خدمات مراقبتی و پرستاری
تعمیرات لوازم خانگی

نحوه از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

ترفندهای خانگی از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

نحوه از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی جزو وسایل پرکار آشپزخانه است. به همین دلیل نیاز به توجه و نظافت بیشتری دارد تا کار خود را به بهترین شکل انجام دهد. حتما گاهی از بوی بد ماشین ظرفشویی کلافه شده اید. برای اینکه با نحوه از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی آشنا شوید، در ادامه با ما همراه شوید. با حل این مشکل شما علاوه بر اینکه از بوی بد ماشین ظرفشویی خلاص می شوید، ظرف های تمیز تری هم از ماشین ظرفشویی تان تحویل می گیرید. همچنین با چند اقدام ساده، عمر مفید این وسیله با ارزش را افزایش می دهیم.
طبق معمول اول سراغ علت ها می رویم و با ریشه یابی این مشکل، چند راهکار مفید را معرفی می کنیم تا از شر بوی بد ماشین ظرفشویی خود خلاص شوید.

نحوه از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی
قبل از گذاشتن ظرف ها در ماشین ظرفشویی، ذرات باقی مانده غذا را دور بریزید تا به دستگاه آسیب نزند.

چرا ماشین ظرفشویی بوی بدی می گیرد؟

شاید فکر کردن به اینکه چرا ماشین ظرفشویی بوی بدی می گیرد، عجیب به نظر برسد. به هر حال، کار ماشین ظرفشویی شستن و تمیز کردن ظروف است. اما ماشین ظرفشویی های مدرن و درجه یک هم قربانی ذرات ریز غذا می شوند! مواد غذایی، ذرات روغن و لایه های چربی بعد از اتمام کار ماشین، به دیواره داخلی آن می چسبند و بوی بدی تولید می کنند. این مسئله سبب می شود ماشین ظرفشویی ظرف ها را تمیز نشوید. اگر به آن رسیدگی نشود، شاید در درازمدت به قطعات ماشین ظرفشویی آسیب وارد شود. در نهایت ممکن است متحمل هزینه های تعویض قطعات و ماشین ظرفشویی شوید.

چگونه بوی بد ماشین ظرفشویی را از بین ببریم؟

نحوه از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی ساده است. فقط کافی است هر چند وقت یک بار روتین تمیز کردن ماشین ظرفشویی را دنبال کنید. مراحل زیر را در نظر داشته باشید تا ماشین ظرفشویی شما بوی بدی نگیرد یا از شر بوی بد آن راحت شوید:

مرحله 1: تمیز کردن فیلتر تخلیه

برخی از ماشین های ظرفشویی دارای فیلترهایی هستند که به صورت خودکار تمیز می شوند. که به عنوان دفع زباله برای باقی مانده ذرات غذا عمل می کنند. با این حال، فیلترهای دستی رایج تر هستند و نیاز به تمیز کردن دارند. فیلترهای دستی معمولاً استوانه ای هستند.
فیلترهای تخلیه ماشین ظرفشویی را در آب گرم و ماده شوینده بشویید. با استفاده از برس یا مسواک قدیمی شکاف ها را به خوبی تمیز کنید. چون ممکن است ذرات غذا بین آن ها گیر کرده باشد. سپس فیلتر را خشک کنید. قبل از قرار دادن فیلتر، از پارچه یا اسفنج مرطوب برای پاکسازی مواد غذایی در اطراف فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

نحوه از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی
تمیز کردن فیلتر تخلیه به صورت منظم، از ایجاد بوی نامطبوع در ماشین ظرفشویی جلوگیری می کند.

مرحله 2: تمیز کردن بازوی اسپری ماشین ظرفشویی

بازوی اسپری در ماشین ظرفشویی، آب را به سمت ظرف ها هدایت می کند. به مرور زمان ممکن است بازوی اسپری با ذرات غذا مسدود شود. این مسئله نه تنها بوی بدی ایجاد می کند، بلکه جلوی تمیز شدن صحیح ظرف ها را هم می گیرد. برای تمیز کردن بازوهای اسپری، آن ها را از ماشین ظرفشویی خارج کنید و با آب گرم و ماده شوینده بشویید. منافذ یا درگاه ها را بررسی کنید. با خلال دندان یا چیزی شبیه به آن، هرگونه انسدادی را که با ذرات غذا ایجاد شده است، برطرف کنید. در آخر بازوهای اسپری را جای گذاری کرده و مرحله 3 را دنبال کنید.

مرحله 3: تمیز کردن توری، دور درب و لولای ماشین ظرفشویی

توری پایین ماشین ظرف شویی را باز کرده و آن را به خوبی بشویید. معمولا باقی مانده غذا در این قسمت از ماشین ظرفشویی گیر می کند. همچنین اسپری آب پاش به این توری به خوبی دسترسی ندارد تا از تجمع ذرات غذا جلوگیری شود. واشر دور درب و قسمت لولا را نیز تمیز کنید. همه این اقدامات در کنار هم سبب می شوند دیگر ماشین ظرفشویی شما بوی بدی ندهد.

نحوه از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی
با تمیز کردن دورتادور درب ماشین ظرفشویی، از تجمع غذا و چربی جلوگیری می کنید.

ترفندهای خانگی برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

از مواد ضدعفونی کننده در دسترس و طبیعی غافل نشوید. جوش شیرین و سرکه در از بین بردن بوهای ناطمبوع ماشین ظرفشویی موثر هستند:

مرحله اول: ماشین ظرفشویی را خالی کنید

همه ظروف را بردارید. سپس با استفاده از یک پارچه میکروفایبر مرطوب، باقی مانده های کف را پاک کنید. برای دسترسی راحت تر می توانید قفسه زیرین ماشین ظرفشویی را بردارید.

مرحله دوم: از سرکه به عنوان تمیزکننده جادویی استفاده کنید

یک لیوان یا کاسه را با حدود یک فنجان سرکه سفید پر کنید و آن را داخل ماشین ظرفشویی و روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی خود قرار دهید. سرکه یک ماده پرقدرت در تمیز کردن ماشین ظرفشویی است. زیرا باعث از بین رفتن چربی و موجب خنثی کردن بوی غذاها می شود. ماشین ظرفشویی را روشن کرده و در گرم ترین حالت آن را تنظیم کنید. پس اتمام شست و شو، در را به مدت یک ساعت باز بگذارید تا ماشین ظرفشویی کاملاً خشک شود. فراموش نکنید محیط مرطوب بهترین جا برای رشد کپک است؛ کپک هم منشا بوی بد ماشین ظرفشویی است.

نحوه از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی
با ترکیب سرکه و اسانس های روغنی خوشبو، رایحه دلپذیری در ماشین ظرفشویی خود ایجاد کنید.

برای بوی بهتر، به سرکه، روغن اضافه کنید
سرکه خواص تمیزکنندگی خیره کننده ای دارد اما همه دیوانه بوی سرکه نیستند. چاره کار ساده است. از بوی سرکه بدتان می آید؟ چند قطره اسانس روغنی خوشبو به سرکه اضافه کنید. اسانس های اسطوخودوس، پرتقال، لیمو یا نعنا رایحه ای دلپذیر در ماشین ظرفشویی آشپزخانه شما ایجاد می کنند. همچنین این روغن ها خاصیت ضد باکتریایی دارند. این فرآیند را چهار بار در طول سال تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تعویض لاستیک درب لباسشویی

استفاده از جوش شیرین  

پس از پاک کردن باقی مانده مواد غذایی از فیلتر، بازوی اسپری و درب ماشین ظرفشویی، تا حد زیادی بوی نامطبوع ماشین برطرف می شود. با این حال، هنوز ممکن است بوی بدی به مشام برسد. برای خنثی سازی این بوها، جوش شیرین را امتحان کنید. می توانید این روش را بعد از پاکسازی با سرکه انجام دهید تا محکم کاری کرده باشید.
یک لیوان جوش شیرین را روی قسمت پایینی ماشین ظرفشویی بپاشید. بدون اینکه مواد شوینده ای اضافه کنید، یک چرخه شست و شوی کامل با حرارات بالا برای دستگاه تنظیم کنید. جوش شیرین بوی بد ماشین ظرفشویی را جذب کرده و از بین می برد.

نحوه از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی
جوش شیرین در از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی بسیار موثر است.

همیشه نکات ایمنی را رعایت کنید. هنگام تمیز کردن ماشین ظرفشویی، هرگز سرکه را با مواد شوینده شیمیایی مانند کلر مخلوط نکنید. چون با ترکیب آن ها، گازهای سمی تولید می شود. برچسب مواد شوینده خود را بخوانید که آیا حاوی کلر است یا نه. چون ممکن است بقایای مواد شوینده در ماشین مانده باشد و با سرکه ترکیب شود. قبل از استفاده از سرکه، به خوبی با دستمال مرطوب ماشین ظرفشویی را پاک کنید.

نحوه از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی
تمیز کردن دوره ای ماشین ظرفشویی سبب می شود، دستگاه ظرف های شما را تمیزتر از قبل بشوید.

اگر ماشین ظرفشویی شما در برابر روش های از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی شکست ناپذیر است، نگران نباشید. این کار را به افراد حرفه ای بسپارید. تجارب آن ها کار شما را آسان تر می کند. برای دریافت انواع خدمات نظافتی به سرویک مراجعه کنید و در صورت تمایل درخواست خود را ثبت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا