خدمات مراقبتی و پرستاری
تعمیرات لوازم خانگی

چگونه یک هود خوب و باکیفیت بخریم؟

راهنمای خرید هود مناسب برای آشپزخانه

چگونه یک هود خوب و باکیفیت بخریم؟

هر آشپزی به خوبی می داند داشتن یک هود باکیفیت در آشپزخانه چقدر ضرورت دارد. هود خوب و با کیفیت بالا، به خوبی دود، حرارت، بوی غذا، ذرات معلق چربی و هر بوی ناخوشایند حاصل از پخت و پز را در آشپزخانه از بین می برد. برای اینکه موقع آشپزی راحت نفس بکشید و بوی غذا و دود شما و مهمانانتان را اذیت نکند، باید موقع خرید هود خوب و باکیفیت به ویژگی های بارز آن دقت کنید.

نمی توان آشپزخانه را بدون حضور هود تصور کرد

امروزه، هود نقش مهمی در آشپزخانه ها بازی می کند. این وسیله نسبتاً مدرن در واقع به جای فن های قدیمی به محیط خانه ها راه پیدا کرده است و در تمیزکردن هوای آشپزخانه و جلوگیری از تجمع باکتری وظیفه مهمی را به دوش می کشد. برای خریدن هود مناسب به یک سری اطلاعات اولیه نیاز است تا هودی با عملکرد مطلوب بخریم. اینجا به سوالات شما موقع خریدن هود خوب جواب خواهیم داد.

معیارهای خرید هود خوب و باکیفیت چیست؟

موقع خرید هود برای آشپزخانه حتماً سوالات زیادی در ذهنتان شکل می گیرد:

  • چه ابعاد و اندازه ای از هود برای آشپزخانه من مناسب است؟
  • روش نصب هود چیست؟
  • از چه سیستم تهویه ای قرار است استفاده کنم؟
  • چه فیلتر چربی برای آشپزخانه من بهتر است؟
  • قدرت مکش هود چقدر باید باشد؟
  • آیا هودی که می خواهم بخرم به اندازه کافی کم سروصدا است؟
  • در چه ارتفاعی قرار است نصب شود؟

ابعاد و اندازه هود

اندازه هودی که می خواهید بخرید به محل نصب آن بستگی دارد. ابعاد هودهایی که در مقابل دیوار نصب می شوند، باید برابر با ابعاد اجاق گاز یا بزرگتر از آن باشد. پس اندازه های اجاق گاز خود را در زمان خرید هود در نظر داشته باشید. معمولاً از هر دو طرف، هود باید 8 سانتیمتر از اجاق بزرگتر باشد.

نوع هود هم در تعیین ابعاد مناسب آن برای آشپزخانه مهم است. برای نمونه اگر قرار است هود جزیره ای بخرید، به هودی بزرگ تر نیاز خواهید داشت. چون حرارت، بو و ذرات چربی به راحتی به اطراف پراکنده می شود. بنابراین هودی مناسب است که از هر دو طرف، 8 تا 15 سانتیمتر از اجاق گاز بزرگتر باشد. هرچه سایبان هود بزرگتر باشد، دود و چربی را بهتر به دام می اندازد.

چگونه یک هود خوب و باکیفیت بخریم؟

محل نصب هود

دومین مسئله در خریداری هود خوب و باکیفیت این است که تصمیم بگیرید چگونه و کجا می خواهید هود را نصب کنید. البته نوع هود تعیین کننده خواهد وبد. هودها انواع مختلفی دارند. که در ادامه به ان ها می پردازیم:

  • هود زیرکابینتی

این هود دقیقا زیر کابیت و بالای اجاق گاز قرار می گیرد. کانال خروجی هود پشت هود و از طریق دیوار یا از بالای هود خارج می شود و با کابینت پوشانده می شود.

  • هود دیواری

هودهایی که مقابل دیوار نصب می شوند. این نوع از هودها، کانال خروجی شان پشت  دودکش هود و داخل دیوار قرار می گیرد.

  • هود جزیره ای

 مستقیما از سقف آشپزخانه نصب و آویزان می شود.

  • هود توکار

هودهای توکار معمولاً داخل هودهای قدیمی و به صورت توکار نصب می شوند. یا به گونه ای که قابل مشاهده نباشد بالای اجاق گاز تعبیه می شوند.

نوع تهویه هوا

یکی از معیارهای خریداری هود این است که هود شما با چه مکانیزمی هوا را تهویه کند. از نظر تهویه هوا، هوها به دو نوع کلی تقسیم می شوند. نوع ایده آل آن دارای کانال خروجی هوا است. این مدل از هودها، دود، چربی و بو را به خارج از خانه منتقل می کنند و هوا را به سمت بیرون تهویه می کنند. اما در شرایطی ممکناست امکان استفاده از کامال خروجی ممکن نباشد یا امکان نصب کانال در دیوار یا سقف فراهم نباشد. در چنین مواردی بهتر است هودی بخرید که فاقد کانال خروجی هوا است. این مدل از هودهای آشپزخانه دود، چربی و بو را جذب کرده و هوای تصفیه شده را به محیط باز می گردانند.

فیلتر هود

باید بدانید که هودی که قرار است خریداری کنید، از چه نوع فیلتر چربی برخوردار است. فیلترهای آلومیونومی ذرات چربی را در سطح مشبک آلومیونومی گیر می اندازند. اگر این فیلتر به صورت منظم تمیز نشود، صدای هود بیشتر از قبل شده و جریان هوا هم محدود خواهد شد. هوا آشپزخانه هم به خوبی تهویه نخواهد شد.این نوع از فیلترها به راحتی قابل شست و شو هستند و در صورت تمیز کردن منظم آن، نیازی به تعویض ندارند. می توانید فیلترهای آلومیونومی را در ماشین ظرفشویی نیز بشویید.

فیلترهای ذغالی از جمله فیلترهایی هستند که هرچند وقت یک بار، بسته به میزان استفاده شما، باید تعویض شوند. اگر در تعویض این فیلترها سهل انگاری کنید، موقع پخت و پز دچار سردرد خواهید شد.

چگونه یک هود خوب و باکیفیت بخریم؟

قدرت مکش

قدرت مکش هود بر اساس  معیار (cubic feet per minute)CFM اندازه گیری می شود. هرچه عدد این معیار بیشتر باشد، هوای بیشتری در هر دقیقه تهویه می شود. برای زمان خرید هود مناسب، بهتر تصمیم بگیرید، اول نوع اجاق گاز خود را مشخص کنید. اجاق های برقی و گازی به هودهایی با قدرت مکش متفاوت نیاز دارند. اگر اجاق برقی دارید، هود باید قدرت مکشی معادل 100 متر مکعب بر دقیقه داشته باشد. اجاق های گازی به هودی با قدرت مکشی معادل 400 تا 650 مترمکعب نیاز دارند. البته نوع پخت و پز شما و اندازه اجاق هم هم نقش مهمی در قدرت مکش هود دارد. با توجهبه نیاز خود هودی با قدرت مکش مناسب بخرید.

اجاق گازی به بالاترین قدرت مکش نیاز دارد. برای برخوداری از هود خوب و باکیفیت بالا بهتر است از هودی دارای کانال خروجی بخرید. هودهایی فاقد کانال نیاز است فیلتر را مکررا تعویض کنید که در دراز مدت هزینه بر است.

میزان سروصدا

حتما دنبال هودی با کمترین میزان صدا و نویز هستید. اگر صدای هود ناهنجار و زیاد باشد، برای افراد خانه بسیار آزادهنده خواهد بود. در بعضی از خانه ها به دلیل صدای زیاد آن، بعد از مدتی به عضو غیرکابردی آشپزخانه تبدیل شده است. صدای هود با واحد اندازه گیری سون (sone) سنجیده می شود. عدد پایین سون نشان دهنده صدای کم هود است. سون معادل عدد 1 تقریباً برابر با صدای یخچال است برخی از تولیدکنندگان هم از معیار دسی بل استفاده می کنند. صدای نرمال هود حدودا ۵۶ دسی بل که این رقم حد نرمال شنوایی محسوب می‌شود.       

بیشتر بخوانید: چگونه صدای بلند جاروبرقی را کم کنیم؟

ارتفاع

ارتفاع هود باید متناسب با ارتفاع سقف و ارتفاع اجاق شما باشد. موقع خرید، اندازه ها را در نظر داشته باشید. ارتفاع هودهای مختلف از سطح اجاق هم متفاوت است. پس به نوع هودی که خریداری می کنید هم توجه کنید.  اینکه هود شما جزیره ای باشد، باید 70 تا 90 سانتیمتر از سطح اجاق فاصله داشته باشد. اما در برخی مدل های زیرکابینتی و یا اجاق گازهای فردار این میزان کمتر می شود. این نکته را به یاد داشته باشید، هرچه خود بالاتر از سطح اجاق نصب شود، قدرت آن در جذب چری و بو کمتر می شود. پس زمان خرید به قدرت مکش و میزان صدای هود توجه داشته باشید.

چگونه یک هود خوب و باکیفیت بخریم؟

سخن آخر

امیدواریم این نکات، کار شما را در زمان خرید هود خوب و باکیفیت راحت تر کند تا خرید خوبی داشته باشید. در خریداری هود باید از قبل معیارهای هود خوب را در نظر داشته باشیم تا هودی مطابق با استفاده ها و نیازهای خود بخریم. تمیز، نگهداری و سرویس منظم هودها هم برای افزایش عمر مفید آن ها پیشنهاد می شود. اگر برای تعمیر هود یا سایر لوازم خانگی خود به دنبال تکنسین ماهر هستید، می توانید تمام کار خود را به سرویک بسپارید. با نصب سرویک، از خدمات متعدد آن در منزل خود استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا