خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

روش های تمیز کردن تخته گوشت آشپزخانه

یکی از لوازم پرکاربرد آَشپزخانه تخته های گوشت هستند. تخته های گوشت نه فقط برای اینکه سطح پیشخوان آشپزخانه تمیز بمانند، بلکه برای خرد کردن مواد غذایی به روش های دلخواه، لازم و ضروری هستند.  از تخته های گوشت برای خرد کردن گوشت، مرغ، سبزیجات و سایر مواد غذایی استفاده می کنیم. تمیز کردن تخته گوشت آشپزخانه یکی از کارهایی است که باید برای حفظ سلامت مواد غذایی و در نهایت سلامت خودمان انجام دهیم.

کدام نوع تخته گوشت بهتر است؟

اول سراغ این مسئله می رویم که کدام یک از تخته های گوشت مناسب تر هستند. برخلاف تصور رایج تخته های گوشت چوبی از نوع پلاستیکی آن ایمن تر هستند. همچنین چوب کمتر میکروب ها و باکتری ها را در خود نگه می دارد. البته دلیل نمی شود که شما باید همه تخته های پلاستیکی خود را دور بریزید. بلکه با توجه به چند نکته می توانید تخته های گوشت پلاستیکی آشپزخانه را همیشه تمیز و بهداشتی نگه دارید.

تخته های گوشت چوبی یا پلاستیکی؟

تخته های گوشت پلاستیکی مزایایی دارند که اصلی ترین آن ها قیمت پایین است. علاوه بر آن، تخته های برش پلاستیکی  متخلخل نمی شوند. یعنی باکتری ها روی سطح تخته قرار می گیرند و به بافت داخل تخته نفوذ نمی کنند. با این حال، باکتری ها به درون شیارهای کوچک که بر اثر ضربات چاقو ایجاد می شود، نفوذ کرده و محل امنی برای تولید مثل و تکثیر پیدا می کنند. مزیت دیگر تخته های گوشت پلاستیکی این است به راحتی تمیز می شوند. برای تمیز کردن تخته گوشت، فقط کافیست آن را در ماشین ظرفشویی بگذارید یا به صورت دستی، با آب گرم تمیز کنید، بهتر است آن ها را با برس یا اسکاچ بشویید.

روش های تمیز کردن تخته های برش آشپزخانه

اگر واقعاً نگران باکتری ها هستید اما نمی خواهید تخته های گوشت پلاستیکی خود را دور بیندازید، از آن ها صرفاً برای برش و خرد کردن سبزیجات استفاده کنید و در عوض از تخته های برش چوبی برای برش مواد خام مانند گوشت استفاده کنید. اگر تخته های گوشت پلاستیکی آشپزخانه شما کهنه شدند، احتمالاً باید تخته های گوشت جدیدی بخرید.

تخته گوشت چوبی با وجود خاصیت متخلخل بودن چوب، از پلاستیک بهتر هستند. سطح چوب باکتری را جذب می کند اما به جای اینکه در سطح بماند و تکثیر شود، در لایه های زیرین چوب فرو رفته و می میرد. از طرفی نگهداری و تمیز کردن اصولی تخته های گوشت چوبی کمی زمان بر است.

نحوه تمیز کردن تخته گوشت چوبی

همه ما می دانیم که ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن اکثر وسایل آشپزخانه ایده آل است، اما هرگز نباید برای تمیز کردن تخته گوشت چوبی، آن را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. چون آب باعث ترک خوردن و تاب خوردن تخته می شود. این ترک های کوچک در نهایت محل امنی برای تولید باکتری ها شده و دلیلی برای ابتلا به بیماری های غذایی  خواهند بود.

برای استفاده مفید و مؤثر از ظرف های آشپزخانه، 15 موردی را که نباید در ماشین ظرفشویی شست، بشناسید. 

تمیز کردن تخته گوشت چوبی با مایع ظرفشویی

تمیز کردن تخته گوشت چوبی با دست به خودی خود آسان است. فقط به آب گرم، مایع ظرفشویی و اسفنج یا برس نیاز دارید! تخته را با آب داغ بشویید و با شوینده کار را تکمیل کنید. اگر خواستید، می توانید از شوینده های ضد باکتری هم استفاده کنید.

حتماً هر دو طرف تخته گوشت را به خوبی تمیز کنید. حتی اگر فقط از یک طرف تخته برای برش و خرد کردن استفاده کرده اید. فراموش نکنید که آب گوشت چکه کرده و طرف دیگر تخته را آلوده می کند. در آخر، هر دو طرف تخته را با آب داغ بشویید. سپس تخته را با پارچه یا حوله کاغذی خشک کنید. همچنین می توانید آن را در حالت ایستاده قرار دهید تا در هوای آزاد خشک شود.

روش های تمیز کردن تخته های برش آشپزخانه

تمیز کردن تخته گوشت چوبی با سفید کننده

اگر از تخته برش آشپزخانه برای برش گوشت یا مرغ خام استفاده کرده اید و می خواهید مطمئن شوید که تمام باکتری های گوشت و مرغ از بین رفته است، یک قاشق غذاخوری سفید کننده را به آب اضافه کنید و بگذارید تخته گوشت چند دقیقه در این محلول خیس بخورد. سپس آن را بشویید و خشک کنید.

ضدعفونی تخته گوشت چوبی با سرکه

اگر ترجیح می دهید از یک محلول تمیزکننده خانگی بدون مواد شیمیایی استفاده کنید، یک قسمت سرکه سفید را با چهار قسمت آب مخلوط کنید (اگر سرکه در دسترس نیست، با کاربردهای هیدروژن پراکسید آشنا شوید) برای ضدعفونی تخته گوشت، آن را برای چند دقیقه در این محلول قرار دهید. سپس آن را بشویید و خشک کنید.

تخته گوشت چوبی را بیش از چند دقیقه در این محلول ها قرار ندهید، چون باعث ترک یا تاب خوردن چوب می شود.

روش های تمیز کردن تخته های برش آشپزخانه

بوی بد تخته گوشت را با لیمو و نمک از بین ببرید

تمیز کردن تخته گوشت با لیمو و نمک به صورت ماهانه، یک روش عالی برای نگهداری هرچه بهتر آن ها است. ابتدا روی تخته نمک درشت، مانند نمک دریا، بپاشید. سپس، یک لیمو بردارید و آن را از وسط نصف کنید و آن را روی تخته بکشید. اینطوری از شر بوی بد تخته گوشت خلاص می شوید.

سخن پایانی

در این مطلب روش های گوناگونی را برای ضدعفونی و تمیز کردن تخته گوشت مطرح کردیم؛ می توانید از روش های خانگی و ایمن استفاده کنید و با وسایل در دسترس، تخته های گوشت آشپزخانه را تمیز کنید. همچنین روش هایی با استفاده از مواد شوینده شیمیایی هم کارساز خواهد بود. از آنجا که تخته های گوشت محل موردعلاقه باکتری ها هستند، نباید نظافت و تمیز کردن منظم آن ها را پشت گوش انداخت.

منبع: realsimple

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا