچه های ظریف خودداری کنید، زیرا گرما احتمالاً به آن آسیب می رساند. البته باد خنک شسوار گزینه خوبی است.

استفاده از آب مقطر برای از بین بردن لکه های مبل پارچه ای

طبق توصیه افراد حرفه ای در نظافت منزل، از آب مقطر استفاده کنید. زیرا هنگام خشک شدن، لکه های معدنی از خود به جای نمی گذارد. اگر می خواهید احتمال آسیب به مبلتان به حداقل برسد، این توصیه حرفه ای ها را جدی بگیرید.

استفاده از بخارشوی برای از بین بردن لکه های مبل پارچه ای

قبل از استفاده از بخارشوی، از جاروبرقی استفاده کنید تا هر چیزی که از روی لکه قابل جدا شدن است، با جاروبرقی برداشته شود. این اقدام برای جلوگیری از نفوذ ذرات در پارچه مبل به دلیل استفاده از بخار ضروری است. گاهی اوقات جاروبرقی حتی می تواند لکه را کمی روشن کند. در آخر از بخارشوی استفاده کنید.
بخارشوی را روشن کرده و به آرامی روی محل لکه مبل حرکت دهید. بخارشوی را روی لکه نگه دارید تا به آرامی روی لکه حرکت کند. با عبور دادن بخار از لکه، می توانید لکه را پاک کنید. بگذارید مبل کاملاً خشک شود. باز کردن پنجره ها می تواند به روند خشک شدن سرعت ببخشد.

نحوه پاک کردن لکه های روی مبل پارچه ای
بخارشویی یکی از تکنیک های پاک کردن لکه مبل پارچه ای است.

اگر موفق نشدید لکه مبل را پاک کنید، نگران نباشید؛ افراد حرفه ای مشکل شما را به آسانی حل خواهند کرد. برای دریافت انواع خدمات در ارتباط با نظافت منزل به سرویک مراجعه کنید. همه انواع خدمات برای رفع تمام نیازهای شما در سرویک دسته بندی شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا