خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

هر آنچه والدین باید در مورد دوست خیالی کودک خود بدانند

دوست خیالی کودکان؛ مزایا و معایب

هر آنچه والدین باید در مورد دوست خیالی کودک خود بدانند

اگر کودک شما اصرار دارد که سر میز غذا برای دوست خیالی او هم غذا بگذارید و یا صدای حرف زدن او با موجودی خیالی را می شنوید، نگران نباشید. کودکانی که دوست خیالی دارند، نباید باعث نگرانی والدین شوند. برخی مطالعات نشان می دهد که داشتن دوستان خیالی فوایدی هم دارد. به هر حال به عنوان والدین هوشیار می توانید این مسئله نگران کننده را به فرصت تبدیل کنید. در صورتی که دوست خیالی کودک شما دردساز شد، با اقدامی مناسب وارد عمل شوید. اگر می خواهید با جنبه های مثبت و منفی دوست خیالی کودکان و نحوه برخورد با این رفتار کودک خود آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

چرا برخی کودکان دوست خیالی دارند؟

اکثر بچه ها وانمود می کنند که عروسک هایشان می توانند صحبت کنند یا اینکه اسباب بازی هایشان قدرت جادویی دارند. اما برخی از بچه ها بازی نمایشی خود را یک گام جلوتر می برند و یک دوست خیالی برای خود برمی گزینند. مطالعه ای که محققان دانشگاه اورگن انجام دادند، نشان داد که تا سن 7 سالگی، 37 درصد کودکان دوست خیالی دارند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که بچه هایی که دوستان خیالی دارند، معمولاً فرزند اول یا تک فرزند هستند. اما به این معنی نیست که فقط بچه هایی که تنها هستند، برای خود دوست خیالی دارند. در واقع، مطالعات نشان می دهد بچه هایی که دوستان خیالی دارند، کاملاً اجتماعی و خلاق هستنددوستان خیالی معمولاً نشانه نگرانی یا اضطراب کودک نیستند. اما دوستان خیالی ممکن است وسیله ای برای کنار آمدن با مشکلات کودک باشند. به عنوان مثال، کودکانی که آسیب های روحی را تجربه کرده اند، ممکن است برای مقابله با ناراحتی ها به دوستان خیالی خود بیشتر اعتماد کنند.

هر آنچه والدین باید در مورد دوست خیالی کودک خود بدانند

نگرانی والدینی که کودکشان دوست خیالی دارد

مزایای داشتن دوست خیالی

بعضی از والدین نگرانند که اگر کودکشان دوست خیالی داشته باشد، به این معنی است که کودک بسیار تنها است و هیچ دوستی در دنیای واقعی ندارد. دوستان خیالی نشان دهنده کمبود مهارت های اجتماعی کودک نیست. بلکه دوستان خیالی می توانند برای تمرین مهارت های دوستی مانند حل تعارض ها در دوستی کودکان و یا به اشتراک گذاری کمک زیادی کند.

حرف زدن کودک با یک دوست خیالی حتی می تواند مهارت های ارتباطی کودک را ارتقا دهد. به نوعی سبب می شود کودک دیدگاه دوست خیالی اش را نیز در نظر بگیرد. مطالعات نشان می دهد بچه هایی که دوستان خیالی دارند بهتر می توانند دیدگاه شنونده یا مخاطب خود را درک کنند. پس سرزنش کودک یا والدین به دلیل وجود دوست خیالی منطقی نیست.

هر آنچه والدین باید در مورد دوست خیالی کودک خود بدانند
کودکانی تفاوت دوست واقعی و خیالی را به خوبی می دانند. مشکل اینجاست که نتوانند مرز واقعیت و خیال را درک کنند.

چگونه با دوست خیالی فرزند خود تعامل برقرار کنیم؟

وجود دوست خیالی فرزندتان را به چالش نکشید. در مقابل بهتر است که با بازی کودک خود با دوست خیالی اش همگام شوید. البته نه اینکه برای دوست خیالی اش، ظرفی روی میز غذا اختصاص دهید! نه! شما مختارید محدودیت هایی برای آن در نظر داشته باشید. با گفتن جملاتی مانند «چرا ساندویچ خود را با دوست خود به اشتراک نمی گذاری»، کودک خود را به حل مسئله تشویق کنید.  

اجازه ندهید فرزندتان، تقصیر رفتار اشتباه را گردن دوست خیالی اش بیندازد. اگر درباره دوست خیالی کودکتان سوالاتی بپرسید، سوالاتی مانند «دوست شما به چه سرگرمی هایی علاقه مند است؟»،  فرزند شما به احتمال زیاد از گفتن همه چیز در مورد دوست خود لذت خواهد برد. در مقابل شما هم با درونیات کودک خود بیشتر آشنا می شوید.

اطلاعات تکمیلی: از کجا بفهمیم کودک ما به پرستار نیاز دارد؟

چه زمانی کودکان دوست خیالی خود را کنار می گذارند؟

نمی توان گفت در چه سنی کودکان دوستان خیالی خود را کنار می گذارند. برخی از کودکان ارتباط با دوست خیالی خود را تا دوران مدرسه هم ادامه می دهند. اما سن خاصی وجود ندارد که شما از فرزند خود انتطار داشته باشید به داشتن دوست خیالی پایان دهد. حتی در این سال ها، داشتن یک دوست خیالی احتمالاً مشکلی برای کودک شما ایجاد نمی کند. مطالعه ای نشان داد که  کودکانی که دوست خیالی داشته اند، در سنین پرخطر نوجوانی، مهارت های تعاملی بهتر و سازگاری مثبتی نسبت به همسالان خود دارند.

بچه ها می فهمند که دوست خیالی شان در واقعیت وجود ندارد. حتی وقتی اصرار دارند که خوراکی خود را با او تقسیم کنند. در موارد نادر که کودک در تلاش است واقعیت را از خیال جدا کند، پیشنهاد می شود که با روان شناس کودکان صحبت کنید. فقط در صورتی دوستان خیالی دردسرساز می شوند که کودک شما نتواند درک کند که دوستش واقعاً وجود ندارد.

بنابراین اجازه دهید فرزندتان تصمیم بگیرد که چه زمانی تعامل با دوست خیالی خود را متوقف کند. در طول این مدت، از رفتار کودک خود با دوست خیالی اش لذت ببرید و خودتان یا او را تحت فشار قرار ندهید.

هر آنچه والدین باید در مورد دوست خیالی کودک خود بدانند

مشاوره با درمانگر کودک

در برخی موارد لازم است والدین با اقدامات منطقی وارد عمل شوند. اگر کودک خیال پردازی با دوست خیالی خود را ادامه دهد، می تواند نشانگر خشم، غم و اندوهی در وجود کودک باشد که کودک از بیان مستقیم آن می ترسد. در چنین شرایطی، اصلاً دستپاچه و نگران نشوید. بهتر است بدون حمله به کودک خود، از او در مورد آنچه در ذهنش می گذرد بپرسید. اگر این رفتار به مدت طولاتی ادامه پیدا کرد، بهتر است با یک درمانگر کودک مشورت کنید.

اگر برای نگهداری و مراقبت از کودک خود به دنبال پرستار مطمئن هستید، این وظیفه حساس و مهم را به سرویک بسپارید. پرستاران کودک سرویک با دقت و تحقیقات ویژه شناسایی و انتخاب شدند. از آنجا که خدمت پرستاری از خدمات حساس و مهم است، همه معیارها برای انتخاب پرستاران تحصیل کرده و مجرب در نظر گرفته شده است. با بررسی خدمات سرویک با نهایت آسودگی خاطر تصمیم بگیرید.

منبع: verywellfamily

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا