خدمات مراقبتی و پرستاری
ضد عفونی و سم پاشی

کاربرد هیدروژن پراکسید چیست؟

کاربردهای شگفت انگیز هیدروژن پراکسید

کاربرد هیدروژن پراکسید چیست؟

کاربرد هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید ضدعفونی‌کننده ملایمی است که برای جلوگیری از عفونت های ناشی از زخم های سطحی روی پوست مالیده می‌شود و با آزادسازی اکسیژن اثر خواهد کرد. از آن به عنوان دهان‌شویه برای از بین بردن سوزش جزیی دهان نیز استفاده می‌شود.

از کاربرد اولیه هیدروژن پراکسید که بگذریم، می‌رسیم به کاربردهای ثانویه و بی شمار آن که کاربردهای بسیار شگفت‌انگیزی دارد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که هیدروژن پراکسید غلظت‎ های مختلفی دارد که برای تمیز کردن زخم‌ها و ضدعفونی کردن لوازم خانه از هیدروژن پراکسید 3 درصد استفاده می ‎شود.

موارد استفاده از هیدروژن پراکسید در آشپزخانه

ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی

ماشین ظرفشویی و لباسشویی به ‎عنوان لوازم اساسی خانه باید به صورت منظم تمیز شوند. چراکه به‌دلیل وجود رطوبت در آن ‎ها، محل مناسبی برای رشد قارچ و کپک هستند. برای خلاصی از مضرات این موجودات، هیدروژن پراکسید را در قسمت‌های همیشه مرطوب ماشین اسپری کنید.

کاربرد هیدروژن پراکسید

نقش شگفت‌انگیز جوش شیرین را به‎ عنوان بوگیر طبیعی فراموش نکنید. با ترکیب جوش شیرین، آب و روغن‎ های خوشبو یک بمب معطر درست کنید و با اسفنج، فضای داخلی ماشین لباسشویی و ظرفشویی را تمیز کنید. با این روش ساده خانگی و در دسترس از شر بوی نامطبوع داخل ماشین خلاص می‌شوید.

تمیز کردن سینک ظرفشویی با هیدروژن پراکسید

اول سینک ظرفشویی را با آب، کمی خیس کنید و بعد از ترکیب آب و جوش شیرین ترکیب خمیری به دست بیاورید. اسفنج را به جوش شیرین آغشته کرده و سطح سینک را تمیز کنید. سپس مقداری هیدروژن پراکسید روی سینک بریزید و بعد از چند دقیقه با آب بشویید. خواهید دید که چقدر سینک ظرفشویی‎ شما برق می ‎زند.

کاربرد هیدروژن پراکسید

ضدعفونی کردن پیشخوان و سطوح چوبی آشپزخانه

استفاده از هیدروژن پراکسید رقیق ‎نشده برای تمیز کردن سطوح آشپزخانه و از بین بردن باکتری‌ها روی سطوح سخت مثل تخته‌های آشپزخانه بسیار موثر است. حدود 10 دقیقه بعد از اسپری کردن هیدروژن پراکسید صبر کنید تا هیدروژن پراکسید کار خود را انجام دهد.

کاربرد هیدروژن پراکسید

 

افزایش ماندگاری  سبزیجات و میوه ‎ها با هیدروژن پراکسید 

برای ضدعفونی کردن سبزیجات، یک چهارم لیوان هیدروژن پراکسید 3 درصد را برای از بین بردن باکتری ‎های سبزیجات استفاده کنید. چون باکتری‌ها باعث تغییر رنگ سبزیجات و میوه‎ ها می‎شوند، هیدروژن پراکسید باعث می‌شود که سبزیجات در یخچال، بیشتر از قبل تازه بمانند.

کاربرد هیدروژن پراکسید

تمیز کردن ظروف آشپزخانه

 قابلمه‎ ها و تابه‌ها بعد از مدتی دچار لایه‌های قهوه‌ای می‌شوند، هیدروژن پراکسید در کنار محلول جوش شیرین در تمیز کردن آن‌ها معجزه می ‎کند. فقط کافیست 1 تا 3 ساعت اجازه بدهید تا ظروفتان به‌خوبی در این محلول خیس بخورد.

ضدعفونی کردن سطل آشغال آشپزخانه

 سطل ‎های آشغال منبع امنی برای باکتری‎ ها و میکروب‎ ها است. برای ضدعفونی کردن آن‌ها، ابتدا سطل آشغال را با آب و صابون بشویید. سپس روی تمام سطوح آن محلول هیدروژن پراکسید و آب بپاشید. اجازه دهید سطل زباله برای چند ساعت در برابر آفتاب خشک شود.

کاربردهای هیدروژن پراکسید در دستشویی و حمام

برای تمیز کردن توالت نصف لیوان هیدروژن پراکسید را در کاسه دستشویی خود بریزید. 20 دقیقه صبر کنید تا میکروب ها را از بین برده و سطح توالت را شفاف کند.

کاربرد هیدروژن پراکسید

سطوح شیشه‌ای و آینه را برق بندازید

مقداری از هیدورژن پراکسید را روی سطوح شیشه ‎ای بپاشید و با دستمال کاغذی، پارچه تمیز یا روزنامه پاک کنید. برای تمیز کردن هفتگی دوش و وان حمام مقداری سرکه و هیدروژن پراکسید را ترکیب کنید. وقتی حباب‌ها در خمیر فروکش کردند، سطوح مختلف در حمام را با آن تمیز کنید.

از بین بردن کپک

کپک‌‎ها در محیط مرطوبی مثل حمام رشد می‌کنند. برای از بین بردن آن‌ها، به‌جای استفاده از مواد شیمیایی مضر، هیدروژن پراکسید 3 درصد رقیق‌نشده را اسپری کرده و اجازه دهید 30 دقیقه بماند.

هیدروژن پراکسید و لکه‌های لباس

حتما برای از بین بردن لکه‌های لباس روش‎های مختلفی را امتحان کرده‎اید. اگر موفقیت آمیز نبودند، می ‎توانید این فرصت را به هیدروژن پراکسید بدهید. این ماده در سفیدکنندگی کم رقیب است و برای از بین بردن انواع مختلف لکه ‏ها از جمله لکه‌های خون و نوشیدنی ‎ها عالی است. لباس‎ های سفیدی را که علاقه زیادی به آن‎ها دارید اما به خاطر لکه‎ های قهوه‎ای قابل پوشیدن نیستند، دور نیندازید. با هیدروژن پراکسید دوباره مثل روز اول لباس‎های سفیدتان می‎درخشد.

کاربرد هیدروژن پراکسید

صبر کنید! قبل از اینکه هیدروژن پراکسید را روی لباس امتحان کنید، یک قسمت کوچک و خارج از دید را برای تضمین دوام رنگ امتحان کنید. چراکه هیدروژن پراکسید می‎تواند باعث ضعیف شدن الیاف برخی از لباس‎‏ها شود. هنگام استفاده از هیدروژن پراکسید، برای محافظت از پوست خود دستکش بپوشید. چون هیدروژن پراکسید می‌تواند باعث قرمزی و سوزش شود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در مورد مراقبت از سالمند چاق

 کاربرد هیدروژن پراکسید در باغبانی

 جوانه زدن دانه ‎ها

خیساندن بذرها در هیدروژن پراکسید 1 تا 3 درصد لایه دانه را نرم کرده و باعث جوانه ‎زنی بذر شود. می‌توانید بذرها را به مدت 20 دقیقه قبل از کاشت در هیدروژن پراکسید خیس کنید.

از بین بردن جلبک‌های حوضچه و استخر

برای پاک‌سازی و ضدعفونی استخر و یا حوضچه باغچه‌ها از جلبک ها، نصف لیوان از  هیدروژن پراکسید 3 درصد را با آب ترکیب کرده و روی این سطوح بپاشید.

درمان گیاهان مبتلا به عفونت قارچی با هیدروژن پراکسید

4 قاشق چای‌خوری هیدروژن پراکسید 3 درصد را در یک پیمانه آب مخلوط کنید. سپس با اسپری کردن آن روی گیاهان و سبزیجات، آن ‎ها را از شر قارچ خلاص کنید. فقط به یاد داشته باشید که غلظت‌های قوی‌تر می‌تواند برگ‌های ظریف گیاهان را بسوزاند.

کاربرد هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید و حیوانات خانگی

بله! هیدروژن پراکسید بی‌نهایت کاربرد دارد؛ حیوانات هم از فواید بی ‎شمار این ماده بی‎ نصیب نیستند. هرچند اکثر دامپزشکان هیدروژن پراکسید را برای ضدعفونی کردن زخم های حیوان خانگی توصیه نمی ‎کنند.

درمان استفراغ سگ‌های مسموم

اگر حیوان خانگی شما مسموم شده، با توصیه دامپزشک می ‎توانید از هیدروژن پراکسید برای رفع این مشکل استفاده کنید.

تمیز کردن بستر حیوانات خانگی 

برای از بین بردن بو و ضدعفونی کردن بستر حیوانات خانگی، بستر را خالی کنید. ظرف را با صابون و آب داغ بشویید و سپس با هیدروژن پراکسید کاملاً اسپری کنید. 15 دقیقه صبر کنید تا به ‎خوبی خشک شود.

کاربرد هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید علاوه بر کاربردهای جذاب، منع مصرف هم دارد. برای از بین بردن لک و آکنه صورت اصلا توصیه نمی ‎شود. در هنگام استفاده نیز دقت کنید تا پوستتان در معرض آن قرار نگیرد. همچنین از غلظت‎ های بالاتر برای ضدعفونی و تمیز کردن استفاده نکنید. 

اگر در رفع مشکلات نظافتی در منزل با مشکلی مواجه شدید، می توانید برای دریافت خدمات نظافت منزل، از طریق اپلیکیشن سرویک اقدام کنید. انواع خدمات مربوط به نظافت در سرویک دسته بندی شده و با ثبت درخواست مشتریان، خدمت موردنظر در اولین فرصت ارائه می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا