خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

تزریق آمپول در منزل

همانطور که به تمام بیماران توصیه می شود تا دارو های خود را سر وقت و منظم مصرف کنند، باید تزریقات خود را نیز جدی بگیرند و به بهترین روش آن را انجام دهند. برخی از آمپول ها عضلانی هستند و لازم است داخل عضلات بدن تزریق شوند. چنین آمپول هایی دردسر چندانی ندارند و تزریق آن ها نیز به کادر درمانی ماهری احتیاج ندارد؛ اما به هر حال باید با دقت بسیار بالا و با رعایت نظافت کامل انجام شوند. نمونه های دیگری از تزریقات وجود دارند که وریدی نامیده می شوند. چنین آمپول هایی در واقع باید داخل رگ بیمار تزریق شوند. به همین دلیل است که از حساسیت بالایی برخوردار هستند و علاوه بر نظافت و دقت بالا، به دانش کافی نیز احتیاج دارند. در ادامه مطلب چند نکته بسیار مهم برای تزریق آمپول در منزل یا مراکز درمانی را در اختیارتان قرار خواهیم داد تا با خیالی آسوده تزریقات خود را انجام دهید.

انواع مختلف تزریقات

تزریق آمپول در منزل

آمپول ها مواد مغذی مایع را به طور کاملا مستقیم به بدن بیمار می رسانند؛ به همین دلیل است که کارایی بسیار بالا و اثرگذاری سریعی دارند. آمپول ها با توجه به هدفشان و موادی که در داخل آن هاست، در انواع گسترده ای ارائه می شوند و تزریق آن ها در محل های مختلفی انجام می شود. برای مثال ممکن است آمپول در ماهیچه، رگ ها، استخوان یا زیر پوست تزریق شود. معمولا آمپول ها یک سرنگ و یک سوزن بسیار تیز دارند که برای کودکان و یا افرادی که نمی دانند باید چطور از آن استفاده کنند، کمی خطرناک است؛ اما امروزه شاهد تکنولوژی های جدیدی مانند انژکتور خودکار نیز هستیم که برای انجام تزریق آمپول در منزل کمک بسیاری به پزشکان می کنند. در ادامه مطلب قصد داریم انواع مختلف آمپول ها را با توجه به اهداف و نحوه تزریق آن ها برایتان بررسی کنیم.

  1. تزریق داخل وریدی (IV)

تزریق آمپول در منزل

هنگامی که پزشکان قصد دارند مواد مورد نیاز را خیلی سریع به بدن بیمار برسانند، از این نوع تزریقات استفاده می کنند. تزریق داخل وریدی مواد را به طور مستقیم به جریان خون بیمار وارد می کند. تزریق آن به افراد متخصص احتیاج دارد و اصلا ساده نیست. به دلیل وارد شدن مستقیم مواد مغذی به جریان خون، اثرگذاری آن ها بالاتر می رود و خیلی سریع تر جذب می شوند. در این شرایط بدن بیمار فوراً پاسخ می دهد تا پزشک شاهد نتیجه مورد نظرش باشد.

  • کاربرد های تزریق داخل وریدی (IV)
  • این نوع تزریق آمپول در منزل برای افرادی که بی آبی شدید دارند استفاده می شود؛ زیرا مایعات و الکترولیت ها از این طریق سریع تر به بدن می رسند و تاثیر خود را می گذارند.
  • کسانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند و به بیهوشی عمومی یا موضعی احتیاج دارند نیز از طریق تزریق وریدی بیهوش می شوند.
  • تزریق داروهای ضد درد برای کاهش درد بیمار پس از عمل جراحی نیز از این طریق صورت می گیرد.
  • اگر فردی دچار کمبود آهن یا سوء تغذیه بسیار زیاد باشد، از طریق تزریقات وریدی به بدن او آهن مورد نیاز و مواد مغذی تامین می شود.
  • هنگام شیمی درمانی یا تزریق آنتی بادی برای درمان ویروس کرونا از تزریقات وریدی استفاده می کنند تا شاهد نتیجه سریع تری باشند.

محل انجام تزریقات داخل وریدی (IV)

برای انجام چنین تزریقاتی پزشک باید به دنبال نزدیک ترین رگ ها به پوست بیمار باشد تا تزریق آمپول در منزل یا مراکز درمانی، ساده تر شکل گیرد. برای مثال پشت دست های بیمار، پشت و جلوی بازو، پایین گودال آرنج جلویی. برای نوزادانی که نمی توانند راه بروند نیز ممکن است از رگ های پا هایشان برای تزریق آمپول داخل وریدی استفاده کنند.

  1. تزریقات عضلانی

تزریق آمپول در منزل

از آن جایی که ماهیچه های انسان منابع خونی بسیار گسترده و غنی دارند، داروهای لازم را به سرعت جذب می کنند. به همین دلیل است که پزشکان می توانند از این خاصیت ماهیچه ها برای تزریق داروهای مورد نیاز بدن بیمار استفاده کنند. تزریق آمپول عضلانی در منزل یا مراکز درمانی کار نسبتاً ساده تری نسبت به تزریق وریدی است اما باز هم به دقت، تجربه و رعایت کامل بهداشت احتیاج دارد.

  • کاربردهای تزریقات عضلانی
  • اگر تا به حال واکسن زده باشید، حتماً دقت کرده اید که واکسن ها نیز در عضلات شما تزریق می شوند و نوعی تزریقات عضلانی هستند.
  • آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین و استرپتومایسین که برای درمان برخی از بیماری ها مانند آنفولانزا مورد استفاده قرار می گیرند نیز از طریق این نوع تزریقات وارد بدنتان می شوند.
  • برای جلوگیری از التهاب یا افرادی که واکنش های آلرژیک مخصوصی را نشان می دهند، از کورتیکواستروئید استفاده می کنند که این دارو از طریق تزریق عضلانی وارد بدن بیمار می شود.
  • گاهی اوقات بیماران نمی توانند از روش های دیگری دارو را به بدن خود برسانند. به همین دلیل پزشک آمپول هایی را که از طریق عضلات تزریق شوند برای درمان بهتر و سریع تر در نظر می گیرد.

محل انجام تزریقات عضلانی

معمولا عضلاتی مانند ناحیه فوقانی خارجی ران، عضله شانه، بازو و باسن برای چنین تزریقاتی مناسب هستند، اما طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ شکل گرفته است، پزشکان سعی می کنند آمپول های عضلانی را داخل باسن تزریق نکنند؛ زیرا قصد دارند از رسیدن آسیب احتمالی به عصب سیاتیک بیمار، جلوگیری کنند.

  1. تزریق زیر پوستی

تزریق آمپول در منزل

پزشکان معمولاً تزریقات زیر پوستی را در بافت چربی زیر پوست که دقیقا بالای عضلات قرار دارد انجام می دهند. معمولاً این نوع تزریقات با استفاده از سوزن های کوچک تری انجام می شوند تا به طور تصادفی به بافت عضله شما وارد نشوند. همچنین در قسمت چربی زیر پوستتان رگ های خونی خیلی کمتری هستند. به همین دلیل دارو آرام آرام و طی یک زمان مشخص وارد بدن شما شده و مانند تزریقات وریدی یا عضلانی با سرعت بالا جذب نخواهد شد.

  • کاربرد های تزریق زیر پوستی

یکی از کاربردهای ویژه تزریقات زیر پوستی برای افراد مبتلا به دیابت است. افرادی که باید انسولین را به طور روزانه تزریق کنند، لازم است از این نوع تزریقات استفاده کنند تا دارو در طی یک زمان مشخص و کاملاً آرام وارد بدن شده تا قند خون را کنترل کند.

  • محل انجام تزریقات زیر پوستی

قسمت هایی از بدن مانند شکم، سمت بیرونی یا پشت بازو، قسمت جلویی و بیرونی بالای ران برای چنین تزریقاتی مناسب هستند.

  1. تزریق داخل استخوانی

تزریق آمپول در منزل

تزریق داخل استخوانی با استفاده از سوزن های مخصوص مغز استخوان توسط پزشکان ماهر انجام می شود و هر کسی قادر به انجام آن نیست. سوزن ها تا جایی پیشروی می کنند که به سیاهرگ بیمار برسند. سیاهرگ ها به طور مستقیم به گردش خون بیمار متصل هستند در نتیجه جذب دارو را بسیار بالا می برند.

  • کاربردهای تزریق داخل استخوانی
  • برای برطرف کردن مشکلات جدی پس از تصادف، سقوط یا برق گرفتگی از چنین تزریقاتی استفاده می شود.
  • هنگام مصرف بیش از حد دارو، برطرف کردن عوارض زایمان، دیسترس تنفسی، تشنج های طولانی مدت یا پشت سر هم، مسمومیت تصادفی، شوک انسولین، سکته، ایست قلبی و سایر مشکلات این چنینی، از تزریق دارو به طور مستقیم به سیاهرگ ها استفاده می شود.

مزایای تزریق آمپول در منزل

تزریق آمپول در منزل

1) صرفه جویی در زمان و انرژی: برخی از افراد با توجه به بیماری ای که دارند لازم است به طور روزانه تزریقاتی را انجام دهند. اگر هر بار تصمیم بگیرند به مراکز درمانی مراجعه کنند، باید زمان و انرژی بسیاری را برای این کار بگذارند. اما تصور کنید که به طور روزانه یک پرستار ماهر به منزل شما بیاید و تزریق آمپول لازم را خیلی سریع و بدون معطل انجام دهد. در این صورت زمان قابل توجهی برایتان صرفه جویی می شود و نیازی به هدر دادن انرژی برای مراجعه به بیمارستان ها و تحمل شلوغی این مکان ها نخواهد بود.

2) دردسر کمتر: دو دسته از انسان ها معمولاً به تزریقات منظمی در روز احتیاج دارند. این دو دسته شامل سالمندان و کودکان می شود. بسیاری از سالمندان را نمی توان به سادگی جابجا کرد و بردن آن ها به مراکز درمانی بسیار دشوار است. همچنین کودکان معمولاً ترس از تزریق آمپول دارند و به سادگی روی تخت نمی نشینند تا تزریقاتشان تمام شود. تزریق آمپول در منزل برای این دو دسته از افراد مناسب است و می توانند در فضایی راحت و با خیالی آسوده تزریقات خود را انجام دهند. همچنین نیازی به جابجایی آن ها نیست و پرستار طبق خواسته شما و در زمان مشخص با تجهیزات کامل به منزل شما مراجعه خواهد کرد.

3) صرفه جویی در هزینه: هنگامی که هزینه تزریق آمپول در منزل را با تزریق آن در مراکز درمانی مقایسه می کنید ممکن است با خود بگویید که مراجعه به بیمارستان بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر از تزریق در منزل است، اما به هیچ عنوان چنین نیست؛ زیرا شما بسیاری از هزینه های پنهان را در نظر نمی گیرید. برای مثال وقتی که شما به مراکز درمانی مراجعه می کنید هزینه بنزین و کرایه ماشین را حساب نمی کنید. همچنین هزینه وقت با ارزش خود را که در مسیر طولانی و نوبت بیمارستان هدر می رود نیز در نظر نخواهید گرفت. با در نظر گرفتن تمام هزینه های پنهان به سادگی می توان گفت که تزریق آمپول در منزل مقرون به صرفه تر از مراکز درمانی خواهد بود.

سوالات مرتبط

تزریق آمپول در منزل

  • می توان پرستار را تنها برای مدتی کوتاه برای تزریق آمپول در منزل استخدام کرد؟

بله؛ محدودیت زمانی خاصی برای استخدام پرستاران وجود ندارد. شما باید نهایتا چند ساعت قبل از تزریق به آن ها خبر دهید تا بتوانند با تجهیزات کامل و در زمان مشخص به خانه شما بیایند و تزریق آمپول در منزل را به خوبی انجام دهند.

  • می توان انتظار ارائه خطر خدمات دیگری مانند پانسمان زخم ها را نیز از پرستاران داشت؟

بله؛ شما برای انجام هر خدمات پزشکی که نیاز دارید، می توانید از پرستاران کمک بگیرید؛ اما خدمات اضافه تر برای شما هزینه های اضافه تری را نیز در بر خواهد داشت.

  • آیا پرستاران به طور مستقل کار می کنند؟

خیر؛ پرستاران تحت نظر پزشک های متخصص در زمینه های مرتبط مشغول به کار هستند و تمام اتفاقات را به آن ها گزارش می دهند. در واقع می توان گفت که سیستم خدماتی چندین پزشک متفاوت دارد که اطلاعات مرتبط به شرایط جسمانی و نحوه تزریق آمپول شما را به طور کامل در دسترس دارند.

 نحوه پرداخت به چه صورت است؟

نحوه پرداخت هزینه تزریق آمپول در منزل طبق خواسته بیمار انجام می شود؛ اما به طور معمول قبل از ارائه خدمات به صورت آنلاین انجام می شود تا طرفین خیالشان بابت مسائل اقتصادی آسوده باشد.

تزریق آمپول در منزل مزایای بسیاری را به همراه دارد. برای مثال در زمان، انرژی و هزینه های شما به طور قابل توجهی صرفه جویی خواهد شد. قبل از استخدام یک پرستار برای انجام تحقیقات خود لازم است نوع تزریقات را به طور کامل مشخص کنید و هدف از تزریق آمپول را به پزشکان و پرستاران اطلاع دهید. در این صورت بهترین پرستاران در زمینه مورد نیاز شما در دسترستان قرار خواهند گرفت و بهترین خدمات را به شما ارائه خواهند داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا